View Full Version : KLM og ground handling
Whatever
01-10-2008, 17:19
I går var visst WF handlings siste dag før de går over i SGS. Så mitt spørsmål er hvem skal handle KLM på SVG, BGO og OSL som tidligere var WF stasjoner? De prøver vel å unngå SGS? På Værnes og Kjevik er det jo Røros Flyservice som handler KLM. Vil KLM velge Norport på Sola og Flesland som er eneste alternativ utenom SGS? Eller vil de bruke SGS? Skal noen andre ta over AirFrance-KLM på Gardermoen?
Keypoint
01-10-2008, 17:35
Er vel SGS som overtar alle operasjoner utenfor egen allianse for øyeblikket. Kan jo tenkes at KLM tar kontakt med de andre selskapene etter hvert, eller at nye handlingselskap etablerer seg i Widerøes plass. Vi hadde i hvert fall tatt imot KLM på Sola med glede :)
SGS overtar kontraktene WF hadde. Om WF-kundene på sikt beholder SGS som handlingagent er jo da noe annet.
Dog kan det jo nevnes at SGS allerede handler WF på ABZ og muligens en annen britisk stasjon, uten at jeg har dette helt klart for meg. Men der er jo også situasjonen SGS er i, en helt annen...
SGS overtar alle handlingkontrakter som WF har/hadde for en gitt periode på stasjonene SVG, BGO, OSL og BOO. KLM blir med over til SGS i noen måneder som en prøveperiode.
Norport på Sola og Flesland kan ikke fungere som billettkontor for KLM, siden de ikke er IATA sertifiserte til det. (Det er vel også grunnen til at WF har operert som billettkontor for AirBaltic, mend NP har hatt handlingen.)
Dersom ikke NP får IATA sertifisering til å ha billettkontor så er vel sannsynligheten liten for at de får KLM med det første.... Kan ikke tenke meg at SGS vil sitte som billettkontor dersom NP har handling...
Som jeg nevnte i en annen tråd tidligere så handler SGS i Aberdeen både Air France og KLM, og de har nylig blitt tildelt KLM sin "FIVE CROWN AWARD"
"The award acknowledges the highest level of services performed for KLM´s customers"
(Og da må de åpne eget TKT-office, som på OSL...)
LN-RRA: I utgangspunktet er det ikke kun for en gitt periode, men for hele perioden den kontrakten de har skrevet med WF går over. Antagelig kan de vel bryte kontrakten tidligere, men det er ikke begrenset til et par måneder, meg bekjent.
I tillegg så kan man vel spørre seg hvilket alternativ KLM har på f.eks. OSL.
Det er jo også en mulighet.....
Jeg har riktignok hørt at KLM ikke er helt i hundre over endringen, og vurderer sin situasjon løpende, men at det var blitt så konkret som prøvetid var nytt for meg.
Oh well, life goes on! :)
Er vel SGS som overtar alle operasjoner utenfor egen allianse for øyeblikket. Kan jo tenkes at KLM tar kontakt med de andre selskapene etter hvert, eller at nye handlingselskap etablerer seg i Widerøes plass. Vi hadde i hvert fall tatt imot KLM på Sola med glede :)
Vet ikke om alle i Norport er så enige med deg Ramprat. ;)
Blir kanskje litt OT, men hva vil et IATA godkjent billettkontor være?
Skal SGS ha billettkontor for AirBaltic nå da?
WF billettkontor fortsetter ihvertfall frem til jul - og skal fortsette å utstede 701-dokumenter.
Keypoint
01-10-2008, 19:32
Vet ikke om alle i Norport er så enige med deg Ramprat. ;)
Blir kanskje litt OT, men hva vil et IATA godkjent billettkontor være?
Skal SGS ha billettkontor for AirBaltic nå da?
Ja, ok.. JEG hadde i hvert fall tatt imot KLM med glede ;) Sikkert en del mer stress på trafikksiden...
KLM er jo en veldig krevende kunde...
I tillegg så kan man vel spørre seg hvilket alternativ KLM har på f.eks. OSL.
På OSL er det vel Menzies og Røros. Og Røros har vel mer enn nok med Norwegian.
Men etter hva jeg har hørt er det de som har jobbet med KLM/Airfrance i Widerøe som skal jobbe med dem videre i SGS. Men KLM er vel ikke helt happye for å være hos SGS i Oslo
Er vel noen som finner på å åpne et nytt handlingselskap der nå da. Er jo så mye penger og tjene på det :)
Menzies burde vel passe KLM bra. Er ikke Menzies Aviation fra Nederland?
Menzies Aviation er et datterselskap i skottske John Menzies PLC. og har hovedkontor på London Heatrow
Menzies Aviation plc is a company registered in England and Wales with company registration number 2961404 and has its registered office at :
Aviation House
923 Southern Perimeter Road
London Heathrow Airport
Hounslow, Middlesex
TW6 3AE.
Menzies burde vel passe KLM bra. Er ikke Menzies Aviation fra Nederland?
Akkurat det betyr vel ikke så mye (MA er jo konkurrent til KLMs egen ground service på SPL forøvrig). Men jo, det er vel det eneste relle alternativet, selvom Røros jo faktisk handler KLM andre steder i landet, tviler jeg på at de er klare til den oppgaven på OSL. Men for all del. Alt er mulig. På veldig generelt grunnlag, og sikkert litt mer generaliserende enn det som er godt, egner vel MA og RF seg aller best til LCC-er...
Er vel noen som finner på å åpne et nytt handlingselskap der nå da. Er jo så mye penger og tjene på det Det er jo plass til en ny handling agent nå, etter at SA og WF nå begge er forsvunnet. På CPH gikk Nordic Aero konkurs over natten, og ihvertfall på CPH er det ingen handling agent som pt. tjener penger, dette til tross. Handling bransjen er ikke en bransje der det er blitt tjent veldig mye penger de siste årene, og det er også en bransje der mange selskaper har kommet inn og forsøkt å dumpe priser, til både andres og egen ulykke. Så til det du sier om at det er mye penger å tjene - tro på nytt!
Det var ironi det med å tjene penger ;)
Har hørt fra enkelte at Røros ikke får lov av DY å handle andre .... noen som vet noe om det ???
Hvorfor handler/handlet vi da JetX, Rossya, AeroflotNord?
Tenkte nå på OSL ... AeroflotNord flyr vel ikke der ;)
Men var derfor jeg spurte fordi jeg ikke viste, går ikke akkurat rundt å følger med på alle "småselskaper" som handles av den og den når jeg er på jobb tjihi
Tenkte nå på OSL ... AeroflotNord flyr vel ikke der ;)
Men var derfor jeg spurte fordi jeg ikke viste, går ikke akkurat rundt å følger med på alle "småselskaper" som handles av den og den når jeg er på jobb tjihi
tja.. JetX og Rossya er innom OSL da ;)
Men JetX og Rossya er charter... Kan vel være det er en klasul om at de ikke får handle annet enn DY og charter?
Vi får lov til og handle hva vi vil.. å noen av oss skal nå få Vekt og Balanse (manuel load) samt lære Codeco på KRS og TRD for å kunne hjelpe til med KLM på de stasjonene..
Men som Røros ledelsen sa i fjor når de tok over DY var at de måtte få dette skikkelig på plass før det ble nye selskaper..
Men å få folk var kansje ikke så lett...
Men virker helt klart at Røros har fremtidsvisjoner å vil ha mere en bare DY samt Jetex og det derre russiske greiene..
KLM kjører jo CLC(Central Load Control) da. Men dersom RF får litt Codeco-kompetanse på OSL så vil jo plutselig bildet se litt annerledes ut.
Dog kan det jo nevnes at SGS allerede handler WF på ABZ og muligens en annen britisk stasjon, uten at jeg har dette helt klart for meg. Men der er jo også situasjonen SGS er i, en helt annen...
WF har SGS handling i ABZ, Swissport i NCL og BMI i EDI (sommerrute).
Jeg mente at "SGS handler KL". Ehm ja... Dårlig fra min side.