View Full Version : www.osl.no har fått ny design på siden
Unødvendige penger brukt. Er det noen ny funksjonalitet? Jeg har samme inntrykk av disse sidene som de forrige... Helt greie.
-Men det er litt mer forseggjort design; absolutt.
sail4fun
30-09-2008, 22:25
Fremskritt syntes nå jeg, også mer info på statistikksidene , http://www.osl.no/osl/omoss/_statistikk , men scriptet mitt må mod'es litt ser jeg...
Absolutt en forbedring og egentlig på tide da den forrige siden ikke var bra nok. Spesielt ankomst/avgang informasjon er gjort mer brukervennlig.
FlightDeck
30-09-2008, 22:50
Har ikke forsket så mye ennå, men foreløpig synes jeg dette var ganske så lekkert!
Det har blitt mye mer likt avinor.no sine sider.
Til sammenligning. (http://www.avinor.no/lufthavn/stavanger)
Pent. Det må ha skjedd den siste timen, var innom gamle OSL.no for en times tid siden.
sail4fun
30-09-2008, 23:00
Pent. Det må ha skjedd den siste timen, var innom gamle OSL.no for en times tid siden.
Kl 22:00 ser det ut som
http://www.e-gek.net/osl/mrtg/osl.png
siden scriptet mit sviktet da...
Airbus 330
30-09-2008, 23:03
Ser de har fjernet mulighetene til å se mange dager frem i tid som de hadde før. 6-7 dager var det vel :(
litt-amatør
30-09-2008, 23:09
Ikke så verst dette, men har da sett noe lignende som dette et annet sted? Får sjekke om de har tatt bort mange funksjoner. Uansett var de litt uheldig med bildet på forsiden der flyet som står først er et XL- fly. Ikke bare var flyet herostratisk berømt for dårlig benplass- nå er jo hele selskapet konkurs.
Men hvor har de gjort av "banneren" som alltid sa at trafikken gikk som normalt ved OSL? :p
E!
Ble ikke særlig imponert over denne heller
Bestill løpende oppdateringer om avganger og ankomster via SMS. Tjenesten koster kr. 15,- pr avgang.
15 kr !!!! ja greit det er pr avgang, men likevel da
MountainDew
30-09-2008, 23:37
Direkteruter ved Oslo Lufthavn:
Oslo > Tel-Aviv/Ben Gurion 1. oktober 2008
VIM802 12:00 17:00
Og ingen "direkterute" til Krabi kommer opp i kalenderen ;)
Jarlabanke Vking
01-10-2008, 01:54
men synes rutekartet var en fin funskjonalitet dog søkemotoren for ruter og alternative ruter var litt schizofren.
Dette så veldig bra ut... Men hvor er siden som viser punktlighet for dagens trafikk?
Ikke så verst dette, men har da sett noe lignende som dette et annet sted? Får sjekke om de har tatt bort mange funksjoner. Uansett var de litt uheldig med bildet på forsiden der flyet som står først er et XL- fly. Ikke bare var flyet herostratisk berømt for dårlig benplass- nå er jo hele selskapet konkurs.
Kanskje fordi dette nå er nesten lik layout til avinor sin layout som benyttes på alle andre flyplasser i Norge?
AirbusTrond
01-10-2008, 07:36
Hvor finner man prislista for Duty free-varer?! :drunk:
En artig liten sak er at Ørland har flyttet til ett sted i havet utenfor Værøy i Lofoten. Oslo-Ørland er på hele 869 km. Til sammenligning er Oslo-Trondheim 393 km. Oslo-Bodø er på 837 km.
Ser veldig bra ut, men dumt at de har utelatt gate-info.
Men den ligger fortsatt under nyheter..
Men for å holde tråden; bra oppdatering synes jeg. Lettere å finne avgang/ankomsttider og siden virker mer levende enn den forrige.
Dette så veldig bra ut... Men hvor er siden som viser punktlighet for dagens trafikk?
Både dagens og historisk: "Om oss" -> "Statistikk"
Fellowship
01-10-2008, 10:00
Får gi siden noen dager før endelig dom felles,
men med tanke på hvor god informasjon det var for oss flyspottere å få se gate-info både ved ankomst og avgang, og at en kunne se en hel uke minus noen små timer freomver etter ukas ankomster og avganger, så er dette en stor skuffelse!!!!!
Utseendet på nettside er uinteressant når funksjonaliteten går nedover.
Får gi siden noen dager før endelig dom felles,
men med tanke på hvor god informasjon det var for oss flyspottere å få se gate-info både ved ankomst og avgang, og at en kunne se en hel uke minus noen små timer freomver etter ukas ankomster og avganger, så er dette en stor skuffelse!!!!!
Utseendet på nettside er uinteressant når funksjonaliteten går nedover.
Enig. Er igrunnen skuffet jeg også, selv om utseendet er forbedret hjelper ikke det når det er mindre info enn tidligere.
Det er tross alt for å innhente infor man besøker en slik hjemmeside.
Grunnen til dette er nok helt sikkert at Avinor vil ha en mer enhetlig utforming av sidene sine. Til nå har det jo vært Avinor.no og osl.no, og disse har jo vært helt forskjellig layout på.
Dubai har heller ikke kommet inn, men regner med de oppdaterer når det nærmer seg avgang :)
E!
Blackhawk
01-10-2008, 13:39
Ja at søkefunksjonen tilbake/frem i tid var kuttet såpass var IKKE
godt nytt, nå kan man kun søke søke én dag tilbake i tid - og kun
to dager frem var IKKE imponerende. Ei heller at GATE-info var
utelatt, ikke bra dette nei!
Nå har vel vi som er på dette forumet, et annet informasjonsbehov enn målgruppen til osl. Jeg tror disse sidene vil fungere bedre for den vanlige reisende og det er det som er viktig for osl. Ikke at flyspottere skal få dekket sitt behov.
Og ikke minst, gjenkjennelseseffekten er mye større nå enn tidligere. Det er viktig for mange reisende.
Southwind
01-10-2008, 14:00
Nå har vel vi som er på dette forumet, et annet informasjonsbehov enn målgruppen til osl. Jeg tror disse sidene vil fungere bedre for den vanlige reisende og det er det som er viktig for osl. Ikke at flyspottere skal få dekket sitt behov.
Hvordan vil den fungere bedre for reisende når de fjerner informasjon og funksjoner de hadde før?
Hvordan vil den fungere bedre for reisende når de fjerner informasjon og funksjoner de hadde før?
Hvorfor fjerner man informasjon? Fordi ved å fokuserer på nøkkelinformasjon vil man kunne gjøre dette lettere tilgjengelig og forstålig for alle brukergrupper.
Men hva er det så de har fjernet?
De har fjernet den tullete rulleteksten som ikke sa noe som helst, faktisk var den mer misvisende.
De har fjernet gatenummer, hvor relevant er det for andre enn helt spesielt intresserte? De fleste surfer på osl.no før de kommer til flyplassen, ikke når de er der. Da dekker skjermene informasjonsbehovet.
Da står man igjen med muligheten til å se avganger tilbake og langt frem i tid som som den største reduksjonen i tilbudet. Men hvor viktig er denne? Og hva betyr den for de normale brukerne? Jeg tipper ingen ting, de har liten eller ingen glede av den.
Man kan ikke alltid gjøre alle til lags.
Fellowship
01-10-2008, 15:44
Hvorfor fjerner man informasjon? Fordi ved å fokuserer på nøkkelinformasjon vil man kunne gjøre dette lettere tilgjengelig og forstålig for alle brukergrupper.
Men hva er det så de har fjernet?
De har fjernet den tullete rulleteksten som ikke sa noe som helst, faktisk var den mer misvisende.
De har fjernet gatenummer, hvor relevant er det for andre enn helt spesielt intresserte? De fleste surfer på osl.no før de kommer til flyplassen, ikke når de er der. Da dekker skjermene informasjonsbehovet.
Da står man igjen med muligheten til å se avganger tilbake og langt frem i tid som som den største reduksjonen i tilbudet. Men hvor viktig er denne? Og hva betyr den for de normale brukerne? Jeg tipper ingen ting, de har liten eller ingen glede av den.
Man kan ikke alltid gjøre alle til lags.
Jeg har ingen problemer med å forstå det du skriver her.
Men det var da ikke vanskelig for vanlige "normale brukere" å se om et fly var annkommet eller avreist selv om det også sto gate-info der ?
Det er den vanlige traurige norske holdningen, at vi trenger ikke vise noe som er mer enn det folk flest trenger av informasjon....
Jo takk, norsk luffart er full av den slags.
- Ta vare på info for spesielt interesserte, nei hvorfor det?
Da Oslo lufthavn flyttet fra Fonrebu til Gardermoen, klarte de det utrolige å kvitte seg med bilde-arkivet sitt! Hallo!!!
Og hvorfor synes jeg det var viktig å kunne se en uke fremover i tid?
Jo, fordi for oss som ikke har OSL som arbeidsplass, er det av og til av interesse å planlegge når det er interssant å ta seg en tur for å se på fly! Det skal tilpasses et vanlig liv med arbeidsdag og familieliv, da er det faktisk flott å kunne se en uke fremover!!
Fin 10 års markering dette. Å ta bort det som var bra! I tråd med god tradisjon i norsk luftfartshistorie. dvs at en tradisjon med å ta vare på noe, finnes ikke.
Gi ut en offisiell bok om Oslo lufthavn, men pass for all del på å ikke ta inn flyintersserte folk i redaksjonen! Man kunne risikere et helt kapittel bare om fly, og det er ikke noe å satse på!
Ok, dette var dagens utblåsing, men det må være lov en gang i blant.
MYE bedre side!!! Alt er bedre enn den gamle osl-siden. :YES
Nei men Fellowship da, dette var da harde ord ;)
Det er flere ting som er forbedret, men enkelte utelatelser er det også. Jeg savner spesielt et kart som viser hvor hva er - hendig sak forbesøkende vil jeg tro. Greit nok finnes det noen småikoner ned til høyre med "Her finner du oss" noen plasser, men det er ikke alltid en bare skal ha tak i butikker og serveringssteder (dette forsterker mistanken min om at Gardermoen bare blir mer og mer et kjøpesenter med flyavganger).
Hei. Er det bare meg, eller er andre enige om at den nye siden til OSL er elendig?
Før kunne man se hvilken gate flyene står på, aktuell status, f.eks gate closing etc., det kan man ikke nå. Ikke minst var det lettere å søke seg fram i flytidene før, enn det er nå.
Temaet finnes også her....
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36997
Det er ÉN ting som gjør denne siden ubrukelig, og det er at det ikke finnes et eneste kart over terminalen på siden. De fleste andre flyplasser har interaktive flotte kart.
Det er ÉN ting som gjør denne siden ubrukelig, og det er at det ikke finnes et eneste kart over terminalen på siden. De fleste andre flyplasser har interaktive flotte kart.
De har jo flere sider med butikker og servering, dessuten omtale om nye kunstprosjekter - kan ikke forlange alt veit du :lol:
Southwind
12-10-2008, 22:15
.
Tror neppe noen får information-overflow av at gate-nummer ligger ute. Sjekk Zurich sin service, så kan vi sankke om informasjon for spesielt intersserte. OSL har lagd en spotterrapmep, og det er nok laget for spesielt interesserte...
TAP och Finnair har tydligen slutat flyga på Gardermoen,, eller är det bara jag som inte får fram dessa på OSL.NO i fliken flytider?
Ser at de har et web cam på osl.no... av innsjekkingsområdet. Kunne det blitt mer uinteressant?
Hvorfor ikke et webcam fra rullebanene?
Hva er interessant med å se folk stå i kø for å sjekke inn?
The Ticketor
22-10-2008, 12:14
Forteller litt om det er køer ihvertfall. Enig med mye av kritikken, men det webkameraet synes jeg er greit.
Gate-info er også borte
Nå er gate-info oppe og går igjen!:)
Fellowship
28-11-2008, 14:53
Nå er gate-info oppe og går igjen!:)
BRA !!! :nor
Men hvorfor er Avinor sine sider da du velger f.eks en flyplass, greit nok jeg kommer på dagens avganger..MEN hvorfor må jeg skrive inn brukernavn og passord???
MEN hvorfor må jeg skrive inn brukernavn og passord??? Hvor må du skrive inn BN og passord?
Er vel fikset nå, har pratet med Nettredaktøren, da jeg valgte f.eks Direkteruter på Tromsø Lufthavn å valgte f.eks London/Stansted..så kom det opp et vindu der jeg måtte skrive brukernavn og passord..
sail4fun
28-11-2008, 17:20
,men er det ikke noe feil med søkefunksjonene på ankomst/avganger , spesielt om man begynner å velde ut enkelte destinasjoner ? , f.eks DUS og noen andre ?
Får vi "go-to-gate"/"Boarding"-messagene også etterhvert?
,men er det ikke noe feil med søkefunksjonene på ankomst/avganger , spesielt om man begynner å velde ut enkelte destinasjoner ? , f.eks DUS og noen andre ?
Jo. Sendte en mail til OSL for en uke siden og klagde på alle disse problemene og gate-infoen. Fikk et hyggelig svar tilbake om at teknikere jobber med alle bugs på siden, så alt løses nok etterhvert.:)
sail4fun
28-11-2008, 17:49
Takk !, flott at "vi"... pusher de
sail4fun
28-11-2008, 17:55
Får vi "go-to-gate"/"Boarding"-messagene også etterhvert?
... her er de ...
Gate 40 (http://www.e-gek.net/lyd/a6.wav)
Litt info underveis (http://www.e-gek.net/lyd/a3.wav)
Snart på LHR (http://www.e-gek.net/lyd/a4.wav)
;)
Flott at de har fått gate info nå!