PDA

View Full Version : Haugesund-København.


Olebno
08-10-2008, 14:01
08.10.2008
Legger ned Haugesund-København
Widerøe legger ned ruten mellom Haugesund og København. Situasjonen som flybransjen er i gjør det vanskelig for selskapet å få utnyttet flyet som trafikkerer denne strekningen. Widerøe har derfor siste flygning fra Haugesund i november.


Antallet passasjerer på ruten har vært tilfredsstillende, men forretningsandelen har vært alt for lav.
-Vi hadde håpet å se en mer positiv utvikling her etter sommerferien, men det har ikke skjedd, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien.

Widerøe har heller ikke funnet utnyttelse for resten av kapasiteten på flyet som trafikkerer Haugesund-København. Rutene til København fra Haugesund og Rygge delte tidligere ett fly. Da selskapet la ned ruten mellom Rygge og København, var det ikke lenger mulig å stasjonere ett fly på i Haugesund.
-Med et sterkt krav om lønnsomhet og kostnadskutt fra eierne våre, klarer vi ikke å forsvare kun 50 prosent utnyttelse av et fly i den situasjonen bransjen er i nå, sier Richard Kongsteien.

Siste flight i november
Widerøe har den siste tiden regnet på muligheten for å opprettholde trafikken til og fra Haugesund. Dessverre har regnestykkene vist at det ikke er mulig å opprettholde trafikken når markedet der ikke er stort nok til et helt fly.
-Markedet til København er ikke stort nok til at vi kan dedikere ett helt fly for å operere ruten. Vi må derfor dessverre legge ned ruten, og flyr siste avgang 30. november, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien.

Siste avgang fra Haugesund blir 30. november. Passasjerer som skal reise etter denne datoen vil bli kontaktet av stedet der de kjøpte billetter for ombooking til andre avganger, eller for å få sine billetter refundert.

Trist nyhet for de reisende.:(

MartinL
08-10-2008, 14:19
Det var fryktelig synd!

CK
08-10-2008, 14:28
OSL-HAU skulle vært delt mellom SK og WF - ikke alle avganger trengs å flys med 737 - så kan man bruke WF-maskinen på CPH. 737 HAU-OSL i peak, DH4 i off-peak, og DH4 til CPH i peak.

FlightDeck
08-10-2008, 18:41
Kanskje SAS' nye CRJ-maskiner kan komme inn her etter hvert?

slankebrusmannen
08-10-2008, 21:46
Widerøe skal vel gjerne ta over Bergen-Haugesund om en stund. Det bør være muligheter da.

FlightDeck
08-10-2008, 21:50
Widerøe skal vel gjerne ta over Bergen-Haugesund om en stund. Det bør være muligheter da.

Er det bestemt, eller er det bare noe som ventes komme i forbindelse med at Fokker 50 fases ut?

OJB
09-10-2008, 09:35
Kanskje SAS' nye CRJ-maskiner kan komme inn her etter hvert?

Det tviler jeg på , disse maskinene er for store til markedsgrunnlaget fra HAU.
CRJ-maskinene vil kreve en langt større andel C-klasse pax fra HAU noe som opplyses har vært for liten siden oppstart av ruten.
Haugalendingnene er henvist til å reise via OSL eller SVG til nød BGO.
Folk kan ikke kreve opprettelse av ruter uten bruke dem. Det er mange som roper på nye ruter fra sitt distrikt , men oftes de som ikke benytter seg av tilbudet når det kommer.
Det å drive flyselskap er ikke det samme som å drifte offentlig sektor i fedrelandet.
Mange ser ut til å ha glemt dette.

ClassOne
09-10-2008, 09:41
Er liksom litt rart også, Ryanair fyller opp "store" fly fra Haugesund til Bremen, men Widerøe ikke klarer å fylle det lille røret sitt til Køben.. Kan det ha med markedsføring av rutene eller markedsføring av hvilke muligheter man har videre ut i Europa å gjøre?
Har selv flydd CPH - HAU , syns det var helt topp jeg, mye heller det enn via Oslo.
For egen del hadde jeg helst sett at der gikk direkte fly til Amsterdam...

Bizflyer
09-10-2008, 09:42
Kanskje en Cessna kunne ta unna behovet på denne ruta?

BF:cool2

MartinL
09-10-2008, 09:55
For egen del hadde jeg helst sett at der gikk direkte fly til Amsterdam...


Du skal ikke se bort fra at KLM vurderer både Haugesund, Ålesund, Rygge og en destinasjon i nord;)

LN-KGL
09-10-2008, 09:58
Da har tre selskap prøvd seg på det samme og resultatet var nesten gitt - nedleggelse. Vi må vel bare innse at CPH ikke er den skandinaviske huben til Langtvekkistan lenger - nå er det vel AMS, FRA, MUC, LHR, HEL og CDG som gjelder - og de er vel enklest å nå via OSL. Lokaltrafikk var vel bort i mot null?

MartinL
09-10-2008, 10:07
Vi må vel bare innse at CPH ikke er den skandinaviske huben til Langtvekkistan lenger - nå er det vel AMS, FRA, MUC, LHR, HEL og CDG som gjelder - og de er vel enklest å nå via OSL.


Nå må du vel snart be om politi beskyttelse KGL:lol:

FlightDeck
09-10-2008, 10:48
Men det er liten tvil om at København ikke lenger er den huben den engang var. Vi har nå veldig mange flere direkteruter fra Oslo og fra andre steder i landet enn det vi hadde for ti år siden, vi har mulighet til å reise via andre flyplasser som vi ikke hadde tidligere, osv. Så HAU-OSL er vel en vel så viktig feederrute som HAU-CPH.

DY1908
09-10-2008, 11:06
København blir nok mindre viktig som hub i årene som kommer, ja. Samtidig har jo SK selv bidratt til at dette skjer, ved å åpne stadig flere direkteruter fra OSL og ARN. Tipper ledelsen på Kastrup er mer bekymret for situasjonen rundt SAS for tiden, enn f.eks pengekassa i Sterling.

MD11
09-10-2008, 12:11
Dette var noe overraskende men i lys av at Rygge ble nedlagt så ble det vel for lite jobb på det dedikerte flyet. Uansett så synes jeg det er rart at det er for lite forretningsreisende på ruten da norsk økonomi fortsatt går godt.