FlightDeck
06-10-2008, 22:15
Reiserute:
29. september 2008: SK4795 Oslo (OSL)-London (LCY), Avro RJ70
29. september 2008: VG448 London (LCY)-Manchester (MAN), Fokker 50
29. september 2008, kl. 15.25:
SAS (Transwede) SK4795 Oslo (OSL)-London (LCY),
Avro RJ70
Jeg hadde sjekket inn på internett dagen i forveien og ankom Gardermoen 50 minutter før flyavgang. Gikk rett bort til Business Class-innsjekkingen og fikk levert fra meg bagasjen og skrevet ut ombordstigningskort. Det var tidlig ettermiddag på Gardermoen og lite folk.
Det var en måneds tid siden sist (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36021) jeg reiste mellom Oslo og London City Airport, og da måtte vi busses ut til en fjernparkering fra gate 60. Denne gangen var flyet parkert ved gate 51 og vi kunne nå gå gjennom broen, ned en trapp, ut på tarmac og inn i flyet. Kapteinen stod utenfor flyet og flyvertinnen ble overrasket da vi plutselig stod i døren og ville inn: ”Er dere her allerede?” Ombordstigningen hadde kommet i gang 25 minutter før avgangstid, og vi kan ikke ha vært mer enn 25 passasjerer på denne avgangen. Derfor gikk det hele veldig raskt.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-4.jpg
Vel om bord fant jeg ut at av disse 25 satt to på Business Class og tre på Economy Extra. En dame flyttet seg frem til Economy Extra, uten at jeg helt skjønte hvorfor. Det viste seg etter hvert at dette var en venninne eller kollega av en av flyvertinnene. Det var to hyggelige og litt eldre damer om bord, en svensk og en norsk.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-4.jpg
Vi takset på rutetid ut fra gate 51 og tok fatt på den lange veien ned til 01L. Siden vi tok av i feil retning, måtte vi svinge brått like etter avgang. Det var SE-DJY som skulle fly oss til London City, samme maskin som fløy meg over for en måneds tid siden. Transwede har fem slike Avro RJ70-fly, som det for øvrig bare er produsert tolv eksemplarer av. Denne ble bygget i 1993 og fløy for Delta Connection (BEX - Business Express) frem til 1996 da den kom til airBaltic. Her var den i ni år frem til hele parken med Avro-fly gikk ut av airBaltic-flåten. Maskinen ble stående på bakken i nesten to år før Transwede tok flyet i bruk i januar 2007.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-4.jpg
De fleste av Transwedes Avro RJ70 har en 3+2-konfigurasjon, og denne gangen hadde jeg valgt sete 6E, som forvirrende nok er et vindussete. Utsikten herfra var grei, men den er enda bedre om man sitter lenger bak i flyet eller helt foran.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/2-4.jpg
Benplassen var veldig bra, med en pitch på 33”. De to bakerste radene har 2+2, men her er benplassen mye dårligere.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-4.jpg
Jeg kjøpte en varm ciabatta og en cola til 50 kr., og ellers ble det en rolig tur mot London City. De to kabinansatte var uansett aktive og travet rundt i kabinen inntil den ene satte seg ned med venninnen sin og ble sittende en times tid.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-4.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-4.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-4.jpg
Denne gangen fløy vi dessverre ikke over London sentrum, og utsikten ble dermed ikke like spektakulær. Likevel er det interessant hvordan Avro-maskinen nærmest stuper gjennom skylaget, og videre hvor få meter den trenger på rullebanen. Parkeringssvingen på LCY er dessuten ganske morsom! Flytiden for denne 1.185 kilometer lange turen endte på 2 timer og 15 minutter.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/11-4.jpg
Passkontrollen gikk fort, og bagasjen dukket opp på båndet etter et par minutter.
29. september 2008: SK4795 Oslo (OSL)-London (LCY), Avro RJ70
29. september 2008: VG448 London (LCY)-Manchester (MAN), Fokker 50
29. september 2008, kl. 15.25:
SAS (Transwede) SK4795 Oslo (OSL)-London (LCY),
Avro RJ70
Jeg hadde sjekket inn på internett dagen i forveien og ankom Gardermoen 50 minutter før flyavgang. Gikk rett bort til Business Class-innsjekkingen og fikk levert fra meg bagasjen og skrevet ut ombordstigningskort. Det var tidlig ettermiddag på Gardermoen og lite folk.
Det var en måneds tid siden sist (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36021) jeg reiste mellom Oslo og London City Airport, og da måtte vi busses ut til en fjernparkering fra gate 60. Denne gangen var flyet parkert ved gate 51 og vi kunne nå gå gjennom broen, ned en trapp, ut på tarmac og inn i flyet. Kapteinen stod utenfor flyet og flyvertinnen ble overrasket da vi plutselig stod i døren og ville inn: ”Er dere her allerede?” Ombordstigningen hadde kommet i gang 25 minutter før avgangstid, og vi kan ikke ha vært mer enn 25 passasjerer på denne avgangen. Derfor gikk det hele veldig raskt.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-4.jpg
Vel om bord fant jeg ut at av disse 25 satt to på Business Class og tre på Economy Extra. En dame flyttet seg frem til Economy Extra, uten at jeg helt skjønte hvorfor. Det viste seg etter hvert at dette var en venninne eller kollega av en av flyvertinnene. Det var to hyggelige og litt eldre damer om bord, en svensk og en norsk.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-4.jpg
Vi takset på rutetid ut fra gate 51 og tok fatt på den lange veien ned til 01L. Siden vi tok av i feil retning, måtte vi svinge brått like etter avgang. Det var SE-DJY som skulle fly oss til London City, samme maskin som fløy meg over for en måneds tid siden. Transwede har fem slike Avro RJ70-fly, som det for øvrig bare er produsert tolv eksemplarer av. Denne ble bygget i 1993 og fløy for Delta Connection (BEX - Business Express) frem til 1996 da den kom til airBaltic. Her var den i ni år frem til hele parken med Avro-fly gikk ut av airBaltic-flåten. Maskinen ble stående på bakken i nesten to år før Transwede tok flyet i bruk i januar 2007.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-4.jpg
De fleste av Transwedes Avro RJ70 har en 3+2-konfigurasjon, og denne gangen hadde jeg valgt sete 6E, som forvirrende nok er et vindussete. Utsikten herfra var grei, men den er enda bedre om man sitter lenger bak i flyet eller helt foran.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/2-4.jpg
Benplassen var veldig bra, med en pitch på 33”. De to bakerste radene har 2+2, men her er benplassen mye dårligere.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-4.jpg
Jeg kjøpte en varm ciabatta og en cola til 50 kr., og ellers ble det en rolig tur mot London City. De to kabinansatte var uansett aktive og travet rundt i kabinen inntil den ene satte seg ned med venninnen sin og ble sittende en times tid.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-4.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-4.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-4.jpg
Denne gangen fløy vi dessverre ikke over London sentrum, og utsikten ble dermed ikke like spektakulær. Likevel er det interessant hvordan Avro-maskinen nærmest stuper gjennom skylaget, og videre hvor få meter den trenger på rullebanen. Parkeringssvingen på LCY er dessuten ganske morsom! Flytiden for denne 1.185 kilometer lange turen endte på 2 timer og 15 minutter.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/11-4.jpg
Passkontrollen gikk fort, og bagasjen dukket opp på båndet etter et par minutter.