View Full Version : LT grounder store deler av privat luftfart
Majoriteten av private og klubbfly har luftdyktighetsbevis som går ut 28. september i år. Dette pga. nye EU-regler som skulle innføres. I dag(!) kommer det melding fra LT om at de ikke rekker å sende ut nye LDB før de gamle utløper, dvs. at man blir stående på bakken fra mandag og inntil byråkratene får sendt ut nye papirer. Det er jo helt utrolig at det går an å surre sånn. Lurer på hva man hadde sagt dersom alle landets private båter eller biler hadde fått kjøreforbud pga. rot i statlige papirer?
Kilde oppslag på http://www.nak.no/
Som jeg akkurat skrev en annen plass - hadde LT drevet flyselskap hadde de stått på bakken pga. slurvete rutiner og papirhåndtering. Denne saken setter Kato Air-saken i et noget spesielt lys må jeg si.
Og da står en god del fly på bakken og venter på luftdyktighetsbevis. I tillegg har det vist seg at en del vedlikeholdrapporter har "forsvunnet på mystisk vis" hos LT så papirmølla tar lenger tid da eier må sendes inn kopi på nytt. Makan til surr og rot :angry:
MountainDew
01-10-2008, 14:43
Alle våre fly er satt på bakken inntil videre
http://www.bak.no/post.php?id=28&vis=444
STARSHIP 2
08-10-2008, 17:24
Dette er jo helt utrolig! De må da kunne fakse noe midlertidig når det er dems skyld.. dette høres kostbart ut...
Skulle ha vært en like stor og maktig klubb som AOPA i Norge.. De hadde aldri latt det stå.
Men igjen, er kanskje derfor de tillater seg selv å gjøre noe slikt.. Uansett utrolig å høre!
Og dette betaler vi skyhøye avgifter for?!
Fly high
22-10-2008, 13:27
Men hva kommer det av at noen klubber fikk ordnet beviset til tid, mens altså andre må sette flyene på bakken? Er det papirer som er sendt inn for seint? Bruker ikke klubbene verksteder som fører vedlikeholdet som det skal?
Det er enkelt å kjøre ei bredside mot LT, men jeg stiller i alle fall spørsmålene ...
Men hva kommer det av at noen klubber fikk ordnet beviset til tid, mens altså andre må sette flyene på bakken? Er det papirer som er sendt inn for seint? Bruker ikke klubbene verksteder som fører vedlikeholdet som det skal?
Det er enkelt å kjøre ei bredside mot LT, men jeg stiller i alle fall spørsmålene ...
Hva er begrepet "i tide" når myndighetene har vært klar over dette i 5 år? Jeg mener det ikke er "i tide" når det kommer siste uka før, eller dagen etter utløpsdato :angry:
Her var det INGEN TING klubbene skulle sende inn! Det var bare samtlige LDBer som hadde utløpsdato samme dag selv om vedlikehold m.m. var i orden. LT har hatt 5(!) år på seg til å planlegge dette, og så jobber de overtid siste uka og helgen og postlegger papirene så man får dem etter at LDB har gått ut. Dette kunne vært løst ved at man hadde gjort et vedtak om at LDB med utløp aktuell dato automatisk var gyldig en måned ekstra (eller noe slik)
Det at enkelte klubber har fått papirer før andre skyldes vel enkelt og greit det at LT skev ut og sendte etter et eller annet system (dvs ikke parallellt). Enkelte fly hadde også fått LDB med noe lenger frist ved forrige fornyelse.
Speedbird
22-10-2008, 20:31
Skulle ha vært en like stor og maktig klubb som AOPA i Norge.. De hadde aldri latt det stå.
AOPA er også representert i Norge, dog mye mindre enn NAK..
http://www.aopa.no/
Fly high
23-10-2008, 08:14
Hva er begrepet "i tide" når myndighetene har vært klar over dette i 5 år? Jeg mener det ikke er "i tide" når det kommer siste uka før, eller dagen etter utløpsdato ...
Jeg skjønner veldig godt frustrasjonen, og jeg ville ha reagert sånn selv om jeg var rammet. Jeg aner ikke hva slags papirer LT evt. skulle hatt (noen mener at de skulle ha en form for vedlikeholdspapirer), men uansett er det jo ikke noen hemmelighet at det ikke altid går så fort i LT ...
Jeg aner ikke hva slags papirer LT evt. skulle hatt (noen mener at de skulle ha en form for vedlikeholdspapirer)
Vedlikeholdsrapportene får de fortløpende fra verkstedene, så de var i LT arkiver allerede (unattt de de hadde "mistet"). Her var det snakk om å utstede nye luftdyktighetsbevis (LDB) fordi de var gått ut på dato. Datoen hadde ingen ting med innsendte papirer og godkjenninger å gjøre. Dette var rent byråkrati, og de som flyr eller eier fly vet jo at det ikke er vingene som holder flyet i lufta, men alle papirene :rolleyes:
Fly high
24-10-2008, 20:38
...det ikke er vingene som holder flyet i lufta, men alle papirene :rolleyes:
Aaahh - det er DET som er papirfly! :D
Utflyttet
16-11-2008, 14:29
Dette var rent byråkrati, og de som flyr eller eier fly vet jo at det ikke er vingene som holder flyet i lufta, men alle papirene :rolleyes:
En gang i historien da jeg gikk et kurs med PPL-teori fikk vi vite at det å kalkulere max høyde for cruise og rekkevide var veldig enkelt. Alle papirene du må ha i orden stablet oppå hverandre er max cruise-høyde, alle papirene lagt etter hverandre er normal rekkevidde med reserver.
-A
En gang i historien da jeg gikk et kurs med PPL-teori fikk vi vite at det å kalkulere max høyde for cruise og rekkevide var veldig enkelt. Alle papirene du må ha i orden stablet oppå hverandre er max cruise-høyde, alle papirene lagt etter hverandre er normal rekkevidde med reserver.
-A
Den var bra ph-ndr :D
Speedbird
16-11-2008, 18:19
-A
Genialt! :thumbup
Gikk du på kurs i BAK, eller? :)
Utflyttet
20-11-2008, 16:46
Genialt! :thumbup
Gikk du på kurs i BAK, eller? :)
Det var delvis i BAK sin regi, men to sjeler fra BenAir som jeg ikke husker navnet på som stod for det meste. I lokalene til disse helikopter-folkene.
-A
Speedbird
20-11-2008, 23:04
Knappen kanskje? :)
MountainDew
21-11-2008, 16:18
Ja det var Alexander Knappen og Børge Hjertaker som holdt skole på Flesland. ABC flyskole eller noe slikt.
Flinke karer som nå jobber i Norwegian og Widerøe