PDA

View Full Version : Dyrere for barn på SAS IC


MartinL
30-09-2008, 12:32
Dyrere at være barn på SAS’ langruter
Fra i morgen ændrer SAS’ langruter børnealderen fra 15 til 11 år. Men det er ikke for at tjene flere penge, vi følger bare regler hos andre flyselskaber, siger SAS.

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=18208

storg
30-09-2008, 14:35
Jeg skjønner egentlig ikke hvorform man har egen pris for barn. Så lenge passasjerne trenger eget sete er kostnadene for selskapet like store. Hvorfor skal det da være slik at noen betaler mindre fordi de er barn? Eneste grunnen er at det er "skjult" rabatt til familier.

RIBRO
30-09-2008, 14:39
Jeg skjønner egentlig ikke hvorform man har egen pris for barn. Så lenge passasjerne trenger eget sete er kostnadene for selskapet like store. Hvorfor skal det da være slik at noen betaler mindre fordi de er barn? Eneste grunnen er at det er "skjult" rabatt til familier.

Spør barnefamilier om de mener det samme som deg. ;-)

CK
30-09-2008, 14:39
På de leavetse prisene har jo en god del selsakaper ingen barnerabatt i det hele tatt. Min datter (da tre år) betalte 999 akkuratt som oss andre på LH i sommer. SAS har jo vært ganske alene lenge med å ha barnerabatt både for barn 2-12 og 12-16

Barnerabatten er uansett ikke så mye på de laveste prisene på short-haul. I Skandinavia har vi fremdeles 50% (på billettprisen, ikke på skattene), m,ens det på Europa bare er 33% rabatt for barn (og igjen, det er på flyprisen og ikke på skattene). DFDS f.eks. tar storgs argument, og gir ikke barnerabatt. Så lenge barnet skal ha en seng får det betale det en seng koster. Jeg er litt ambivalent her. Jeg er i prinsippet enig med storg (og jeg er tobarnsfar), at så lenge kostnaden (også alternativkostnaden - setet som kjøpes av et barn til 67% av prisne kunne vært solgt til en voksen til 100%). På den annen side, vil en lavere barnepris også trekker barnefamilien til fly fremfor andre transportmetoder (f.eks. bilen). Men, da holder det ikke med 33% rabatt på flyprisen (som i praktiken er 10-20% rabatt). Tidligere hadde man jo f.eks. på den norske innenriksrutene spesialpriser for barn om sommeren, som ofte var svært lave (tror barneprisen fra LYR det ene året jeg lagde prisene var på en femmer (minste pris som var mulig å file) pluss skatter.