PDA

View Full Version : Debatt: Er ekstra goder i biz GRATIS eller INKLUDERT??

jcnorway
27-09-2008, 21:01
På generelt basis, vil folket her si at f.eks. lounge med tilhørende mat/drikke og aviser er GRATIS ved kjøp av en ordinær biz-billett, eller vil dere si at dette er INKLUDERT? :)

Stusser ofte på at folk anser mat og drikke og andre goder som medfølger en ordinær biz-billett som GRATIS. Det koster jo faktisk en god del ekstra å fly biz framfor economy (bortsett fra spesielle biz-kampanjer som noen selskaper kjører) for oss vanlige passasjerer som ikke får betalt flyreisene av arbeidsgiver.

Et typisk utsagn kan være "Siden jeg reiste i C-klasse så bar det rett i loungen for et glass gratis champagne" osv... Er f.eks. denne champagnen gratis eller er den inkludert i den dyre biz-billetten?

Kjør debatt :)

Dag Viking
27-09-2008, 21:09
Innkludert. Det er en del av den pakka man skal ha når man betaler mye for billetten.

Someone
27-09-2008, 21:13
There no such thing as a free lunch....;)

Som vikingen over sier: Det er inkludert

TOS
27-09-2008, 21:49
Det er vel muligens bare semantikk, men om man kaller det gratis eller inkludert er vel egentlig ikke av så stor betydning. Når du faktisk har kjøpt en biz-billett så er prisen på champagne/drikke/mat/loungetilgang osv. på marginen lik 0 (dvs. gratis). Det er likevel klart at man har betalt ekstra som gjør at man får tilgang på disse godene, og at disse godene kan være med i vurderingen når man skal velge mellom økonomi & biz. I den prosessen vil jeg si at godene er inkludert. Når det er sagt så er det vel fortsatt endel flyselskaper hvor du ofte ender på biz om du skal ha fullt fleksible billetter, og da er det kanskje i mindre grad serveringen man betaler for.

Stian
27-09-2008, 22:15
Dette har man jo betalt for når man kjøper billetten. så gratis er det jo langt fra med mindre man ikke har betalt billetten selv.
Personlig er dette en viktig grunn til at jeg noen ganger betaler for business av egen lomme. Lounge-tilgang, bedre servering ombord, og muligheten til å kunne ligge i en "seng", er vanvittig behagelig på lang-turer.

jcnorway
27-09-2008, 22:20
Eksempel:

En tur/retur med BA fra OSL til LHR koster 1500 kr i Euro Traveller. Samme turen i rimligste Club Europe koster 3000 kr. Da har man altså betalt 1500 kr ekstra (100% mer) for tilgang til lounge med mat/drikke og andre fasiliteter, en bedre meny ombord samt bedre seating (dog ikke fleksibilitet). Så er jo spørsmålet om dette er verdt det. Jeg synes ikke 1500 kr ekstra for noe slikt er så galt, selv om det er snakk om dobbel pris i forhold til Euro Traveller og det ikke er longhaul.

Men når man snakker biz på longhaul og legger på minimum 100% i forhold til Economy så begynner jo mat, bedre seating og loungetilgang å koste... Eks. Finnair OSL-HKG som f.eks. koster 7500 kr tur/retur i Economy, mens Biz koster opp mot 25 000... Da begynner mat/seating/loungtilgang å koste litt. Gratis er det uansett ikke :)

Utflyttet
27-09-2008, 22:26
Men når man snakker biz på longhaul og legger på minimum 100% i forhold til Economy så begynner jo mat, bedre seating og loungetilgang å koste... Eks. Finnair OSL-HKG som f.eks. koster 7500 kr tur/retur i Economy, mens Biz koster opp mot 25 000... Da begynner mat/seating/loungtilgang å koste litt. Gratis er det uansett ikke :)

Du må huske at du og betaler for å få mindre av noe: masse passasjerer. ;)

-A

jcnorway
27-09-2008, 22:28
Sant! Det utgjør vel kanskje 85% av tillegget man tar for biz :colgate:

Martin
27-09-2008, 22:35
De 1500 kronene ekstra for OSL-LHR, mener jeg er absolutt verdt det.. Fløy BA denne uken, og bare når jeg satt i loungen, nøt en kald cola, kikket på flyene lande, samt kunne surfe gratis på nettet, følte jeg at det var verdt prisen.. En skal heller ikke kimse av Fast-tracken, og extra service ombord.. De Chilimarinerte scampiene, smakte hakket bedre enn sandwichen jeg fikk bak gardinen på vei ned.. Og når bix-billettene normalt kan koste rundt 4000 en vei, så er det definitivt et kupp..

Det jeg lurer mer på: Jeg betaler 3000 kroner for en tur, tur-retur OSL-LHR i Desember. Jeg får de samme godene som han som har betalt 8000, bortsett fra fleksibiliteten: Er Fleksibilitet verdt 5000 kroner??

jcnorway
27-09-2008, 22:38
Det jeg lurer mer på: Jeg betaler 3000 kroner for en tur, tur-retur OSL-LHR i Desember. Jeg får de samme godene som han som har betalt 8000, bortsett fra fleksibiliteten: Er Fleksibilitet verdt 5000 kroner??

I dette tilfellet så mener jeg 5000 kr ekstra for fleksibilitet ikke er verdt det! Hvis ting kræsjer så kan man (hvis man er litt heldig) kjøpe en ny non-flex biz for 3000 kr og fortsatt ha spart 2000 kr :lol:

Trety
27-09-2008, 22:38
Gratis? Nei, det følger med på kjøpet av den dyre billetten - ergo er det inkludert. Utover det tror jeg de fleste ikke bryr seg om det er gratis eller inkludert. ^_^

Someone
27-09-2008, 22:39

Uansett har du mest sannsynlig har du en mye bedre og hyggeligere/morsommere tur enn sidemannen som er på forretningsreise som reiser på billetten til 8000kr;)

Stian
27-09-2008, 22:43
Fleksibilitet er vel det som koster mest.
Kjøpte nettopp en business-klasse billett til 19300,- kr t/r LAX.
Denne er urefunderbar, så hvis jeg blir hundret fra å reise blir det jo nesten 20.000 rett i dass.
SÅ det kan fort bli dyrt å ikke ha fleksibilitet. Man tar en risk.
Personlig synes jeg en prisforskjell på 19.000 og 29.000 er såpass stor at jeg heller hadde reist economy framfor å kjøpe en billett med full flex.

Martin
27-09-2008, 22:48
Uansett har du mest sannsynlig har du en mye bedre og hyggeligere/morsommere tur enn sidemannen som er på forretningsreise som reiser på billetten til 8000kr;)

Det er sant :D Kan jo og nevne at jeg ifm. neste Londontur har gratisbillett til en konsert, samt gratis middag etter konserten :D Det høres morsommere ut enn sånne forretningsreiser...

Forøvrig, betalte jeg også rundt 3000 kroner for turen denne uken, men fløy da ET ned og CE tilbake.. Da hadde jeg faktisk mulighet til å gå inn og endre på utreisen via ba.com (mulig det ville kostet noe - aner ikke).. Så da kan en antageligvis velge - fleksibilitet, eller luksus for 3000 kroner?

OEH
27-09-2008, 22:52
Vil de fleste si disse godene er gratis etter å ha betalt skjorta for en c klasse billett?
Det tror jeg ikke.
Jeg føler iallefall ikke at vinglasset jeg skjenker meg i loungen eller champagneglasset og 3-retteren ombord er gratis etter å ha betalt f.eks 25 tusenlapper for en tur over dammen.

jcnorway
27-09-2008, 22:54
Årsaken til at jeg begynte å tenke på bruken av ordet "gratis" i forbindelse med biz-turer var et innlegg av LN-AØR i "Air Baltic"-tråden :) Ingen kritikk av innlegget til LN-AØR altså, men det var den som satte meg på tanken.

Hvordan mat de får varierer. Drikke, aviser og mat er gratis på business, men styr unna nasjonalølen Lāčplēsis. Den er ikke å anbefale.

AirbusTrond
27-09-2008, 23:06
Ja, folk kan jo bruke penger på hva de vil. Men at privatpersoner kjøper business-billetter som utgjør en ekstrautgift på om lag, la oss si ca 1.000 kr timen, synes jeg er nærmest horribelt- meed mindre man har ekstremt god økonomi eller er svært opptatt av fly og reise - de fleste medlemmer av dette forum er vel det siste, og jeg har inntrykk av at en del her inne også har også det første.. ;)

Man tjener altså om lag 1.000 kr timen på å sitte i et smalere sete, ha dårlig beinplass og få dårligere mat. De færreste her har vel 1.000 kr i netto timelønn, så dette er "lettjente penger", selv for oss som er store og brede. :D

OEH
27-09-2008, 23:20
Man trenger vel ikke nødvendigvis å være steinrik for å reise på bizz.
Det har vel noe med prioritering å gjøre.
Kanskje man ikke bruker masse penger på shopping o.l, men heller velger å bruke pengene på litt ekstra comfort?
Selv ser jeg ikke poenger med å kjøpe en skjorte til 5000 kroner f.eks, men det er nå meg.

jcnorway
27-09-2008, 23:23
Nei, du må ikke finne på å kjøpe ny skjorte! Send dem til UK og bytt ut snippen :colgate:

Tilbake til tema... Biz er best når noen andre betaler. Da er alt GRATIS :)

AirbusTrond
27-09-2008, 23:29
Joda, men det er få ting som koster like mye per time. Selv en time på Bagatelle er billigere. :)

TOS
27-09-2008, 23:53
Vil de fleste si disse godene er gratis etter å ha betalt skjorta for en c klasse billett?

Det spørs vel hva som var grunnen til at du kjøpte en biz-billett. Om det var nettopp på grunn av disse godene som nevnes, så er det klart at de ikke oppfattes som gratis av deg. Da har du jo faktisk betalt mer for en reise for å få disse godene (servering, osv.). Om du kjøpte biz for å ha fleksibilitet så kan man kanskje vurdere alle de andre aspektene ved biz-reise som gratistjenester. Personlig så er det sjelden mat/servering som er hovedgrunnen til at jeg har havnet på biz, men det har heller vært fleksibilitet. Da snakker jeg selvsagt som en som reiser på andres regning. Betaler man selv så er det klart at man i stor grad har gjort en vurdering av hva man får av gevinster målt opp mot ekstrakostnaden.

Discus
27-09-2008, 23:56
"Er ekstra goder i biz GRATIS eller INKLUDERT??", eller "Er alt annet du får (lov til) enn å bli transportert fra A til B GRATIS eller INKLUDERT??"

A346
28-09-2008, 00:10
Man trenger vel ikke nødvendigvis å være steinrik for å reise på bizz.
Det har vel noe med prioritering å gjøre.
Kanskje man ikke bruker masse penger på shopping o.l, men heller velger å bruke pengene på litt ekstra comfort?
Selv ser jeg ikke poenger med å kjøpe en skjorte til 5000 kroner f.eks, men det er nå meg.

Ja, det er helt klart snakk om prioriteringer. Jeg ville definitivt ha prioritert å fly økonomi, og spart pengene til neste reise. Synes valget er lett dersom det f.eks står mellom å fly én longhaul i året i biz eller 2 på økonomi (og kanskje tom sitte igjen med penger i forhold til biz)...

EB
28-09-2008, 08:46
Nå er det vel ikke så mange som flyr flere long haul turer i året - de største kostnadene kommer uansett når du er på bakken - da kan reisen/opplevelsen bli mye bedre på den ene turen man tar om man sitter godt. Selv reiser jeg neppe mer enn annen hvert år på privat long haul kanskje enda sjeldnere - da er faktisk ikke kostnaden på en business billett og økonomi så veldig viktig.

Andrev
28-09-2008, 10:20
Jeg tenker at hovedgrunnen til at biz i det hele tatt eksisterer, er at folk som reiser mye og langt som regel har lite tid, og ikke minst høyt verdsatt tid. Om man da kan utnytte reisetiden bedre, eller korte inn på tiden, kan det jo lett tjene inn prisforskjellen og vel så det.

Når det gjelder «luksusting» som mat og vin, utgjør jo det en liten del av prisen, regner med det er der mest for å gjøre produktet mer attraktivt. Det er jo det å ha få passasjerer på stor plass som gjør det kostbart...

LeftSaidFred
28-09-2008, 12:19
På generelt basis, vil folket her si at f.eks. lounge med tilhørende mat/drikke og aviser er GRATIS ved kjøp av en ordinær biz-billett, eller vil dere si at dette er INKLUDERT? :)

Stusser ofte på at folk anser mat og drikke og andre goder som medfølger en ordinær biz-billett som GRATIS. Det koster jo faktisk en god del ekstra å fly biz framfor economy (bortsett fra spesielle biz-kampanjer som noen selskaper kjører) for oss vanlige passasjerer som ikke får betalt flyreisene av arbeidsgiver.

Et typisk utsagn kan være "Siden jeg reiste i C-klasse så bar det rett i loungen for et glass gratis champagne" osv... Er f.eks. denne champagnen gratis eller er den inkludert i den dyre biz-billetten?

Kjør debatt :)

Dette er helt klart semantikk. Er enig at i de fleste tilfeller er inkludert et godt beskrivende ord i denne sammenhengen, MEN hvis man blir oppgradert fra monky til biz klass uten å ha betalt for det (i noen form), så blir det gratis.

jcnorway
28-09-2008, 15:20
Vi kan vel slå fast at de fleste er enige om at loungetilgang osv ikke er gratis, men inkludert :)

Om biz er verdt prisen i forhold til monkey tror jeg derimot man aldri blir enige om. Det er opp til den enkelte å vurdere ut fra sin økonomiske situasjon og hva man synes er viktig og ikke når man skal ut og fly.

EB
28-09-2008, 16:15
Hvorfor skal vi bli enige? Det er kun den som reiser/betaler billetten som bør ha noe å mene om dette - andre kan spare hodet sitt for mye - Deilig!!!

jcnorway
28-09-2008, 16:17
Da lar vi hodene slappe av :) Er jo tross alt søndag...

Farmer
28-09-2008, 18:33
Alle disse godene er selvsagt en del av prisen, og ikke gratis.
Jeg reiser nok mer enn de aller fleste, og med så mange dager og uker på farten er f,eks dette med lounge tilgang en av de "godene" jeg setter aller mest pris på, sammen med fleksibiliteten på billetten. Mat og drikke ombord på kortere ruter innen Skandinavia og Europa betyr lite, mens på langrutene er dette selvsagt en viktig del av det hele.
Også muligheten til å kunne få bedre seter med mulighet til å få sove underveis på lange reiser er en nødvendinghet, samt også en faktor som i det lange løp blir besparende da dette gjør det mulig å korte ned reisene ved at man kan gå rett på jobb eller i møte når man kommer fram. Reiser man i økonomiklasse må man legge inn mer tid for å hente seg inn etter reisen.

EB
28-09-2008, 21:21
Tja - vet om nok av bedrifter som IKKE legger inn ekstar tid til de som reiser økonomi - men så har de kanskje yngre ansatte?

Discus
28-09-2008, 21:44
I "gode gamle dager" var det noen som hadde forhandlet frem en avtale med bedriften - enten businessclass over atlanteren eller så var påfølgende dag betalt fridag.

Selv får jeg jobbet 4-5 timer ganske effektivt PC-jobbing på long-haul businessclass til USA østkyst, mens på turist/premium økonomi er det bare å glemme det. Går til nød an å få lest litt arbeidsrelaterte papirer.