PDA

View Full Version : Når må vi gå nakne inn i flyet?


sirpjalle
29-09-2008, 13:30
http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2675389.ece

Hard kritikk mot strenge sikkerhetstiltak på flyplassene.

seatsniffer
29-09-2008, 13:57
På sin plass sier bare jeg.

Den verste flyplassen jeg har vært innom er faktisk AES. På de siste 6 turene mine via den flyplassen har jeg blitt tatt ut i "utvidet sikkerhetskontroll" hele 5 ganger. dette har skjedd selv om ingen alarmer har gått når jeg passerte.
Båsene hvor man sjekker folk grundigere på den flyplassen er alltid fulle.

wf145
29-09-2008, 14:30
Jeg har verken langt skjegg, hvit frakk eller turban på hodet.

Og kva forskjell skulle det utgjere?????

seatsniffer
29-09-2008, 14:42
I den retning at folk generellt sett er mer mistenksomme.

Hvis jeg setter en smiley bak, tar du det med et glimt i øyet da?

wf145
29-09-2008, 14:44
Du svarar ikkje på spørsmålet mitt. Kvifor skulle det ikkje vere samme kontroll fordi du ikkje har "langt skjegg, hvit frakk eller turban på hodet" ?

seatsniffer
29-09-2008, 14:48
Jeg sier ikke at det ikke skal være samme kontroll. Har du stått opp med feil bein i dag?

wf145
29-09-2008, 14:51
Kva meiner du så med uttrykket "Jeg har verken langt skjegg, hvit frakk eller turban på hodet."
-Er det kun desse som skal takast ut til ekstra kontrollar?
-Er det ekstra grunn til å vere på vakt om det kjem personar med slik utsjånad i ein sikkerheitskontroll?

seatsniffer
29-09-2008, 14:59
Tror min ordlegging har falt wf145 tungt for brystet her, så i hensyn til vedkommendes ettermiddag så tillater jeg meg å redigere innlegg #2.

Svar på spørsmål:
-Nei
-Nei

Og til sist, jeg har ingen fordommer mot langt skjegg, hvit frakk og turban.

wf145
29-09-2008, 15:02
Fint du modererar deg, ikkje for min ettermiddag sitt vedkomande, men for folk sitt syn på korleis du oppfattar folk med turban, langt skjegg og hvit frakk...:)

Egil
29-09-2008, 15:02
Kva meiner du så med uttrykket "Jeg har verken langt skjegg, hvit frakk eller turban på hodet."
-Er det kun desse som skal takast ut til ekstra kontrollar?
-Er det ekstra grunn til å vere på vakt om det kjem personar med slik utsjånad i ein sikkerheitskontroll?

Tobben da, det må være litt takhøyde her ;)

Praksis og teori er to forskjellige ting. Et godt eksempel er to av mine beste venner som jobber i Garner og reiser "mye" i jobben. Hans er hvit nordmann og blir skjelden plukket ut til utvidet kontroll, Daniel er nordmann, mørk i huden (familien stammer fra Pakistan), og han blir stoppet 8 av 10 ganger de kommer i en sikkerhetskontroll. Verst er det i USA sier de...

Nå syns disse "hurragutta" at dette er hysterisk morsomt og kjører selvfølgelig oddsbetting på om Daniel blir kontrollert også denne gangen for venner og kolleger før de reiser :lol:

E!

Utflyttet
29-09-2008, 15:12
Jeg kan bare si at Schneier har som vanlig en del klare og fornuftige tanker på dette, og denne lille saken jeg linket til i morgentråden bør lese av flest mulig folk:

http://www.schneier.com/blog/archives/2008/09/the_two_classes.html


There are two classes of contraband at airport security checkpoints: the class that will get you in trouble if you try to bring it on an airplane, and the class that will cheerily be taken away from you if you try to bring it on an airplane. This difference is important: Making security screeners confiscate anything from that second class is a waste of time. All it does is harm innocents; it doesn't stop terrorists at all.


-A

LN-SEK
29-09-2008, 15:16
ehem.. Tror vel folk kan reagere på visse mennesker uten at det har med rasisme å gjøre. En gang jeg skulle fra FRA til OSL så ble jeg sittende ved siden av en mann som så ut som han kom fra midt-østen et sted. Så tar han fram koranen eller hva det var og begynner å be og messe, helt i transe. Og det var ingen vanlig bønn, den varte hele flyturen. Er det rart at vi som satt rundt ham lurte på hva dette var for noe?
Sa til meg selv at sikkerhetskontrollen i FRA vel hadde plukket ham ut hvis det var grunn til det.
Men hadde problemer med å sovne på turen, ja :-) Når han en gang bøyde seg ned og begynte å tukle med skoa sine, så fulgte jeg med kan du si!
Når vi kom til OSL, så pakket ham sammen sakene sine, og gikk ut helt normalt :-) Alle var letta :-)

Utflyttet
29-09-2008, 15:23
Fint du modererar deg, ikkje for min ettermiddag sitt vedkomande, men for folk sitt syn på korleis du oppfattar folk med turban, langt skjegg og hvit frakk...:)

Tja, Bergens Tidende testet dette litt her:

http://www.bt.no/webtv/?id=13940

-A

Isbamse
30-09-2008, 15:43
I går opplevde jeg to ganger at min tannkremtube og to miniflasker, som jeg hadde tatt ut og lagt på plastbrettet, ble plukket opp med beskjed om at de måtte ligge i plastpose. da klarer jeg ikke å holde meg, og leverer en sarkasme om at "ja, tannkrem er jo SÅ farlig om den ikke er i plastpose". Jeg vet at det ikke er tyttebærpolitiet som har laget reglene, men når enkelte av dem tydeligvis nekter å tenke kan de ha det så godt.

LN-MOW
30-09-2008, 15:52
jeg har et par slike liggende løst i toalettmappen .. denne ble inspsert to ganger på siste turen uten at noen brød seg .. det virker som at en del i security ikke lenger gidder å bry seg.

Utflyttet
30-09-2008, 16:33
jeg har et par slike liggende løst i toalettmappen .. denne ble inspsert to ganger på siste turen uten at noen brød seg .. det virker som at en del i security ikke lenger gidder å bry seg.

Merker det samme selv, så da har vi altså noen fantastiske regler som faktisk bare plager folk og beviselig ikke har noe med farlige ting å gjøre (flytende ting og plastposter), og nå et sikkerhetsregime som er så lei at det ikke følger reglene skikkelig. En bra seier i kampen mot terror! :)

-A

LN-MOW
30-09-2008, 16:41
En bra seier i kampen mot terror! :)



Ikke sant ... ?

Bizflyer
30-09-2008, 16:51
Jeg synes nå iallefall at om vi passasjerer skal gå nakne inn i flyet, så skal flyvertinnene også. Og alle de andre som jobber på flyplassen også for sikkerhets skyld. Spesielt de søte svenske pikene i avisbutikken! ;)

BF:cool2

LN-MOW
30-09-2008, 16:56
Jeg synes nå iallefall at om vi passasjerer skal gå nakne inn i flyet, så skal flyvertinnene også.

Hrmmm ....

http://kristinelowe.blogs.com/photos/uncategorized/2007/12/16/ryanair_artikel1_2.jpg

slankebrusmannen
30-09-2008, 23:44
"ja, tannkrem er jo SÅ farlig om den ikke er i plastpose"

Nå er forsåvidt poenget med posene at kontrollen skal gå kjappere, så for min del må de bare kjefte på deg. :P

Discus
01-10-2008, 00:26
Poenget med posene er jo at du ikke skal ta med deg for mye, dvs. ikke mer enn du får ned i 1,47-liters posene de deler ut på OSL.

Isbamse
01-10-2008, 19:00
Nå er forsåvidt poenget med posene at kontrollen skal gå kjappere, så for min del må de bare kjefte på deg. :P

Det går nøyaktig like raskt å scanne en tannkremtube og to miniflasker om de ligger på brettet uten pose som med.

At posen skal sikre at man ikke tar med for mye (hvilket uansett bare er tull fordi man kan gjøre mye dævelskap med miniflasker) er så, men tyttebæra forstår vel at en tannkremtube og to bittesmå flasker er innenfor den grensa????

TG923
01-10-2008, 20:02
Ja - det er blæh, men det er regelen.
Når du attpåtil kjenner regelen godt, hva er da poenget med å provosere?

Discus
01-10-2008, 23:00
Ja - det er blæh, men det er regelen.
Når du attpåtil kjenner regelen godt, hva er da poenget med å provosere?

Litt av det samme som å diskutere her innimellom - man får ikke mer moro enn man lager selv :lol:

Isbamse
02-10-2008, 16:23
Ja - det er blæh, men det er regelen.
Når du attpåtil kjenner regelen godt, hva er da poenget med å provosere?
For å demonstrere mot tøvet. Med et lite lønnlig håp om at flere vil gjøre det, som vil gjøre vaktene så lei at de også protesterer, og at protesten forplanter seg oppover til kålhuene som har funnet det på.