View Full Version : 1983: SAS, Junior Viking Logbook
Kom over denne loggboka fra min første flytur, som SAS tydeligvis delte ut til barn på den tiden. Ser blant annet det var noen andre titler ombord som f.eks Maitre de Cabine.
Ellers kan man slå fast at jeg var 2 måneder og 16 dager første gang jeg fløy og turen gikk med SAS og strekningen Karup-CPH-FBU og alt med DC-9. Dette er vel også min eneste reise med drageskjema.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/Logbook1.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/Logbook2.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/Logbook3.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/Logbook4.jpg
Stilig! Et eller annet sted har jeg liggende sånne uniset-hefter som SAS hadde litt etter dette (ca. 1985 tror jeg). Det var et med kart og små md80-fly og et med europakart og bilder som skulle settes på riktig land. Synes godt de kunne kostet på seg noe sånt nå også.
Sist jeg fløy SAS med barn delte de ut uniset-hefter med prinsesser eller spiderman, og noen bittesmå legosett med fly. (lego er ikke helt ideelt på reise riktignok)
Fellowship
23-09-2008, 22:42
Fint å ha så tidlige loggføringer :)
Det stemmer sikkert at du har fløyet minst en av disse turene i drageskjema. Kanskje alle. Men alt i oktober 1983 var det nok fly malt om til at det godt kan hende at minst en av turene gikk i "Janne-farger".
Fint å ha så tidlige loggføringer :)
Det stemmer sikkert at du har fløyet minst en av disse turene i drageskjema. Kanskje alle. Men alt i oktober 1983 var det nok fly malt om til at det godt kan hende at minst en av turene gikk i "Janne-farger".
Trolig, men reklamematerielet hadde de tydeligvis ikke klart å skiftet:p
Fellowship
24-09-2008, 14:30
Trolig, men reklamematerielet hadde de tydeligvis ikke klart å skiftet:p
Nei, slikt tar tid. Barne-folderne er nå heller ikke de som skiftes ut først, selv om barn kan være de første til å se slike forskjeller! (2 åringer er nok litt for unge... )
I oktober 1983 var det f.eks ingen A300 lenger i SAS, men derimot i Scanair.
Men veldig bra de hadde slik loggok, har SAS Norge på noen måte noe slikt idag ?
Nei, slikt tar tid. Barne-folderne er nå heller ikke de som skiftes ut først, selv om barn kan være de første til å se slike forskjeller! (2 åringer er nok litt for unge... )
Med tanke på at jeg var 2mnd da så er vel sjansen større for at jeg hadde puttet heftet i munnen (hvis jeg hadde klart det) eller siklet på det, enn at jeg hadde lagt merke til feilene i heftet:lol:
Fellowship
24-09-2008, 14:42
Med tanke på at jeg var 2mnd da så er vel sjansen større for at jeg hadde puttet heftet i munnen (hvis jeg hadde klart det) eller siklet på det, enn at jeg hadde lagt merke til feilene i heftet:lol:
Good point :lol: bra de tok vare på det for deg :)
I oktober 1983 var det f.eks ingen A300 lenger i SAS, men derimot i Scanair.
Men veldig bra de hadde slik loggok, har SAS Norge på noen måte noe slikt idag ?
Nei, så vidt jeg vet er vel det nærmeste man kommer boksen med løvemat som deles ut, der det er juice og sjokolade og noen pastiller + et lite hefte til å fargelegge.
FBU 4EVER
30-09-2008, 12:15
Mâitre de Cabine, ja! Hang sammen med at SAS en tid var medlem av Châine de Rôtisseurs. Det var dengang man serverte MAT ombord.
Mâitre de Cabine, ja! Hang sammen med at SAS en tid var medlem av Châine de Rôtisseurs. Det var dengang man serverte MAT ombord.
Riktig det FBU4EVER. Husker min far hadde den lyseblå jakken i gamle dager, og en rød i den mer moderne tid med emblemet til Châine de Rôtisseurs på, samt et vinsmakerkjede :) Det var tider det :) Det var da man fløy ordentlig jern også.. 747 & DC10 :) Mange gode minner fra den tiden ja....
Fant flere SAS barneeffekter i min opprydding. UM mappe fra midten av 90-tallet
UM-bagtags har ikke endret seg stort, ihvertfall!!
Jeg har, av alle ting, en slik loggbok fra Tap fra tidlig nittitall. Da var det også en del av greien at kapteinen skulle signere loggen for deg, og det ble ofte tur til cockpit!! Gode gamle dager. Ikke at jeg har fløyet Tap mer enn de to t/r-reisene Oslo-Lisbon-Madeira...
EDIT: Angående barnemateriell husker jeg SAS hadde et eget inflight-magasin for barn som ble delt ut. Jeg husker derfor at det var viktig å få fløyet SK hver tredje måned fremfor LH (som "konkurerte"/var alternativet)... Man skal ikke undervurdere barns lojalitet! ;)
ceruleanjet123
03-11-2008, 19:50
Quite interesting.....Good point and you should proud for that.
Riktig det FBU4EVER. Husker min far hadde den lyseblå jakken i gamle dager, og en rød i den mer moderne tid med emblemet til Châine de Rôtisseurs på, samt et vinsmakerkjede :) Det var tider det :) Det var da man fløy ordentlig jern også.. 747 & DC10 :) Mange gode minner fra den tiden ja....
På SAS-museet på OSL henger det en slik uniform med Mâitre de Cabine