PDA

View Full Version : Flytoget feirer også ti år...


FlightDeck
08-10-2008, 02:16
Flytoget feirer tiårsjubileum

07. oktober 2008

8. oktober klokken 13.55 er det 10 år siden Flytoget, den gang Gardermobanen AS, ble offisielt åpnet. I jubileumsåret har Flytoget verdens høyeste markedsandel for flytog, Norges mest fornøyde kunder, Norges mest fornøyde ansatte og en svært sunn økonomi. Samtidig kan passasjerer og ansatte glede seg over at Flytoget har gjort store investeringer som vil gjøre reisen enda raskere, mer miljøvennlig og mer behagelig.

Miljøbevisste kunder og dyktige ansatte har realisert planen om å gi Norge verdens beste Flytog. Satsingen på Flytoget er den største publikumssuksessen i norsk samferdsel de siste hundre årene, og et eksempel til etterfølgelse, understreker Thomas Havnegjerde, administrerende direktør i Flytoget.

På dagen 8. oktober vil ansatte i Flytoget stå på perrongene og dele ut kaffe og noe å bite i for å takke passasjerene som velger å reise med Flytoget.

I år vil nærmere 5,7 millioner passasjerer reise med Flytoget. Siden starten har Flytoget fraktet nærmere 40 millioner passasjerer til eller fra Oslo Lufthavn på en rask, sikker, punktlig og miljøvennlig måte. For å forbedre tilbudet ytterligere har Flytoget kjøpt 16 nye vogner som vil øke setekapasiteten i togene med 40 prosent i løpet av 2009. I 2009 installeres også et nytt billettsystem som vil korte ned tiden passasjerene bruker på av- og påstigning.

Flytogets viktigste bidrag i disse ti årene har vært å vise hva som er mulig å få til med skinnegående transport i Norge, hvis man er villig til å satse helhetlig og levere den enkelheten og kvaliteten passasjerene vil ha. Det norske folk er sultefôret på gode jernbanetilbud og tiden er kommet for flere Flytogprosjekter, påpeker Thomas Havnegjerde.
Suksess på mange områder

* Flytoget har en punktlighet innenfor 3 minutter på 96 prosent, og en gjennomsnittlig kundetilfredshet på 94,5 prosent.

* I 2007 hadde Flytoget en markedsandel på 36 prosent, inntekter på 689 millioner kroner, et resultat før skatt på 182 millioner kroner, og betalte 65 millioner kroner i utbytte til staten.

* I mars 2008 kom Flytoget best ut blant norske bedrifter i den internasjonale undersøkelsen Great Place to Work®.

* I mai 2008 kom Flytoget best ut i Norsk Kundebarometer 2008.

Tøff start

Beslutningen om å bygge en egen Høyhastighetsbane til den nye hovedflyplassen på Gardermoen ble tatt av Stortinget 8. oktober 1992, sammen med vedtaket om å legge hovedflyplassen til Gardermoen.
Byggingen av Gardermobanen fikk en tøff start. I 1997 oppdaget turgåere at sprengningen av Romeriksporten 170 meter under bakken førte til store vannlekkasjer fra flere av vannene i Østmarka. Tettingsarbeid, byggestans og reparasjon av setningsskader førte til store forsinkelser og merkostnader ved byggingen av banestrekningen.

Da Flytoget ble åpnet 8. oktober 1998 kjørte toget rundt Romeriksporten med redusert hastighet, først 22. august 1999 kunne Flytoget tilby avganger hver tiende minutt og reisetiden på 19 minutter fra Oslo S til Gardermoen. Kravet om en reisetid på 19 minutter ble i sin tid satt fordi det var beregnet reisetid fra Oslo S til den gamle flyplassen på Fornebu.

EB
08-10-2008, 06:28
Grattis!!! Flytoget har definitivt levert de 10 årene de har drevet transport til og fra OSL. Skal bli spennende om Flytoget i løpet av de neste 10 årene satser videre - hva med Hamar?

Bizflyer
08-10-2008, 10:52
Men kommer det noengang til å gå med overskudd?

BF:cool2

Someone
08-10-2008, 11:04
Men kommer det noengang til å gå med overskudd?

BF:cool2

Flytogets resultat siden 2001

MNOK
2001: -122
2002: -104
2003: -41
2004: 32
2005: 75
2006: 145
2007: 182


Antar det besvarer spørsmålet ditt?

jcnorway
08-10-2008, 11:16
Gratulerer til Flytoget :nor

Bizflyer
08-10-2008, 11:36
Flytogets resultat siden 2001

MNOK
2001: -122
2002: -104
2003: -41
2004: 32
2005: 75
2006: 145
2007: 182


Antar det besvarer spørsmålet ditt?

Men da har du ikke tatt med kostnaden med å bygge selve banen. Romeriksporten ble jo i utgangspunktet bygget for Flytoget!

Hickok
08-10-2008, 11:40
Joda, det kan du si, men det er vel bare i Norge at utbyggingen av helt nødvendig infrastruktur skal legges på flyreisende. Denne tunnellen (og egentlig hele baneutbyggingen) var strengt tatt en skrikende nødvendighet.

Someone
08-10-2008, 11:57
Men da har du ikke tatt med kostnaden med å bygge selve banen. Romeriksporten ble jo i utgangspunktet bygget for Flytoget!

Men Romeriksporten og resten av Gardermobanen brukes idag svært flittig av NSB også, og derfor ble den, som alle annen jernbane infrastruktur, tatt over av Jernbaneverket. Dessuten var en økning i kapasiteten tvingenende nødvendig (hvor nødvenig det var å redde to små pytter i Østmarka derimot kan diskuteres). Men det er riktig at Staten tok over deler av gjelden, men det skulle bare mangle når de også overtok infrastrukturen. Og selv uten OSL var det behov for oppgradering mellom Oslo og Lillestrøm

Gardermobanen med både Romeriksport og diverse overskridelser kostet forresten 7,7mrd kroner, og kan vel sies å være omtrent den eneste jernbanestrekningen i Norge idag som har tilfredsstillende standard

Bizflyer
08-10-2008, 12:24
Er ikke uenig i det du sier. Husker bare tilbake fra da banen ble bygget, at det ble understreket at flytoget aldri ville gå med overskudd hvis man tok hensyn til byggekostnadene.

BF:cool2

FlightDeck
08-10-2008, 19:19
Grattis!!! Flytoget har definitivt levert de 10 årene de har drevet transport til og fra OSL. Skal bli spennende om Flytoget i løpet av de neste 10 årene satser videre - hva med Hamar?

Flytoget kommer vel snart til Drammen? Det er jo en start. Ellers er vel ikke det viktigste at det er Flytoget som kommer til nye byer, men at det er togtilbud til Gardermoen, slik det i dag er fra f.eks. Hamar.

Flytoget er eneste fornuftige alternativ mellom Oslo og Gardermoen og et nødvendig premiss når flyplassen ligger så langt unna byen. Det er ellers fint at prisene ikke har økt noe særlig de siste årene.

pgaa
08-10-2008, 20:06
Grattis Flytoget, noe i dette landet som går på skinner..:p

:nor

Discus
08-10-2008, 20:42
Flytoget er eneste fornuftige alternativ mellom Oslo og Gardermoen og et nødvendig premiss når flyplassen ligger så langt unna byen.

Lillehammer-toget er jo også ganske konkurransedyktig på kjøretid og pris, men det går jo bare en gang i timen.

Og så kommer jo litt anpå hvor i by'n man er det da. Skal man i nærheten av en del bussholdeplasser er jo det et godt alternativ. Eks. bruker bussen fra OSL til Helsfyr eller Økern bare 30 min. Gratulerer flytoget og resten av kollektivtilbudet :nor

RSL
08-10-2008, 21:30
For å være helt ærlig er flytoget et tåpelig prosjekt. Hva er det som er så spesielt med flypassasjerer som gjør at de fortjener et eget tog?

Nei overfør hele selskapet til NSB lokaltrafikk, og la det være med på å generelt øke kapasiteten mellom Drammen og Gardermoen.

Someone
08-10-2008, 21:39
For å være helt ærlig er flytoget et tåpelig prosjekt. Hva er det som er så spesielt med flypassasjerer som gjør at de fortjener et eget tog?

Nei overfør hele selskapet til NSB lokaltrafikk, og la det være med på å generelt øke kapasiteten mellom Drammen og Gardermoen.

Fordi kapasiteten trengs. Er masse mennesker som trenger å komme seg til OSL og Flytoget leverer varene imotsetning til NSB. Folk har også behov å komme seg hurtig og direkte til OSL (uten å måtte stoppe på Kløfta) og Flytoget er nok langt mer effektive i driften enn NSB. Og det er definitivt behov for det. Har flere ganger opplevd at det kun er ståplasser ledig.


Aner vi sure oppstøt og misunnelse fra Rygge-klanen her?:rolleyes:

RSL
09-10-2008, 01:31
Forstå meg rett, jeg mener også at det er behov for gode transportløsninger til OSL.

MEN jeg ser ikke helt vitsen for 2 statseide selskaper på samme strekning. Hadde det ikke vært bedre om alle fikk bruke alle tog, og frekvensen til OSL hadde blitt enda bedre. Jeg snakker ikke om et dårlige tilbud for flypassasjerer, men å optimalisere systemet til fordel for alle.

Dette kan i fremtiden føre til 7,5 minutters frekvens til OSL istedet for 10 minutters frekvens, som vi har i dag. Om det er Ruter, NSB eller flytoget som drifter dette spiller selvfølgelig ingen rolle.

Rygge-klanen? Visste ikke at det fantes sådan. 9 av 10 av mine reiser går fra OSL, således er kollektivtrafikken til OSL svært viktig for meg.

JoeW
09-10-2008, 01:49
Jeg vil for all del ikke legge flytoget i hendene på NSB. Flytoget AS har vist seg kompetente - og jeg har vel reist med flytoget noe sånt som 200 ganger det siste halvannet året. Som også Someone nevte - flytoget er så godt som alltid stappfullt i rushet (og det er jo da NSB-kundene kunne trengt mer setekapasitet også).

Det jeg synes er deilig med flytoget er at om noe galt skjer, så vet jeg at de gjør sitt beste for å ta vare på meg. Jeg tror de det siste året har tatt på seg tre taxi-regninger for meg - to av dem når NSB har stått og skyldt på jernbaneverket, som sikkert var at fault (jeg ringte flytogets kundeservice for info - de ba meg sette meg i en taxi og sende dem kvitteringen. Pengene var på konto i løpet av påfølgende uke.) En annen gang var det litt kommunikasjonsproblemer på siste avgangen fra OSL - med veldig få pax, og bytte av flytogvertinne på Oslo S - og at jeg hadde opplyst at jeg skulle av på Skøyen var blitt til Lysaker. Flytoget kjørte derfor forbi Skøyen. Snakket med flytogvertinnen, og sa at jeg jo ble nødt til å ta en taxi (ingen annen kollektivtrafikk går på den tiden) og hun var helt enig. Aldri noe problem med refusjonen heller.

Det er jo nettopp det som er så viktig, både i luften og på landjorden - det er når noe uforutsett skjer at selskapenes sanne jeg kommer frem. Her er min erfaring med flytoget god!

Tommy777
09-10-2008, 02:09
Gardermobanen med både Romeriksport og diverse overskridelser kostet forresten 7,7mrd kroner, og kan vel sies å være omtrent den eneste jernbanestrekningen i Norge idag som har tilfredsstillende standard

Nuvel... Det begynner aa bli ganske saa bra over hele oestlandet.

Tommy777
09-10-2008, 02:13
Flytoget er eneste fornuftige alternativ mellom Oslo og Gardermoen og et nødvendig premiss når flyplassen ligger så langt unna byen. Det er ellers fint at prisene ikke har økt noe særlig de siste årene.

Vel, flytoget hadde jo allerede en av verdens hoeyeste priser sammenlignet med hvor langt man reiser. Tror smertegrensen er temmelig naer for de fleste.

Naar man i Chicago betaler 1.75 (altsaa rundt 10 kroner) for aa komme seg 4 mil, blir det ganske heavy aa betale over 700 spenn for aa komme seg til og fra flyplassen i Oslo.

Skal man satse paa miljo (noe Flytoget sier de oensker aa gjoere) boer de vaere billigst slik at flere velger dem. Overskudd for statsbedrifter er noe forbanna tull i min bok

Martin
09-10-2008, 02:23
Naar man i Chicago betaler 1.75 (altsaa rundt 10 kroner) for aa komme seg 4 mil, blir det ganske heavy aa betale over 700 spenn for aa komme seg til og fra flyplassen i Oslo

700 kroner?? Billettprisen en vei, OSL-Oslo S er 160 kroner, 320 begge veier..

Jeg la forøvrig merke til et par ting på nettsidene dems:

Alle rabatterte billetter må kjøpes i billettautomatene eller i skranke.

Honnør, Barn, Ungdom, vernepliktige og studenter, reiser til halv pris, mot at de går i skranken..

For billetter solgt i vår eller NSBs billettskranker ilegges et servicehonorar på kr. 30,- per billett fra 18.august 2008. Rabatterte billetter ilegges et servicehonorar på kr. 15,-. Dette gjelder uansett reisestrekning.

...og plutselig var det ikke halv pris lenger...

Tommy777
09-10-2008, 02:31
Tenkte paa hva vi to betalte i sommer. Kom paa 120 dollar da vi var der i sommer

JoeW
09-10-2008, 02:52
Martin: De rabatterte billetene kan kjøpes på automaten.

Martin
09-10-2008, 02:56
Martin: De rabatterte billetene kan kjøpes på automaten.

Da står det feil på flytoget.no:

Alle rabatterte billetter må kjøpes i billettautomatene eller i skranke. (Nederst på denne siden (http://www.flytoget.no/nor/Reiseinfo/Priser)).

Samma det.. Er ikke "honnør" før om 42 år..

Edit: Oooops!! Så nå hva det stod der.. Innrømmer at jeg så feil..

JoeW
09-10-2008, 03:29
Og siden det aldri er noen kontroll, vet jeg om mange som kjører på rabatterte billetter...

Martin
09-10-2008, 03:34
Og siden det aldri er noen kontroll, vet jeg om mange som kjører på rabatterte billetter...

For å komme seg fra der jeg jobber til Flytoget, går man opp ved siden av Radisson SAS, og man kommer ned på perrongen i motsatt ende av terminalen.. En tidligere kollega, hadde alltid med seg en billett, i tilfelle det stod noen der og sjekket..

JoeW
09-10-2008, 03:35
Det er et vendekors der du skal gjennom da, og du må jo hoppe over dette. Hvis du tar det såpass ofte er det jo bare å kjøpe et ansatte-klippekort. Eller har ikke dere GM-kort på Fedex??

Martin
09-10-2008, 03:39
Det er et vendekors der du skal gjennom da, og du må jo hoppe over dette. Hvis du tar det såpass ofte er det jo bare å kjøpe et ansatte-klippekort. Eller har ikke dere GM-kort på Fedex??

GM-kort har vi vel ikke, men jeg vet at vi kan få rabatt på Flytoget om man bruker det til og fra jobb. Bruker det ikke selv (logisk nok, da jeg bor "andre veien), men vet om kollegaer som har det.. Men han syntes vel det ble for dyrt og..

JoeW
09-10-2008, 03:45
Ihvertfall med GM-kort rabatt så blir jo kostnaden for reisen til Oslo mindre enn beregningsgrunnlaget for reisefradrag - så det er ingen dårlig deal ihvertfall. Men det koster jo nok, selvsagt...

BSSW
09-10-2008, 16:24
GM-kort har vi vel ikke, men jeg vet at vi kan få rabatt på Flytoget om man bruker det til og fra jobb. Bruker det ikke selv (logisk nok, da jeg bor "andre veien), men vet om kollegaer som har det.. Men han syntes vel det ble for dyrt og..
Mener på at du har sagt at du har hatt GM-kort før. Man må ha GM/MM-kort hvis man i sitt daglige arbeid skal være på rød sone på OSL, altså innforbi gjerdet. Og du jobber vel innforbi gjør du ikke?

Martin
09-10-2008, 16:49
Mener på at du har sagt at du har hatt GM-kort før. Man må ha GM/MM-kort hvis man i sitt daglige arbeid skal være på rød sone på OSL, altså innforbi gjerdet. Og du jobber vel innforbi gjør du ikke?

Har i løpet av de tre årene jeg har jobbet her, aldri hatt noe behov for å gå hverken gjennom, over eller under noe gjerde, nei..

FlightDeck
09-10-2008, 17:51
Jeg er enig i at Flytoget er ganske dyrt, 160 kr., men prisen har vært relativt stabil de siste årene. Avstanden til Flybussen er ganske minimal, denne koster 140 kr - riktignok kan man få noen rabatter om man bestiller på nett.

Som student får jeg halv pris på Flytoget, noe som er meget bra sett i forhold til at NSB maks gir 25 prosent rabatt til studenter. Det er faktisk billigere for meg å reise med Flytoget enn et NSB-tog opp til Gardermoen. Dessuten er jo Flytoget en del raskere og har hyppigere avganger.

Så med unntak av alt tullet med Romeriksporten, synes jeg Flytoget er en norsk samferdselssuksess!

BSSW
09-10-2008, 19:04
Har i løpet av de tre årene jeg har jobbet her, aldri hatt noe behov for å gå hverken gjennom, over eller under noe gjerde, nei..
Ok.

Det er denne (http://forum.scanair.no/showpost.php?p=224892&postcount=147) posten jeg tenkte tilbake på. Fra da A380en var på OSL. Men ser at jeg husket feil mtp det med GM-kort.