PDA

View Full Version : SMS-bekreftelse av reservasjon DY kontra SK


VC-10
01-10-2008, 23:59
Jeg har drevet litt og bestilt billetter både hos SAS og Norwegian nå i det siste, og da støter jeg borti noe jeg synes er rart!
Begge tilbyr tjenesten der man kan motta bekreftelse av bestillingen via SMS. Dette synes jeg er suverent, for da har jeg en oversikt over reisene på mobilen.
Det pussige er at mens lavprisselskapet Norwegian tilbyr denne tjenesten gratis, må jeg ut med kr. 10,- for at SAS skal sende meg tisvarende SMS.
Jeg hadde ikke blitt overrasket dersom det hadde vært omvendt, men siden SAS er det norske selskapet der alle tjenester er inkludert i prisen, er det noe som skurrer her.
Andre som har gjort seg opp noen tanker om dette?

:naughty: VC-10

Hickok
02-10-2008, 00:02
Hmmm, SAS peprer meg med meldinger uten at jeg har bedt de om det en gang! Rekorden er 6 stk. fra ankomst med toget til jeg gikk ombord!

Dag Viking
02-10-2008, 00:11
Jeg får alltid SMS fra SAS en god time før avreise, med avreisegate og tidspunkt. Kan ikke huske å ha betalt for noe slikt. SMS fra DY blir brukt til innsjekk.

LN-RRA
02-10-2008, 00:16
10kr hos SAS? Hvor har du den prisen fra?

Her er et sakset stykke fra SAS.no:

Nyhet - få informasjon om flyavgangen din på SMS!
Som flypassasjer har du sikkert opplevd at det kan være vanskelig å høre beskjeder som blir gitt over høyttalerne eller få med deg endringer som vises på monitorene.

For å gjøre reisehverdagen enklere vil SAS nå sende oppdatert informasjon om flyavgangene gratis via SMS til alle som har mobilnummer registrert i sin bestilling.

En standardmelding som bekrefter at flyet er i rute, sendes automatisk 80 minutter før avgang. Hvis nummeret på utgangen er tilgjengelig, vil meldingen inneholde dette. Eventuelle endringer i rutetid og/eller utgang vil bli varslet helt frem til avgang.

Skulle du ikke ønske denne tjenesten for fremtidige reiser, kan den stoppes ved å svare på SMS-en fra SAS (+46-nummer) med å sende "STOP FI" tilbake.

http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Mobiltjenester/?WT.ac=SMS_info

FlightDeck
02-10-2008, 00:29
Men det er vel reisebekreftelsen han sikter til, og ikke informasjon om selve avgangen - som tikker inn like før avreise.

VC-10
02-10-2008, 00:37
Men det er vel reisebekreftelsen han sikter til, og ikke informasjon om selve avgangen - som tikker inn like før avreise.

Ja, som FlightDeck sier, det er dette jeg også skrev.
Jeg får også gjerne en hel haug med meldinger på avreisedagen med velkommenhilsen, gate, gateendringer, forsinkelser o.s.v., og disse er gratis. Dette er flott og nyttig, og det setter jeg pris på!
Essensen er: hvorfor skal man da ta betaling for SMS-utsendelsen av bestillingsbekreftelsen, mens påminnelsene på selve reisedagen er gratis?

:70: VC-10

CK
02-10-2008, 09:26
Essensen er: hvorfor skal man da ta betaling for SMS-utsendelsen av bestillingsbekreftelsen, mens påminnelsene på selve reisedagen er gratis?

:70: VC-10

kanskje fordi man kan? Om 1000 personer her dag klikker av på reisebekrftelse på sms blir det 10.000 i kassen. Ryanair tar som kjent €2 for flightinfo (som er gratis hos SAS)

VC-10
02-10-2008, 10:04
kanskje fordi man kan? Om 1000 personer her dag klikker av på reisebekrftelse på sms blir det 10.000 i kassen. Ryanair tar som kjent €2 for flightinfo (som er gratis hos SAS)

Ser den, og skjønner at det er drfor de gjør det CK. Men det pussige er jo at DY, som jo tar seg ekstra betalt for bagasje og setereservering (og kritiseres for det) ikke tar seg betalt for dette. SAS skryter av at hos dem er alt inkludert! Og hvorfor er ikke også SMS-utsendingen på dagen for flighten priset? Dette henger liksom ikke sammen!?

VC-10

Dag Viking
02-10-2008, 10:37
Det enkleste er jo bare å få mailen med reisebekreftelsen ned på mobilen. 10kroner spart og samme nytten :)

Discus
03-10-2008, 10:48
Om det ikke koster noe for kunden så er det penger å spare for SAS i systemet hvertfall. Sjekket inn på nettet i går (22 timer før avgang), og allikevel kommer det SMS om innsjekk nå 4 timer før avgang.