B777ER
26-09-2008, 12:57
Tenkte å legge ut en bildefri rapport fra en dagstur til ABZ!
Det var meningen å ta SK4611 kl 0900 fra Stavanger. Imidlertid så det en stund dystert ut da jeg fikk tildelt gateseat. Imidlertid var det noen som heldigvis ikke kom seg ombord og i tillegg til å få være med, var jeg heldig å få tildelt 5A som befant seg i Economyflex. Flyet gikk stappfullt med 3 rader i Biz, og resterende seterader noenlunde likt fordelt mellom Flex og Økonomi.
SAS må vel tjene mer på Y-klassebilletter enn f.eks J-klasse som blir plassert i C-kabin. Prisforskjell er bare et par hundrelapper, men i C-klasse får man jo som kjent midtsetet ledig.
Slik jeg har forstått det, er ruten mellom SVG-ABZ en av de rutene SAS har tjent mest penger på. Jeg har hørt at før var det så mange i C-klasse at kabinpersonellet ikke fikk tid til å dele ut nok mat på den korte flyturen at flyet måtte sirkle over flyplassen for å bli ferdige med serveringen, lol.
Nuvel, nå har man jo Flex, og jeg synes det er merkbar forskjell på maten i C-klasse og Y-klasse. Fikk 2 små smørbrød, en med skinke og egg, og en med ost og paprika i tillegg til en liten skål med appelsin og honningmelon. Kabinpersonellet synes jeg startet veldig gretne, men de kom seg veldig i løpet av turen og var veldig blide da vi forlot flyet. Vi landet 0855 lokal tid, 10 før rutetid.
Returen var planlagt å gå med WF369, med rutetid 16:15. Jeg prøvde å få byttet til SK4616 som gikk noen timer senere, men siden jeg hadde M-klasse og det var bare ledig i C-klasse på 4616, ble det fort uaktuelt. Jeg kom til flyplassen en drøy time før avgangstid, og det køfritt på innsjekk. Fikk tildelt sete 14d, som hos Widerøe er vindussete. Sikkerhetskontrollkøen var milelang til å være en flyplass av en så moderat størrelse som ABZ. Fasttrack fantes tydeligvis ikke. Kom meg gjennom og tok turen innom Servisairloungen, som var bortimot stappfull. I tillegg en av de kjedeligste jeg har vært i, kanskje kun slått av United sine. Liten var den og var delt av mange flyselskaper, (tror det var alle *A pluss Skyteam) Gratis alkohol hadde de imidlertid, noe enhver lounge burde ha. Toaletter hadde de imidlertid ikke :( . Jeg helte i meg en Rom og Cola og stakk fort.
Vel nede i gate fant jeg ut at KLM sin avgang til AMS hadde samme gate som oss. SGS er også handlingagent for KLM i ABZ. Selv om KLM hadde ETD 16:20 og mitt fly hadde 16:15 begynte KLM først. Gatemanager tok announcement til Amsterdam og det var det selvfølgelig mange som ikke fikk med seg, så jeg så en bråte med passasjerer som hadde stått i kø for ombordstigning som måtte gå ut av køen igjen da de skulle til Stavanger.
10 minutter senere begynte ombordstigning til SVG, og alle som hadde boardet, ble stående i gangen bak for å vente på å gå ombord i flyet. Vi måtte vente til alle hadde kommet seg ombord i Amsterdamflyet før vi kunne bevege oss. ABZ har ikke broer, så alle må på Tarmac. Det fikk nesten bokstavelig talt en medpassasjer til å bli rasende. Han kunne ikke forstå poenget med å bli boardet dersom man ikke skulle ombord i flyet med en gang. Neivel, du har aldri jobbet på en flyplass! Vi ble ikke ventende lenge, vi kom oss fort ombord i Dash Q8-400. Rundt 70% belegg på denne 76 seteren. Vi tok av et par minutter etter oppsatt avgangstid, og jeg sovnet umiddelbart. Ble likevel vekket 10-15 minutter senere da de begynte med servering av forfriskninger. Jeg fikk en cola og kaffe. De hadde visst allerede servert noen rundstykker. Jeg spurte om jeg også kunne få. Hun skulle finne en til meg sa vertinnnen, men jeg så aldri noe til den.
Vi landet rett etter rutetid og ble plassert på Stand 19 i SVG. Maskinen skulle helt sikkert til TRF. Det betydde buss til gate 11, og inn gjennom passkontrollen. Noe som førte til mer sutring fra vedkommende som ikke likte preboarding. Man får jo lyst å kommentere slikt, men jeg lot være :)
Alt i alt en helt grei dagstur :)
Det var meningen å ta SK4611 kl 0900 fra Stavanger. Imidlertid så det en stund dystert ut da jeg fikk tildelt gateseat. Imidlertid var det noen som heldigvis ikke kom seg ombord og i tillegg til å få være med, var jeg heldig å få tildelt 5A som befant seg i Economyflex. Flyet gikk stappfullt med 3 rader i Biz, og resterende seterader noenlunde likt fordelt mellom Flex og Økonomi.
SAS må vel tjene mer på Y-klassebilletter enn f.eks J-klasse som blir plassert i C-kabin. Prisforskjell er bare et par hundrelapper, men i C-klasse får man jo som kjent midtsetet ledig.
Slik jeg har forstått det, er ruten mellom SVG-ABZ en av de rutene SAS har tjent mest penger på. Jeg har hørt at før var det så mange i C-klasse at kabinpersonellet ikke fikk tid til å dele ut nok mat på den korte flyturen at flyet måtte sirkle over flyplassen for å bli ferdige med serveringen, lol.
Nuvel, nå har man jo Flex, og jeg synes det er merkbar forskjell på maten i C-klasse og Y-klasse. Fikk 2 små smørbrød, en med skinke og egg, og en med ost og paprika i tillegg til en liten skål med appelsin og honningmelon. Kabinpersonellet synes jeg startet veldig gretne, men de kom seg veldig i løpet av turen og var veldig blide da vi forlot flyet. Vi landet 0855 lokal tid, 10 før rutetid.
Returen var planlagt å gå med WF369, med rutetid 16:15. Jeg prøvde å få byttet til SK4616 som gikk noen timer senere, men siden jeg hadde M-klasse og det var bare ledig i C-klasse på 4616, ble det fort uaktuelt. Jeg kom til flyplassen en drøy time før avgangstid, og det køfritt på innsjekk. Fikk tildelt sete 14d, som hos Widerøe er vindussete. Sikkerhetskontrollkøen var milelang til å være en flyplass av en så moderat størrelse som ABZ. Fasttrack fantes tydeligvis ikke. Kom meg gjennom og tok turen innom Servisairloungen, som var bortimot stappfull. I tillegg en av de kjedeligste jeg har vært i, kanskje kun slått av United sine. Liten var den og var delt av mange flyselskaper, (tror det var alle *A pluss Skyteam) Gratis alkohol hadde de imidlertid, noe enhver lounge burde ha. Toaletter hadde de imidlertid ikke :( . Jeg helte i meg en Rom og Cola og stakk fort.
Vel nede i gate fant jeg ut at KLM sin avgang til AMS hadde samme gate som oss. SGS er også handlingagent for KLM i ABZ. Selv om KLM hadde ETD 16:20 og mitt fly hadde 16:15 begynte KLM først. Gatemanager tok announcement til Amsterdam og det var det selvfølgelig mange som ikke fikk med seg, så jeg så en bråte med passasjerer som hadde stått i kø for ombordstigning som måtte gå ut av køen igjen da de skulle til Stavanger.
10 minutter senere begynte ombordstigning til SVG, og alle som hadde boardet, ble stående i gangen bak for å vente på å gå ombord i flyet. Vi måtte vente til alle hadde kommet seg ombord i Amsterdamflyet før vi kunne bevege oss. ABZ har ikke broer, så alle må på Tarmac. Det fikk nesten bokstavelig talt en medpassasjer til å bli rasende. Han kunne ikke forstå poenget med å bli boardet dersom man ikke skulle ombord i flyet med en gang. Neivel, du har aldri jobbet på en flyplass! Vi ble ikke ventende lenge, vi kom oss fort ombord i Dash Q8-400. Rundt 70% belegg på denne 76 seteren. Vi tok av et par minutter etter oppsatt avgangstid, og jeg sovnet umiddelbart. Ble likevel vekket 10-15 minutter senere da de begynte med servering av forfriskninger. Jeg fikk en cola og kaffe. De hadde visst allerede servert noen rundstykker. Jeg spurte om jeg også kunne få. Hun skulle finne en til meg sa vertinnnen, men jeg så aldri noe til den.
Vi landet rett etter rutetid og ble plassert på Stand 19 i SVG. Maskinen skulle helt sikkert til TRF. Det betydde buss til gate 11, og inn gjennom passkontrollen. Noe som førte til mer sutring fra vedkommende som ikke likte preboarding. Man får jo lyst å kommentere slikt, men jeg lot være :)
Alt i alt en helt grei dagstur :)