FlightDeck
29-09-2008, 11:49
Reiserute:
22. september 2008: SK4609 Oslo (OSL)-Manchester (MAN), Boeing 737-600
24. september 2008: SK1542 Manchester (MAN)-København (CPH), McDonnell Douglas MD-82
24. september 2008: SK466 København (CPH)-Oslo (OSL), Airbus A321-200
22. september 2008, kl. 09.30:
SAS SK4609 Oslo (OSL)-Manchester (MAN),
Boeing 737-600
Det var veldig folksomt på Gardermoen denne morgenen, og det var faktisk så mye kø til SAS-automatene at jeg gikk rett til Business Class-innsjekken. Vanligvis pleier jeg å gjøre jobben med å skrive ut ombordstigningskort og tag selv, men ved nærmere ettertanke kom jeg på at jeg egentlig ikke trenger å gjøre det. Hadde jo uansett sjekket inn på nettet og valgt sete. Det var masse kø på vanlig bag drop, men på Business Class-innsjekk var det ingen. En eldre og meget hyggelig dame gjorde jobben og sendte av gårde kofferten på 28 kilo uten en mine. Dermed dro jeg nytte av to EuroBonus Silver-fordeler: Business Class-innsjekk uansett billettype og ti kilo ekstra bagasje.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-3.jpg
Køene forplantet seg videre i dyrehagen, men det gikk uansett ganske raskt. Synes sikkerhetskontrollen på Gardermoen har blitt riktig så effektiv. Avgangen var satt opp fra kombinasjonsutgangen 48/58. LN-RPF, Frede Viking, rullet inn en vel 30 minutter før avgangstid og ombordstigningen kom i gang vel ti minutter før. Dette Boeing 737-600-flyet ble levert til SAS i 1999 og er restylet med nye seter. Dette ble min andre tur med maskinen, fløy med det til Brüssel i 2005 også.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-3.jpg
Det satt fem personer i Business Class og tre i Economy Extra, men totalt sett var ikke flyet mer enn halvfullt. Jeg satt på sete 7A og typisk nok kom det en stor brite og satte seg ved siden av meg. Han kjente imidlertid sin besøkelsestid og flyttet seg lenger bak ganske raskt.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/2-3.jpg
Vi var i luften 15 minutter etter avgangstid, og flytiden for den 1.112 kilometer lange distansen ble beregnet til 1 time og 40 minutter. Kabinpersonalet bestod av en mann (purser) og to damer, der den ene var svensk. Alle var vennlige, serviceinnstilte og viste tydelig at de likte jobben. Fikk en god følelse når jeg fløy SAS denne morgenen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-3.jpg
Ved marsjhøyde (40.000 fot) kjøpte jeg en frokostpakke fra purseren til 55 kr. Denne smakte som vanlig veldig bra. Det var en del tåke denne dagen og vi måtte gjennom ganske mange skylag både ved avgang og ankomst.
Utsikten på turen var heller dårlig, men det ble en rolig og turbulensfri tur. Vi landet ganske hardt på Ringway omtrent på rutetid og takset bort til SAS’ faste gate (24) på Terminal 1.
I passkontrollen fikk jeg for første gang prøve en helautomatisk kontroll, som gikk veldig bra, og ventetiden på bagasjen begrenset seg denne gangen til ti minutter. Det var i det hele tatt ganske rolig på flyplassen denne mandag formiddagen.
24. september 2008, kl. 13:50:
SAS SK1542 Manchester (MAN)-København (CPH),
McDonnell Douglas MD-82
Planen var egentlig å returnere med Ryanair fra Liverpool til Sandefjord-Torp, men siden jeg befant meg i Leeds, fant jeg ut at det ville ta nærmere ti timer å reise fra Leeds til Oslo, via Liverpool og Torp. Dagen før avreise var prisen på SAS’ direkteavgang Manchester-Oslo oppe i 2900 kr., noe som var uaktuelt. Gjennom noen akrobatiske øvelser på nettet fant jeg imidlertid returbilletter med SAS til 1200 kr. via København. Jeg la på noen hundrelapper og fikk samtidig oppgradert til full EuroBonus-opptjening. Jeg har funnet ut at bmi nesten utelukkende er noen hundrelapper billigere enn SAS på rutene de har code share på, og dermed spesifiserte jeg i søket at jeg ville reise med bmi – og vips så var noen lapper spart.
Jeg ankom Ringway-flyplassen litt over en time før flyavgang. I Terminal 1 har SAS gjemt seg bort i et eget innsjekkingsområde som fremstår ganske provisorisk. Jeg ble med en gang litt usikker på om SAS hadde flyttet da alle skjermer var døde og det ikke satt noen bak skrankene. Jeg fikk etter hvert forklart at alle SAS-passasjerer måtte sjekke inn på billettkontoret fordi datasystemet på flyplassen var nede. Det så ut som om de sjekket oss inn via internett da vi fikk skrevet ut A4-ark med ombordstigningskort, lik dem man får etter internettinnsjekk. Bagasjen ble sendt med håndskrevne tager. Hadde på forhånd valgt sete for Manchester-København-avgangen, men nær sagt som vanlig gikk det ikke an å sjekke inn hele veien over nettet. Heldigvis ble det hele ordnet og jeg ble sjekket inn hele veien.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-3.jpg
Sikkerhetskontrollen gikk relativt raskt, selv om flyplassen fortsatt ikke har fått helt tak på de automatiske ombordstigningskortleserne. Hele terminalen er dessuten under oppussing og vil stå ferdig våren 2009. Terminalen fremstod hakket bedre enn da jeg var her sist (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33427), selv om den fortsatt ikke er så mye å skryte av.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-3.jpg
Alle informasjonstavler var nede, men siden SAS alltid går fra gate 24 (eller der omkring) visste jeg hvor jeg skulle gå. Da jeg ankom gaten, som man må gå ned i kjelleren og så opp igjen på motsatt side for å komme til, så jeg LN-ROU Ring Viking takse mot gaten. Denne maskinen ble bygget i 1986 og er vel en av de absolutt eldste i SAS-flåten. Maskinen fløy fem år for Reno Air på 1990-tallet, ellers har den vært trofast hos SAS. Den har til og med blitt utsatt for snowflake-basillen, helt sikkert motvillig.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-3.jpg
Ombordstigningen var completed på avgangstid, men kapteinen kunne, akkurat som sist jeg fløy denne ruten, fortelle at vi måtte forholde oss til en slottid som tilsa at vi ikke kunne lette før om 30 minutter. De kabinansatte, som blant annet bestod av en norsk purser som noe mislykket prøvde å snakke dansk, fikk dermed i overkant god tid til sikkerhetsdemonstrasjonen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-3.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/14-2.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/12-2.jpg
Jeg satt uansett godt i sete 6F, og benplassen var definitivt bra. Midtsetet var ledig og ellers så det ut til å være relativt god plass om bord. Overhørte at det var 72 passasjerer på denne avgangen, blant annet to i Business Class. Til tross for at det var holdt av en rad til Economy Extra, var det ingen som satt der.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/9-3.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/10-3.jpg
Vi passerte en flott Emirates-maskin og The Aviation Viewing Park på vei mot rullebanen og kom oss relativt raskt opp i marsjhøyden på 37.000 fot. Distansen mellom Manchester og København er 996 kilometer og flytiden var satt opp til en time og 35 minutter.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/11-3.jpg
Jeg kjøpte en øl og Pringles, og ellers ble det en rolig flygning over til København. MD-82 var som vanlig en drøm å reise med når man sitter foran i flyet, og da både når det gjelder støy og benplass.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/13-2.jpg
Til tross for forsinkelsen ut fra Manchester ankom vi på rutetid i København, mye fordi SAS har overbudsjettert flytiden for denne ruten. Vi parkerte ved D-piren på Kastrup, og flyet skulle for øvrig videre til Birmingham.
24. september 2008, kl. 18.10:
SAS SK466 København (CPH)-Oslo (OSL),
Airbus A321-200
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/15-2.jpg
På den drøye timen mellom de to avgangene fikk jeg kjøpt noen vinflasker og spasert bort til B-piren der Oslo-flyet skulle gå fra. Airbus A321-200-maskinen stod ved gate, og ombordstigningen kom i gang 20 minutter før flyavgang. Det var mye folk, og totalt sett tror jeg 80 prosent av setene var fylt i dette 198 seter store flyet. Med 21 rader Economy Extra regner jeg med at dette ble en innbringende avgang for SAS.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/16-2.jpg
Det var OY-KBE Emma Viking som skulle fly oss opp til Gardermoen. Denne maskinen ble bygget og levert til SAS i 2002. Dette ble min andre tur med flyet.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/InterirA321-1.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/17-2.jpg
Jeg satt på sete 27A, med ledig midtsete og flott utsikt. Det eneste minuset var at TV-skjermen var rett over og at det var litt vanskelig å se skjermen. Dessuten styrte crewet noe voldsomt med sikkerhetsdemonstrasjonsvideoen (langt ord!), og skjermene gikk opp og ned fire ganger. Vi fikk vel egentlig bare sett slutten på den og lyden fungerte ikke.
Purseren var av den gamle sorten og hennes stemme over høyttaleren ga assosiasjoner til en svunnen tid. Flytiden var satt til 55 minutter med en distanse på 518 kilometer.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/18-2.jpg
Vi hadde en flott utflygning fra Kastrup og Airbusen knirket seg raskt mot marsjhøyde. Det meget hyggelige og effektive crewet startet serveringen med en gang, og til tross for kort flytid og mange passasjerer, skapte de god stemning om bord og stresset ikke. Når vi nærmet oss Oslo fikk vi med oss en nydelig solnedgang som ble en fin avslutning på turen. Vi landet på 01R akkurat på rutetid, og takset inn til gate 48 – samme gate som jeg reiste fra noen dager tidligere.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Hst.jpg
22. september 2008: SK4609 Oslo (OSL)-Manchester (MAN), Boeing 737-600
24. september 2008: SK1542 Manchester (MAN)-København (CPH), McDonnell Douglas MD-82
24. september 2008: SK466 København (CPH)-Oslo (OSL), Airbus A321-200
22. september 2008, kl. 09.30:
SAS SK4609 Oslo (OSL)-Manchester (MAN),
Boeing 737-600
Det var veldig folksomt på Gardermoen denne morgenen, og det var faktisk så mye kø til SAS-automatene at jeg gikk rett til Business Class-innsjekken. Vanligvis pleier jeg å gjøre jobben med å skrive ut ombordstigningskort og tag selv, men ved nærmere ettertanke kom jeg på at jeg egentlig ikke trenger å gjøre det. Hadde jo uansett sjekket inn på nettet og valgt sete. Det var masse kø på vanlig bag drop, men på Business Class-innsjekk var det ingen. En eldre og meget hyggelig dame gjorde jobben og sendte av gårde kofferten på 28 kilo uten en mine. Dermed dro jeg nytte av to EuroBonus Silver-fordeler: Business Class-innsjekk uansett billettype og ti kilo ekstra bagasje.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-3.jpg
Køene forplantet seg videre i dyrehagen, men det gikk uansett ganske raskt. Synes sikkerhetskontrollen på Gardermoen har blitt riktig så effektiv. Avgangen var satt opp fra kombinasjonsutgangen 48/58. LN-RPF, Frede Viking, rullet inn en vel 30 minutter før avgangstid og ombordstigningen kom i gang vel ti minutter før. Dette Boeing 737-600-flyet ble levert til SAS i 1999 og er restylet med nye seter. Dette ble min andre tur med maskinen, fløy med det til Brüssel i 2005 også.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-3.jpg
Det satt fem personer i Business Class og tre i Economy Extra, men totalt sett var ikke flyet mer enn halvfullt. Jeg satt på sete 7A og typisk nok kom det en stor brite og satte seg ved siden av meg. Han kjente imidlertid sin besøkelsestid og flyttet seg lenger bak ganske raskt.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/2-3.jpg
Vi var i luften 15 minutter etter avgangstid, og flytiden for den 1.112 kilometer lange distansen ble beregnet til 1 time og 40 minutter. Kabinpersonalet bestod av en mann (purser) og to damer, der den ene var svensk. Alle var vennlige, serviceinnstilte og viste tydelig at de likte jobben. Fikk en god følelse når jeg fløy SAS denne morgenen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-3.jpg
Ved marsjhøyde (40.000 fot) kjøpte jeg en frokostpakke fra purseren til 55 kr. Denne smakte som vanlig veldig bra. Det var en del tåke denne dagen og vi måtte gjennom ganske mange skylag både ved avgang og ankomst.
Utsikten på turen var heller dårlig, men det ble en rolig og turbulensfri tur. Vi landet ganske hardt på Ringway omtrent på rutetid og takset bort til SAS’ faste gate (24) på Terminal 1.
I passkontrollen fikk jeg for første gang prøve en helautomatisk kontroll, som gikk veldig bra, og ventetiden på bagasjen begrenset seg denne gangen til ti minutter. Det var i det hele tatt ganske rolig på flyplassen denne mandag formiddagen.
24. september 2008, kl. 13:50:
SAS SK1542 Manchester (MAN)-København (CPH),
McDonnell Douglas MD-82
Planen var egentlig å returnere med Ryanair fra Liverpool til Sandefjord-Torp, men siden jeg befant meg i Leeds, fant jeg ut at det ville ta nærmere ti timer å reise fra Leeds til Oslo, via Liverpool og Torp. Dagen før avreise var prisen på SAS’ direkteavgang Manchester-Oslo oppe i 2900 kr., noe som var uaktuelt. Gjennom noen akrobatiske øvelser på nettet fant jeg imidlertid returbilletter med SAS til 1200 kr. via København. Jeg la på noen hundrelapper og fikk samtidig oppgradert til full EuroBonus-opptjening. Jeg har funnet ut at bmi nesten utelukkende er noen hundrelapper billigere enn SAS på rutene de har code share på, og dermed spesifiserte jeg i søket at jeg ville reise med bmi – og vips så var noen lapper spart.
Jeg ankom Ringway-flyplassen litt over en time før flyavgang. I Terminal 1 har SAS gjemt seg bort i et eget innsjekkingsområde som fremstår ganske provisorisk. Jeg ble med en gang litt usikker på om SAS hadde flyttet da alle skjermer var døde og det ikke satt noen bak skrankene. Jeg fikk etter hvert forklart at alle SAS-passasjerer måtte sjekke inn på billettkontoret fordi datasystemet på flyplassen var nede. Det så ut som om de sjekket oss inn via internett da vi fikk skrevet ut A4-ark med ombordstigningskort, lik dem man får etter internettinnsjekk. Bagasjen ble sendt med håndskrevne tager. Hadde på forhånd valgt sete for Manchester-København-avgangen, men nær sagt som vanlig gikk det ikke an å sjekke inn hele veien over nettet. Heldigvis ble det hele ordnet og jeg ble sjekket inn hele veien.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-3.jpg
Sikkerhetskontrollen gikk relativt raskt, selv om flyplassen fortsatt ikke har fått helt tak på de automatiske ombordstigningskortleserne. Hele terminalen er dessuten under oppussing og vil stå ferdig våren 2009. Terminalen fremstod hakket bedre enn da jeg var her sist (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33427), selv om den fortsatt ikke er så mye å skryte av.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-3.jpg
Alle informasjonstavler var nede, men siden SAS alltid går fra gate 24 (eller der omkring) visste jeg hvor jeg skulle gå. Da jeg ankom gaten, som man må gå ned i kjelleren og så opp igjen på motsatt side for å komme til, så jeg LN-ROU Ring Viking takse mot gaten. Denne maskinen ble bygget i 1986 og er vel en av de absolutt eldste i SAS-flåten. Maskinen fløy fem år for Reno Air på 1990-tallet, ellers har den vært trofast hos SAS. Den har til og med blitt utsatt for snowflake-basillen, helt sikkert motvillig.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-3.jpg
Ombordstigningen var completed på avgangstid, men kapteinen kunne, akkurat som sist jeg fløy denne ruten, fortelle at vi måtte forholde oss til en slottid som tilsa at vi ikke kunne lette før om 30 minutter. De kabinansatte, som blant annet bestod av en norsk purser som noe mislykket prøvde å snakke dansk, fikk dermed i overkant god tid til sikkerhetsdemonstrasjonen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-3.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/14-2.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/12-2.jpg
Jeg satt uansett godt i sete 6F, og benplassen var definitivt bra. Midtsetet var ledig og ellers så det ut til å være relativt god plass om bord. Overhørte at det var 72 passasjerer på denne avgangen, blant annet to i Business Class. Til tross for at det var holdt av en rad til Economy Extra, var det ingen som satt der.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/9-3.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/10-3.jpg
Vi passerte en flott Emirates-maskin og The Aviation Viewing Park på vei mot rullebanen og kom oss relativt raskt opp i marsjhøyden på 37.000 fot. Distansen mellom Manchester og København er 996 kilometer og flytiden var satt opp til en time og 35 minutter.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/11-3.jpg
Jeg kjøpte en øl og Pringles, og ellers ble det en rolig flygning over til København. MD-82 var som vanlig en drøm å reise med når man sitter foran i flyet, og da både når det gjelder støy og benplass.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/13-2.jpg
Til tross for forsinkelsen ut fra Manchester ankom vi på rutetid i København, mye fordi SAS har overbudsjettert flytiden for denne ruten. Vi parkerte ved D-piren på Kastrup, og flyet skulle for øvrig videre til Birmingham.
24. september 2008, kl. 18.10:
SAS SK466 København (CPH)-Oslo (OSL),
Airbus A321-200
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/15-2.jpg
På den drøye timen mellom de to avgangene fikk jeg kjøpt noen vinflasker og spasert bort til B-piren der Oslo-flyet skulle gå fra. Airbus A321-200-maskinen stod ved gate, og ombordstigningen kom i gang 20 minutter før flyavgang. Det var mye folk, og totalt sett tror jeg 80 prosent av setene var fylt i dette 198 seter store flyet. Med 21 rader Economy Extra regner jeg med at dette ble en innbringende avgang for SAS.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/16-2.jpg
Det var OY-KBE Emma Viking som skulle fly oss opp til Gardermoen. Denne maskinen ble bygget og levert til SAS i 2002. Dette ble min andre tur med flyet.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/InterirA321-1.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/17-2.jpg
Jeg satt på sete 27A, med ledig midtsete og flott utsikt. Det eneste minuset var at TV-skjermen var rett over og at det var litt vanskelig å se skjermen. Dessuten styrte crewet noe voldsomt med sikkerhetsdemonstrasjonsvideoen (langt ord!), og skjermene gikk opp og ned fire ganger. Vi fikk vel egentlig bare sett slutten på den og lyden fungerte ikke.
Purseren var av den gamle sorten og hennes stemme over høyttaleren ga assosiasjoner til en svunnen tid. Flytiden var satt til 55 minutter med en distanse på 518 kilometer.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/18-2.jpg
Vi hadde en flott utflygning fra Kastrup og Airbusen knirket seg raskt mot marsjhøyde. Det meget hyggelige og effektive crewet startet serveringen med en gang, og til tross for kort flytid og mange passasjerer, skapte de god stemning om bord og stresset ikke. Når vi nærmet oss Oslo fikk vi med oss en nydelig solnedgang som ble en fin avslutning på turen. Vi landet på 01R akkurat på rutetid, og takset inn til gate 48 – samme gate som jeg reiste fra noen dager tidligere.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Hst.jpg