View Full Version : Nødlanding i Australien
Eller sikkerhedslanding...det vides ikke rigtigt
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-16470765.html
Hilsen
Ole
sail4fun
07-10-2008, 08:58
http://www.news.com.au/perthnow/story/0,21598,24460959-5017007,00.html
BREAKING NEWS: UP to 50 people are reported injured after a Qantas Airbus on an international flight made a forced landing near Exmouth today.
The flight - QF72 from Singapore - made the landing at Learmonth Airport just before 2pm after what has been described as a ``mid-air incident''.
Fra Qantas
Qantas Aircraft Diverts to Learmonth in Western Australia Latest News
Sydney, 08 October 2008
Qantas said today that a number of passengers and crew sustained injuries, including fractures and lacerations, on board QF72 this afternoon en route from Singapore to Perth following a sudden change in altitude.
The flight, operated by an A330-300 aircraft with 303 passengers and 10 crew, diverted to Learmonth in Western Australia and landed at approximately 3.30pm local time.
The flight had been due to land in Perth at 3.50pm.
Emergency services, including medical attendants, met the aircraft on landing.
Qantas said there were no details available at this stage as to what caused the altitude change.
Further information will be issued as soon as it is available.
Issued by Qantas Corporate Communication (3829)
Email: qantasmedia@qantas.com.au
Godt de kom seg ned forholdvis hele. Er det bare meg eller skjer det mye med Qantas for tiden??
http://jp.dk/udland/article1478738.ece
303 pax og 10 kabinepersonale er nu alligevel meget i en A320 (iflg. JP) - der bliver vist ikke meget benplads på de bagerste rækker....
Endnu en "dygtig" journalist, der ikke laver research....
Fly high
07-10-2008, 11:26
Endnu en "dygtig" journalist, der ikke laver research....
Men hvis du leser saken ordentlig, ser du at det er politimannen som sier Airbus A320. Det er et direkte sitat. Og politiet skal man vel tro på, ikke sant?
Men nu har JP vel næppe talt med politimanden og det kræver ikke mange minutters research at finde den korrekte flytype....
The flight, operated by an A330-300 aircraft with 303 passengers and 10 crew, diverted to Learmonth in Western Australia and landed at approximately 3.30pm local time.
Tyder vel på turbulens dette?
Hadde vært spennende å få sett forholdstallet blant de skadede mellom de som satt fastspent og de som satt uten belte........kan vel ikke utelukke at det er en hvis sammenheng.
Også som MOD kan jeg legge til: Hold tråden on-topic. Journalister kan man diskutere et annet sted ;)
Hadde vært spennende å få sett forholdstallet blant de skadede mellom de som satt fastspent og de som satt uten belte........kan vel ikke utelukke at det er en hvis sammenheng.
Jeg tror vi kan anta at alle de skadede ikke satt fastspent. Folk beveger seg, går på do, etc. Da er risikoen stor for betydelige hode- og nakkeskader.
Du kan jo få skader selv om du er fastspent. Det er noe som heter overhead bins. Der kan det være mye som er ugreit å få i huet!:)
Fly high
07-10-2008, 15:48
Men nu har JP vel næppe talt med politimanden ....
Jo. Som jeg skriver over her, er det sitatstrek foran uttalelsen til politimannen, så JP (eller en annen avis) har åpenbart snakket med ham.
Litt mer info. Qantas står ikke veldig høyt i kurs hos en del nå, gitt!
http://www.news.com.au/perthnow/story/0,21598,24460959-948,00.html
Selv med stor lidenskap for flyving, så er jeg hjertens glad jeg ikke var ombord i den maskinen !
Da begynner det å komme så smått frem litt info.
http://www.news.com.au/perthnow/story/0,21598,24460959-948,00.html
"Certainly there was a period of time where the aircraft performed of its own accord," Mr Walsh said.
"Certainly that would be rare. That sort situation is rare."
Noe man må regne med å oppleve mer av i fremtiden, med stadig mer avanserte data- og styringssystemer ombord?
Noe man må regne med å oppleve mer av i fremtiden, med stadig mer avanserte data- og styringssystemer ombord?
(jadamertekst)
Og personlig datautstyr var IKKE den skyldige årsak, men flyets eget datasystem ...
http://www.avweb.com/avwebflash/news/QantasDiveTracedToComputerGlitch_198997-1.html?CMP=OTC-RSS
http://www.itavisen.no/sak/790351/Stupte_rett_ned_p%C3%A5_grunn_av_datafeil/
Quantas turbulens var datafeil
Husk Fluren - lakkmustesten på om du er en riktig flyentusiast er om du kan skrive Qantas riktig!!!
;) VC-10