PDA

View Full Version : Svindler til seg flyreiser

AirbusTrond
26-09-2008, 07:07
http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.6223465

Fra Dagsnytt:

Svindlere bestiller flybilletter for millioner av kroner med stjålne kreditkortopplysninger. Misbruk av slike opplysninger blir mer og mer vanlig.

Det er nok at du har brukt kredittkortet ditt på å betale på restaurant eller handle varer på internett, og at vedkommende som tar imot kortet ditt har uærlige hensikter. For å kjøpe flybilletter på nett er det nok å oppgi opplysninger andre lett kan notere ned fra kortet ditt.

Ifølge kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i SAS har selskapet blitt forsøkt svindlet for flere millioner kroner på denne måten. Dette er et problem for alle flyselskaper, også for oss i SAS, bekrefter han.

Svindelen blir lett fordi eieren av kortet, som betaler for flybilletten, ikke trenger å være med i reisefølget. Dette benyttes ofte i forbindelse med forretningsreiser, der oppdragsgiver betaler.

SAS regner med å tape en milliard kroner i året dersom nettbestillingen gjøres svindelsikker. - Vi regner hele tiden på hvilket sikkerhetsnivå det skal være for å unngå svindel. Men det er viktig å ha et riktig sikkerhetsnivå, slik at det er enkelt å bruke for kundene, men at vi samtidig begrenser de økonomiske tapene våre pga svindel, sier Midteide.

-

Ble selv utsatt for dette i vår. Det var kjøpt flere flyreiser i Spania med kortet mitt. Det tok nesten to måneder å få pengene tilbake.

imm
26-09-2008, 07:46
Jeg var selv borti en sak som jeg ikke trodde var mulig: Jeg mistet mitt Eurocard, og meldte det stjålet. Noen timer etter bestilte jeg flybillett, og oppga kredittkort nummeret (lå i profilen) for betaling. Det gikk rett igjennom. Så hadde det vært noen andre som hadde gjort dette med mitt kort, ville de kunne reise og kose seg for mine penger.

Stian
26-09-2008, 07:47
Når man kjøper billetter hos BA, må man vise fram kortet man kjøpte billetten med ved innsjekk.
En grei måte å unngå at svindlere faktisk får reist.
Har ikke opplevd å måtte vise kortet hos andre flyselskaper.
Dette kunne kanskje ha medvirket til å minske problemet.

O_K_
26-09-2008, 08:07
Når man kjøper billetter hos BA, må man vise fram kortet man kjøpte billetten med ved innsjekk.
En grei måte å unngå at svindlere faktisk får reist.
Har ikke opplevd å måtte vise kortet hos andre flyselskaper.
Dette kunne kanskje ha medvirket til å minske problemet.

Dette minsker problemet, men du får ett nytt. Foreldre som betaler hjemmreiser for studerende barn, folk som reiser i jobbsammenheng hvor kunde betaler og mange andre tilfeller hvor folk kjøper reise for hverandre. Jeg bestillte netttop biletter for hele familien til london, 1 fra TRD, en fra BGO og 2 fra OSL. Mye mer praktisk at jeg bestiller alt, og vet at vi annkommer omtrent sammtidig, enn å avtale hver for oss.

Stian
26-09-2008, 08:11
Dette minsker problemet, men du får ett nytt. Foreldre som betaler hjemmreiser for studerende barn, folk som reiser i jobbsammenheng hvor kunde betaler og mange andre tilfeller hvor folk kjøper reise for hverandre. Jeg bestillte netttop biletter for hele familien til london, 1 fra TRD, en fra BGO og 2 fra OSL. Mye mer praktisk at jeg bestiller alt, og vet at vi annkommer omtrent sammtidig, enn å avtale hver for oss.

Man slipper å vise kortet dersom reisen er betalt av en annen, så man er vel egentlig like langt. Man krysser bare av for at innehaveren av kortet og den reisende ikke er samme person.

CK
26-09-2008, 08:20
Det der er et økende problem, og det er SVÆRT. Det at man nå ikke trenger å sende dokumentene hjem til noen i posten, eller må møte opp i billettkontoret og hente billettene gjør flyselskapene mer utsatte for denne typen svindel enn før. Det jobbes med forskjellige løsninger både for å stanse svindlerne fra å kjøpe billetter (men noen av disse løsningene fører dessverre til at bestillingsprosessen blir svært vannskelig for de lovlydige passasjerene), og stanse svindlerne fra å komme ombord.

Utflyttet
26-09-2008, 08:37
Det der er et økende problem, og det er SVÆRT. Det at man nå ikke trenger å sende dokumentene hjem til noen i posten, eller må møte opp i billettkontoret og hente billettene gjør flyselskapene mer utsatte for denne typen svindel enn før. Det jobbes med forskjellige løsninger både for å stanse svindlerne fra å kjøpe billetter (men noen av disse løsningene fører dessverre til at bestillingsprosessen blir svært vannskelig for de lovlydige passasjerene), og stanse svindlerne fra å komme ombord.

I hvertfall for norske kortkunder er det jo bare å kreve bruk av denne nye universale løsningen på web som krever at kunden har sin kode-brikke. Da kan man stjele kort-detaljene så mye man vil, men uten OTP-brikken og passord/PIN kommer man ingen vei.

-A

CK
26-09-2008, 08:43
Problemet er at svært få kort-kunder kjenner til denne løsningen, og let's face it, det er ikke akkuratt brukervennlig.
Faren er at man mister mer faktisk (lovlydig) inntekt, enn det du unngår i svindel...

O_K_
26-09-2008, 10:04
Problemet er at svært få kort-kunder kjenner til denne løsningen, og let's face it, det er ikke akkuratt brukervennlig.
Faren er at man mister mer faktisk (lovlydig) inntekt, enn det du unngår i svindel...

Jepp... Ute på reise, har ikke kodebrikke og må endre hjemreise.

Utflyttet
26-09-2008, 11:45
Jepp... Ute på reise, har ikke kodebrikke og må endre hjemreise.

Kode-brikken har man alltid med. Det er såpass mange steder og branjser på nett som bruker det systemet at den brikken er alltid sekken.

-A

TG923
26-09-2008, 12:11
Er jo ikke alle kort/banker som har eller krever slik brikke i det hele tatt.

CK
26-09-2008, 12:46
jeg hadde faktisk aldri hørt om denne løsningen før vi diskuterte den på jobben

Utflyttet
26-09-2008, 14:00
jeg hadde faktisk aldri hørt om denne løsningen før vi diskuterte den på jobben

At jeg er ung og hip, mens du er i de gamle sine rekker får være din sak. ;)

-A

CK
26-09-2008, 14:10
WATCH it!!!!!!!!!!!!!!!!

Utflyttet
26-09-2008, 14:12
WATCH it!!!!!!!!!!!!!!!!

OK, lover å ikke trakke på plenen din. :p

-A

CK
26-09-2008, 14:13
pass deg, Alex - så slår jeg deg med stokken og kaster sviskekompotten min på deg!

gustavf
26-09-2008, 14:20
I hvertfall for norske kortkunder er det jo bare å kreve bruk av denne nye universale løsningen på web som krever at kunden har sin kode-brikke. Da kan man stjele kort-detaljene så mye man vil, men uten OTP-brikken og passord/PIN kommer man ingen vei.

Kjør på. Jeg har fire kredittkort fra tre ulike banker og har ingen slik brikke... Men jeg kan sykle jeg, altså.

Gulboble
26-09-2008, 14:38
Man slipper å vise kortet dersom reisen er betalt av en annen, så man er vel egentlig like langt. Man krysser bare av for at innehaveren av kortet og den reisende ikke er samme person.

Ja, det har også jeg gjort mange ganger, men oppdaget i sommer at det godtok ikke IBERIA. Når tilbydere av tjenester ikke vil ha penger har det gått for langt.

Discus
26-09-2008, 22:16
Kjør på. Jeg har fire kredittkort fra tre ulike banker og har ingen slik brikke....

Og jeg har kort fra SAS og det har heller ikke brikke. Ikke har det bilde heller, det hadde det gamle Eurocard-kortet mitt...................