View Full Version : DY236 OSL-EVE LN-KKA B733
Flight DY236 OSL-EVE LN-KKA
Så var det en liten tur hjem til Nord-Norge, denne gang med Norwegian.
Boardingen startet til rett tid, noe som er første gang jeg har opplevd med Norwegian.
I døren stod en meget hyggelig purser, som minte meg om kabinansatte før i tiden, med et smil om munnen, pratsom, og ikke minst opptatt av de mange barna ombord.
Han fikk meg virkelig til å mimre tilbake til den tiden da jeg fløy som barn, dog med det gode gamle Braathens.
Lengre bak i flyet sto det to meget unge damer.
Jeg tror faktisk ikke disse to unge damene vet hva service er. Sur og irritert var tydligvis mottoet deres. De fikk oss passasjerer til å føle oss til bry, og at vi egentlig ikke var velkommen. Dette opplever jeg forresten på alt av DY flyvninger.
Vel, etter boarding completed var det sikkerhetsdemonstrasjon. Denne startet med at den ene kvinnelige kabinansatte gikk rundt i flyet med redningsvest og skulle vise noen passasjerer hvordan de brukte denne. Hvorfor? Dette har jeg da aldri sett før!
Over høytaleren var det en kvinnelig svensk kabinansatt som snakket dårlig norsk.
Hva er det forresten med DY og svenske ansatte for tiden? ALLTID når jeg flyr DY, så er det en svensk "cabin crew member" bakers i kabinen, mens det er to norske i fremre delen.
Er det noen grunn til dette? Ikke missforstå meg, har ikke noe imot svenske mennesker, tvert i mot. Da taxingen var i gang skulle man tro pilotene hadde drukket, for det var nykking og gassing om hverandre all the time.
Vel oppe i luften startet inflight service. Denne var forsovidt grei, men når den var ferdig var det ikke noe mer å se av de kabinansatte.
Hvorfor får man ikke tilbud om påfyll av f.eks kaffe som i SAS?
Kapteinen snakket over høytalerne, og var meget flink til å gi informasjon.
Landet på EVE med et brak, og den gamle 737'ern taxet inn til terminalen, og de kabinansatte sto ved døren å sa, tro det eller ei, pent farvell!
Hver gang jeg har fløyet med DY har jeg savnet SAS. DY kan ikke måle seg opp i mot sin konkurent. Jeg er å forblir en SAS kunde så fremst ikke Norwegian skjerper seg når det gjelder service, de har mye å lære av vår kjente og kjære SAS Norge.
Jo jo, ja ja, det var da voldsom da. Kanskje flere enn crewet som har stått opp med feil bein i dag??
Tommy777
26-09-2008, 02:54
Som hardbarka SAS fan, innroemmer jeg gjerne at jeg ikke har moett en eneste DY burugle de 70+ turene jeg hadde med dem foer jeg flyttet til US and A.
Guttene og jentene er hyggelige de, mange av de litt yngre er kanskje litt sjenerte og lite pratsomme.
Men uhoeflige DY kabinansatte har jeg til gode aa moete. Bortsett fra ei som ble litt sur fordi vi bestilte 6 oel hver paa en OSL-GDN. Men hvem kan bebreide henne for det ;) (ja, vi ble nekta. fikk kun kjoepe 3 hver)
Men i DY som i mange andre selskaper - de eldste er ofte best!!!
AirbusTrond
28-09-2008, 11:02
Men i lufta er faktisk det eneste sted jeg foretrekker unge menn framfor unge kvinner. :-) Har alltid opplevd kabinpersonale av den unge mannlige utgaven som mest serviceinnstilt, men det kan selvsagt være tilfeldigheter.
Men i lufta er faktisk det eneste sted jeg foretrekker unge menn framfor unge kvinner. :-) Har alltid opplevd kabinpersonale av den unge mannlige utgaven som mest serviceinnstilt, men det kan selvsagt være tilfeldigheter.
Jeg foretrekker hyggelige, serviceinnstilte mennesker - mann eller kvinne spiller ikke så stor rolle, og det gjør ikke alder heller. Det er ofte hyggelig med litt snikk-snakk når man boarder, og et og annet smil gjør seg i slike sammenhenger. Siste tur jeg hadde med DY var STN-TOS den 23.9, og da var det spesielt en av de unge damene som var veldig hyggelig og bidro til god stemning (hun snakket norsk, men muligens med et snev av aksent, men ikke svensk aksent).
wildbird
28-09-2008, 18:15
Boardingen startet til rett tid, noe som er første gang jeg har opplevd med Norwegian.
I døren stod en meget hyggelig purser, som minte meg om kabinansatte før i tiden, med et smil om munnen, pratsom, og ikke minst opptatt av de mange barna ombord.
Han fikk meg virkelig til å mimre tilbake til den tiden da jeg fløy som barn, dog med det gode gamle Braathens.
Jeg tror faktisk ikke disse to unge damene vet hva service er. Sur og irritert var tydligvis mottoet deres. De fikk oss passasjerer til å føle oss til bry, og at vi egentlig ikke var velkommen. Dette opplever jeg forresten på alt av DY flyvninger.
Vel, etter boarding completed var det sikkerhetsdemonstrasjon. Denne startet med at den ene kvinnelige kabinansatte gikk rundt i flyet med redningsvest og skulle vise noen passasjerer hvordan de brukte denne. Hvorfor? Dette har jeg da aldri sett før!
Over høytaleren var det en kvinnelig svensk kabinansatt som snakket dårlig norsk.
Hva er det forresten med DY og svenske ansatte for tiden? ALLTID når jeg flyr DY, så er det en svensk "cabin crew member" bakers i kabinen, mens det er to norske i fremre delen.
Er det noen grunn til dette? Ikke missforstå meg, har ikke noe imot svenske mennesker, tvert i mot. Da taxingen var i gang skulle man tro pilotene hadde drukket, for det var nykking og gassing om hverandre all the time.
Vel oppe i luften startet inflight service. Denne var forsovidt grei, men når den var ferdig var det ikke noe mer å se av de kabinansatte.
Landet på EVE med et brak, og den gamle 737'ern taxet inn til terminalen, og de kabinansatte sto ved døren å sa, tro det eller ei, pent farvell!
Hver gang jeg har fløyet med DY har jeg savnet SAS. DY kan ikke måle seg opp i mot sin konkurent. Jeg er å forblir en SAS kunde så fremst ikke Norwegian skjerper seg når det gjelder service, de har mye å lære av vår kjente og kjære SAS Norge.
Gjelder det også SAS sin streike vilje å? hører ikke så mye negativt når det gjelder akkurat den biten, SAS har gjort seg bemerked på akkurat det, plutselig så står det fly på bakken grunnet streik. HVor ofte har du opplevd dette med dy da?Dy er 6 gammelt tror nok på sikt så vil nok dette bli bra der å. Hadde det ikke hvert for DY så hadde du ikke kunnet reist billig med SAS...
Ja dette var sannelig en fryktelig tur for deg:exclaimation Angående svenske kabinansatte så har DY en god del av de, det er tidligere proffice ansatte som nå har fått fast jobb, flinke folk! SAS har helt sikkert ikke svenske kabinansatte. Redningsvesten ( for infants )vises til folk som reiser med barn under 2 år da den er noe annerledes enn voksenvestene. Noen annet er det ikke å tilføre denne useriøse tripreporten.
FlightDeck
28-09-2008, 19:17
Så lenge service involverer mennesker, vil service være personavhengig - uansett selskap. Servicen vil dessuten variere i takt med selskapenes ulike forståelse av hva god service er. Når en person opplever at han får er dårlig service, så kan man ikke si at dette ikke stemmer eller at det er useriøst. Service er subjektivt.
J Noen annet er det ikke å tilføre denne useriøse tripreporten.
Man må kunne skrive en "negativ" trip rapport uten at man må risikere å stemples som useriøs av den grunn.
sail4fun
28-09-2008, 19:56
Gjelder det også SAS sin streike vilje å? hører ikke så mye negativt når det gjelder akkurat den biten, SAS har gjort seg bemerked på akkurat det, plutselig så står det fly på bakken grunnet streik. HVor ofte har du opplevd dette med dy da?Dy er 6 gammelt tror nok på sikt så vil nok dette bli bra der å. Hadde det ikke hvert for DY så hadde du ikke kunnet reist billig med SAS...
Når andre argumenter tar slutt, så kommer mange trekkende med gammle streiker i SAS..., jaja...
Man må kunne skrive en "negativ" trip rapport uten at man må risikere å stemples som useriøs av den grunn.
Jeg har ingenting i mot kritiske og "negative" tripreporter når det er på sin plass. Men jeg synes språkbruket i nevnte report blir for useriøs. Her et eksempel:
"Da taxingen var i gang skulle man tro pilotene hadde drukket, for det var nykking og gassing om hverandre all the time."
Jeg forbeholder meg retten til og ha denne meningen angående denne tripreporten.
Nå har jo ikke SAS streiket på en stund - sikkert synd for noen men en glede for andre!
Tar poenget når det gjelder Norwegian.. Alle er ikke like serviceinnstilte.. Og synes selv disse "guttene" er mye mer hyggelig enn kvinnfolka..
Jeg har jobbet en stund i Norwegian, og møtt fly der det har vært crew som har vært MEGET uhyggelig. Har faktisk fått kommentarer som " er ikke du litt ung for å skru fly " osv..
Flere ganger har jeg kjørt kommentarer som " prøv å ikke smil så mye til passasjerene våre".
Må ærlig innrømme at jeg ikke er populær blandt de værste sursoppene ombord. Men de fleste skjønner poenget mitt, og prøver å unngå at folk får seg en dårlig opplevelse ombord.
Men har å flydd mye med SAS, og har også opplevd dårlig service der. Det er helt klart at service er alfa omega i en slik bransje. Ikke bare pris. Folk betaler for service også!
Stort sett har det vært hyggelig. :)
Jeg har flydd mye med Qantas og de er i en særklasse når det gjelder antall menn i kabinen. Ikke noe sted i luften føler jeg meg mer hjemme enn hos Qantas. Neppe tilfeldig tror jeg.....