PDA

View Full Version : Dårlig løsning


GF1
22-09-2008, 18:39
Silverjet LN-KKZ:
Trondheim DY 747 09:30 Landet 09:27 Norwegian 57
Munchen DY 1156 10:00 Avreist 10:48 Norwegian 47 Gate closed

Jeg kom med DY747 fra Trondheim i morges. Vi landet på 19R og takset rett til utenlandsgate'n 47, fordi flyet skulle plasseres hensiktsmessig for en flyvning til Munchen.

Der fikk vi følgende beskjeder:

1. Alle må gå ut gjennom bakre utgang og ombord i busser som skal kjøre oss til innenlands
2. Beklager, det fins ingen trapp der så alle må gå ut foran og ned ei trapp til bussene
3. Beklager, det er ikke kommet noen busser, så alle må vente i flyet

Lang ventetid, nok til at de travleste rakk å ta en 6 - 7 mobilsamtaler for å forklare hvorfor man ville bli forsinket.

Alle beveger seg omsider inn og ned og overfyller første buss. Deretter kjøres andre buss fram og fylles opp med en håndfull mennesker. Mens vi står og venter på at 3-4 personer med rullestol skal hjelpes ned og ombord, ser vi at flyet tømmes for vår bagasje og at Gate Gourmet kommer "innom" med forsyninger. Og i det bussen setter seg i bevegelse, begynner de første passasjerene (med barn) så smått å gå ombord.

Vi slippes inn i terminalen i nærheten av gate 28 og trasker mot bagasjeutleveringen. Koffertene kommer etter ikke altfor lang ventetid (ca kl.1010?)

Og flyet til Munchen? Jo, det ble litt forsinket:
Munchen DY 1156 10:00 Avreist 10:48 Norwegian 47 Gate closed

Kanskje forsinkelsen hadde blitt mindre hvis man hadde ankommet en innenlandsgate, tømt flyet for pax og baggasje og så tauet det til utenlands?

Men sånn gjør altså ikke Norwegian det på OSL. Trist for oss.:(

Someone
22-09-2008, 18:43
Kanskje forsinkelsen hadde blitt mindre hvis man hadde ankommet en innenlandsgate, tømt flyet for pax og baggasje og så tauet det til utenlands?

Men sånn gjør altså ikke Norwegian det på OSL. Trist for oss.:(

Det hadde nok blitt mindre forsinkelser om DY og Røros hadde gjort jobben sin i denne situasjonen og fått tømt flyet raskere

Vede
22-09-2008, 18:49
Hadde kanskje hjulpet at bussene var på plass for å tømme flyet raskere?

JoeW
22-09-2008, 19:03
Høres for meg ut som hovedsaklig Nettbuss' feil. Å taue et fly tar nok mer tid, er jeg redd... Alternativ nummer to er selvsagt å få det parkert på innenlandsgate og deretter busse MUC-paxen ved boarding.

Thomas
22-09-2008, 19:03
... eller så kan vi vente på en kommentar fra ENGM_RAMP som byttet gaten fra 32 som er kombi til 47 som må busses.. :colgate:

Dessuten så hadde ikke den forsinkelsen squat og gjøre med at bussene kom sent og at flyet manglet trapp bak.

Vede
22-09-2008, 19:06
Men slot? ;)

Thomas
22-09-2008, 19:09
Vel, til og begynne med... men heller ikke den var utslagsgivende siden den ble OUTREG'a da vi fikk ny flightplan ;)

Vede
22-09-2008, 19:35
Snakker vi TD da?

Blubird
22-09-2008, 20:04
Snakker vi TD da?

Ja, hva snakker vi egentlig om? TD? OUTREG? Norsk, anyone? ^_^

BSSW
22-09-2008, 20:14
TD er ihvertfall Technical Delay.

Men OUTREG derimot......Flybytte???

Vede
22-09-2008, 20:15
OUTREG betyr at sloten har gått ut og ikke lenger gjelder.

Martin
22-09-2008, 20:19
OUTREG betyr at sloten har gått ut og ikke lenger gjelder.

Og kan det ha vært fordi bussingen tok lang tid?? Bare lurer..

MountainDew
22-09-2008, 21:15
Kan fort bli litt kluss når en pluttselig mister kombigate og det da må organiseres trapp og busser på en alternativ gate.
Er ikke sikkert at det var ledig trapp eller mulig å få på plass busstransport i løpet av 1 minutt! Thats life ^_^

Dette burde da alle flyekspertene på Scanair vite :D

JoeW
22-09-2008, 21:17
Og på OSL er det faktisk Nettbuss, på kontrakt fra Oslo Lufthavn AS, som organiserer bussing, og ikke handlingsselskapet slik det ellers er vanlig å gjøre det.

Shadow
22-09-2008, 21:57
Hvor lang Turnaround tid har DY på Innland/utland egentlig ?

queso
22-09-2008, 22:06
30 min innland/utland.

ENGM RAMP
22-09-2008, 22:45
... eller så kan vi vente på en kommentar fra ENGM_RAMP som byttet gaten fra 32 som er kombi til 47 som må busses..


For det første, ALL bussing bestilles og koordineres av flyparkering, der jeg jobber. I dette tilfellet, om jeg ikke husker veeeldig feil, så ble parkering endret fra 32 til 47 da gate 30, 32, og 34 var opptatt da flyet landet, og for å minimere problemene, så er det engang slik at det er lettest å busse en ankomst fremfor en avgang.... Flyet hadde i utgangspunktet for kort turnaroundtid til å parkere maskinen på innland og taue over til utland...

I tillegg her var det en del andre bussinger på samme tiden, som oppholdt bussene en smuule, og det ble desverre lengre venting enn opprinnelig planlagt....

Så ja, det ble en dårlig løsning, men hadde alt gått i morges som jeg hadde planlagt derimot, så skulle det gått smertefritt :)

Håper det var et godt nok svar, ønsker der mere info, så spør i vei :D

LN-TIB
23-09-2008, 02:18
Litt på siden kanskje.. men er det gate'r på midten som kan brukes både som innlands og utlands? siden det henvises til gate 30 32 og 34?

MountainDew
23-09-2008, 02:24
Litt på siden kanskje.. men er det gate'r på midten som kan brukes både som innlands og utlands? siden det henvises til gate 30 32 og 34?

30,32 og 34 er de gatene som ligger midt mellom innland og utland og brukes til begge deler.
På skiltene ved innlandsiden heter de 29, 31 og 33.

Thomas
23-09-2008, 07:03
Men bare for å ha sagt det, det var verken Nettbuss' eller RAMP'ens skyld at kjerra ikke gikk da den skulle! :lol:

JoeW
23-09-2008, 08:33
30,32 og 34 er de gatene som ligger midt mellom innland og utland og brukes til begge deler.
På skiltene ved innlandsiden heter de 29, 31 og 33.

Og så har vi combigatene på schengen/non-schengen, 46-49(56-59). Husker en ny jente i SGS hadde kommet frem til at flyet hennes(antar hun var boarding agent) skulle taues fra 49 til 59.....

Shadow
23-09-2008, 09:32
Og så har vi combigatene på schengen/non-schengen, 46-49(56-89). Husker en ny jente i SGS hadde kommet frem til at flyet hennes(antar hun var boarding agent) skulle taues fra 49 til 59.....

Ja noen ganger blir man forvirret ... sånn f.eks når man skal på gate 89 ;)

JoeW
23-09-2008, 14:53
Ja noen ganger blir man forvirret ... sånn f.eks når man skal på gate 89 ;)

Du sier noe. Jeg må innrømme at jeg har kjørt noen rundturer ekstra, og at jeg aldri ble helt stø på fjernparknummereringen.

tackle55
23-09-2008, 15:04
Kan ikke helt forstå at dere synes det er forvirrende, systemet på OSL er faktisk enkelt og logisk. Alt 1 og 2 sifret er rundt selve terminal bygget. Oddetall mot sør, partall mot nord. Starter i vest med innlandsgater/parker med nr2, og øker oppover til utlandspiren. 170 serien er fjernpark innland, 180 serien fjernpark utland, 200 serien cargo. Gamle terminalen mener jeg er 300 serien ( er veldig sjelden andre enn Sundt Air der), MIL=militæret og tilslutt PAD som er rett i Hangar ( eller en av plassene utenfor. Dette er noe alle nye i SGS får info om på kurs.

JoeW
23-09-2008, 15:07
Jeg vil vel påstå at jeg har klart meg fint, tackle55, og jeg er helt enig med deg - opplegget er jo mye mye enklere enn f.eks. på CPH. Ingen grunn til å klage.

ENGM RAMP
23-09-2008, 15:51
300 serien er foran GA terminalen, men også lengre nord mot gamle tårnet. Det området brukes aktivt hver eneste dag/natt av West Air...

JoeW
23-09-2008, 16:05
300 serien er foran GA terminalen, men også lengre nord mot gamle tårnet. Det området brukes aktivt hver eneste dag/natt av West Air...

Og dermed WF. ;)

EDIT: Or soon-to-be SGS...

ENGM RAMP
23-09-2008, 16:19
Or soon-to-be SGS...
:D Hehe, good one

Wishmaster
23-09-2008, 21:57
Da anbefaler jeg delaycode AF (87) due to lack of (combi)stands & buses available, så går RFS klar fra den delayen, og så stenger vi tråden ;-)
:cheers: Schaul! :cheers:

GF1
23-09-2008, 22:01
Det gleder meg at min lille beretning om en flypassasjers helt dagligdagse opplevelser har ført til så mange interessante detaljer i denne tråden:)

Shadow
23-09-2008, 22:12
Du sier noe. Jeg må innrømme at jeg har kjørt noen rundturer ekstra, og at jeg aldri ble helt stø på fjernparknummereringen.

Nja er ikke så vanskelig .. men siden du skreiv gate 89 måtte jeg bare sjekke littt ... hvor er den ;)

JoeW
23-09-2008, 22:47
Ah, jeg ser feilen.... Jeg mente selvsagt 59... (8 ligger rett over 5...)