PDA

View Full Version : Bergen - Piter via CPH

DCHalvorsen
03-10-2008, 10:31
Bergen – Piter via CPH med SAS

- Eg har aldri sitt så mange folk på Flesland før! Ordene falt på Flesland ved utenlandsgatene ca klokken 06:00 lørdag 27. september uttalt av en opprømt 17. mai-bergenser. Og det var mulig han hadde rett. Innen klokken syv var det avganger til Split, Nice, Krakow, Praha, Frankfurt aM, tre avganger til København og en til Oslo. Det var første dag i høstferien. Nede ved innsjekk var det lange køer alle steder, bortsett fra i skranken til Sterling og bagasjedrop’en til SAS. KLM hadde overbooket, og en ung gutt som skulle til Madrid, sa at han nå skulle med SAS via CPH isteden – jeg forstod ikke helt hvordan, for både 06:00-avgangen og 06:50-avgangen var helt utsolgt da jeg sjekket på Internett dagen før.

I sikkerhetskontrollen var det de glade amatørenes tid. Det pep rødt på 2/3 av de som gikk gjennom og frem kom belter og lommebøker. Kvisete 20-åringer med gele i håret beslagla tannpasta, kremer og drikkevarer fra foreldre- og besteforeldregenerasjonen. Inne på utland var det køer, tråkk, trengsel og fullsatt i kafeen. Gamle menn med vaktsomme blikk gikk frem og tilbake og pillet på pass og boardingcard, mens kånemor satt i nærheten og rotet gjennom vesken for å finne bevis for at de hadde glemt noe. Noen vennepar klaget seg i mellom over at de ikke fikk sitte sammen på DY-flyet til Praha – tingenes iboende faenskap. En eldre kar i rullestol med en tag det stod KRK på festet til det ene hjulet, hadde imidlertid funnet den store roen, og det så ut som om han bare gledet seg til reisen – som en av de få.

Jeg skulle med SK 2863 til CPH avgang 06:50. Ombordstigningen startet 20 minutter før. Denne gikk noe tregt og de brukte 20 minutter på å få boarding completed. Jeg hadde sete 3A, economy extra var på rad 2. Avgangen var satt opp med Airbus 321 OY-KBF ”Skapti Viking”, levert i 2002. For meg er det unektelig litt uvant å forlate Flesland i denne flytypen. Cockpiten snakket dansk og kabinen svansk. Vi forlot bakken 07:10 og møtte grålysningen rett over skydekket.

Etter at vi på høytalerne hadde fått høre om all den gode maten de på radene 2 og 1, skulle få helt gratis, kom salgsserveringen rimelig kjapt i gang. Jeg bad om en kaffe og gav en femtilapp. Etter mye styr og myntgraving fikk jeg hele 45 kroner tilbake. Ikke rart de oppfordrer folk til å betale med kort, når vekslingskompetansen er så slett. For riktig å utnytte det gjerrige SAS, sørget jeg for å få påfyll to ganger.

På takskjermene var det for det meste info om flyets fremdrift, høyde og kart, men de viste også en episode av Shaun the Sheep, den hvor muldvarpungen skaper mye bry for saueflokken. Jeg satt godt i sete 3A, god beinplass, men litt trangt ved høyre skulder for sidemannen var åpenbart glad i mye god mat. Ved sørlandskysten klarnet det, og snart kunne jeg følge danmarkskartet sånn noenlunde a la google earth live.

Etter en knapp time i luften landet vi på CPH syv over åtte og kom i land på B-piren. Jeg skulle videre fra C-piren, og siden den er ut av Schengen måtte jeg gjennom passkontroll i en kort kø. Her ble det bordet til et amerikafly og et moskvafly og helt ute ved gate 38 et gryende fremmøte til SK 736 til Sankt Petersburg 09:35. Rossiya hadde en flight til samme by litt før, og over høytalerne ble folk gjort oppmerksom på det.

I tillegg til russere og uspesifiserte som meg, var det et stort oppmøte av enhetlige eldre skandinaviske mennesker ved C-38. Etter hvert kom også en reiseleder, og hun begynte å registrere dem. Det var visst folk som skulle på elvecruise i Russland. En gammel norsk dame klaget fælt over at de selv måtte frakte koffertene sine fra bagasjebåndet og gjennom tollen på Pulkovo, men hun kom ingen vei med det klagemålet.

Ombordstigningen startet i god tid, men gatepersonalet stresset ikke så rent lite med å få folk til å forstå at de også skulle vise den siden i passet med visum til Russland. Flere av de gamle hadde ikke en gang passet sitt fremme, og måtte forfjamset lete det frem fra store reisevesker da de plutselig stod ved damen som ville se. Ved inngangen til flyet var det stor og fri tilgang til dagens aviser.

Om bord i Airbus 321 OY-KBK ”Arne Viking” fra 2001 hadde jeg ved internett-innsjekk valgt sete 8F – et riktig dårlig valg, viste det seg, for der var det ikke vindu. Rad 9 er da ved nødutgangen over vingene. Men, men – mesteparten av turen gikk over skyer.

Vi kom oss av gårde sånn noenlunde etter ruten. Flyet var ganske godt besatt på økonomi, eneste unntaket var rad 8 der kun A- og F-setet var belagt. Igjen kom det på høytalerne en lang utlegging om servering på biz og eco ex. Kanskje SAS tror at hvis de bare maser mye nok om dette, så vil etter hvert også vanlige folk gladelig rive i ekstra tusenlappet bare for å få et stykke varmt kjøtt helt ”gratis”.

Siden jeg hadde snytt SAS så gruelig på kaffen på forrige flight, skeiet jeg helt ut her og tok sandwichmeny med kaffe og øl, og for ikke å rote det til for dem, betalte jeg også med kort. Kyllingsandwichene mettet godt, men var omtrent smakløse. Kaffen var god og ølet nokså kaldt. Og som vanlig på flighter til Russland fulgte en økt med utfylling av immigrasjonskort. Her må man være pinlig nøyaktig og for all del fylle ut begge sidene helt identisk.

Rutemessig tok vi bakken 14:30 lokal tid (+ 2 i forhold til CET). Jeg kjappet meg i land og rakk en køfri pass- og visumkontroll. Bagasjen kom nokså raskt, men typisk nok var min koffert en av de siste. Ved minibanken var det stor ståhei med noen fjasete danske damer. De var hver gang høylig forbauset over at automaten både returnerte kort og nøyaktig pengebeløp.

Inn til byen kan man ta buss / minibuss til nærmeste metrostasjon eller snakke med en uniformert representant for taxinæringen. Han skrev ut en kvittering til meg på 1800 rubler (ca 400 kr), og for det beløpet ble jeg brakt inn til byen. I Russland avtaler man prisen på forhånd med taxien for man har ikke tatt seg bryet med taksameter.

(Så fulgte 5 dager i Piter, denne utrolig vakre byen. Riktignok har den i Russland et frynsete rykte som ”banditskij Peterburg”, men bandittene bryr seg lite med turister. Største stresset er egentlig den totalt kaotiske biltrafikken og i enkelte gater er det kork omtrent hele dagen. Vestlige SUV’er selger ennå godt, og i det nye Russland brukes de mest til aggressiv bykjøring).

[En beretning om hjemreisen kommer snart, den vil sågar inneholde bilder i tillegg til betraktninger over Pulkovo samt hvordan SAS takler driftsavvik.]

MountainDew
03-10-2008, 13:25
Gleder meg til fortsettelsen og bilder!

AirbusTrond
03-10-2008, 15:20
Herlig, interessant og morsomt !

Allltid litt komisk når flyentusiaster og Scanair-medlemmer klarer å velge seg ut vindussete uten vindu. Jeg har gjort det selv.. hehe.

LN-KOG
03-10-2008, 17:32
Pulkovo er en morsom flyplass. Sist jeg fløy innenriks derfra ble utlendingene busset til flyet mens de innfødte måtte gå og krysse en aktiv taksebane. Skal si de løp til alle kanter som vettskremte kaniner da en Tu-134 kom i høy fart ;)

FlightDeck
03-10-2008, 17:36
Takk for en meget velskrevet rapport! Lørdag morgen er busy hours på Flesland, har selv reist i det tidsrommet. Ser frem til fortsettelsen!

Blackhawk
03-10-2008, 17:48
Herlig lesning dette her! Og morsomt å lese om uerfarne
reisende i sikkerhetskontrollen osv. , man behøver ikke
anstrenge seg spesiellt mye - for å se dette for seg! ^_^

Maks uflaks med det ene setevalget uten vindu, men
slikt skjer - dog er SAS/DK sine A321-maskiner bare
herlige. Tenk hvis man hadde hatt slike i NO/SE-flåten
også, det hadde vært noe ja..

Takk også til "LN-KOG" for herlig kommentar, ang.
betrakntinger hvordan de "innfødte" løp til alle
kanter på Pulkovo - it made my day! :cool:

Ser frem til fortsettelsen!

DCHalvorsen
03-10-2008, 22:02
Takker for alle gode tilbakemeldinger så langt. Her kommer resten - med bilder. Dette er for øvrig min debut med photobucket; jeg meldte meg inn i dag.

Sankt Petersburg – Kastrup – Bergen 2. oktober 2008

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Trip%20okt/DSC00088.jpg

Med et slikt trafikkbilde på dagtid er det like greit å ta metroen

I gatene utenfor hotell Oktjabrskaja ved Moskva stasjonen / Nevskij Prospekt stampet trafikken selv tidlig formiddag, så jeg tenkte jeg fikk prøve kollektivtrafikken og metroen. Jeg tok rød linje tre stasjoner fra Pl. Vosstanija til Technologitjeskii Institut. Derfra blå linje sørover til Moskovskaja. Derfra er det buss, og du betaler hos konduktøren på bussen, alternativt sjåføren på minibussen. Russere flest ser litt småmorske ut, men de er utrolig hjelpsomme hvis du spør, og litt engelsk forstår i hvert fall en den del.

Men her gjelder det ikke å gjøre feil. Det er busser til Pulkovo 1 og Pulkovo 2 (Pulkovo 3 eksisterer også, men det er ankomst utland for Pulkovo 2 og vegg i vegg). Pulkovo 1 er innenlandsterminalen, men den ligger på andre siden av selve flyplassen cirka 5 kilometer fra utenlandsterminalen Pulkovo 2. For folk med gjennomgående billetter innland – utland er det visstnok en fri busshuttle mellom 1 og 2, alternativet er taxi til 500 rubler (ca 110 kr), og NB det er fast takst.

St. Petersburg er Russlands nest største by med 3,5 mill innbyggere, men terminalene 1, 2 og 3 er små og lettere slitne. Selv om Putin i følge folkesnakket sitter i Moskva og øser penger over hjembyen St. Petersburg (det bygges og restaureres overalt), har det ikke skjedd noen med terminalbygningene, selv om det er anlagt flotte veibroer utenfor Pulkovo 2 og næringsbygg nå skyter i været.

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Trip%20okt/DSCN0738.jpg

Selv om Piter er en stor europeisk by, er ikke utenlandsterminalen Pulkovo 2 det.

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Trip%20okt/DSCN0739.jpg

Men utenfor skyter i det minste nye næringslivsbygg i været.

Vel fremme var det først gjennom 1. sikkerhetskontroll. Denne var ”stor”, dvs. alt metall av kroppen og kroppsvisitering enten det pep eller ikke. Innenfor der er det innsjekk. Minst fire skranker var åpne for SK 737 til CPH, og som sist jeg var her, var servicen storartet og med et godt glimt i øyet. En russer foran meg skulle helt til Tromsø, via CPH og OSL og fikk en lang og smilende forklaring om ting å være obs på i Kastrup og Gardermoen.

Så var det passkontroll, og den er mer tidkrevende enn tilsvarende i Vest-Europa. I dag stemplet de ikke bare passet, men også ombordstigningskortet. Derfra var det å gå opp trappen til gate 8, og før man slipper inn til gaten er det 2. sikkerhetskontroll, og her må i tillegg til alt metall også skoen av. Og igjen kroppsvisitering.

SK 736 fra CPH ankom litt før tiden 13:30, og etter en halvtime slapp de oss om bord til returen SK 737 med avgang 14:25. Da jeg kom hit med SK 736 på lørdag var det med A321, nå var den typen byttet ut med gamle ”Fenge Viking” – LN-RMD; en MD-82 fra 1987. Det er synd at de gamle, fine MD’ene 82 og 87 nå får skylden for å kjøre mang et flyselskap økonomisk i grøften.

Imens ble flyet omtrent fullsatt på økonomi. Damen på innsjekk hadde skaffet meg vindusplass langt bak; 28F. De sist påstigende, to unge og elegant kledde russere satte seg på 28D og E. Han ene spurte på meget korrekt og meget omstendelig tysk om flyvertinnen kunne hjelpe ham med å få plassert håndbagasjen (alle hyllene var fulle), og hun svarte på slendrian-tysk at det kunne hun og gjorde så.

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Trip%20okt/DSCN0740.jpg

Litt smålåtne forhold også på flyplassiden av Pulkovo 2

Vi la fra gate nøyaktig på avgangstiden, men takset ganske lenge før take off. Ute regnet det. Også nå kjøpte jeg full lunsj nr. 2 med kaffe og øl. Sandwicher med ost og skinke og de var greie nok. Det var mange utenlandske reisende om bord, og mange av dem tok det for gitt at serveringen var gratis. – No, you have to pay for that, var omkvedet nedover rekkene.

Ellers var denne flyturen rett begivenhetsløs. Eneste – når man sitter langt bak i MD-flyene, så er motorstøyen mer enn hørbar og høytalerinfoen desto vanskeligere å få med seg.

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Trip%20okt/DSCN0743.jpg

Et SAS-interiør på hell?

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Trip%20okt/DSCN0745.jpg

En skånsk strand i begynnelsen av oktober

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Trip%20okt/DSCN0746.jpg

Og over innlandet er det utrygt for enkelte regnbyger

Etter akkurat 1 time og 20 min i luften landet vi på CPH, og nå begynte besværlighetene. Flyet takset inn mot pir B og stoppet ved gate 5. Men det var en Schengegate, og der kunne vi ikke gå i land. Enden på visen var at vi måtte forlate flyet gjennom bakluken og ta plass i to busser. Det varte og rakk før alle var ute.

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Trip%20okt/DSCN0752.jpg

Utgang bak. Det varte og rakk før alle var ute

Så ble vi kjørt til C-piren og sendt opp i den. Langt de fleste skulle i transfer, og i det vi kom ut en dør, gikk vi rett på en sikkerhetskontroll. Vi kom visst som julekvelden på kjerringa på de få som bemannet den. De ringte etter forsterkninger og bakover i den raskt voksende lange køen ble det murret kraftig om dette var nødvendig. Var vi ikke nylig blitt endevendt i en togang på Pulkovo? Etter denne var det passkontroll, men i og med at sikkerhetskontrollen tok tid, var det ikke særlig kø her.

Jeg skulle videre med SK 2872 til Bergen fra gate D1 klokken 15:50. Men da jeg stod ved vinduet der og hang, så jeg at nesedekselet til LN-KHU ”Ravn Viking” – en MD-87 fra 1992 var åpnet og at en tekniker vekselvis stod i hjulbrønnen til nesehjulet og vekselvis var inne i cockpiten. Det som lovet godt var at flyet fikk drivstoff og forsyning av catering, det som ikke lovet godt var at ingen bagasje ble lastet.

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Trip%20okt/DSCN0757.jpg

Et lite lovende syn

Omtrent rett før avgang kom så meldingen til oss ved gaten: Radaren var i stykker og måtte byttes. Dette arbeidet ville ta rundt to timer. Vi kunne gå til transfersenteret (eller hva det het) og få en lapp som gav oss rett til en forfriskning, men vi måtte hele tiden se på avgangsskjermene for oppdaterte opplysninger om flighten.

Jaha. CPH er så stor at man kan gå på tur der. Det som slo meg på min langsomme vandringen gjennom det sentrale terminalområdet var alle de fine butikkene – uten kunder, og alle serveringsstedene med mange kunder. Men gud hjelpe, ryddepersonalet hadde visst fri i dag, for make til søl og rot på bordene der ingen satt. Sånn sett stod de shabby kafeene i sterk kontrast til de fine butikkene.

Halv fem var jeg helt borte på A-piren, men plutselig stod det ”boarding” for SK 2872. Hallo!?! Var rundt to timer nå plutselig redusert til 40 minutter? Jeg hastet av sted mot D1 med en nagende frykt for at mr. Halvorsen ville få sitt gode navn og rykte spolert med et høytaleropprop om at ”you are delaying the flight”.

Fullt så galt var det ikke. Da jeg noe svett kom til D1 var boardingen ikke startet og utenfor var de i ferd med å pakke ny radar ut av en pappeske. Likevel – nå gikk det radig. Boardingen startet 16:40, var komplett 17:07. Et minutt senere var det push back og take off 17:16.

Kapteinen snakket mye om radaren på høytalerne. Egentlig, sa han, kunne vi flydd uten, men siden det var meldt noen skybanker med mye nedbør, var det greit å være på den sikre siden. Han kom så med en lang lovprising av det tekniske personalet som ikke bare hadde fått en ny på plass så raskt, men som også hadde fått alt papirarbeidet unna i en fart. – Dette kunne ha gått mye verre, oppsummerte han. Og var han fornøyd, så var vi fornøyd.

Nå hadde jeg sete 14A, og på MD-8x er det toseteren. Salgsserveringen kom og jeg kjøpte en kaffe. Sidemannen – en danske – fikk seg en whisky med is. Flykaffen var han imidlertid veldig skeptisk til i det han trodde at det var noe utvannet søl. Først da purseren garanterte at den var sterk og god, og at han selv drakk tre kopper av den for dagen, bet dansken på og kjøpte seg et pappkrus.

Skybankene kapteinen hadde vært så redd for, uteble. Turen gikk stort sett over lettskyet vær, og innflyvningen mot Vestlandet var flott. 61 minutter etter take off tok vi bakken på Flesland. Vi kom raskt til gate og bagasjen lot heller ikke vente på seg. Flyet skulle umiddelbart returnere til CPH og var allerede forsinket.

En knapp uke og fire semi-korte turer med SAS. Ja, jeg kan ikke annet enn å like dem. At de er så gjerrige med serveringen gjør at jeg skjerper de kritiske sansene, og det er i seg selv en god ting.

FlightDeck
06-10-2008, 00:19
Virker som om de har samme type sikkerhetskontroll som i Tyrkia. Synes den er helt håpløs.

I disse tider er man heldig om man får fly MD-80, og selv om det er bråkete bak i flyet, er det ingen tvil om at dette er et nydelig og elegant fly. Synes forresten det ser ut som om det ligger en vedsekk foran i MD-87-maskinen, og ikke en radar!

Takker for hyggelig lesning!

litt-amatør
08-10-2008, 16:22
Takk for rapporten. Spennende å lese din velskrevne beretning.