View Full Version : Ny tur til Sierra Leone
I mars dro jeg på tur til Sierra Leone, og hadde et veldig spennende og givende opphold der. I ettertid har vi jobbet for å åpne et barnehjem der nede, og 1. august åpnet My Home i Freetown, med 10 barn og 3 lokalt ansatte.
Nå skal jeg ned å hilse på, og starter en trip repport allerede 3 dager før avreise. Jeg reiser (på id billetter) fra Oslo til Brussel og videre til Freetown med en teknisk mellomlanding i Dakar i Senegal. Hele reisen blir tatt med Brussels Airlines. Jeg sendte en mail til de med forespørsel om å få med 60 kilo bagasje, og det gikk bra. Ikke bare bra, men mer enn bra faktisk. De tilbudte seg å samle inn saker og ting selv, og sende det som comail til Freetown! Fantastisk flott gjort av Brussels Airlines. De kunne jo fulgt boka og latt meg reise med maks 20 kilo. Den servicen blir ikke glemt!
Sierra Leone er et land med over 6 millioner innbyggere, men har bare èn flyplass. Den ligger utenfor Freetown. Det er ikke rare flyplassen, og mangler stort sett alt av fasiliteter. Noen data om flyplassen finner man her: http://www.dgmarket.com/eproc/np-notice.do?noticeId=2911309
Det er verdt å merke seg at selv Torp flyplass har over 10 ganger så mange passasjerer som denne!
Man kommer seg til byen enten ved å ta buss/taxi til en ferge, til en luftputebåt, eller man kan ta helekopter. Da jeg kom ned sist, var luftputebåten ute av drift, og det hadde den vært noen månender, og den ble først nylig satt i drift igjen. Samme dag som jeg kom, ble samtlige helekoptre satt på bakken av sikkerhetsmessige årsaker. De har et veldig dårlig rykte, og det har vært flere ulykker. Helekopterne er nå i drift igjen, men jeg reiser ikke med de, nei takk. Jeg tar luftputebåt, selv om helekopterturen sikkert ikke tar mer enn 5-10 minutter. Luftputebåten tar 45 minutter, og fergen en evighet. Ja, sist måtte vi faktisk reise fra hotellet ca 10-12 timer før flyavgang (og det er 5-10 minutters reise med helekopter).
Jeg har pakket masse, er reiseklar, og gleder meg. Uheldig vis løp jeg om kapp med min 6 år gamle datter på lørdag, og falt om og brakk et ribben. Det kom ikke særlig beleilig, men jeg skal nok klare meg.
Det er 3 dager igjen, og jeg tror det kommer til å bli en lang og innholdsrik trip repport etter hvert.
IMM
Veldig bra, imm! Det står stor respekt av hva du og din familie har fått til her. Du kunne kanskje lagt ut en link til organisasjonen din? Det samme gjelder forøvrig stiftelsen Beaver er involvert med. Det sitter tross alt mennesker her på forumet som penger til overs...
Vi sponser fem barns skolegang gjennom Sabona (http://www.sabona.no/) pga at jeg vokste opp i strøket, men det er vel plass til andre også?
Veldig bra, imm! Det står stor respekt av hva du og din familie har fått til her. Du kunne kanskje lagt ut en link til organisasjonen din?
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29985&highlight=barnehjem
Link finnes vel i siste posten her:)
Men hvorfor lete? Hvorfor ikke ha det i signaturen?
Takk. Naturlig vis kan jeg legge ut en link: http://www.maao.no er siden, og klikk så videre på "My Home" for å lese mer om barnehjemmet vi har startet.
For ikke så lenge siden fikk jeg en telefon fra salgssjefen i Toyota. Han hadde lest om oss i Sandefjords Blad: http://www.sb.no/article/20080806/NYHETER/349654801
Han hadde vunnet en premie på hele 10.000 kroner, og ville gi det videre til MAAO. Ikke nok med det, Toyota donerte 10.000 de også! Jeg syntes det var en fantastisk ting, å gi så mye. Så jeg sendte en mail til SB og fortalte hva som var skjedd. Det tok ikke lange tiden før en journalist var klar med penn og linse, og dette ble artiklen: http://www.sb.no/article/20080826/NYHETER/979625801
Og ikke nok med det, for et par uker siden ringte de fra Sandefjords Blad, og sa at jeg ble tildelt "Månedens tips", med et reisegavekort på 3.000 kroner. Jeg kunne se på det som et bidrag fra SB til min neste reise! Reisegavekortet var hos VIA, men jeg kjøper flybilletten (id billett) gjennom jobben, og tenkte å booke hotell med reisebyrået da, men det gikk ikke så lett. Det selges ikke hotell i Sierra Leone igjennom reisebyrå.... MEN, VIA fant løsningen de og: Jeg betaler hotellet, tar kvittering og leverer den når jeg kommer hjem, så gir de pengene tilbake da!
Snakk om at folk engasjerer seg og strekker seg mer enn noen kan forvente. Det er helt enestående!
Og til reiseforumet, i påvente av rapport.
Her er et lite bilde av fergen som tar passasjerer fra flyplassen og inn til byen. Flott båt, sant?
En kort hilsen fra Sierra Leone.
Turen ned gikk fint. Jeg hadde min foerste reise med en Avro, og jeg likte maskinen jeg. Artig liten sak synes jeg.
Turen videre gikk med Brussel Airways og det er en A330 som gaar til Freetown via Dakar. Da vi kjoerte paa rullebanen foer takeoff, saa jeg noe som ikke saa normalt ut mellom spoilerne eller flapsene. Noe var loest.
Jeg ble litt bekymret, men tenkte det gaar sikkert bra. Det gjorde det. Da vi skulle lande i Dakar tok jeg bilder, og viste det til flyvertinna naar vi stoppet. Hun ba meg frem i cockpit, og jeg viste bildene der. De var veldig takknemlige og synes jeg var snarraadig som tok bilder.
Flyverne gikk ut for aa se, og tekniker ble tilkalt. Det var Underwing seal som hadde loesnet. Gummipakning paa kanskje 30 cm som han loes. De kom med champagne til meg mens vi var paa bakken og var svaert saa takknemlige.
Saa gikk turen videre til Freetown. Vel paa bakken skulle jeg ta luftputebaat til byen. Den var ute av drift, og jeg dristet meg til aa ta helekopter. Det er et eldgammelt russisk helekopter. Det var full kaos (typisk afrikansk) foer avgang, men jeg kom meg til slutt ombord. Ut Air heter selskapet, og jeg vet ikke hva slags maskin det er. Men den er GAMMEL. Vi var 22 personer ombord, som satt sidelengs, som i en Hercules. i midten var det bagasje.
Jeg var veldig redd, men ble betrygget av en kar som oensket oss velkommen ombord, og sa at vi ikke behoevde vaere redde, for "vi har veldig flinke piloter". Flott! Ut Air har hatt flere ulykker, og for et par aar siden hadde de en styrt hvor over 20 mennesker omkom. De har et daarlig rykte her i Afrika, og DA er det daarlig! Ikke rart jeg var litt redd.
Under landing risktet det kollosalt. Og jeg trodde fyllingene i tennene omtrent ville bli ristet loes. Men vi landet trygt. Heldig vis.
Jeg trodde naa at faren var over. Men det var den ikke. De to neste doegnene skulle vise seg aa bli de mest grusomme i mitt liv. Jeg skal fortelle mer om det naar jeg kommer hjem. Hvis jeg kommer hjem.
Jeg sitter her i Freetown med kraftige traumer. Jeg gleder meg til aa komme hjem. Virkelig.
jcnorway
08-10-2008, 14:35
Huff... lurer fælt på hva du har opplevd. God tur hjem i alle fall!
litt-amatør
08-10-2008, 16:21
Spennende å høre om turen. Interessant å høre hva du har opplevd. Håper det går greit. God tur hjem!
OK, jeg har mye aa fortelle, og jeg faar starte med ankomstdagen. Jeg landet ved 19 tiden paa kvelden, og ankom hotellet sikkert ved 21 tiden. Jeg hadde besoek av lokale venner som jeg moette forrige tur.
Da de dro rundt midnatt, gikk jeg over gaten for aa kjoepe noe aa drikke, og for aa ha noe i kjoeleskapet. Over gaten sitter det folk og selger litt av hvert. Det er ikke opplyst, annet enn at det er litt lys fra hotellet.
En dame kommer bort til meg og vil bli med meg tilbake. Jeg sier nei. Hun foelger etter meg bort mot hotellet, og mens vi gaar langs veien hopper en mann ut fra bak et tre. Han griper tak i meg og sier det ikke er lov aa ha sex paa stranden. Han holder meg godt fast, og sier at han er politi. Det trodde jeg null og niks paa. Han sa jeg var arrestert og ville bli satt i fengsel. Det ble et basketak, og jeg ble ganske forslaatt. Jeg husker ikke mye av det hele, men husker at jeg klarte aa komme meg loes og ropte paa hjelp. Jeg kom meg inn paa hotellet og inn paa rommet mitt. Jeg var redd han kom etter, og gikk til resepsjonen der det er mange vakter. Men der var min venn politimannen. Hotellfolkene spurte hva som hadde skjedd. Jeg sa at en falsk politimann proevde aa angripe meg. Damen sa at han faktisk ER en politimann. Han kom bort til meg, og det ble paa nytt et leven uten like, men ikke fysisk denne gang. det endte med et forlik paa 150 dollar, og det betalte jeg med glede for aa slippe unna fengsel. Her er nemlig ikke politiet naadige. Og jeg kan bare tenke meg hvordan fengslene er. 150 dollar var ogsaa veldig billig i forhold til prisen damen maatte betale: Hun ble voldtatt.
Jeg vaaknet stiv og stoel i hele kroppen dagen etter. Gul og blaa over hele meg. Skrubbsaar og kullsort i handleddet. Jeg hadde ikke engang merket at jeg hadde brudd i ribbenet under basketaket. Det som gjorde saa vondt.
Jeg var lettet over at det hadde endt bra, men visste lite om at dette bare var begynnelsen.
Historien fortsetter.
Bizflyer
09-10-2008, 00:06
Typisk korrupte politifolk i slike land. Neste gang du vil ha noe etter mørkets frembrudd, sender du en eller annen fra hotellet ut for å gjøre ærender for deg. Det blir nok både sikrere og billigere!
BF:old
MountainDew
09-10-2008, 12:01
Huffda...dette var en lei opplevelse. Håper du har det bra. Har du returnert til Norge?
jcnorway
09-10-2008, 12:07
Huffda...dette var en lei opplevelse. Håper du har det bra. Har du returnert til Norge?
Ut fra signaturen så setter han kursen mot Norge i morgen.
Etter moetet med politimannen, og frykt fra hevn fra han, sov jeg med kniv natt til soendag. Jeg sov igrunnen ikke mye, men alt gikk da ogsaa bra.
Sierra Leone har hatt en borgerkrig. Det er ikke den stoerste i verden, men en av de mest brutale og barbariske. Det er folk her over alt med amputerte armer og ben. "De handicappede" kalles de. De er en homogen gruppe og staar alltid sammen. Det er mange ex soldater, og de er psykisk i kraftig ubalanse til enhver tid og er kjent for sitt sinne og korte lunte. Politiet toer ikke gjoere noe med dem, ei heller myndighetene. Paa vei til kirken soendag morgen skulle jeg faa moete "De handicappede". Det blir nok et moete jeg desverre aldri vil glemme.
Vi kjoerte langs veien, og jeg satt med videokamera i haanden. En gutt i rullestol trodde jeg filmet han, men det gjorde jeg ikke. Han klarte aa komme seg forran bilen, og fikk stoppet oss. Han var rasende. Virkelig sinna. Folk i Norge blir aldri saa sinte som her nede. De er helt ville. I loepet av faa mintutter var bilen omringet av 30-40 personer. Det er umulig aa skildre dette. Jeg satt alene inne i bilen, mens min sjaafoer proevde aa roe de ned. Det gikk ikke. Politiet kom, og klarte det heller ikke. Folkemengden vokste.
Etter lang tid klarte politiet aa faa klarert forran bilen nok til aa rulle 50 meter ned gata. Der var politistasjonen, og vi kom oss inn der. Mobben var naa oppe i ca 70 mann, og de fulgte etter oss. De blokkerte utkjoerselen med rullestoler og folk. Det ble en enorm dramatikk, og politiet klarte ikke aa kontrollere situasjone og ringte etter forsterkninger. Det ble jobbet i en time foer de sa alt var ok, og at vi kunne kjoere. Det var bare tull, for mobben sto der og noen var naa kommet inn paa stasjonen ogsaa.
Hvis noen har opplevd en illsint afrikaner paa kloss hold, saa kan du gange det med 70, saa hadde du min situasjon. Jeg var sikker paa jeg skulle bli drept, og ringte kona for aa si ha det. Men hun var i kirken med lydloes....
Det tok halvannen time foer det ble kontroll. Jeg har aldri vaert med paa noe saa ubehagelig og skremmende som dette. Aa bli knivstukket paa Barbados eller truet med aa bli skutt i Nairobi var som barnemat i forhold.
I morgen skal jeg hjem, og jeg faar foelge til flyplassen i helekopteret.
Hilsen fra Freetown.
Dæven for en tur ..... godt det gikk bra til slutt.
Bizflyer
10-10-2008, 00:41
Tydelig et sted hvor du trenger minst 4 livvakter!
BF:cool2
Tommy777
10-10-2008, 01:11
Litt av en tur. Ingen tvil om at landet staar foran mange utfordringer. Utrolig trist aa bli behandlet slik av et folk du har ofret saa mye for aa hjelpe...
Ha en god tur hjem og kom deg hjem sikkert!
jcnorway
10-10-2008, 08:00
I slike situasjoner så betyr ikke bestått eller ikke bestått knyttenevetest så mye... Her vil man nok bare komme seg hjem så fort som mulig.
God (og trygg) tur hjem!!
Mandag og tirsdag skulle vise seg aa bli fine dager. Jeg var paa barnehjemmet, besoekte skolen deres, og var ogsaa paa besoek hos en dame hvis ektemann leier en leilighet av min mor. Det var artig aa faa komme paa en afrikansk barneskole. Fullstendig forskjellig fra hjemme, det var jo ventet. Barna "mine" reagerte akkurat slik min datter ville gjort hvis jeg kom paa besoek: en lett blanding av sjenerthet og glede. Barn er like over hele verden tror jeg. Helt til samfunnet og ting rundt de begyner aa pavirke de.
Vel, jeg hadde naa vaert borti politi, mobb, utpressing og diverse andre ting. Det eneste jeg ikke hadde vaert borti var militaeret. Men saa var jeg jo bare halveis i mitt ett uke lange opphold.
Jeg siterer fra torsdagens avis:
"Panic and fear at Lumley Beach, as hundreds of heavily armed military enter the beach to demolish 8 beach bars". Saa kan dere jo gjette hvem som bodde paa Lumley Beach.
Bakgrunnen for denne invasjonen var at 8 strandbarer forteldt over 3 kilometer var ulovlig oppsatt. de har vaert der i lang tid og har faat ordre om aa stoppe driften og rive byggene. Det ble ikke gjort. Det har skjedd tidligere, og eierne har da leid inn strandgutter og annen ungdom i omraadet for aa sloss mot politiet. Erfaringer har vist at politiet ikke klarer aa handtere dette, saa militaeret ble torsdag satt inn.
Skal jaggu si dette har vaert en innholdsrik ferie. Ikke grenser for hva man skulle faa oppleve paa en uke. Og stol paa meg: Jeg har ikke tatt med alt. Da ville dette blitt en VELDIG lang trip repport. I ettermiddag reiser jeg hjem.
Flytype, flyselskap, mat og drikke, setekonfigurasjon og slike ting betyr null og niks akkurat naa.
Huff,huff. dette hørtes helt jævli ut. Jeg er kjempeimponert over deg at du utsetter deg for slike farer for å hjelpe folk i nød. Krysser fingerene for deg når du skal heim.
Jeg er nå hjemme i Sandefjord, og hadde en fin tur hjem med SN Brussels. Flyet fra Freetown til Dakar var omtrent tomt. Tipper max 50 passasjerer. Det kom sikkert ikke mer en 60-70 mennesker på i Dakar heller, så det var godt med plass.
På flyplassen ble jeg bedt om å gi penger til en sikkerhetskontrollør. Da jeg sa nei, sa han høflig ok tilbake. Men på utgangen var det en ekstra kontroll av bagasjen. Det var ute på Tarmac. Vakten åpnet kofferten min og så 8 små tre-elefanter. Han spør morskt: "Hva er dette"? "Elefanter" svarte jeg tilbake.
Hvorpå han sier det kun er lov å ta med 4 tre-elefanter ut uten deklarasjon. Sludder og pølsevev. Det finnes ikke noen sånn regel. Og jeg hadde ikke penger å gi heller. Jeg ble tatt til side, men så fikk jeg skimte Peter, stasjonssjefen til SN Brussel der nede. Jeg forklarte han hva som skjedde, og så var saken løst.
Vel, dette var litt av en reise. Det skal være sikkert og visst. Jeg har tatt mange fine bilder som jeg gjerne skulle vise dere. Men da jeg skulle ta et siste bilde før jeg forlot hotellet, var fotobagen tom. Det var vel bare det som manglet.
Neste tur til Sierra Leone blir i slutten av mars. Noen som har lyst å bli med? :lol:
Neste tur til Sierra Leone blir i slutten av mars. Noen som har lyst å bli med? :lol:
Godt å høre at du overlevde, men dersom meninga var å drive reklame for Sierra Leone som turistmål så tror jeg du mislyktes :-)
Tror kanskje han heller proever aa verve bodyguards ... ;)
Dette var nok en av årets mer spesielle trip-reports ja !
Det er slike historier som bør få enhver av oss til å tenke over hvor fantastisk godt vi tross alt har det her på berget, på tross av trivielle ting som "umulige" statsbudsjett, høye bensinpriser, dårlig vær og alt annet uvesentlig.
Stå på IMM!
Hei,
Vil anta at helikopteret du fløy med tilhører Mi-8 familien.
Her er et par bilder inne fra en av maskinene til Paramount (9L-LBU).
Legg merke til at det ikke skal skytes med Kalasjnikov fra de aktre vinduene (fare for å treffe understellet).
Jobbing i Vest-Afrika medfører en del episoder jeg gjerne kunne vært foruten, hadde en lengre diskusjon i sikkerhetskontrollen i Lagos når jeg ville ha med meg SLR digitalkamera hjem igjen - endte til slutt med at de aksepterte et par sett med ladbare batterier i kontrollgebyr.
Eders
Knut Erik
(Så langt vært i Sør-Afrika, Namibia, Angola, Kongo, Nigeria, Sao Tome, Togo, Ghana, Senegal, Mauritiania + mellomlandinger noen flere steder)
Ja, jeg sjekket det opp nå, og det stemmer. Det er en russisk MI-8 jeg fløy med. Disse skal ha kapasitet på 24 personer. Vi var 22 passasjerer pluss to piloter. I tillegg var det nok godt over 500 kilo bagasje ombord. Jeg alene hadde 70 kilo med meg , inkludert håndbagasje. De andre var afrikanere som hadde handlet med seg betydelige menger for å ta med hjem.
Selskapet har et frynsete rykte, og er svartelistet i Europa. De har hatt flere ulykker, for eksempel denne:
http://en.wikipedia.org/wiki/2007_Paramount_Airlines_helicopter_crash
Legg merke til at han som hadde nøklene til brannbilen ikke var å finne, og at brannen ble forsøkt slukket med bøtter!
http://news.sl/drwebsite/publish/article_20055662.shtml
Artig å se "maskingevær forbudt" inne i flyet. Samme type skilt så jeg flere steder på stranda.
I mars var jeg i Sierra Leone i to uker, denne gang i en uke. Traff ikke en eneste turist. Kanskje ikke så rart?
Det er derimot et stort potensiale for turisme. De har aldeles flotte strender. Det er grønt og fint, flott natur. Helårsreisemål med tanke på klima. Og avstanden til Europa er ikke avskrekkende.
Jeg har vært mye på Barbados, og også jobbet der. De har klart, uten andre naturressurser enn sol, strender og hav, å komme blandt de 30 best utviklede land i verden. Sierra Leone har de samme forutsetninger. De har like fine strender og samme klima. I tillegg har de også diamanter og flere andre naturressurser. Allikevel ligger de på aller siste plass på Fn`s human developing index. Det er faktisk godt gjort å klare å havne på sisteplass med så mange muligheter.
http://hdr.undp.org/en/statistics/
For en tur, og for en rapport! Imponerende innsats må jeg si, utrolig at du kom deg hjem. Du sier «i tillegg har de også diamanter og flere andre naturressurser», i Afrika har det vel ofte vist seg at verdifulle naturressurser står til hinder for demokrati og utvikling? Man blir bare trist av å tenke på hvilke muligheter mange land i verden kunne hatt.
Her er det jammen en link om rivingen av strandbarene på onsdagen:
http://news.sl/drwebsite/publish/article_200510019.shtml
SN Brussel er et flyselskap jeg gjerne flyr igjen. Jeg hadde flott plass, med veldig god plass til bena.
På det ene bildet kan det kanskje skimtes at noe er løst og henger ned. Det var underwing seal, teknikere ble tilkalt, trapp kan så vidt skimtes uder vingen. Jeg fikk champagne som takk for at jeg sa fra. Når jeg hadde minnebrikken i fotoapparatet kunne jeg zoome inn kraftig, og det var da mye mye tydeligere hva som var feil. Canon G9 er et ypperlig apparat, selv om disse bildene er litt uklare (vindu).
Desverre fikk jeg verken tatt bilder utenfor eller inne i helekopteret, ei heller ute på tarmac i Sierra Leone.
Da Petal (kona mi) var i Sierra Leone i juli, var hun med på å velge ut hvilke barn som skulle få komme inn på vårt barnehjem. Det var veldig mange som ville inn, men desverre er det ikke plass til alle. 8 av de 10 barna har mistet begge foreldrene. En har igjen en mor som er tilbakestående. Den siste har kun en mor, og hun er utstøtt av samfunnet på grunn av lekkasje av urin. Hun bodde helt alene med sin datter i en hulelignende bolig bygget av bølgeblikk.
Barna virket apatiske, de var slappe og så ut til ikke å ha følelser, hverken den ene eller den andre veien. Det er ikke tilfelle nå. Petal sier, etter å ha sett bilder og video, at hun knapt kjenner barna igjen. I tillegg til å stråle, har de også lagt på seg.
Her kommer noen bilder fra My Home in Freetown:
Her er litt flere bilder fra barnehjemmet.
En artig liten detalj når det gjelder billetten til helikopteret: En kar spurte hva jeg heter. "Jeg heter Leif", svarer jeg, og lurer på hvorfor han spør. "Passenger list" svarer han :p
Takker så mye for en fantastisk og helt uvanlig tripreport og ikke minst for den flotte jobben du gjør for de vanskeligstillte i Sierra Leone!
Tar med en liten sak helt på slutten her: På forrige tur til Sierra Leone var hoovercraften ute av drift. Det hadde vært brann ombord, og den ble liggende ute av drift i flere måneder.
Jeg fant historien i kveld om brannen, og artig å merke seg hvordan den startet:
Quote fra Awoko - en avis i Sierra Leone:
Explaining the cause of the fire, he (transportministeren) said, “according to the passengers and crew the fire was as a result of fuel crisis. I was informed that the hovercraft ran out of fuel and small boats were dispatched ashore to get fuel to refill it.”
The fuel was then offloaded with buckets to refill the hovercraft’s tank and “during that process something ignited the fuel which set the hovercraft ablaze,” he said.
Er det virkelig noen som fyller fuel med bøtter? Ja, tydelig vis. I Sierra Leone... ;)
Det burde da virkelig også være mulig å forutse at båten gikk tom for drivstoff?
http://awoko.org/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=1387&cntnt01returnid=34
FlightDeck
30-10-2008, 23:00
Ja, takk for fortsatt spennende lesning både om reisen til Sierra Leone og om prosjektet. Fikk ikke skrevet tilbakemelding tidligere - håper du fortsetter "rapporteringen" etter hvert som ting utvikler seg.
Sitter akkurat og ser på NRK2, hvor det er en dokumentar om den voldsomme fattigdommen og ikke minst den ekstreme korrupsjonen i Sierra Leone.
Tragisk og trist!
Hvordan går det for dere IMM? Får dere drive i fred ?
IMM! Du bringer helt klart en helt ny dimmensjon inn i dette forumet. Takk! Lykke til med arbeidet videre...
Sitter akkurat og ser på NRK2, hvor det er en dokumentar om den voldsomme fattigdommen og ikke minst den ekstreme korrupsjonen i Sierra Leone.
Tragisk og trist!
Hvordan går det for dere IMM? Får dere drive i fred ?
Jeg var desverre i London da programmet ble sendt. Skulle veldig likt å få sett det.
Så langt har alt gått greit med vårt arbeide. Vi hadde uanmeldt statlig kontroll like før jul. Det er noe myndighetene gjør årlig. Det visste jeg, og det fryktet jeg. Ikke for at vi hadde noe å frykte egentlig, men man vet jo aldri hva som kan skje. Gledelig var det at de ikke bare var fornøyde, men imponerte! Det var bare noen fødselsattester og en rettskjennelse som skulle til for å få full score, og det jobbes det med nå.
Fikk mail i går fra lederen på barnehjemmet. Han forteller om et annet barnehjem hvor kontrollen kom og puttet samtlige ansatte i fengsel. De levde visst ikke opp til standarden som kreves. Huff og gru.
Jeg skal ned i månedskifte mars/april. Jeg må si jeg er temmelig shaky allerede.
Jeg har blitt bedt om å kontakte myndighetene der nede, men vet ikke om det er bra eller dårlig. Jeg skal ihvertfall sørge for å ha mobilen parat med numemret til vår konsul, hvis noe skulle skje. Det har vært mange søvnløse netter siden reisen i oktober.
Her er et par bilder fra julen i Sierra Leone.