Savipix
05-10-2008, 15:47
SK903
SE-REF
Seat 01B
02JUN2008
Efter mycket prat här på forumet om USA och flera planerade resor som inte har blivit av hade det nu äntligen blivit dags för min första resa till USA på nio år och destinationen den här gången var ”Det stora äpplet”. Själva resan, den skulle gå med min arbetsgivare, SAS.
Efter en mindre incident i familjen kvällen innan var det fram till precis innan avresa oklart om jag skulle åka men gudarna ville ha mig till NYC och strax före sju rullade jag mot Arlanda och terminal 5. Ankom mitt i ”morgonpeaken” med långa köer hos alla bolag. Vid SK USA var det dock tomt då det var några minuter kvar till öppnandet och jag blev snabbt incheckad och fick mitt boardingkort lagom till att det började strömma till andra passagerare. Efter ett besök inne på SGS ARNs uppehållsrum bar det av till Novia Loungen (är Priority Pass medlem) där det blev en lättare frukost med bröd, juice och kaffe.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010903.jpg
När klockan började närma sig 10 gick jag den långa turen via passkontrollen till gate F62 där passagerarna hade samlats för APIS verifiering och samling i loungen. Strax därefter började boarding, men på grund av hettan i bryggan (60 grader+) togs bara 10-15 passagerare åt gången ombord för att undvika köbildning. Som en av dom sista ombord kändes det trevligt att kunna svänga vänster och slinka ner i 01B där ett glas champagne kom i min hand nästan omedelbart.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010904.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010906.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010908.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010910.jpg
Pushback något efter tidtabell och under den långa taxningen mot 01L delades menyn ut för studerande. Medan vi satt och väntade kom den svenske kaptenen på högtalarsystemet och gav en mycket utförlig briefing om flygningen som för dagen skulle ta 7 timmar och 55 minuter. Så fort MD80n före oss i kön hade vrålat i väg, ställde vi upp och snart kändes kraften från SE-REFs två RR Trent motorer. Vi lämnade Arlandaområdet via Sigtuna (min födelseplats) och Västerås innan vi fortsatte mot Norge. Den största skillnaden som jag upplevde mot när jag senaste flög Airbus widebody (och SAS IC för del delen) var hur mycket fortare 330n stiger jämfört med 340n (Stein är det bara inbillning eller fakta!?).
När vi närmade oss Norge kom kabinpersonalen ut med drinkvagnen och lite snacks, jag valde att börja lite lätt med en G&T och tillhörande snacks.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010912.jpg
Inte långt senare kom förrätten som för dagen var Prawn ceviche with guacamole and lime en kombination som visade sig helt rätt för mina smaklökar och till detta blev det ett glas Domaine William Fevre Chablis 2006 och en bit bröd som för en gångs skull inte smakade som en tvättsvamp.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010913.jpg
Det fanns idag fyra olika val på huvudrätt:
Steamed fillet of plaice with wild rice, grilled red pepper and basil & chive sauce
Grilled chicken with roasted root vegetables, sautéed tomato and garlic & herb cream cheese sauce
Swedish meatballs with mashed potato, cream sauce and lingonberries
Vegetable lasagne with broccoli, pickled onion ad tomato sauce.
Jag valde kycklingen och fick nu något av den bästa maten jag ätit på over 3,000ft. Allting smakade som det skulle smaka och jag blev mätt och belåten. Var dock tvungen att smaka på Point l’Eveque och Västerbotten osten med fikonkaka och tillhörande portvin (Cockburn’s Late Bottled Vintage).
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010914.jpg
Därefter kom kaffe och cognac med tillhörande Strawberry cake and fresh fruit sallad. Innan serveringen avslutades kom drinkvagnen runt ännu en gång.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010917.jpg
Det som förvånade mig mest, efter alla diskussioner på forumet var att jag aldrig såg röken av plast eller folie på maten utan allt var borttaget innan det serverades något som höjde upplevelsen ytterligare. Efter att maten hade smält blev det en liten tur bak till toaletten och galleyt för att undersöka vad som kunde bjudas på där.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010919.jpg
Toilet with a view
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010921.jpg
Små detaljer som höjer upplevelsen
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010923.jpg
Help yourself
Efter det blev det till att prova ut AVOD systemet ombord och det blev musik och film (kommer inte ihåg vilken det var vilket betyder att den nog inte var speciellt underhållande.) Sakta men säkert sänkte jag så stolen och somnade till strax efter Grönland tills det att vi var inne över Kanada och fortsatte lyssna på en blandning av musikanalerna.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010926.jpg
Knappt två timmar före landning var det dags för nästa serveringsrunda och nu var det dags för Roast beef open sandwich with creamy potato salad, lettuce and gherkin and smoked salmon open sandwich with creamy cucumber salad, lettuce, dill and lemon. Nog för att man skulle gå av flygplanet mätt. Trött på alkohol, blev det bara en cola och en kaffe den här gången.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010929.jpg
Inflygningen mott Newark skedde i fint väder och det kom minnen tillbaks från 1992 när jag senast var på flygplatsen, då med SAS B767.
Fiin landing på 04L och sen rakt från gaten till passkontrollen där jag togs emot med et ”Velkommen til USA” efter alla frågor och fingeravtryck. Hämtade sedan väskan som låg klar på bandet och gick rakt ut till väntande bil för färden in till Manhattan.
SE-REF
Seat 01B
02JUN2008
Efter mycket prat här på forumet om USA och flera planerade resor som inte har blivit av hade det nu äntligen blivit dags för min första resa till USA på nio år och destinationen den här gången var ”Det stora äpplet”. Själva resan, den skulle gå med min arbetsgivare, SAS.
Efter en mindre incident i familjen kvällen innan var det fram till precis innan avresa oklart om jag skulle åka men gudarna ville ha mig till NYC och strax före sju rullade jag mot Arlanda och terminal 5. Ankom mitt i ”morgonpeaken” med långa köer hos alla bolag. Vid SK USA var det dock tomt då det var några minuter kvar till öppnandet och jag blev snabbt incheckad och fick mitt boardingkort lagom till att det började strömma till andra passagerare. Efter ett besök inne på SGS ARNs uppehållsrum bar det av till Novia Loungen (är Priority Pass medlem) där det blev en lättare frukost med bröd, juice och kaffe.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010903.jpg
När klockan började närma sig 10 gick jag den långa turen via passkontrollen till gate F62 där passagerarna hade samlats för APIS verifiering och samling i loungen. Strax därefter började boarding, men på grund av hettan i bryggan (60 grader+) togs bara 10-15 passagerare åt gången ombord för att undvika köbildning. Som en av dom sista ombord kändes det trevligt att kunna svänga vänster och slinka ner i 01B där ett glas champagne kom i min hand nästan omedelbart.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010904.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010906.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010908.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010910.jpg
Pushback något efter tidtabell och under den långa taxningen mot 01L delades menyn ut för studerande. Medan vi satt och väntade kom den svenske kaptenen på högtalarsystemet och gav en mycket utförlig briefing om flygningen som för dagen skulle ta 7 timmar och 55 minuter. Så fort MD80n före oss i kön hade vrålat i väg, ställde vi upp och snart kändes kraften från SE-REFs två RR Trent motorer. Vi lämnade Arlandaområdet via Sigtuna (min födelseplats) och Västerås innan vi fortsatte mot Norge. Den största skillnaden som jag upplevde mot när jag senaste flög Airbus widebody (och SAS IC för del delen) var hur mycket fortare 330n stiger jämfört med 340n (Stein är det bara inbillning eller fakta!?).
När vi närmade oss Norge kom kabinpersonalen ut med drinkvagnen och lite snacks, jag valde att börja lite lätt med en G&T och tillhörande snacks.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010912.jpg
Inte långt senare kom förrätten som för dagen var Prawn ceviche with guacamole and lime en kombination som visade sig helt rätt för mina smaklökar och till detta blev det ett glas Domaine William Fevre Chablis 2006 och en bit bröd som för en gångs skull inte smakade som en tvättsvamp.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010913.jpg
Det fanns idag fyra olika val på huvudrätt:
Steamed fillet of plaice with wild rice, grilled red pepper and basil & chive sauce
Grilled chicken with roasted root vegetables, sautéed tomato and garlic & herb cream cheese sauce
Swedish meatballs with mashed potato, cream sauce and lingonberries
Vegetable lasagne with broccoli, pickled onion ad tomato sauce.
Jag valde kycklingen och fick nu något av den bästa maten jag ätit på over 3,000ft. Allting smakade som det skulle smaka och jag blev mätt och belåten. Var dock tvungen att smaka på Point l’Eveque och Västerbotten osten med fikonkaka och tillhörande portvin (Cockburn’s Late Bottled Vintage).
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010914.jpg
Därefter kom kaffe och cognac med tillhörande Strawberry cake and fresh fruit sallad. Innan serveringen avslutades kom drinkvagnen runt ännu en gång.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010917.jpg
Det som förvånade mig mest, efter alla diskussioner på forumet var att jag aldrig såg röken av plast eller folie på maten utan allt var borttaget innan det serverades något som höjde upplevelsen ytterligare. Efter att maten hade smält blev det en liten tur bak till toaletten och galleyt för att undersöka vad som kunde bjudas på där.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010919.jpg
Toilet with a view
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010921.jpg
Små detaljer som höjer upplevelsen
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010923.jpg
Help yourself
Efter det blev det till att prova ut AVOD systemet ombord och det blev musik och film (kommer inte ihåg vilken det var vilket betyder att den nog inte var speciellt underhållande.) Sakta men säkert sänkte jag så stolen och somnade till strax efter Grönland tills det att vi var inne över Kanada och fortsatte lyssna på en blandning av musikanalerna.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010926.jpg
Knappt två timmar före landning var det dags för nästa serveringsrunda och nu var det dags för Roast beef open sandwich with creamy potato salad, lettuce and gherkin and smoked salmon open sandwich with creamy cucumber salad, lettuce, dill and lemon. Nog för att man skulle gå av flygplanet mätt. Trött på alkohol, blev det bara en cola och en kaffe den här gången.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/NYC/P1010929.jpg
Inflygningen mott Newark skedde i fint väder och det kom minnen tillbaks från 1992 när jag senast var på flygplatsen, då med SAS B767.
Fiin landing på 04L och sen rakt från gaten till passkontrollen där jag togs emot med et ”Velkommen til USA” efter alla frågor och fingeravtryck. Hämtade sedan väskan som låg klar på bandet och gick rakt ut till väntande bil för färden in till Manhattan.