PDA

View Full Version : Oslo-London City Airport-Manchester


FlightDeck
06-10-2008, 22:15
Reiserute:
29. september 2008: SK4795 Oslo (OSL)-London (LCY), Avro RJ70
29. september 2008: VG448 London (LCY)-Manchester (MAN), Fokker 50


29. september 2008, kl. 15.25:
SAS (Transwede) SK4795 Oslo (OSL)-London (LCY),
Avro RJ70

Jeg hadde sjekket inn på internett dagen i forveien og ankom Gardermoen 50 minutter før flyavgang. Gikk rett bort til Business Class-innsjekkingen og fikk levert fra meg bagasjen og skrevet ut ombordstigningskort. Det var tidlig ettermiddag på Gardermoen og lite folk.

Det var en måneds tid siden sist (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36021) jeg reiste mellom Oslo og London City Airport, og da måtte vi busses ut til en fjernparkering fra gate 60. Denne gangen var flyet parkert ved gate 51 og vi kunne nå gå gjennom broen, ned en trapp, ut på tarmac og inn i flyet. Kapteinen stod utenfor flyet og flyvertinnen ble overrasket da vi plutselig stod i døren og ville inn: ”Er dere her allerede?” Ombordstigningen hadde kommet i gang 25 minutter før avgangstid, og vi kan ikke ha vært mer enn 25 passasjerer på denne avgangen. Derfor gikk det hele veldig raskt.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-4.jpg

Vel om bord fant jeg ut at av disse 25 satt to på Business Class og tre på Economy Extra. En dame flyttet seg frem til Economy Extra, uten at jeg helt skjønte hvorfor. Det viste seg etter hvert at dette var en venninne eller kollega av en av flyvertinnene. Det var to hyggelige og litt eldre damer om bord, en svensk og en norsk.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-4.jpg

Vi takset på rutetid ut fra gate 51 og tok fatt på den lange veien ned til 01L. Siden vi tok av i feil retning, måtte vi svinge brått like etter avgang. Det var SE-DJY som skulle fly oss til London City, samme maskin som fløy meg over for en måneds tid siden. Transwede har fem slike Avro RJ70-fly, som det for øvrig bare er produsert tolv eksemplarer av. Denne ble bygget i 1993 og fløy for Delta Connection (BEX - Business Express) frem til 1996 da den kom til airBaltic. Her var den i ni år frem til hele parken med Avro-fly gikk ut av airBaltic-flåten. Maskinen ble stående på bakken i nesten to år før Transwede tok flyet i bruk i januar 2007.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-4.jpg

De fleste av Transwedes Avro RJ70 har en 3+2-konfigurasjon, og denne gangen hadde jeg valgt sete 6E, som forvirrende nok er et vindussete. Utsikten herfra var grei, men den er enda bedre om man sitter lenger bak i flyet eller helt foran.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/2-4.jpg

Benplassen var veldig bra, med en pitch på 33”. De to bakerste radene har 2+2, men her er benplassen mye dårligere.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-4.jpg

Jeg kjøpte en varm ciabatta og en cola til 50 kr., og ellers ble det en rolig tur mot London City. De to kabinansatte var uansett aktive og travet rundt i kabinen inntil den ene satte seg ned med venninnen sin og ble sittende en times tid.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-4.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-4.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-4.jpg

Denne gangen fløy vi dessverre ikke over London sentrum, og utsikten ble dermed ikke like spektakulær. Likevel er det interessant hvordan Avro-maskinen nærmest stuper gjennom skylaget, og videre hvor få meter den trenger på rullebanen. Parkeringssvingen på LCY er dessuten ganske morsom! Flytiden for denne 1.185 kilometer lange turen endte på 2 timer og 15 minutter.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/11-4.jpg

Passkontrollen gikk fort, og bagasjen dukket opp på båndet etter et par minutter.

FlightDeck
06-10-2008, 22:18
29. september 2008, kl. 18.50:
VLM VG448 London (LCY)-Manchester (MAN),
Fokker 50

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/13-3.jpg

Jeg valgte denne litt spesielle reiseruten opp til Manchester mest på grunn av prisen, men også fordi jeg har sansen for London City Airport. Dette ga meg også mulighet til å teste et nytt selskap, VLM, som er en forkortelse for Vlaamse Luchttransportmaatschappij. Ikke så rart de bruker forkortelsen i markedsføringen! Dette belgiske selskapet feirer femten år i år og har en enhetsflåte på nitten Fokker 50-fly. Hovedbasen var opprinnelig i Antwerpen, men er nå flyttet til London City Airport. Selskapet har de ti siste årene gått med overskudd og er nå en del av Air France-KLM-gruppen.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/16-1.jpg

Etter å ha gått gjennom tollen var det bare å spasere bort til innsjekkingsautomatene til VLM. På disse må man bruke enten passet eller et bonuskort til å finne reservasjonen, man kan utrolig nok ikke bruke reservasjonsnummer. Etter nesten å ha ødelagt passet på denne maskinen og videre lagt inn informasjon om destinasjon og flightnummer, konkluderte maskinen med at den ikke kunne finne meg på systemet. Jeg gikk derfor bort til en skranke der jeg litt motvillig fikk hjelp til å sjekke inn. Jeg hadde sjekket inn på nettet dagen før, og valgt sete 1A, men fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig måtte flytte meg lenger bak i flyet da det bare var elleve passasjerer som skulle med denne avgangen.

Jeg hadde i utgangspunktet rukket både kl. 17.50- og 17.55-avgangene (ja, de går med så korte mellomrom!) til Manchester, men i frykt for forsinkelser hadde jeg bestilt billett med 18.50-avgangen. Jeg fikk derfor halvannen time til flytitting og lesing i ettermiddagsrushet på London City Airport. La oss se litt på hva som passerte:

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/16-3.jpg

Transwede flyr for SAS mellom Stockholm og LCY også, men her bruker de en større Avro RJ 85-maskin. SE-DJO er en av to slike i Transwede-flåten.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/14-3.jpg

Transwede flyr også for Air One mellom Milano og LCY. SE-DJX flyr vekselvis for SAS og Air One og er derfor hvitmalt. Den har tidligere hatt Air One-design.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/15-3.jpg

Atlantic Airways flyr som kjent for SAS mellom København og LCY. Dette er OY-RCD, en Avro RJ 85, som frem til oktober 2007 fløy for Swiss.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/10-4.jpg

Swiss er en stor operatør på LCY og flyr blant annet åtte ganger daglig til Zürich. Dette er en Avro RJ100.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/12-3.jpg

Denne Avro RJ85 ble bygget i 1994 og har et ganske passende registreringsnummer: D-AVRO.

Så var det tid for VLM og Fokker 50: Pre-boarding begynte 30 minutter før avgangstid, og det gikk relativt fort siden vi ikke var store gruppen som skulle opp til Manchester denne kvelden. Avgangen var satt opp fra utgang 21 som er i den nye fløyen på flyplassen. Denne delen av flyplassen var veldig rolig, og innredningen var minimalistisk.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/17-3.jpg

Det var OO-VLE City of Southampton som skulle frakte oss nordover. Denne maskinen ble bygget i 1988 og er faktisk to år eldre enn Fokker 50-maskinene til SAS. Gjennomsnittsalderen i VLM-flåten nærmere seg nå 20 år, men det ser ut til at selskapet er godt fornøyd med flytypen og at de ikke har tenkt å erstatte dem med det første. Etter hvert som SAS faser ut sine Fokker 50-fly, kan det jo tenkes at noen av disse går til VLM. Da får de i så fall en ansiktsløftning ettersom VLM-kabinen ser utrolig bra ut.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/20-2.jpg

Riktignok er bagasjehyllene, panelene og setenumrene de gode gamle, men tepper, stoler og vegger er nye. Flyet fremstod som nytt, smakfullt innredet med fargekombinasjonen gult og grått.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/21-2.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/19-2.jpg

Jeg hadde opprinnelig sete 1A, men satte meg på sete 6A ettersom vi ble oppfordrer til å sette oss lenger bak i flyet. Benplassen var meget bra! I VLM-kabinen jobber det alltid to flyverter/vertinner, selv om det forskriftsmessig ikke er nødvendig med mer enn en. VLM ønsker imidlertid å være de forretningsreisendes førstevalg, og en del av det er nettopp god service og servering. Da er to i kabinen en god investering! Før avgang delte de to ut drops og annet snacks fra en stor kurv.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/18-3.jpg

Distansen fra London til Manchester er 259 kilometer og flytiden ble beregnet til 50 minutter. Vi brukte ikke mange meterne av LCY-stripa på å komme oss oppover. Det var begynt å bli mørkt og vi hadde nydelig utsikt mot London by night, men det var dessverre vanskelig å fange dette på kamera.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/22-2.jpg

Etter hvert som vi nådde marsjhøyden på 12.000 fot, gikk de to flyvertinnene rundt og tok imot bestillinger på drikke. Her var det ikke snakk om å bruke tralle, i stedet fikk vi servert drikken fra brett og i skikkelige glass. Like etterpå kom maten, som var et smørbrød og en liten muffins. Vi fikk også tilbud om kaffe og te i porselenskopper. Det hele var en meget hyggelig, men samtidig noe snodig opplevelse sett i forhold til hva som er vanlig om bord hos andre flyselskaper.

Det ble en overraskende rolig og turbulensfri tur nordover, mye mer behagelig enn forrige (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=27901) runde med Fokker 50. Vi landet noen minutter før rutetid i Manchester, og flyet parkerte på Terminal 3. Bagasjen kom etter femten minutters venting.

Konklusjon:
Lite passasjerer om bord i begge fly, og det blir interessant å se hva SAS etter hvert vil gjøre med OSL-LCY-ruten. London City Airport er en glimrende flyplass så jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så få reisende på denne ruten. VLM leverte varene og imponerte selv på en kort distanse som London-Manchester.

Tidligere rapporter:
Oslo-Manchester-København-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36936)
Oslo-Wroclaw-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36399)
Oslo-London City Airport-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36021)
Oslo-Riga-Istanbul-Riga-Berlin-Poznan-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=34555)
Oslo-København-Manchester-København-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33427)
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteborg-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33116)
Oslo-København-München-Lyon-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32644)
Oslo-Bristol-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32326)
Oslo-Barcelona-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=31103)
Bergen-København-London Heathrow-London Gatwick-Bergen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=30879)
Rygge-Istanbul-Rygge (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29456)
Bergen-Paris-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29172)
Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=28583)
Bergen-Molde-Trondheim-Bergen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=27901)
Oslo-Madrid-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26052)
Bergen-Oslo-Bodø-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=25466)
Bergen-Torp-London Stansted-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=23008)
Oslo-Helsinki-Hong Kong-Helsinki-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26188)

litt-amatør
06-10-2008, 23:28
Tusen takk for nok en glitrende rapport! Veldig hyggelig at du tar deg tid til å lage disse rapportene som alltid er spennende og interessante med masse flotte bilder. Alltid hyggelig å se innflygninger i England, synes jeg. Du er veldig flink til å ta bilder inne i flyene også.

Så ut til å være utrolig fin og delikat servering på VLM.

Hickok
06-10-2008, 23:31
Kom akkurat tilbake med SK4796 fra LCY, og kan i aller høyeste grad skrive under på at denne flyplassen er bra. Det er ingen tvil om at denne flyplassen kommer til å brukt i fremtiden om mulig. Å fly til LHR er i hvert fall helt utelukket om jeg ikke skal videre derfra.

EB
07-10-2008, 05:41
Flott rapport. Fokkern var jo også utrolig pen - ikke snakk om å se at den maskinen er gammel. Gleder meg til neste rapport...

Eriksan
07-10-2008, 12:52
VLM virket jo som et utrolig hyggelig selskap å stifte bekjentskap med!

jb1
07-10-2008, 16:01
VLM virket jo som et utrolig hyggelig selskap å stifte bekjentskap med!

Det tiltredes at VLM er veldig bra. Jeg har fløyet dem mellom BRU og LCY, ingen ting å utsette, hyggelige priser om man bestiller i god tid også.