View Full Version : OSL-HEL-CAN m. AY
Lot meg friste av C billett til 7500.-og er på vei! Dette er en av få turer jeg har hatt utenom SAS/Star Al. de siste årene. Har vært EBG de siste 10 årene, så det skal bli spennende å prøve "fienden"! Starten var IKKE bra. Var på OSL ca. 2.t før avgang, allerede da var det kø ved innsjekkingen hos Finnair. Jeg speidet fortvilet etter Business innsjekk, men nei! Det var KUN en skrane og det gikk jævli treigt. Mye baggasje som skulle sjekkes inn og mange måtte ha lange forklaringer på det meste, og skranken ble betjent av 1 sur svensk dame.Sto faktisk i kø i nesten 1 t. og da har jeg Business billett!!! Nei, Finnair dette holder ikke. Ligger an til en klage her! Sitter nå i OSL lounge som er grei nok, rolig - faktisk alene foreløpig. Utvalget av mat og drike holder nok ikke SAS standard, kun vin fra tappekran og ingen gin tonic nei. Utvalget av aviser noe dårlig, men de hadde 10 eks. av Harstad Tidende! Forsettelse følger, skal med AY656 kl.13.15 og AY 87 til CAN. Kommer med mer etterhvert.
ingen gin tonic nei. [...]Forsettelse følger, skal med AY656 kl.13.15 og AY 87 til CAN. Kommer med mer etterhvert.
Jeg mener at sjenkelovgivningen gjør at spriten tas ut klokken 13. Det gjelder også EBG-loungen. (OSL loungen charger faktisk mer av besøkende på eftermiddag enn på formiddagen pga dette!).
Er normalt sett egen business innsjekk for Finnair. Men i dag var det desverre sykdom som gjorde at det kun ble en skranke...
Da har jeg fått forklaring på både alkoholen og manglende C innsjekking! AY656 var en A319 med 3 rader på business (3 + 3) og resten economy. Vi kom avgårde fra gate 44 ca. 15. min forsinket grunnet sendt innsjekkede pasasjerer (tenk det, med en skranke!). Bare 4 i C klasse, men etter hva jeg kunne se, realtivt fullt i Y. Rimelig god plass og setene var litt harde, men desidert gode å sitte i. Serveringen startet raskt, men ingen varme kluter til å begynne med. Menyen bestod av sild, elggryte og sjokoladekake. Både silda og elgen var nydelig. (Står som regel over kakene). Rart det ikke serveres mer sild, isteden for den evindelige laksen! En god rødvin og kaffe med calvados avsluttert et bra måltid. Personalet var "tilstede" heletiden og sørget raskt for en ny rødvin, og ryddet bort bestikke etc. etterhvert. Var også skikkelig bestikk, ikkes ånn plastikkgreie du for hos noen flyselskap. I rute til HEL, så var det å bane seg vei til passkontroll og gate 30. FY f..., så mye folk det var på flyplassen en lørdag ettermiddag. KOm meg likevel gjennom passkontrollen etterhvert. Rakk også en rask tur innom loungen, stor, overfylt og svårt stressende, selv om utvalget av drikke så greit ut. Heldigvis ble det snart boarding fra gate 30, og da bording med dedikert kø for Business (hører dere det SAS!!). Gikk raskt og vips avr jeg på plass på sete 1 H, men et ektepar var blitt "splittet", så jeg byttet etterhvert til setet ved siden av. Resten av turen kommer i neste post.
Mulig det blir noen bilder også etterhvert! Ble godt tatt i mot av cabinpersonalet, jakke hengt på plass og serveringen - pre departure drink - var J.Perrier Cuvee Royal Brut Vintage 2003, smakte fortreffelig, klarte til og med å få meg litt påfyll! Ruten til CAN flys av en gammel MD-11 som jeg tror AY fremdeles har 7 av (?). Setene er litt smale synes jeg og underholdningssystemet er innfellbare skjermer slik som SAS hadde for noen år siden. Setene er heller ikke "flatsenger", men et skikkelig "sklibrett" som det var noe trøblete å få til å regulere. Vannflaske, hodetelefoner, meny etc. ble raskt funnet frem etter avgang som var nesten på rutetid. Helt fullt i C klasse og meget godt belegg også bak gardinen. Sikkert mange som hadde skaffet seg billige billetter. Etter en G/T ble det klart for mat: Aspargessuppe, sommersalat, valg mellom lam, rein eller kylling, diverse oster, is eller frukt.
Siden jeg var begynt med vilt fortsatte jeg med rein! Valget av rødvin stod mellom Toar 2003 Masi eller Chateau Ferrand-Lartigue 2001, den siste viste seg å passe bra til reinsdyrgryten. Maten ble servert med all embalasjen på, både aluminiumslokk, plastlokk, etc, noe som selvsagt førte til at brettet ble seende svært rotete ut og ble i veien, det virket heller ikke som de hadde kapasitet til å gå rundt å samle opp embalasjen etterhvert. Men, maten var bra den, tok også en Lappin Kulta til forretten, et veldig bra ØL.
Toalettet på MD-11 var knøtt lite, her er SAS en klar vinner! Utvalget av filmer var ikke all verden, men det spilte ingen rolle, etter en kaffe og en calvados valgte jeg å prøve å få litt søvn. Til tross for "sklibrettet" ble det likevel ca. 4t. søvn, og ble vekket til frokost 1t før landing. Frokosten var ikke noe å skryte av, en smakløs omelett, brød, youghurt etc. Den ble raskt og effektivt servert. Så var det ankomst på rute og pass og toll gikk unna på 20. min. Da venter 2 dager i Gouanzhou!
Sjelden og interessant lesning av en Finnair tripreport i C. Høres ut som de har et greit produkt på både short og longhaul up-front. Eneste jeg hang meg opp i var at du skrøt av lapin kulta, på folkemunne i Finland kalles dette lapin kuusta (tar høyde for stavefeil) og betyr laplandspiss. Jeg plasserer det i kategorien vann, slik som mye amerikansk og meksikansk skvip. Karhu er ølet i Finland! =)
Fra alkoholloven:
Skjenking av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer er forbudt mellom kl. 03.00 og 13.00. Skjenking av annen alkoholholdig drikk er forbudt mellom kl. 03.00 og 06.00.
Enda en grunn til ikke å dra tidlig om morgenen ;-)
Fra alkoholloven:
Skjenking av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer er forbudt mellom kl. 03.00 og 13.00. Skjenking av annen alkoholholdig drikk er forbudt mellom kl. 03.00 og 06.00.
Enda en grunn til ikke å dra tidlig om morgenen ;-)
Da synes jeg min forklaring virker god nok... Jeg har hørt at dette gjør at f.eks CO betaler mindre per pax i loungen enn andre. Jeg vet ikke om de andre selskapene betaler ulik pris per pax i forhold til time of entry, eller om den generelle prisen per pax er høyere fra OSL-loungens side.
Så var det tid for retur. Av hotellet ble jeg rådet til å være tidlig ute for innsjekk. Litt smånervøs for forventet kaos ankom jeg innsjekk 3 timer før avgang. Helt unødvendig, tok omlag 20.min fra jeg steg ut av taxien til jeg var vel plassert i loungen til Finnair. Ja, ja, fikk da rikelig med tid til kaffe og noen svampaktige brødbiter med litt pålegg. kl. 06.30 på morgenen fristet hverken vin eller øl. Loungen var stor, men ikke særlig koselig, hangaraktig med relativt begrenset utvalg av drikke og mat. Bording og push-back på AY0087 skjedde presis på tid, dette så lovende ut da jeg hadde kun 35.min å gå på for videreforbindelsen til Oslo. Ble nok stående ca. 20. min før vi var i lufta. Belegget i C denne dagen var ca. 40 % og lenger bak omlag 70% tror jeg. La merke til at det stort sett var samme crew som det flyet jeg kom med på lørdag/søndag. Men det var ikke samme maskin, det oppdaget jeg fort da jeg skulle ta frem underholdningen. Der det var en skjerm på forrige fly var det kun et bord!!!! DEt betyr at en del av MD-11 flåten til AY faktisk ikke har noe annet tilbud i C klasse enn 4 skjermer i taket og tilbud om å få låne en DVD spilller!!! Hallo Finair, vi skriver 2008 og ikke 1998!!! Drikke kom raskt, det samme med forretten, en velsmakenede kaldrøkt laks. Hovedretten var valg melllom biff, King Prawns elller Cantonese biff. Jeg gikk for vanlig biff, men den lot vente på seg. Til slutt kom pursher rundt og beklaget at "varmlementa er trasig", men etter ca. 1 t. var det vist blitt så mye fyr i komfyren at biffen lot seg servere. Den var mør, men bare lunken, men med en rødvin glei den ned likevel. Kaffe med en utmerket Calvados - Calvados roger Groult 20 ans d' ans - avsluttet måltidet. (stod over desserten!). Etter litt boklesing og søvn ble det tid for servering nr. 2, sommersalat og kyllingsalat evt. potet m. røket laks (som jeg valgte). Litt for salt etter min smak, men var ikke særlig sulten så det var ikke så farlig. Jeg var mer spent på videreforbindelsen til Oslo. Vi var 10. min seine til HEL, og kun 25. til avgang med AY659 til Oslo. Løp som en gal til terminal 2, sneik både i pass og sercurity og rakk gate 13 akkurat på gate closing. Fikk der beskjed om at jeg var boooket om til avgang 18.00 (eller noe slikt) og ikke skulle med avgangen kl. 15.45, etter noe høyrøstet argumentering ble jeg likevel tatt med på nåde, siden jeg hadde kun håndbaggasje! HEL-OSL ble fløyet en Embraer 190, med 2 + 2 seating i C. En C klasse som bestod av kun 4 pax så det ble en rolig flight. Servering, ja da! Gjett hva: laks og kyllling. Jeg stod over og sov stort sett hele veien. Ankomst OSL på rute.
Konklusjon: AY i C med MD-11 er produkt som tiden har løpt fra, både seter, underholdningssystem, servicenivå ligger nok noe tilbake fra C hos SQ og SK som jeg har mest erfaring med. Det eneste som holder bra mål er maten, det meste var riktig så velsmakende. Hadde jeg betalt "vanlig pris" på over 20 000 for turen hadde jeg følt av det var et ran, men med tilbudsprisen på kr. 7850.-er det jo selvsagt svært mye for pengene.
FlightDeck
08-10-2008, 20:58
Takk for rapporten. Ikke så overraskende at MD-11 begynner å bli vel dated, fløy dem selv til Hong Kong i fjor, de nye A340 er satt inn på avganger med mest business-folk. Hvordan var Gouanzhou?
Veldig bra rapport... har du tatt bilder?
Takk for rapporten. Ikke så overraskende at MD-11 begynner å bli vel dated, fløy dem selv til Hong Kong i fjor, de nye A340 er satt inn på avganger med mest business-folk. Hvordan var Gouanzhou?
Jo da byen var spennende den. Oppleves mer "kinesisk" enn både Beijing og Shanghai, masse spennende mat:colgate: og shoppingmuligheter, og utrolig billlig. Et godt måltid på restaurant med øl, ca. 30 kroner! Skulle gjerne presentert noen bilder, men min nyinnkjøpte HTC Diamond sviktet meg litt, mulig at det er jeg som tullet littt, men bildene ble meget dårlige:cry:
Hei,
nettopp tilbake fra tilsvarende tur i C-klasse nå i helgen. Ingenting spesielt å tilføre om utreisen, måtte ev. være at jeg har opplevd OSL-loungen som veldig behagelig de 2 gangene jeg har vært der, synes det er et roligere og behageligere sted enn Sas-loungen, mindre folk og fin utsikt mot øst. Sjekka inn på nettet, alt i rute.
MD-11 er er i mine øyne et av de absolutt mest estetiske flyene som ennå er i drift, digg å komme til Helsinki og se 3 stykker av dem ved siden av hverandre, sjeldent syn, og den og Finnair´s andre flytyper ser strålende ut i de ´nye´fargene. Godt voksent og veldig trivelig kabin crew på både opp- og nedreise, tenkte tanken at det må være veldig mye hyggeligere å jobbe framme i flyet på en slik lang tur, der folk sitter, spiser og sover godt, kontra det å trenge seg fram mellom 250 stadig mer ´forvridde´/ utilpasse individer i bakre del. Blir lite søvn på meg når flighten går så tidlig; vi landa i Guangzhou ca. 01.30 norsk tid, skal prøve å droppe frokosten neste gang, bare tull, mister nesten 2 timers søvn.
Fløy rett videre til Sanya på den tropiske øya Hainan, helt grei drøy times tur med Hainan Airlines, 737-300, snacks og te/kaffe/ mineralvann. Tilbrakte et ekstremt behagelig drøyt døgn der, hotell på stranden, massasje, bading og god mat. Fløy opp igjen til CAN neste dag, behagelig tur på 1. rad i kabin nr. 2 i en 757-200 fra China Southeren, nydelig fly det også, en stund siden sist, må ha vært Bangkok-Chang Mai med One-two-go for noen år siden.
Overnatta på Novotel på CAN, 1.klasses på alle måter, kosta heller ikke mer enn ca. 480 nok.
MD-11´n i rute neste morgen, rakk en fantastisk mais/ kyllingsuppe i loungen før avgang, massasjestoler hadde de også.
Etter et mislykket forsøk på å tilføre kroppen champagne etter boarding ble det deilig mat og nærmere 2 timers søvn, fant etterhvert ut hvordan setene fungerte best, sitte/ ligge-politisk, slet med det på turen ned. Nøt hvert sekund av reisen deretter.Og den ble LANG;
Over Mongolia begynner vi å sirkle; Kapteinen forteller at Russisk luftrom er stengt, uvisst av hvilken grunn. Vi blir sirklende over fasinerende Mongolsk landskap et sted mellom 1,5 og 2 timer, viser seg at russerene skyter opp sin Illushin(?) romrakett og har stengt luftrommet i den forbindelse. Purseren ombord forteller meg at Finnair hadde fått info før avgang om mulig avstengning, men at dette skulle skje noe senere på dagen, og ikke få noen konsekvenser for fly som allerede var i deres luftrom. Vi får omsider tillatelse til å fortsette, har da brukt opp så pass mye fuel at HEL non-stop er umulig. Første beskjed er at vi lander for å tanke i Ekatarinaburg, dette blir snart korrigert til Novosibirski, rimelig spennende ! Lander i Novos. , foruten 7-8 stk. Il-86 parkert uten motorer, A-320 og TU-154 fra S7 m.m., får jeg også øye på en annen Finnair MD-11 som nettopp har landet i samme ærend som oss, og rett etterpå dukker det jammen en 340 opp også, stor Finsk dag i Novosibirsk :-) (Skulle da VELDIG gjerne hatt mitt kamera, men det ble jam´a i setet på turen ned, ipoden min forsvant i tillegg inn ! i stolen. En av cockpit crewet fikk den etter litt om og men ut etter landing, det var tydligvis ikke første gang, sa han gjerne skulle pratet 2 ord med designeren av disse setene)
Spennende time- og halvannen på bakken, 2 fra cockpit var med på fuelingen. Purseren forteller meg at Finnair har EN´pilot som snakker russisk, tilfeldigvis var han en av de 3 på jobb i dag, og at det forenklet kommunikasjonen betrakteligt, både i luften og på bakken i Novosibirsk. Hun forteller videre om det imponerende antall kredittkort hun hadde sett hos kapteinen beregnet på slike anledninger, vi fabulerer også om det finnes en koffert med cash ombord hvis ´selger´slår seg helt vrang. Anyway; det blir på krita, Finnair har tydligvis godt rykte, ikke et kort blir dratt. På spørsmål sier Purser at dette faktisk var hennes første diversion, og hun må ha flydd i alle fall 30 år.. !
Opp igjen, og denne gang smakte champis´en aldeles fortreffelig ! 4 timer og 15 til Helsinki, nesten så jeg skulle ønske det varte lengre, nydelig ettermiddag, servering, film og ´stressless´ og vissheten om at vi fløy en MD-11 gjorde ikke akkurat ting verre :-)
Omsider framme i HEL, var ombooka til senere Oslo-fly, altså ikke A-319 med Embraer 190. Liker godt HEL, spesielt den terminalen som har parkett, tror faktisk ikke jeg har vært der siden ca. -93, to turer med Sas DC-9-21. Liker også at flyplassen ligger nært sjøen, det er det som er fantastisk m. Kastrup, det ikke minst Fornebu hadde, og det jeg savner mest med Gardermoen.
Trygg, fin tur hjem ombord i E-190´n, julemiddagen på forskudd; slags pinnekjøtt-gryte, usedvanlig mørt, smaksmessigt noe av det beste ! jeg har blitt servert ombord på et fly, selv om jeg egentlig var litt mett, matlei og det i utgangspunktet ikke så så veldig innbydende ut.
Alt i alt kjempe-valuta for de 7.890,- , Novosibirsk ´oppholdet´kommer jeg til å huske lenge, og stor takk til Purser ombord på MD-11´n denne dagen som virkelig bidro til en fantastisk tur med sin lune tilstedværelse.
Tenkte at dette nok var min siste tur med MD-11, kjenner nå at jeg har veldig lyst til å få med meg en til før de er ute av trafikk, helst med Finnair, sekundært m.KLM.
Helt enig i at med tilbudsprisen på 7890 så er dette virkelig bra. Men aldr i verden om jeg ville ha betalt "vanlig" pris på dette produktet. Ser også ut som du unngikk den delen av MD-11 flåten hos AY som er dårligst, uten TV skjermer i stolene, vanskelig å regulere etc. Hadde forøvrig samme problem med at IpoD og mobil forsvant i mellom setene og hele greia måtte nesten demonteres før de dukket opp igjen! Litt morsomt at du ser på landing Novos og sterke forsinkelser som et pluss med turen! Her ville jeg ha blitt relativt oppgitt og forbannet!
hehe..
på en dårlig dag (fx. på turen ned) ville jeg ikke vært så smørblid for en ekstra landing/ forsinkelse, men etter en blund på starten av hjemturen var jeg i toppform og klar for fart og spenning, selv om div. 7/11 tanker for gjennom hodet den halvtimen vi sirklet uten å vite grunnen til at russisk luftrom var stengt.
Joda, fløy med maskin uten PTV hjemover, OH-LGF mener jeg det var, syntes ikke det var noe stress, så en film på ´storskjerm´og en annen på dvd, synes ikke det var noe ekstra bal å bruke den, blir jo og på en måte video on demand, du kan starte/ stoppe når det passer, i motsetningen til turen ned, der alle filmene starter samtidig, ala Sas for noen år siden.
Nei, ville nok brukt 25-30.000,- (hvis jeg noen gang kommer til å gjøre det på flybill.) et annet sted, flottet meg fx.med business class fra Ho Chi Min til Oslo i september, for ca. 11.000,- fløy jeg først Air France A-340 til Bangkok, kanskje den mest elegante matserveringen jeg har opplevd på en såpass kort tur noen gang, deretter Thai´s gamle 1.klasse til Stockholm, kun 12 seter i en relativ stor kabin fremme i 747´n, DET var liggeseter det !! Sas videre hjem til Oslo en nødvendig transport etappe :-)
hehe..
..... og klar for fart og spenning, selv om div. 7/11 tanker for gjennom hodet den halvtimen vi sirklet uten å vite grunnen til at russisk luftrom var stengt.
Jasså? Du fikk lyst på rosinboller og Solo Super? :p
Jasså? Du fikk lyst på rosinboller og Solo Super? :p
Rett og slett :-)
Takker så mye for intressant lesning fra AY og deres MD11, en fantastisk maskin selv om ombordproduktet nå begynner å dra på årene. Men C klasse setene er jo omtrent samme type som som SK har i sin C klasse, altså ikke fully lie flat bed. En ekstra landing i Novosibirsk spritet jo bare opp turen til Eirik, hadde gjerne tatt en ekstra takeoff med MD11'en:) Ellers er jo AY meget flinke til å ta vare på sine kabiner og man kan ikke tro MD11'ene i flåten nærmer seg 20 år i trafikk.
Enig; takeoff var virkelig et kick, masse kraft. A-340 som jeg har fløyet mest siste 7 årene blir litt daft i forhold. Gøy å gjøre en laang tur med MD-11, mine to foregående turer, begge i -97, var forholdsvis korte affærer; Swissair Zurich-Cairo, oppgradert til Business, og Thai Amsterdam-Zurich.
Yepp, AY-setene er ikke ulike de Sas har, selv om Sas´s nok er hakket kvassere/ nyere.