PDA

View Full Version : Dashplan fick nödlanda i Oslo

Savipix
29-09-2008, 16:19
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1316296/annu-ett-dash-plan-har-tvingats-nodlanda

Dash-plan tvingades nödlanda i Oslo
Efter flera allvarliga olyckor stoppade SAS alla flygningar med plan av modellen Dash 8 Q400 - men beställde senare en ny version av samma maskin.
På måndagen tvingades en av dessa att nödlanda med 48 personer ombord.
- Vi ska inte dra några slutsatser av att det är problem med de nya, säger kommunikationsdirektör Richard Kongsteien till Expressen.se.

Jens W
29-09-2008, 16:30
-WDE, ser ut til å være på vei nordover fra Torp ("Oslo") nå.

MD11
29-09-2008, 17:13
Debriefing av pax på TRF ser jeg. Får håpe at ikke de nye Q400 er like befengt med problemer som de gamle. Da vil WF miste pax, spesielt på CPH rutene der media fortsatt er opphengt i Q400.

Fly high
29-09-2008, 17:39
Ingen nødlanding, men de gikk til Torp pga teknisk personell der:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/vestfold/1.6239620

Savipix
29-09-2008, 17:48
Ingen nødlanding, men de gikk til Torp pga teknisk personell der:

Sccch... Det blir inte en lika bra tabloidnyhet :angry:

Wishmaster
29-09-2008, 20:38
Er det ikke en viss forskjell på Q400 og Q400-NG ? Syns det var snakk om at WF skulle få seg etpar Q400 NG ... ?

gustavf
29-09-2008, 20:46
Er det ikke en viss forskjell på Q400 og Q400-NG ? Syns det var snakk om at WF skulle få seg etpar Q400 NG ... ?

Det er flere forskjeller, men onde tunger mente vel at den viktigste forskjellen er at NG har LED-basert belysning i kabinen.

CFM
29-09-2008, 20:53
Hvor mange NextGen har i det hele tatt blitt levert? Noen av de som Widerøe flyr nå er i allefall normale Q400.
Hvorvidt det er en Q400 eller en Q400 NextGen burde spille null rolle for denne episoden iallefall. Får håpe WF har litt flaks også framover når det gjelder regulariteten slik at medias interesse for typen daler.

BSSW
29-09-2008, 21:15
WF har vel ingen "ekte" NG. Det nærmeste er vel WDE som er fabrikkny

laurenz
29-09-2008, 22:55
Selv om jeg ikke forstår det så viser denne saken at det var helt riktig av SAS å kvitte seg med flyene.

"En svensk passasjer sier til Expressen.se at det brøt ut panikk om bord i flyet, og at flere passasjerer satt og gråt under landingen.

- Jeg kommer aldri mer til å fly med et Dash-fly, sier Johan Andrée til den svenske avisa. "

KennethGS
30-09-2008, 03:22
Hvor mange NextGen har i det hele tatt blitt levert?

Ikke godt å si helt sikkert, siden Bombardier ikke skiller på "classic" og NextGen i tallene sine, hverken for Q-serien (http://bombardier.com/files/en/supporting_docs/20080731_Q-Series_Program_Status_EN.pdf) eller CRJ-serien (http://www.bombardier.com/files/en/supporting_docs/20080731_CRJ_Series_Program_Status_EN.pdf)...

...men om man sammenligner pressemeldingene fra Bombardier med disse tallene, så ser man at selskapene som har bestillt NextGen, uansett serie, har en backlog på det samme, eller flere fly enn det som står omtalt i pressemeldingene...

Mao. ser det igrunn ut som at ingen NextGen har blitt levert pr. 31.Juli, hverken i form av CRJ eller Q400, uansett operatør...

Kua
30-09-2008, 11:32
Problemer med oljetrykket!
Uansett hvor gammel en Q400 er, så er det samme motor som sitter på.
Eneste viktige forskjell på ny og gammel Q400 er modifisering av understellet. Ellers er det i praksis samme fly.
Hvordan SAS konsernet tørr å ha disse i drift, gjennom Widerøe, fatter jeg ikke.

Discus
30-09-2008, 16:28
Hvordan SAS konsernet tørr å ha disse i drift, gjennom Widerøe, fatter jeg ikke.

Kan du utdype påstanden din? Hvorfor er det farlig for SAS å ha disse i drift?

CFM
30-09-2008, 17:38
Skal vel ikke uttale meg iforhold til andres meninger, men formoder at det er snakk om å "tørre" i forhold til image og PR, ikke nødvendigvis sikkerhet

Kua
30-09-2008, 20:44
Kan du utdype påstanden din? Hvorfor er det farlig for SAS å ha disse i drift?
Det er som CFM sier.
Mats Jansson gikk ut og sa at SAS kunder i Sverige og Danmark skulle slippe å fly Q400 da troverdigheten til flyet var meget dårlig. Widerøe, heleid av SAS, med SAS logo på siden, fortsetter å fly Q400, til og med på CPH. Er det lurt?

Hvis det skjer flere "småting" med Widerøes Q400, vil det etter hvert være noen som begynner å stille spørsmål om hva SAS holder på med, ikke hva Widerøe holder på med.
Jeg håper ikke at det skjer, men jeg fatter ikke at SAS tørr.

LN-MOW
30-09-2008, 21:02
Alle fly har olje og hydraulikklekkasjer fra tid til annen ... dette er sensasjonalisme og hadde det skjedd med en MD hadde ingen brydd seg.

Alle gjorde som de skulle, alt fungerte som det skulle og ingenting skjedde. Som det skulle.

Discus
30-09-2008, 22:28
Det var jo heller aldri noe mas om de gamle Q400-ene til WF, selv etter at SAS knela i AAL. Det var først da ledelsen i SAS malte fanden på veggen de ble oppfattet som farlige.

KennethGS
01-10-2008, 02:35
Det var først da ledelsen i SAS malte fanden på veggen de ble oppfattet som farlige.

I samme øyeblikk malte de WF inn i et hjørne...
WF skulle jo satse stort på Q400, og vips så lå alle planene tilsynelatende i grus...

Det finnesvel i praksis ingen konkurenter til Q400, så man hadde vel kun ett realistisk alternativ:

- Krype til korset og gå til anskaffelse av nye Q400.

Jet var nok aldri, og vil neppe noengang bli, realistisk i WF...
Til det er nok rutene for korte, for tynne, og så lenge SAS er eier ville man nok endt opp med å konkurere med seg selv...

Overdragelsen av WF-stasjonene (i dag) er jo et eksempel på at slik intern konkuranse ikke er ønskelig...

O_K_
01-10-2008, 08:50
Det eneste jeg synes er galt med denne hendelsen er at pasasjerer fikk panikk. Så vidt jeg kunne lese ble ikke en gang motoren stengt av, de bare reduserte turtallet litt. Altså antagelig indikasjoner på at det var oljelekasje, men uten indikasjoner på at oljetrykk sank under kritisk nivå.

Det er vel ikke direkte unormalt at fly, både 737, md-80 og alle andre typer lander på en motor. Det skal selfølgelig ikke skje, men det skjer i blandt.

Jeg skulle virkelig ønske Widerøe satset mer på Q400, det kunne gitt oss som ikke bor ved OSL bedre tilbud utenlands. Fra TRD så er jo CPH-ruten viktig, TRD-ARN er nesten helt ubrukelig, med tanke på rutetider / anntallet daglige avganger. Fjern SAS fra den ruten, og fly den med Q400, behold anntallet daglige seter, men doble anntallet avganger.

Hickok
01-10-2008, 09:24
En kollega av meg skulle fly BOO-SVJ i vinter. Underveis ble den ene motoren slått av grunnet problemer, og de måtte returnere til BOO ettersom de har lenger rullebane. Etter landing kom kapteinen ut og var stolt som en hane, ettersom dette statistisk sett ikke skulle skje han, men nå fikk han være med på det! De hadde da visstnok fått en grundig forklaring på hva som skjedde underveis, men synest jo det var litt rart å lande med en skog av brannbiler riundt seg :)