PDA

View Full Version : Har Wizz lagt ned Torp- Budapest

jb1
07-10-2008, 16:05
Torp-BUD fremkommer ikke lenger på selskapets sider. Jeg kan ikke se at dette er fanget opp av forumet. Noen som vet når dette skjedde?

henning
07-10-2008, 16:18
siste flyvning var 4 oktober. vet ikke hvorfor da flyene var relativt fullbooket og prisene så ut til å være ok sammenlignet med andre Wizzair ruter fra Torp.

FlightDeck
07-10-2008, 20:08
Wizz Air har gjort en del kutt i rutetilbudet frem mot vinteren, samtidig som noen nye ruter har kommer til. Regner med at de rett og slett ikke fikk plass til denne ruten - og dessuten er vel markedet størst om sommeren.

svetho
07-10-2008, 20:39
Wizz Air har gjort en del kutt i rutetilbudet frem mot vinteren, samtidig som noen nye ruter har kommer til. Regner med at de rett og slett ikke fikk plass til denne ruten - og dessuten er vel markedet størst om sommeren.

Ruten til Budapest kommer tilbake på vårparten/sommeren 09 igjen.

Og det er riktig at stort sett alle Wizzair rutene går med veldig høyt belegg, og mesteparten er polakker...

FlightDeck
07-10-2008, 21:23
Ruten til Budapest kommer tilbake på vårparten/sommeren 09 igjen.

Og det er riktig at stort sett alle Wizzair rutene går med veldig høyt belegg, og mesteparten er polakker...

... bortsett fra på Budapest-ruten, som neppe kan ha like mange polakker som de øvrige rutene ;) Var selv om bord i en full Wizz Air-maskin mellom Poznan og Torp i sommer, se her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=34555. Hyggelig at rutene går så bra!

henning
14-10-2008, 23:10
Wizzair tilbake på TRF-BUD fra sommerprogrammets start i slutten av mars.

FlightDeck
14-10-2008, 23:12
Har de planer om noen nye ruter fra Torp?

MartinL
14-10-2008, 23:54
Har de planer om noen nye ruter fra Torp?

Wizz sine ruter har hatt knall suksess fra torp. Hverken Stockholm, Malmø eller Gøteborg er i nærheten av frekvensen som Wizz har fra Torp.

Så her tror jeg kanskje du har svaret FlightDeck. Wizz vurderer garantert flere ruter fra Torp, samtidig som frekvensen på eksisterende ruter begynner å bli svært bra.

Vi kan kanskje håpe på en rute til Kiev, Sofia eller Bucharesti.

MartinL
15-10-2008, 10:54
Fantastisk utvikling for Wizz Air.
At reiseglade nordmenn virkelig har oppdaget Polen, kan tallene fra de siste månedene med flyselskapet Wizz Air bekrefte. Direkterutene til Krakow, Warszawa, Gdansk og Poznan fra Sandefjord Lufthavn Torp er blitt utrolig populære, med over 80 % belegg siste måned.

http://www.boarding.no/art.asp?id=33492

Stoarn
15-10-2008, 11:30
Kanskje Wrocław skal komme til.

OBS: Katowice-Pyrzowice er svart å rekne som Krakow:)

MD11
15-10-2008, 11:34
Kiev hadde vært fantastisk:) Uansett, nå som polakkene i større og større grad reiser hjem så spørs det hvor lenge Wizz klarer å opprettholde kabinfaktoren på rutene til Polen.

FlightDeck
15-10-2008, 12:33
Kanskje Wrocław skal komme til.

Ja, det haaper jeg paa! Norwegian flyr til Wroclaw to ganger i uken, men rutetidene er daarlige, saa det hadde vaert topp om Wizz Air kom inn paa denne ruten. Er i Wroclaw en gang i maaneden, saa flere operatoerer oenskes velkommen - selv om min siste tur med Wizz Air var en daarlig erfaring, riktignok mest paa grunn av de andre passasjerene: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=37528.

Ellers bar den boarding-artikkelen mest preg av aa vaere reklame for selskapet.

Vede
15-10-2008, 15:12
Trur dere vi kan se Wizz andre steder i landet enn Torp i nærmeste fremtid?

ENTO
12-11-2008, 20:40

Nei !!!!!!!

LN-KOG
12-11-2008, 21:20

Neppe til en flyplass eid av Avinor og Rygge er for nærme Torp. Med mindre de flytter operasjonen dit.

Someone
15-04-2009, 08:13
Wizzair tilbake på TRF-BUD fra sommerprogrammets start i slutten av mars.

Men belegget har vært såpass dårlig at de velger å legge ned TRF-BUD allerede i slutten av April ifølge Hangar.no

JetBlue
15-04-2009, 08:59
Kiev hadde vært fantastisk:) Uansett, nå som polakkene i større og større grad reiser hjem så spørs det hvor lenge Wizz klarer å opprettholde kabinfaktoren på rutene til Polen.

Ja, og det samme fenomenet gjør seg gjeldende flere steder i Europa.

Men enig, Kiev hadde vært noe. Ukranien har diskutert med OSL, så mulig de kommer først, vi får se ^_^

MartinL
15-04-2009, 09:14
Ja, og det samme fenomenet gjør seg gjeldende flere steder i Europa.

Men enig, Kiev hadde vært noe. Ukranien har diskutert med OSL, så mulig de kommer først, vi får se ^_^

Kiev er allerede lansert og åpnet fra Torp min gode venn;)

http://wizzair.com/about_us/news/#jkl8judt2

FlightDeck
15-04-2009, 09:51

... Og det til noen vanvittige priser! Kunne fløyet t/r for 400 kr. i sommer, angrer på at jeg ikke bestilte! Wizz Air er ikke så verst å fly med heller.

jb1
15-04-2009, 09:59
Synd hvis Wizz til Budapest forsvinner fra Torp, men konkurransen til Budapest er har fra Norwegian. Selskapet har jo uansett et stort nærvær på Torp. Jeg håper særlig ruten til Kiev holder seg, jeg vil gjerne dit, men jeg sliter litt med å få lagt det inn i programmet.

Someone
15-04-2009, 10:14
Jeg håper særlig ruten til Kiev holder seg, jeg vil gjerne dit, men jeg sliter litt med å få lagt det inn i programmet.

Når det gjelder Kiev så kommer man seg faktisk dit for en helg for 1300kr t/r med Austrian fra OSL, så man er ikke avhengig av å kjøre gjennom 4 fylker for å komme seg billig til Kiev.....og da får man også gratis servering ombord:)

jb1
15-04-2009, 10:25
Når det gjelder Kiev så kommer man seg faktisk dit for en helg for 1300kr t/r med Austrian fra OSL, så man er ikke avhengig av å kjøre gjennom 4 fylker for å komme seg billig til Kiev.....og da får man også gratis servering ombord:)

Joda, men jeg tror uansett det blir kortere å reise fra Torp enn via Wien. Dessuten er Austrian så gniene på bonuspoeng i de billigste klassene og serveringen bak gardinen er ok, men ikke verdt å betale allverden for.

imm
15-04-2009, 10:25

Nå er det heldig vis ikke sånn at alle må kjøre gjennom fire flyker for å komme seg til Torp da. For min del må jeg gjennom 4 fylker for å få gratis servering.

MartinL
15-04-2009, 10:40
Nå er det heldig vis ikke sånn at alle må kjøre gjennom fire flyker for å komme seg til Torp da. For min del må jeg gjennom 4 fylker for å få gratisk servering.

Hehe den likte jeg imm:p

Someone
15-04-2009, 10:46
Nå er det heldig vis ikke sånn at alle må kjøre gjennom fire flyker for å komme seg til Torp da. For min del må jeg gjennom 4 fylker for å få gratisk servering.

Men for vi som bor i Oslo og Akershus, og som det er vesentlig fler av enn i Vestfold, så er det langt enklere å komme til OSL. For meg som bor i Oslo Sentrum tar det ca 4x så lang tid å komme meg til TRF i forhold til OSL hvis jeg ikke har tilgang til bil, hvilket gjør TRF til en uaktuell flyplass for min del

MartinL
15-04-2009, 11:13
Men for vi som bor i Oslo og Akershus, og som det er vesentlig fler av enn i Vestfold, så er det langt enklere å komme til OSL. For meg som bor i Oslo Sentrum tar det ca 4x så lang tid å komme meg til TRF i forhold til OSL hvis jeg ikke har tilgang til bil, hvilket gjør TRF til en uaktuell flyplass for min del

Jeg tror du skal være forsiktig med å bruke "vi" når du argumenterer på veiene av de som bor i Oslo. Trafikkveksten på TRF taler sitt tydelige språk. Svært mange reisende fra Oslo benytter seg av Torp, selv om reisetiden er lengre.
selv har jeg ingen problemer med å sette meg på bussen ned til Torp dersom det er snakk om riktig billige billetter!

Someone
15-04-2009, 11:18
Jeg tror du skal være forsiktig med å bruke "vi" når du argumenterer på veiene av de som bor i Oslo.

Da vil jeg gjerne vite, siden du mener jeg skal være forsiktig med å hevde at det er langt enklere for oss som bor i Oslo å komme seg til OSL enn til TRF: Hvor skal man bo i Oslo for at det skal være enklere å reise til TRF enn til OSL?

Trafikkveksten på TRF taler sitt tydelige språk

Jepp, folk i Vestfold, Buskerud og Telemark reiser stadig mer.

Selvsagt er det endel folk fra Oslo som reiser fra TRF også, men det er ikke der grunnlaget for driften til TRF ligger

FlightDeck
15-04-2009, 11:29
Så, så ... Nok diskusjon om hvilken flyplass som ligger nærmest en selv.

Norwegian flyr vel til Budapest fra både Gardermoen og Rygge - og det er kanskje ikke så rart at Wizz Air ikke klarer å opprettholde tilbudet lenger. Ser ellers at de har lagt ned flere ruter fra Budapest-basen.

Flyselskapet Wizz Air dropper fra 1. mai ruten fra Sandefjord Lufthavn Torp til Ungarns hovedstad Budapest.

http://sb.no/article/20090414/NYHETER/985762040/1158

KennethGS
15-04-2009, 11:36

Sikkert derfor det går store korresponderende turbusser mellom Oslo og Torp til alle Ryanair og Wizzair sine avganger...

Det må jo være i tilfelle en eller annen i Oslo skal reise via Torp... ^_^

MartinL
15-04-2009, 11:56
Da vil jeg gjerne vite, siden du mener jeg skal være forsiktig med å hevde at det er langt enklere for oss som bor i Oslo å komme seg til OSL enn til TRF: Hvor skal man bo i Oslo for at det skal være enklere å reise til TRF enn til OSL?

Selvsagt er det endel folk fra Oslo som reiser fra TRF også, men det er ikke der grunnlaget for driften til TRF ligger

For mange er reise avanstanden til Torp svært uvesentlig.
Bare i dag går det 14 busser fra Oslo til Torp og de er ikke tomme til Drammen!

JetBlue
15-04-2009, 12:42

Ja, det har du jaggu rett i, min gode venn ^_^

JetBlue
15-04-2009, 12:44

Ja, det er et uomtvistelig faktum!

imm
15-04-2009, 12:54
For mange er reise avanstanden til Torp svært uvesentlig.
Bare i dag går det 14 busser fra Oslo til Torp og de er ikke tomme til Drammen!

Det kommer også folk med tog fra Oslo til Torp stasjon.
I tillegg kjøres det minibusser i stor stil mellom Oslo og Torp, men kun ved ankomster og avganger med Wizzair.

Trety
15-04-2009, 15:31
Nå er det heldig vis ikke sånn at alle må kjøre gjennom fire flyker for å komme seg til Torp da. For min del må jeg gjennom 4 fylker for å få gratis servering.

Haha, knallbra IMM! :lol:

Men antall fylker man kjører igjennom forteller i seg selv ikke mye. Jeg må igjennom 2 til Torp og Rygge, og 3 til Gardermoen. Likevel tar det ca like lang tid til alle tre flyplasser fra Drammensområdet...;)

For de som ikke reiser allverdens mye spiller det i utgangspunktet vel ikke såååå stor rolle hvem av de tre de reiser fra. Viktigere med hva slags totaltilbud man får.

Fly high
15-04-2009, 17:56
Det kommer også folk med tog fra Oslo til Torp stasjon.

Og det tiltaket (som inkluderer matebusser på de 3 minuttene mellom togstasjonen og Torp) er visst så populært at det er snakk om å utvide ordningen har jeg hørt?

imm
15-04-2009, 20:29
Og det tiltaket (som inkluderer matebusser på de 3 minuttene mellom togstasjonen og Torp) er visst så populært at det er snakk om å utvide ordningen har jeg hørt?

hehe, det vet jeg ikke noe om. Men det går jo buss til Torp stasjon hver gang toget kommer/går. Det er vel neppe nødvendig med mer enn det?

Men den "ordningen" som utvider seg eksplosivt er minibuss trafikken til og fra Oslo i forbindelse med Wizz avganger/ankomster.
Det var til å begyne med bare en buss, nå er det 3-5 av de. Torp Expressen har anmeldt de, men politiet gjør ingen verdens ting.

Her er en tidligere artikkel fra tb.no om denne trafikken:

http://tb.no/article/20080731/NYHETER/985078923/0/NTBU

Fly high
16-04-2009, 08:13
hehe, det vet jeg ikke noe om. Men det går jo buss til Torp stasjon hver gang toget kommer/går. Det er vel neppe nødvendig med mer enn det?

Jeg husket feil - jeg mente å huske at det var snakk om flere togstopp på Torp stasjon fordi så mange benyttet seg av tilbudet (målet til NSB på ca. 70 000 passasjerer via Torp stasjon ble nådd i fjor).

Men ved å søke litt i arkivene våre, fant jeg ut at det jeg tenkte på var et utspill fra flyplassen om også å la disse bussene gå til Foksrød ved E 18 for å hente passasjerer der. Dette skal visst fylkeskommunen vurdere nærmere.

jb1
16-04-2009, 08:49
Jeg har tatt toget til og fra Torp noen ganger. Det fungerer veldig bra og toget er litt raskere og langt mer behagelig enn buss. Hadde det bare gått fortere.