PDA

View Full Version : Vi forum-slaver trenger DIN hjelp, nå!

Utflyttet
01-10-2008, 11:32
Da har vi en passende tabloid overskrift. Meg og gustavf som pleier å håndtere rørlegging, databaser og litt av teknikken bak denne lille oppslagstavlen vår er ganske lei av å luke ut spam, autoamtiske registreringer og annen moro fra databasen her på daglig basis og nå kommer en lur løsning som kansje tar bort mye arbeide for oss. Men vi trenger litt hjelp, fra så mange som mulig.

Det vil komme et system som gjør at nye brukere må svare på tre spørsmål for å få brukeren sin aktivert. Spørsmålene behøver ikke være vanskelig, men skal blandt annet være på norsk, slik at det blir vanskelig å få autoamtiske registreringer igjennom.

Vi vil ha forslag til spørsmål i tråden her. Hold det på norsk, hold det *veldig* enkelt og opplagt, og ikke bruk noe alt for internt for forumet:

Dårlig eksempel:

"Hvilken kjendig i norsk næringsliv betegnes som oftest som 'slesk' av en eksil-nordlending?"

Bra eksempel:

"Har OSL hatt besøk av Airbus A380?" (ja/nei)

"Hva heter hovedflyplassen i Oslo?" (Galemoen, Svartlamon, Gardermoen)

Kom med forslag! :)

-A

Martin
01-10-2008, 11:37
Har du ikke to spørsmål allerede der da?

Og det første kan jo omformuleres litt: "Hva heter sjefen i Norwegian?"

Hickok
01-10-2008, 11:45
Hva heter Norges nest største by?

gustavf
01-10-2008, 11:53

Det er et krav om at det er lett å skrive helt riktig. Hva tror du sjansen er for at svarene "Kjos", "B Kjos", "Bjoern Kjos" og "Bjørn Kjoos" kommer?

jcnorway
01-10-2008, 12:03
- Heter Norges største by Elkjøp? (ja/nei)

- Er SAS et indisk flyselskap? (ja/nei)

- Er Gardermoen verdens største flyplass? (ja/nei)

Har tro på ja/nei-spørsmål i slike kontroller. Da eliminerer man stavefeil osv.

Martin
01-10-2008, 12:08
Et litt annerledes forslag: En del sider, krever f.eks. at man skal taste inn noen tegn som dukker opp i et bilde under registrereingsprosessen. Kunne det vært et alternativ?

BSSW
01-10-2008, 12:10
Hva het den forrige hovedflyplassen for Oslo? Torp, Fornebu, Rygge

BSSW
01-10-2008, 12:11
Et litt annerledes forslag: En del sider, krever f.eks. at man skal taste inn noen tegn som dukker opp i et bilde under registrereingsprosessen. Kunne det vært et alternativ?
Det finnes jo den måten når man søker og ikke er pålogget. Men det kan være vanskelig å se forskjell på stor og liten bokstav på enkelte bokstaver

Utflyttet
01-10-2008, 12:11

Det har vi, men disse er etter hvert ganske lett å komme seg runt maskinellt, derav denne tråden. :)

-A

Utflyttet
01-10-2008, 12:12

Poenget var at det var et eksempel på forum-intern humor, ikke et bra spørsmål for nye brukere.

-A

MartinL
01-10-2008, 12:12
Hva med flyplass koder eller flyselskap koder?

Enkelt, internasjonalt og flyrellatert.

Martin
01-10-2008, 12:14
Det har vi, men disse er etter hvert ganske lett å komme seg runt maskinellt, derav denne tråden. :)

-A

Da så.. Er noen år siden jeg registrerte meg, så jeg har ikke heelt oversikt over hvordan den prosessen foregår i dag ;)

JetBlue
01-10-2008, 12:22
Hva med flyplass koder eller flyselskap koder?

Enkelt, internasjonalt og flyrellatert.

Noe sånt, og hold det for all del seriøst!

Bizflyer
01-10-2008, 12:23
Hva med:

Er du avholdsmann (ja/nei) og alle de som svarer ja, linker vi videre til STP forumet :colgate:

BF:cool2

Bll spotter
01-10-2008, 12:25
Poenget var at det var et eksempel på forum-intern humor, ikke et bra spørsmål for nye brukere.

-A

Hvad står moderatoren CK for

1. Christian Klaphat
2. Christian Klamphugger
3. Christian Kamhaug

LN-FHU
01-10-2008, 12:45
Hva med:

Hva heter Norges gjennom tiden beste fotball-lag ?

Svar :se avataren min :p

Utflyttet
01-10-2008, 12:46
Hva med:

Ikke spesielt fly-realtert.

-A

Hickok
01-10-2008, 12:51

-A
Ikke mange som hadde kommet seg inn på forumet heller...

Egil
01-10-2008, 13:01
- Hvilket flyselskap flyr direkte fra Gardermoen til Usa/New York?

- Hvilet år ble Oslo Lufthavn Gardermoen åpnet?

- Hvor mange innenlands direkteruter finner man fra OSL?

gustavf
01-10-2008, 13:06
- Hvilet år ble Oslo Lufthavn Gardermoen åpnet?

- Hvor mange innenlands direkteruter finner man fra OSL?

Jeg tror muligens du misforstod oppgaven. Vi trenger spørsmål som en hver som kan tenkes å registrere seg på forumet kan svare på, men som spammerne ikke kan løse ved å leie inn 300 kinesere.

jcnorway
01-10-2008, 13:08
Har fortsatt tro på ja/nei spørsmål jeg :) Det er jo ikke sikkert alle vet hvor mange direkteruter som går ut fra OSL eller når OSL ble åpnet. Man kan selvfølgelig slå det opp på nett, men det bør ikke bli for vanskelig heller...

Bizflyer
01-10-2008, 13:16

-A

Mer SPY relatert, faktisk! :colgate:

Jan
01-10-2008, 13:32
Mer SPY relatert, faktisk! :colgate:

Begge dele faktisk:
Hvad hedder de tingster der findes i et fly, hvori man kan SPY ? :colgate:

Og et seriøst bud:

Nævn de 3 lande der udgør hovedparten af ejerskabet i SAS.

O_K_
01-10-2008, 14:47
Ja/nei spørsmål eller spørsmål der alternativer er gitt på annen måte.

Eks:
B737 kan betegne en flytype, lages denne av Avro, Airbus eller Boeing?

Synes du fly er spennende?

mrbthomassn
01-10-2008, 15:02
Hva heter Alliansen SAS er med i? Star Alliance, Moon Alliance, Sun Alliance

Hvilke av disse selskapene er IKKE et datter selskap av SAS? Blue1, Spanair, Norwegian

Discus
01-10-2008, 15:15
Kan dere rotere spørsmålene? Dvs. det ikke er de samme som kommer opp hver gang så kan følgende funke:
- rotere flyplasskoder: Hva er koden for Oslo, Bergen, Trondheim
- rotere flyselskapskoder: Hva er koden for SAS, Norwegian.....
- flyplassnavn: Hva heter flyplassen ved Sandefjord/Moss/Trondheim.....

- "tast inn flyplasskoden til en av de store flyplassene i landet". Da får også kinserene problemer siden det ikke står "Oslo" i klartekst. Godkjenn da eks. OSL,BGO,SVG,TRD,TOS, BOO el.l.

- Skriv inn navnet på et norsk flyselskap

- en ting som krever litt mer administrasjon kan være angi en flight (kode + nummer) mellom Oslo og Stockholm

LN-MOW
01-10-2008, 15:19
Bare ved å ha noe på norsk, eleminerer vi de fleste kinesere automatisk ...

Vede
01-10-2008, 15:40
Hvorfor kommer det bare med spørsmål om OSL hele tiden. Dere på OSL vet kanskje at det finnes Norge utenom Gardermoen også? Slik at du ikke trenger å være ekspert på OSL for å registrere deg her på forumet. Feks. hvem bryr seg kanskje om hvem som flyr OSL-EWR når de er fra Bardufoss bare for å ta et eksempel. Spørsmålene bør være noe alle fra alle krinker å kroker i dette landet bør kunne svare på. Uten å vite alt om hva som skjer på Gardermoen.

LN-MOW
01-10-2008, 15:45
herrejesus .. er det ikke mulig å slippe unna sånt noested?

Jens W
01-10-2008, 16:03
Hvorfor kommer det bare med spørsmål om OSL hele tiden.
Enkelt. Fordi de fleste som faktisk orker å komme med forslag er folk fra det området, som naturlig nok bruker alternativer de kjenner til.

Mitt forslag er å komme med bedre forslag "or zip it"

Utflyttet
01-10-2008, 16:11
Enkelt. Fordi de fleste som faktisk orker å komme med forslag er folk fra det området, som naturlig nok bruker alternativer de kjenner til.

Mitt forslag er å komme med bedre forslag "or zip it"

Jepp, og nå, tilbake til trådens hovedtema:

- Vede kommer med 5 forslag fra vestlandet

- Cedlind kommmer med 5 forslag fra midt-norge

Takk for hjelpen! ;)

-A

Hickok
01-10-2008, 16:15
Hva er norges tredje største flyselskap? Widerøe, SAS, Norwegian.

Hva heter toget til Oslo Lufthavn Gardermoen? Togflyet, Flytoget, Ekspresstoget.

Hvor ligger Sola? Hordaland, Telemark, Rogaland.

LN-EIR
01-10-2008, 16:22
1. Hva heter norges hovedflyplass?
* Elkjøp Stormarked
* Kiwi Minipris
* Gardermoen

2. Hvilket av disse tre finnes på de fleste fly?
* Vinger
* Fiskebåt med plass til to
* Veranda med hagemøbler og blomsterkasser.

3. Hvor mange propeller har en Cessna 172?
* ca 42.
* 365, men ikke på onsdager,
* 1

Sånn. Ferdig snakkast!

B777ER
01-10-2008, 16:29
Hva med:

Ifølge maratontabellen er det fremdeles Viking

Vede
01-10-2008, 16:29
Skal ikke komme med forslag som er spesifisert vestlandet, men som er noe alle i landet kan svare på fra Lindesnes - Svalbard.

forslag 1: Hva er den mest brukte flytype i Norge? Boeing 737, Dash8, Fokker50.

forslag 2: Hva heter Norges eldste og fortsatt flygende flyselskap? Widerøe, CoastAir, Norwegian Air Shuttle.

forslag 3: Hvilke flytyper bruker IKKE Norwegian? Boeing 737-300, Boeing 737-800, Boeing 757-300

forslag 4: Hvilken flyprodusent holder til i Europa? Boeing, Airbus, Embraer

forslag 5: Hvilke to flyplasser i Norge har 2 aktive rullebaner? Flesland og Værnes, Sola og Gardermoen, Kjevik og Bodø?

Stoarn
01-10-2008, 16:31
-Denne sporsmal som skal kanskje holde bort alle som ikke kjenner norsk eller dansk/svensk:

Forst Norwegians Boeing 737-800 heter Edvard Grieg men Boeing 737-300 tar hvor mange mennesker?

Kirsten Flagstad/ Hundre Fortiotte/ Folke Bernadotte :)

Ogsa ordet "ikke" kan man bruke dersom det er svart a gisse hva det betyr :)

Someone
01-10-2008, 16:59
-Denne sporsmal som skal kanskje holde bort alle som ikke kjenner norsk eller dansk/svensk:

Det er jo et poeng å ikke lage spørsmålene så "lokale" at ikke svensker og dansker klarer dem

Stoarn
01-10-2008, 17:37
Det er jo et poeng å ikke lage spørsmålene så "lokale" at ikke svensker og dansker klarer dem

Med ordet 'ikke' samt med Folke Bernadotte skal de klare bra :)

LeftSaidFred
01-10-2008, 18:01
Er det en ide å lage spørmåla angående noen forum regler og oppførsel?

Q: Er det lov å henge noen ut her? A: Nei.
Q: Skal man respektere anders meningen? A: Ja
Q: Hva slags forum er dette primært? A: Flyforum

Jeg røper men kanskje litt her, men er det en side med forum regler her? Tok en veldig kjapp titt nå men fant ingen regler.

Så lenge spørsmåla er på norsk luker vi jo ut 99.9% av verden.

JoeW
01-10-2008, 18:08
* Elkjøp Stormarked
* Kiwi Minipris
* Gardermoen

* Vinger

* ca 42.
* 1

Sånn. Ferdig snakkast!

Synes de var fine.

zico77
01-10-2008, 20:33
Det er et krav om at det er lett å skrive helt riktig. Hva tror du sjansen er for at svarene "Kjos", "B Kjos", "Bjoern Kjos" og "Bjørn Kjoos" kommer?

Som database manipulator, så havner eg støtt oppi slike situasjoner. Ikkje la brukeren få lov å gjera feil:

feks:

--select--
--option value=value1--Value1--/option--
--option value=value2--Value2--/option--
--option value=value3--Value3--/option--
--/select--

Utflyttet
01-10-2008, 20:37
Som database manipulator, så havner eg støtt oppi slike situasjoner. Ikkje la brukeren få lov å gjera feil:

feks:

--select--
--option value=value1--Value1--/option--
--option value=value2--Value2--/option--
--option value=value3--Value3--/option--
--/select--

Jeg foretrekker svaret "B Kjos; DROP DATABASE;". Så får vi sjekket om folk har giddet å sjekke PHP-koden sin. :p

-A

zico77
01-10-2008, 20:37
Jeg foretrekker svaret "B Kjos; DROP DATABASE;". Så får vi sjekket om folk har giddet å sjekke PHP-koden sin. :p

-A

hehehehe, dritbra!

Trety
01-10-2008, 20:45

Ikke sant heller...;)

LN-EIR synes jeg kom med et glimrende forslag, den utelukker spammerne ganske elegant.

gustavf
01-10-2008, 20:48

Som drifter, foretrekker jeg ferdig kode. Den ferdige koden vil ha fritekst :p

Bengt
01-10-2008, 21:08

Dags att starta forum.norair.no? :EU

slankebrusmannen
01-10-2008, 21:50
Unngå for all del noe som ligner på alternativer, radioknapper, pulldown-lister eller lignende. Du blir kvitt >99,999% av all spam og automatiske registreringer ved et legge inn et spørsmål type følger:

"Hva er etternavnet til Henning Berg?" Kravet til brukeren er at han må kunne skrive Berg, berg, BERG eller lignende i et tekstfelt. Navnet på tekstfeltet bør være så uskyldig som mulig (ikke inneholde noe om spam). Bot-er greier ikke å knekke sånne spørsmål, og det er neppe noen som gidder å lage egne botter for å registrere seg her. Skulle det likevel skje, bytt spørsmålet.

Discus
01-10-2008, 21:54
Hvilken farge hadde Napoelons hvite hest?

Martin
01-10-2008, 21:56
Sånn by the way: Er det jeg som ikk ehar lagt merke til det før, eller har det "plutselig" dukket opp en drøss med nye, merkelige nick i dag, etter at denne tråden ble startet? Har ikke vært innom forumet noe mer enn vanlig i dag, men omtrent hver gang, har jeg kikket nederst, der det ønskes velkommen til det nyeste medlemmet, og der har det vært en del merkelige navn i dag..

LeftSaidFred
01-10-2008, 21:59
"Hva er etternavnet til Henning Berg?"

Helt til en som heter Henning Berg skal registere seg som bruker. Han kan føle seg litt støtt :)

BSSW
01-10-2008, 22:06
Unngå for all del noe som ligner på alternativer, radioknapper, pulldown-lister eller lignende. Du blir kvitt >99,999% av all spam og automatiske registreringer ved et legge inn et spørsmål type følger:

"Hva er etternavnet til Henning Berg?" Kravet til brukeren er at han må kunne skrive Berg, berg, BERG eller lignende i et tekstfelt. Navnet på tekstfeltet bør være så uskyldig som mulig (ikke inneholde noe om spam). Bot-er greier ikke å knekke sånne spørsmål, og det er neppe noen som gidder å lage egne botter for å registrere seg her. Skulle det likevel skje, bytt spørsmålet.

Dette virker som at er en bra måte å gjøre det på.
Kanskje endre det til noe som er mer relevant.

gustavf
01-10-2008, 22:42
Og da er spørsmålene valgt:
Er Bjarne, Kåre, Gardermoen eller Moskva navnet på flyplassen utenfor Oslo?:Gardermoen
Sola er en flyplass i Norge. Ligger den ved Amsterdam, Stavanger, Berlin eller København?:Stavanger
Hvilken farge har Napoleons hvite hest?:hvit:hvite

sail4fun
01-10-2008, 23:04
1. Hva er kallenavnet på Sandane lufthavn ?
* Hvalen
* Burger'n
* Anda

hmm273
01-10-2008, 23:10
1. Hva er kallenavnet på Sandane lufthavn ?
* Hvalen
* Burger'n
* Anda

Det er ikke noe kallenavn, plassen hvor flyplassen ligger heter nemlig Anda :colgate:

sail4fun
01-10-2008, 23:31
Det er ikke noe kallenavn, plassen hvor flyplassen ligger heter nemlig Anda :colgate:

:drunk:Det burde _jeg_ vite....

mrbthomassn
01-10-2008, 23:35
* Elkjøp Stormarked
* Kiwi Minipris
* Gardermoen

* Vinger

* ca 42.
* 1

Sånn. Ferdig snakkast!

hehe, genialt :)