PDA

View Full Version : Kystlink legger ned ... igjen


FlightDeck
03-10-2008, 12:25
Det norske rederiet Kystlink, som seiler mellom Langesund, Strömstad og Hirtshals, legger ned virksomheten. 150 ansatte blir rammet.

http://www.dagbladet.no/dinside/2008/10/01/548786.html

litt-amatør
03-10-2008, 14:56
Det er ikke lett for mindre rederier og lykkes med slik fergedrift. Nå skal det også sies at mens CL har helt nye og raske båter, har Kystlink kjørt rundt med en gammeldags båt som ikke tilfredsstiller dagens krav til komfort og bekvemmelighet. Håper koalisjonen Fjord Line/Masterferries klarer seg fra Vestlandet og Kristiansand.

Blackhawk
03-10-2008, 16:35
Kystlink har riktignok ikke lagt ned enda, siste nytt er at driften
fortsetter frem til 31. Oktober - hvor de i mellomtiden vil prøve
å få nødvendig kapitial inn i driften:
http://www.ta.no/nyheter/grenland/article3824900.ece

og her:
http://www.boarding.no/art.asp?id=33335

At Kystlink har seilt med eldre båter enn CL har ingenting med dette å gjøre,
problemene starter for alvor når det forrige skipet "Pride of Telemark"
holdt på å synke. Dette ga en alvorlig knekk i økonomien, både pga.
at dette kostet mye - både i reperasjon samt tapte inntekter.

De leide etterhvert inn "Fantaasia" som de senere kjøpte, dette kostet
mer enn det smakte. Selv om "Fantaasia" (nå: Kongshavn) riktignok
var et større skip enn "Pride of Telemark", hadde det mindre frakte-
kapasitet på bildekket (selv om passasjer/lugar-kapasiteten var større)
- svært uheldig med andre ord! I tillegg kommer
selvsagt konkurransen fra Color Line og de to SuperSpeed-båtene,
men dette var defintivt ikke avgjørende for hva som skjedde.


Her er noe tidl. info jeg har skrevet om denne saken på div.
andre skipsforum:

http://www.boarding.no/images/archive/p200810010024-1073.jpg
(Bildet er copyright (C) Kystlink)


Også Boarding har nå sak om dette:




Kystlink sier opp samtlige ansatte:

Rederiet Nye Kystlink sliter økonomisk og trenger 50 millioner i frisk kapital. Samtlige ansatte fikk tirsdag sin oppsigelse. Skjebnen til ferjeruten Langesund-Strømstad-Hirtshals avgjøres trolig under et styremøte torsdag 2. oktober.

Nye Kystlink, som seiler med ferjen "Kongshavn" mellom Langesund, Strømstad og Hirtshals, går en uviss fremtid i møte. Tirsdag den 30. september fikk samtlige medarbeidere i rederiet sin oppsigelse. Godt over 100 ansatte står dermed uten jobb - dersom ikke en løsning dukker opp i tolvte time.

Årsaken til oppsigelsene er selskapets anstrengte økonomiske situasjon. Ifølge avisen Varden trenges det en kapitalinnsprøytning på 50 millioner kroner for å holde "Nye Kystlink" flytende.

Hovedeier Taubåtkompaniet er ikke villige til å spytte inn mere penger og jakten på nye investorer skal så langt ha vært resultatløs.

Styremøtet torsdag den 2. oktober vil trolig avgjøre om det blir konkurs eller andre løsninger for Nye Kystlink, som ble etablert da det "gamle" Kystlink gikk konkurs for noen år siden.



Direktelink til artikkelen her:
http://www.boarding.no/art.asp?id=33287

Tidligere artikler om saken:
http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.6241992
http://www.varden.no/article/20080930/NYHET/109226846/1001/_
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=517500

Nyhetssinnslag fra "TV2 Danmark" om krisen i Kystlink:


Kveldssendingen 19:30 (fra Onsdag 1. Oktober)
http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=446704&r=4

Ettermiddags-sendingen (fra Onsdag 1. Oktober)
http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=446630&r=4



Men siste nytt er altså at de vil fortsette ut Oktober-måned, og
prøve å få reist nok kapital til å kunne videreføre driften:
http://www.ta.no/nyheter/grenland/article3824900.ece
http://www.boarding.no/art.asp?id=33335

litt-amatør
03-10-2008, 17:37
Takk for meget interessante lenker. Enig i det meste av din analyse, Blackhawk. Det skulle jo være en del marked for fraktkapasitet ettersom CL's båter vel tar noe mindre lastebiler etc? Men jeg tror ikke man kommer bort fra at den båten de kjører med nå ikke er en båt som tilfredsstiller en del krav? Den originale båten Pride of Telemark lå i sommer i Frederikshavn og var ikke i stand. Men gikk ikke Kystlink konkurs (reddet av banken?) en gang også med denne båten i trafikk?

Kystlink endret jo for kort tid siden ruteplanen slik at de kjører Langesund-Strømstad-Hirtshals-Langesund og dermed ikke tilbake til Langesund etter Strømstad. Virker litt desperat, men døgner er jo på 24 t og skal båten både til Strømstad og Hirtshals måtte det kanskje gjøres. Rutetidene fra Hirtshals ble jo bedre og man unngikk avgang derfra midt på natta. Men; jeg ser ingen lugarpriser på kystlink.no - jeg regner med at de bruker lugarene på båten?

Blackhawk
03-10-2008, 18:00
Ja det er uten tvil en ganske håpløst situasjon, det er helt riktig
som du sier - at Kystlink tidligere var konkurs. I dag heter de
vel noe som "Nye Kystlink", siden det gamle Kystlink gikk konkurs.
Og det er liten tvil om at når det kommer til fart, vil de uansett ikke
ha noe å stille opp med - i forhold til Color Line og sine Superspeed.

Nei Kystlink-siden er ikke akkurat allverden, man må tråle seg igjennom
booking-systemet (noe som er en tålmodighetsprøve i seg selv!) - for
å se lugarpriser osv.

Har tidligere for morro skyld sjekket lugarpriser (via "prøve-booking),
og fikk hakeslepp av de høye prisene - dersom man skal ha noen
av de beste lugarene. Sjekket nettopp nå, og dersom man skal ta
et "minicruise" (et meget MINI - se nedenfor) så ble prisene slik:

Minicruise med Kystlink og "M/S Kongshavn":

Avr. Langesund, Søndag 12. Okt, Kl: 10:30
Ank. Hirtshals, Søndag 12. Okt, Kl: 21:00
Avr. Hirtshals, Søndag 12. Okt, Kl: 23:00
Ank. Langesund, Mandag 13. Okt. Kl: 08:00

Her er prisene jeg fikk opp da, beste lugar øverst:

S2 - 2 sengs suite m boblekar/dusj/wc: Kr: 3,620.-
L2 - 2 sengs LUXlugar m bad/dusj/wc: Kr: 3,020.-
P2 - 2 sengs utvendig PREMIUM lugar m dusj/wc Kr: 2,620.-
B4 - 4 sengs innvendig lugar m dusj/wc, Kr: 2,480.-
A2 - 2 sengs utvendig lugar m dusj/wc, Kr: 2,240.-
B2 - 2 sengs innvendig lugar m dusj/wc, Kr: 2,000.-
(Drivstofftillegget på Kr: 40.- totalt er inkl. i alle priser)


Med andre ord, ikke rederiet man reiser på minicruise med - selv
med "S2"-lugaren (Suite med boblebad, eller kanskje kun boblebadekar)
koster mer enn hva man kan få nest-beste lugarkategori hos
DFDS Seaways (Commodore: De-Luxe på Pearl/Crown). Men at selv
enkleste lugar (innv.) koster Kr: 2,000 er spinnvillt..

FlightDeck
03-10-2008, 18:42
Jeg ser stadig vekk Kystlink fra hytta i Nevlunghavn, de går jo fra Langesund som ikke er langt unna. Hvordan er markedet fra Langesund, er ikke det litt minimalt - selv om det sikkert er en del som kjører dit? Hva er nedslagsfeltet?

Synes prisene var veldig høye - og hvordan er egentlig standarden på denne båten? Er skipet bedre enn det forrige? Noen som har bilder?

B737
04-10-2008, 00:04
De har faktisk en del pax fra ned mot Arendal. Særlig til Strømstad. Her har CL også relativt like båter som KL, så på denne turen går det, tror jeg, relativt bra. Men de har nå funnet på at de skal nedom Hirtshals på returen fra Strømstad!:drunk:

Og en ny måte å reise til Sverige på her i Grenland er å dra med KL den ene veien og CL den andre for å få dobbel kvote. Da er det bare om å gjøre å gjemme posene fra første turen godt!

Har ikke reist med dem enda selv om jeg bor så nær, men jeg har reist med samme skipet tidligere. Første gang som Stena Nordica mellom Moss og Fredrikshavn og den andre gangen som Fantaasia mellom Helsinki og Tallin.

Frode!

Blackhawk
04-10-2008, 02:50
Ja også ut fra hva jeg har forstått og lest, har Kystlink hatt mye
langtransport - som var svært godt fornøyd. Så det er tydelig at
de hadde funnet en viss "nisjé" i markedet, men den tiden er nok
forbi nå tror jeg. Skipet "M/S Kongshavn" vet jeg egentlig svært
lite om, bortsett fra at skipet er en '79 modell (tiden går ja)
og bygget i Finland. Originalt het hun "M/S Turella", og har vært
innom ikke mindre enn seks rederier - før hun fant veien
til Kystlink (bl.a. Viking Line og Tallink) samt vært innom i trafikk
både i Algerie og Marrokko.

Mer info og linker til eldre bilder her:
http://www.faktaomfartyg.se/turella_1979.htm

B737
04-10-2008, 12:59
Faktaomfartyg.com er en veldig bra side! Et oppslagsverk for skipsinteresserte!

EB
06-10-2008, 07:18
Blachawk! Det er imponerende hvor mye og bra informasjon du kommer med fra bølgene...

Blackhawk
06-10-2008, 11:32
Takker så mye for det EB! Pleier å si at så lenge det er
"blått rundt meg" på jobb/fritid er jeg fornøyd - være seg i luften
eller til sjøs! ^_^

Et lite apropos ang. de (sinnsykt) stive Kystlink-prisene
på minicruise, så må det tillegges at dette bookingsystemet
er noe av det mest tungrodde (og tungvinte) jeg har
vært borte i. Midt i bookingen har man mest lyst til å gi opp,
men prisene litt lenger opp - er faktisk det man får opp
når man sjekker.

Har dog en mistanke om, at disse prisene er en type
"én-veis priser" - satt i sammen som en tur-retur pakke
og dermed blir et ganske så dyrt "minicruise"
(med to streker under MINI). Nei hos Kystlink er visstnok
trikset å ringe, og det gjør vel flere - når de ikke
enten: a) skjønner bæret av bookingen eller b) ikke kan
fatte at det skal være såpass dyrt.

Og man får faktisk reise LANGT billigere, dersom man
ringer. Visstnok helt nede i Kr: 490.- for to personer
i billigste innvendige lugar ("B2"). Med andre ord, ikke
noe sjakktrekk å bestille på www.kystlink.no !!

Northrider
06-10-2008, 14:49
"Velkommen om bord..."

La oss håpe de er bedere til å styre skip enn å skrive korrekt bokmål :nor

AirbusTrond
06-10-2008, 17:28
"Om bord" er korrekt bokmål.

FlightDeck
06-10-2008, 19:09
Takker for god informasjon. Jeg kan tenke meg at Kystlink har tatt noe langtransport fra Color Line ettersom sistnevnte endret materiell. Hva skjedde egentlig med Color Line Transporter? Så disse (Skagen og Traveller) i Larvik ved en del anledninger. Skagen så ikke helt bra ut. Sjekk bilder her: http://www.ferry-site.dk/ferry.php?id=7358315&lang=da

Ellers er jeg nesten sikker på at jeg har reist med MS Kongshavn, men da som MS Stena Nordica på Moss-Fredrikshavn på begynnelsen av 1990-tallet...

FlightDeck
06-10-2008, 19:11
Her er en annen ganske bra side:
http://www.ferry-site.dk/changelang.php?lang=da

Northrider
06-10-2008, 23:16
"Om bord" er korrekt bokmål.
:drunk: Der ser man, alle kan gjør feil.

litt-amatør
07-10-2008, 00:25
Takker for god informasjon. Jeg kan tenke meg at Kystlink har tatt noe langtransport fra Color Line ettersom sistnevnte endret materiell. Hva skjedde egentlig med Color Line Transporter? Så disse (Skagen og Traveller) i Larvik ved en del anledninger. Skagen så ikke helt bra ut. Sjekk bilder her: http://www.ferry-site.dk/ferry.php?id=7358315&lang=da

Ellers er jeg nesten sikker på at jeg har reist med MS Kongshavn, men da som MS Stena Nordica på Moss-Fredrikshavn på begynnelsen av 1990-tallet...

Takk for link til den siden. Så spennende ut!

Det har du sikkert, det har jeg også. Smått legendariske avgangstider den hadde; avgang Moss 00.45, ankomst Fredrikshavn 08.00, så gikk den t/r Gøteborg og var inne i Frhavn kl. 16.15 før den dro til Moss 17.00 og var inne der 23.55. Litt spesiell båt, men hadde sin sjarm.:) Litt spesiell stemning på den sene avgangen fra Moss. Men dagseilasen hjem utover kvelden var drøy... Husker blant annet at det ikke var noen ordentlig restaurant på den.

Color Line Transporter vet jeg ikke hvor ble av. Den gikk jo noen sommersesonger til Larvik-Frederikshavn sammen med Peter Wessel. Men sannsynligvis for mye kapasitet og den forsvant. Så ut som en kjekk liten båt dog.

Bizflyer
07-10-2008, 07:44
Takker for god informasjon. Jeg kan tenke meg at Kystlink har tatt noe langtransport fra Color Line ettersom sistnevnte endret materiell. Hva skjedde egentlig med Color Line Transporter? Så disse (Skagen og Traveller) i Larvik ved en del anledninger.

Det er vel heller motsatt! At Kystlink har tapt mange transportkunder etter at Color Line satt inn SuperSpeed 2 fra Larvik. Det var nå iallefall en av grunnene jeg leste på nettet her forleden.

Når det gjelder Color Line Transporter så seiler nå Skagen oppe i en fjord i mellomøsten mellom Jordan og Saudi Arabia under navnet Sherazad, mens Color Traveller bare var innleid fra 2004 til 2006 og ble levert tilbake til Destinasjon Gotland som eide den. Der lå den i opplag frem til oktober 2007, da den ble overført til Scandlines og seiler nå som MS Rostock mellom Rostock og Gedser.

Forøvrig seiler Peter Wessel nå under navnet SNAV TOSCANA og trafikkerer i Italia mellom Civitavecchia - Olbia.

Kan også nevne at Prinsesse Ragnhild ble solgt til et cruiseselskap på Bahamas.

Color Festival har nå fått navnet MEGA SMERALDA, har blitt malt gul, og seiler mellom Civitavecchia/ Livorno - Bastia/ Golfo Aranci.

Man kan finne mye nyttig informasjon på www.faktaomfartyg.se

BF:cool2

Blackhawk
20-10-2008, 13:21
http://www.boarding.no/images/archive/p200710250955-56739.jpg

Ja så var beslutningen tatt, siste utkallelse for
rederiet: Kystlink. Det ble i dag (Mandag 20. Oktober)
bestemt at Kystlink legges ned, og at det er kroka på
døra for godt:



I morgen seiler Kystlink fra Langesund for siste gang:

I formiddag ble de ansatte i Nye Kystlink orientert om at siste seiling med M/S "Kongshavn" blir i morgen med tur/retur Langesund Strømstad.

Eneeier Ole T. Bjørnevik gjennomfører en styrt avvikling av selskapet. De ansatte ble varslet om oppsigelse 30. september og har lønn fram til 31. oktober. Da skal skipet være rygget og klart før det går til Sandfjord for opplag.


Kilde:
http://www.ta.no/nyheter/grenland/article3863087.ece