PDA

View Full Version : Bli med på flymatfabrikken...


storg
01-10-2008, 18:37
Artikkel hos aftenposten. (http://www.aftenposten.no/reise/article2672295.ece)

gustavf
01-10-2008, 20:35
På flymatkjøkkenet bruker kokkene samme type laks som på Bagatelle.

Også kjent som død laks? Forøvrig bruker de vel stort sett samme type vann også, men uten at jeg har vært på Bagatelle, så tror jeg faktisk at de er mer kritiske til hva slags råvarer som slipper inn på kjøkkenet i Drammensveien.

AirbusTrond
01-10-2008, 20:44
Det er Salma-laks de snakker om. Denne står på Bagatelle-menyen ifølge den siste testen i DN. Og Hellstrøm er "markedsfører" av denne merkevaren. Salma-laks får man også kjøpt hos f.eks. Meny i Oslo. Den er utmerket, spesielt til sashimi ! :)

http://www.salma.no/

Den er forresten bare 10-20 kr dyrere per kg enn den vanlige daue laksen i filet de har i fiskedisken.

Trety
01-10-2008, 21:34
Virker som at ting er på riktig vei her, husker når min far sluttet i Gate Gourmet var han frustrert over den stadige senkningen av kvaliteten på maten (han jobbet over 20 år i SAS Service Partner og senere GG).

Utflyttet
01-10-2008, 23:12
Salma-laks får man også kjøpt hos f.eks. Meny i Oslo. Den er utmerket, spesielt til sashimi ! :)


Selv om kvaliteten er bra nok for sushi, så synes jeg faktisk den er ganske smakløs de 5-6 gangene jeg har kjøpt. Jeg er rett nok bortskjemt med å snike meg til helt ferske (1-2 timer gamle) ørret-sider fra noen som har hatt ørret gående oppe i nord, men dog, litt lite smak har salma-laksen. :)

-A

FlightDeck
01-10-2008, 23:47
Kravet om billigst mulig billetter er forklaringen på hvorfor vanlige reisende må betale for serveringen. Lene Håkonsen, som er ansvarlig for mattilbudet, har likevel følgende trøst:

–Ciabattaen vi har er rågod. Den er spesiallaget for oss!

Jeg kjøper alltid denne hos SAS Norge, og jeg må si at jeg blir skuffet om de ikke har den eller er utsolgt! De av dere som leser mine tripreports, har nok sett et bilde av denne typen en del ganger...:

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-1.jpg

Meget bra artikkel!

Hickok
01-10-2008, 23:49
Prøvde denne til BOO sist jeg var der, men da var den nærmere kjeks enn Ciabatta...men den var god på smak.

FlightDeck
01-10-2008, 23:51
Prøvde denne til BOO sist jeg var der, men da var den nærmere kjeks enn Ciabatta...men den var god på smak.

Ja, har også fått den litt overstekt/tørr noen ganger, men stort sett er den bra - og mye bedre enn f.eks. alle disse trakantsakene som selges.

Blackhawk
02-10-2008, 03:37
He he, interessant dette ja! Både video og artikkel, kunne ikke
unngå å legge merke til dette:


I oppvasken kan vi studere matrestene. Hær lærer kjøkkengjengen hva som ikke faller i smak hos flypassasjerene.



Vil tro de hadde relativt god tid på seg da, å forstå at denne
nærmest "famøse" lakse-pastaen fra IC-flyvningene ikke scoret høyest.. ^_^

JoeW
02-10-2008, 04:57
IC-maten lages vel neppe på OSL....

Blackhawk
02-10-2008, 05:01
Okay, var vel ikke så langt tilbake i tid nei - at dette gjaldt de som
reiste på IC direkte ut fra OSL med B767. Da ble de i allefall "spart" for
den opplevelsen, kanskje like greit! :lol:

JoeW
02-10-2008, 05:17
Var da airbuser som fløy SK907/8 sist? Men uansett.

Bizflyer
02-10-2008, 11:27
All den diskusjonen rundt dau laks, fikk meg til å tenke på reklameskiltet utenfor fiskebutikken som reklamerte med

"Levende torsk i skiver"

Kanskje det blir det neste hos SAS? :colgate:

BF:cool2

FlightDeck
02-10-2008, 11:47
Sånn apropos:

Nærmere 1000 av LSG Sky Chef`s 1500 ansatte i Skandinavia kan miste jobben som følge av at SAS trolig velger å inngå en ny cateringavtale med Gate Gourmet. Det opplyser en pressetalskvinne i Lufthansakonsernet til den danske avisen Børsen.

http://boarding.no/art.asp?id=33314

Blackhawk
02-10-2008, 12:15
Og dette vil nok også mange være enig i:


Avslutningen av cateringsamarbeidet med Lufthansaeide LSG Sky Chefs kom derfor som en stor overraskelse for de fleste da den tyske flygiganten er storfavoritt til å overta SAS.



Om noen år, er det vel en viss sjanse for - at situasjonen er stikk motsatt;
dersom GateGourmet mister avtalen til fordel for LSG..

storg
02-10-2008, 13:51
Men uansett så vil jo arbeidsplassen i stor grad bare flyttes mellom de to evnt andre selskaper. Slik at antallet arbeidsplasser i sektoren blir ikke mye mindre. Selv om man sikkert benytter sjansen til å ta ut litt arbeidskraft.

Nick Figaretto
02-10-2008, 14:04
Og dette vil nok også mange være enig i:

Avslutningen av cateringsamarbeidet med Lufthansaeide LSG Sky Chefs kom derfor som en stor overraskelse for de fleste da den tyske flygiganten er storfavoritt til å overta SAS.

Om noen år, er det vel en viss sjanse for - at situasjonen er stikk motsatt;
dersom GateGourmet mister avtalen til fordel for LSG.

Man kan jo snu på det også: Dette gir LH enda en grunn til å kjøpe opp SAS, da de kan sikre 1000 Lufthansa-arbeidsplasser i Skandinavia. Om man skal tro artikkelen, da.

SAS må ta sine grep for å overleve. Man beholder ikke en dyrere underleverandør (som man vel da må gå ut ifra at LSG er) kun for å pynte bruden for LH, i tilfelle et eventuelt oppkjøp.