View Full Version : My bags are packed, and I'm ready to go.....
Vel, nesten.. laptopen jeg skriver på nå må pakkes ned, og så er jeg klar.. Departure om 23 timer og 40 minutter :D
Bråbestemte meg en tidlig morgen i forrige uke, at jeg skulle reise på tur, siden jeg allikevel hadde ferie denne uka her... Lurte litt fram og tilbake på hvor jeg skulle dra, men endte til slutt opp med.....
Er nå sjekket inn, på en "buss", som skal fly meg til utlandet i morgen.. Blir først en tur til huben til de som eier "bussen" (eller leaser, hva vet jeg..), en natt der, før turen går videre, med et nytt selskap (altså, nytt for meg), på First Class av alle ting, til et sted hvor de bl.a. har et språk jeg ikke skjønner bæret av.. ;)
....I'm leaaaving, on a jetplane........
Bizflyer
22-09-2008, 13:12
BA 763 til London, I presume??
BF:cool2
Hvis en regner seg frem til når jeg forlater OSL i morgen, og sjekker avganger på osl.no på det aktuelle tidspunktet, så får en faktisk opp to selskaper som har Airbus i flåten sin, med avgang akkurat samtidig (LH og BA), samt en SK-flight noen minutter senere, som jeg vet opereres av SAS DK... Så utifra det, er det faktisk tre potensielle muligheter..
Ser dog at LH flyr med CRJ, men både BA 763 klokken 11:55 og SK457 klokken 12:15 er satt opp med Airbus, og begge flyr til sitt selskaps hub..
Klarer noen å gjette om jeg flyr til LHR eller CPH?? ;)
Klarer noen å gjette om jeg flyr til LHR eller CPH?? ;)
LHR, da det er ingen som flyr med 1.klasse fra CPH. Dette betyr selvsagt at jeg antar du snakker om ekte 1.klasse og ikke bare at et selskap kaller businessklassen sin for 1.klasse
Angående videre fra det jeg tror er LHR så trengs det flere ledetråder enn at du ikke snakker språket, men jeg har en mistanke om at du skal østover
For å avsløre første destinasjon (og jeg trodde nesten at du, Someone, skulle ta meg på den, da jeg så du svarte på tråden): Jeg sjekket inn rundt klokken 12, ca. 24 timer før både LHR- og CPH-flighten.. BA åpner sin OLCI 24 timer før avgang, mens SAS åpner 22 timer før. faktisk åpnet den flighten i det jeg skrev forrige innlegg (Igjen, Someone: Trodde nesten du hadde flydd nok SAS til å "ta meg" på den :D )..
jcnorway
22-09-2008, 14:37
Midtøsten eller Asia tipper jeg. Wild guess... Hong Kong med BA eller Cathay Pacific eller Tokyo (BA007)? :)
Men vent nå litt.. I signaturen står det at jeg skal fly OSL-TRD på fredag (nærmere bestemt klokken 13:00 på fredag).. Rekker jeg frem og tilbake til HKG uten å bare måtte "snu i døra" på så kort tid??
Jeg avslører svaret en gang på onsdagen.. Blir imponert hvis noen klarer det ;)
Bizflyer
22-09-2008, 14:51
Går vel ingen fly ut av CPH med First class???
jcnorway
22-09-2008, 14:51
Dubai eller Abu Dhabi kan jo også være aktuelle reisemål for Mauras store sønn ;)
Islamabad med BA er det i alle fall ikke :lol:
Bizflyer
22-09-2008, 15:01
Med First Class må man jo spørre seg om hvordan han har fått råd til dette!
Finnes det noen First Class på FedEx flighter? Og hva innebærer i tilfelle det? Teddyforet kasse i stedet for vanlig papp? :colgate:
...for Mauras store sønn ;)
Det var nå å ta litt da.. Riktignok er jeg både stor, og sønn (av min far), men Mauras? Nja... ;)
Forøvrig lærte jeg at Maura er et jentenavn i andre land, så det kunne jo vært riktig, bortsett fra at min mor heter noe annet..
..og forøvrig, når det gjelder språk jeg ikke skjønner bæret av, så gjelder vel det det meste untatt engelsk, og norsk/svensk/dansk..
Bizflyer
22-09-2008, 15:19
Hvis du skal på longhaul får du bare en overnatting før du må tilbake igjen, om du skal rekke trondheimsturen den 26ende. Litt dumt vel hvis du har betalt 50 høvdinger for en First Class billett???
jcnorway
22-09-2008, 15:25
Spørsmålet er om det er First Class slik som First-produktet til BA eller om det er snakk om en "semi first class", også kjent som Biz :lol:
Bizflyer
22-09-2008, 15:29
LHR-CAI med Egyptair i First??
Har ikke BA first på LHR-CAI også? Tipper midtøsten noe sted, ellers blir det for langt gitt tiden han har til rådighet.
Har ikke BA first på LHR-CAI også?
Jo, faktisk.. 40.085 for avreise i morgen, hjemreise på torsdag.. og da får man faktisk to netter der nede og: ankomst 23:25 tirsdag kveld, og hjemreise 07:35 på torsdag
Blir dog litt kort opphold i CAI hvis jeg evt. skulle flydd ned på onsdag, og opp igjen torsdag morgen...
Men ja, de flyr med First, faktisk med 747..
jcnorway
22-09-2008, 15:45
Har du vunnet i Lotto? :drunk:
Har du vunnet i Lotto? :drunk:
Har jeg ikke sagt... Priseksemlet over var bare et eksempel på hve en tur/retur OSL-CAI i First ville kostet om man skulle booket nå.. Nei, CAI er ikke svaret..
Keypoint
22-09-2008, 16:24
Hm.. First Class på Heathrow Express til sentrum og så på kinesisk restaurant??
Hm.. First Class på Heathrow Express til sentrum og så på kinesisk restaurant??
:colgate:
Det burde være innenfor rammene ihvertfall! :D
Det kan jo være at man er inne på noe.
Det er jo mulig å ta toget til Paris... Og de har vel første klasse også...
S
Tommy777
22-09-2008, 17:37
Jeg tror at Martin har lest litt for mye Flyertalk og kjoept seg BAH-DOH-BAH med BA, First ene veien, Club andre. Problemet er vel at han maa via LHR og helt net til BAH paa kjipklasse...
BAH-DOH-BAH er den billigste maaten aa reise BA F og C. Sist gang jeg sjekka rundt 3K norske t/r
Tommy777
22-09-2008, 17:58
Jeg tror at Martin har lest litt for mye Flyertalk og kjoept seg BAH-DOH-BAH med BA, First ene veien, Club andre. Problemet er vel at han maa via LHR og helt net til BAH paa kjipklasse...
BAH-DOH-BAH er den billigste maaten aa reise BA F og C. Sist gang jeg sjekka rundt 3K norske t/r
Blir vel feil siden han sier nytt selskap. Han har jo reist med BA foer..
Blir vel feil siden han sier nytt selskap. Han har jo reist med BA foer..
Logisk tenkt ;) Siden jeg flyr BA ned til LHR i morgen, så spiller det strengt tatt ingen rolle om jeg har flydd dem før eller ikke.. De ville da ikke vært et nytt selskap for meg på onsdag..
Forøvrig gøy å titte innom setekartet på nettinnsjekken.. Maaaaasse ledige seter fremdeles.. Er det bare lavt belegg, eller få som sjekker inn på nett?
Hehe, rekke de å servere noe som helst på den strekningen? Det er jo kortere enn BGO-SVG... :colgate:
Med avreise fra LON onsdag morgen (tidligst) og siden du skal rekke SK344 til TRD fredag 13:00 må du enten fly til OSL igjen med SK eller BA sin morgenmaskin fredag. Hvis vi utelukker europeisk destinasjon siden det er snakk om First, må dette være et sted i Midt-Østen eller Afrika (nord) der du får et døgn før nattflyvning og grytidlig ankomst på LHR fredag, men tviler sterkt på at du gidder betale dyr billett for et døgn på sluttdestinasjon (hvis du ikke har en sponsor eller blitt nyrik)...
Derfor er jeg overbevist om at dette dreier seg om tog til BRU eller PAR med Eurostar som lansert i en tidligere post. Fant billetter på First (eller Business Premier som det offisielt heter) til under €200 LON-BRU. Jeg tipper dermed BRU og retur med SN eller SK torsdag kveld, evt. SN fredag morgen slik at du rekker SK344.
Jeg kan si såppass, at billetten heter offisielt "First"..
Ok, ok... E.N. var farlig nær..
23/09-2008: BA763 OSL-LHR, Euro Traveller
-Tilbringer natten på Park Inn, Hyde Park. (http://www.hydepark.parkinn.co.uk/).
24/09-2008: First Great Western, avgang fra Paddington klokken 12:15, ankomst Cardiff, klokken 14:24
-Tilbringer natten på Park Plaza (http://www.parkplaza.com/cardiffuk).
25/09-2008: First Great Western, avgang fra Cardiff klokken 12:25, ankomst London Paddington klokken 14:33.
BA770, LHR-OSL, Club Europe.
Togbillettene er av typen First Advance Single, som gir sete i First Class (og til og med loungetilgang på Paddington og i Cardiff), og koster tilsammen den nette sun av £57, tur/retur.. Satser på en liten time i London på torsdagen, før jeg stikker ut til LHR i god tid, for å teste loungen..
I følge Wikipedia (http://no.wikipedia.org/wiki/Walisisk) snakkes walisisk av ove en halv million, og har offisiel status som språk i Wales, selv om jeg regner med at det går bra med engelsk der og.. Så selv om de strengt tatt ikke går rundt og snakker det språket, så har de allikevel et sptråk jeg ikke skjønner bæret av..
Aner ikke så mye om byen Cardiff, men skal ikke være der lenger enn at jeg ikke rekker å kjede meg ihjel.. Ble som nevnt litt spontanbestemt, og hadde et par alternativer, et som bl.a. involverte både nytt flyselskap, og ny flytype, men det endte opp med Cardiff (som forøvrig ikke har direkteruter med fly til noen av LON-flyplassene..). Mye av hensikten med turen, er forøvrig å ikke være hjemme førstkommende onsdag (ikke spør hvorfor.. har bare blitt en slags tradisjon..).
Var dog moro å følge med på denne tråden.. Regnet med at ordet "First" ville bli misforstått :D
FlightDeck
22-09-2008, 20:57
Jeg var i Cardiff for to år siden og hadde stor glede av det. Du bør få med deg Cardiff Castle, nasjonalmuseet var også bra. Ellers er vel ikke First Class på togene i Storbritannia så mye å skryte av (med noen unntak). Tok selv First TransPennine Express i dag! God tur!
Ellers er vel ikke First Class på togene i Storbritannia så mye å skryte av (med noen unntak). Tok selv First TransPennine Express i dag! God tur!
Jeg regner nok med at First på et tog, ikke er som First i nesa på en jumbo.. Men begge produktene heter det samme, og det var nok til at denne tråden ble bra underholdning for meg ^_^
FlightDeck
22-09-2008, 21:18
Ja, First Class kan i verste fall bety en litt bredere stol - og det er det. Men opplegget for din rute er nok mye bedre.
Ja, First Class kan i verste fall bety en litt bredere stol - og det er det. Men opplegget for din rute er nok mye bedre.
Forhåpentlig litt mer benplass også, for britiske tog (og busser) er trange:(
Fra loungene på T5 er det flott utsikt til rullebanene, en syd-lounge og en nord-lounge så det er bare å velge om man vil se landinger eller avganger. Evt. ta en tur i begge dersom du har god tid.
Have fun, Martin.
Keypoint
22-09-2008, 22:37
Regnet med at ordet "First" ville bli misforstått :D
Da var ikke mitt forslag så dumt alikevel! :D
Ha en god tur da Martin!
MountainDew
22-09-2008, 22:50
God tur Martin :) Ser fram til rapport
Forøvrig gøy å titte innom setekartet på nettinnsjekken.. Maaaaasse ledige seter fremdeles.. Er det bare lavt belegg, eller få som sjekker inn på nett?
Alltid godt belegg på 763, men pleier å være masse ledig frem til innsjekk starter. Så sjekker man inn på internett er man så og si garanteret den plassen man vil ha :)
London90
22-09-2008, 23:22
Du bør prøve å få kommet deg inn på fotballstadionen;)
Hvis ikke anbefaler jeg en tur ned til Bay området(tror det heter noe sånn, 20 min å gå fra slottet), fint område med noen resturanter med en norsk kirke.
Markedet er det ikke vits å hoppe innom, med mindre du interesserer deg for slikt da vel og merke.
Ellers er Cardiff en helt grei by, var der på en dagstur på våren engang;)
Da var en på vei. Fikk kommet meg ned til OSL, satte bilen på jobben. Og tuslet opp til terminalen.
Fant en automat, dyttet inn BA-kortet (som dessverre er blått..). Bekreftet at jeg ville beholde 10F, og så samtidig at noen hadde satt seg på 10D.. La oss satse på at ingen velger 10E frivillig, hvertfall.. Stod tiolfeldigvis ved side av to karer som skulle til USA, og holdt på å legge inn addressen for hvor de skulle bo... "..stat?? err'e Michigan, eller?? unnskyld? vet du hvilken stat New York ligger i??"
Stod snaue fem minutter i kø, før kofferten fikk en lapp på seg, og forsvant.. Det gikk kjapt gjennom security, uten en lyd.. Sitter nå ved gate 50, og konstanteret at Airbusen er på plass, og at de tre kvinnelige medlemmene av besetningen ser hyggelige ut..
Bizflyer
23-09-2008, 11:13
noen resturanter med en norsk kirke.
restauranter med norsk kirke inni?? :lol
BF:vb-rolleyes:
Gulboble
23-09-2008, 17:08
Hører dette hjemme på "TripReports" ?
Hvor er rapporten :question:
Turen videre gikk greit. Boarding i gang 25 minutter før departure, og da det var enda 5 minutter igjen, begynte noen å dytte flyet bakover. Da det var enda et helt minutt igjen til departure, dro kæpt'n (Teddy) Payne på med throttlene, og vi taxet fornøyd avgårde mot bane 01L.
Vi holdt oss til venstre (det går altså to paralelle taxebaner nedover mot bane 01L). Før vi krysset over, slapp vi fram en liten belgier, som feis avgårde retning BRU.. Ble stående og vente litt til, og plutselig kom det en koreaner, gitt.. Vi dro så avgårde da 10 minutter etter STD, med kanskje en 90% belegg bak, og hvertfall en fire-fem ledige seter foran, av de 7 radene som gjorde nytte for seg som Club Europe..(Ikke medregnet de sju midtsetene på høyre side, som jeg mener ikke blir solgt..) Nabosetet forble ledig, og benplassen var grei.
Jeg håper forøvrig ikke det er meningen at exit-row skulle ha noe bedre benplass, for selv om jeg hadde grei plass, så håper jeg ikke at de andre radene var trangere..
Vel oppe, kom steward Edward Osbourn med sandwicher, og alternativene var ost eller kylling, som jeg valgte.. Hans kvinnelige kollega Jone kom etter med drikketralla, og det ble en cola på meg.. (Kjente et menneske som het Jone en gang.. Han lå i køya under meg på rekrutten) Hun som var sjefen ombord, så jeg nesten ikke, og hun som var penest, jobbet foran
Serveringen var ikke voldsomme greiene, men allikevel er det ålreit at noen tilbyr noe gratis bak i kabinen og..
Landet på 9L, og bremset forholdsvis hardt, før vi taxer ned til andre enden av T5, og fant en gate.. Glemte å sjekke klokka, men ba.dom rapporterer om "on schedule", så nada delay.. Ellers, alt i alt en grei opplevelse med BA på Economy..
Gikk gjennom en laaang gang, og kom til UK Border, hvor selvsagt havnet i kø bak en som tydeligvis ikke slapp inn, men det ble da min tur.. Hun så på passet, så på meg, og jeg fikk passet tilbake med et lite "cheers"..
Kofferten? Har man flydd BA, ser man vel ikke den igjen? Ventet ved båndet i to minutter før den kom ut av hullet i veggen.. Om den da evt. hadde gått en runde allerede, aner jeg ikke..
Fant Heathrow Express, kjøpte billett, og var snart på vei mot London..
Her kommer toget først inn, slipper av folk, så stenger de mens noen medarbeidere går gjennom toget, før de åpner igjen og slipper på nye reisende.. Jeg skjønte først at jeg ikke skulle gå på, da jeg så de andre stod der som spørsmåltegn.. Var dog en dame, som - nølende - gikk inn.. Da begynte PA-anleggetå skrike: "Do not board this train!! This train is not ready for Boarding!! If you have boarded the train, please leave the train!!", og så gikk dama av igjen :p. Skulle nesten tro de som pratet så henne..
Ombord havnet jeg i Quiet Zone, som strengt tatt er et fett for meg.. Reiste alene, så jeg hadde ingen planer om å prate ombord. Var dog morro å se han som satt på andre siden, stirret rett på skiltet som opplyste om at bl.a. mobilbruk ikke var lov, der han satt: Hello? Yes, I saw your e-mail...."
Framme på Paddington, var det å gå på hotelljakt.. Haddde adressen, og visste det lå ved Hyde Park.. Her var GPS-funksjonen på iPhone gull verdt (og det er vel det gullet jeg betaler for til Netcom etterhvert og .. Fikk sjekket inn, og av alle etasjer, fikk jeg rom i kjelleren!! Rommet et søk ikke så ille, bortsett fra at de har et skap som det står minibar på, uten noe inni (det er derfor jeg ikke drikker...)
Fant også ut, at adapteren jeg kjøpte på OSL, ikke ville passe med laptopladeren, så nå har jeg nesten flatt batteri, og nada lademulighet.. iPhone til unnsetning igjen :). den her heldigvis en passer som vil inni pluggen..
Edit: Løste problemet, og har samtidig oppdatert denne posten litt.. Får liksom skrevet litt mer på en pc, enn hva en gidder på en iPhone..
Fant også ut, at adapteren jeg kjøpte på OSL, ikke ville passe med laptopladeren, så nå har jeg nesten flatt batteri, og nada lademulighet.. iPhone til unnsetning igjen :). den her heldigvis en passer som vil inni pluggen..
Tips for UK - Hvordan få norske plugger i en britisk stikkontakt (funker på 9 av 10 kontakter):
En britisk stikkontakt består som kjent av tre rektangulære hull. To for strøm og en for jording. Alle hullene har er form for plastluker inni, og det er de som skaper problemene. Plastlukene styres derimot av "jordingshullet", så hemmeligheten er å stikke noe inni der som gjør at lukene for selve strømkontakten åpner seg. Fikk noe spist eller skarpt og kjør det inn i hullet for jording. Da åpner de andre lukene seg og det er bare å smelle inn laderen uten noen form for adapter. Går det ikke med makt, bruk mer makt!
Dette gjorde jeg hundrevis av ganger under mine 3 år i Skottland og har brukt det meste av både strømførende og ikke-strømførende redskaper for å få åpnet djevelskapet. Så det går fint å klare seg i UK uten adapter;)
Dette gjorde jeg hundrevis av ganger under mine 3 år i Skottland og har brukt det meste av både strømførende og ikke-strømførende redskaper for å få åpnet djevelskapet. Så det går fint å klare seg i UK uten adapter;)
Og hvis du bruker noe strømførende så være sikker på at du treffer ett hull da :8:
Har brukt samme trikset, men pass på at du får lukene helt opp, hvis ikke kan det hende du river av metalltuppen når du napper ut ledningen igjen - det holdt på å hende meg en gang. Dvs. ikke røsk ledningen ut, men lirk den ut hvis du merker motstand. :exclaimation
Og hvis du bruker noe strømførende så være sikker på at du treffer ett hull da :8:
Har brukt samme trikset, men pass på at du får lukene helt opp, hvis ikke kan det hende du river av metalltuppen når du napper ut ledningen igjen - det holdt på å hende meg en gang. Dvs. ikke røsk ledningen ut, men lirk den ut hvis du merker motstand. :exclaimation
Pga lukene, så er det vanskelig å få noe inn i de strømførende. Dessuten så ser de aller fleste hvilket hull som er for jording (hvis ikke overlater jeg det til Darwin å rydde opp)
Og som du sier, det lønner seg å være litt forsiktig når man skal da den ut
jeg har tydeligvis den tiende.. Fikk lett åpnet lukene, men pinnene på laptopkontakten er visst litt større enn de på f.eks. telefonladeren, så hullene blir fortsatt for små.. Men takk for tipset..
Edit: Var dog ikke verre enn at adapteren og laptopkontakten fikk hilse på hverandre allikevel :colgate:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/kontakt.jpg
Dersom man mener at man er så oppegående på elektriske saker at det ikke er fare for at Darwin rydder en av banen så kan man jo skru av lokket så får man ikke problemer med hullene i det hele tatt - funker noen plasser (don't try this at home, dette er bare et teoretisk eksempel........). Alternativt finne et annet sted å plugge seg inn.
Flyet, rommet, badet og utsikten.... Minner og om at posten over er letterre oppdatert, etter at pc'en våknet igjen..
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/London%202008/DSC_0012.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/London%202008/DSC_0014.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/London%202008/DSC_0016.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/London%202008/DSC_0019.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/London%202008/DSC_0021.jpg
Tommy777
23-09-2008, 18:41
Maa du pelle deg ut i London og ikke strutne nedi kjellerhullet, kamerat
Tips for UK - Hvordan få norske plugger i en britisk stikkontakt (funker på 9 av 10 kontakter):
En britisk stikkontakt består som kjent av tre rektangulære hull. To for strøm og en for jording. Alle hullene har er form for plastluker inni, og det er de som skaper problemene. Plastlukene styres derimot av "jordingshullet", så hemmeligheten er å stikke noe inni der som gjør at lukene for selve strømkontakten åpner seg. Fikk noe spist eller skarpt og kjør det inn i hullet for jording. Da åpner de andre lukene seg og det er bare å smelle inn laderen uten noen form for adapter. Går det ikke med makt, bruk mer makt!
jeg prøvde noe av det der mer makt første gang jeg var på travelogde i Manchester og det endte med at jeg mørkla hele rommet og fikk nytt rom siden det tydligvis var gått en sikring eller så i kontakten på veggen :)
På Tommy's oppfordring ble det en tur ut.. Tok tuben fra Lancaster Gate, ned til Tottenham Court Road.. Tuslet litt rundt, på jakt etter middag, og havnet på Angus Aberdeen Steak House.. Ble noen friterte sjampinjonger som starter, etterfukgt av en pepperbiff, med løkringer, og peppersaus.. De har forresten skjønt LLC-konseptet, der.. selve biffen kommer ikke med annet enn et par salatblader, også må alt annet bestilles som Sider Orders.. Skylte det hele ned med et par pints med øl.. Tror det stod Carlsberg på tappekrana.. Skeiet så ut med dessert: Sitronmarengspai, og en latte...
Tuslet Oxford Street tilbake, og dumpet innom HMV, hvor det ble handlet litt DVD'er, og tok så tuben tilbake hit.. Satser på å teste ut baren nede.. eh, oppe, før jeg tar forholdsvis tidlig kveld, før morgendagens togtur...
Vel ombord. 2-1 seating, og jeg fikk enseteren. Annenhvert sete står med/mot kjoreretningen, med bord i mellom, så jeg kan evt. få noen sittende rett foran meg.. Setet er dog ikke reservert til noen.. Og nå drar vi.. Cardiff neste :)
Våknet, spiste frokost.. Helt grei hotellfrokost, og for en gangs skyld smakte eggerøren hakket bedre enn den så ut! Eneste minus, var at når jeg hadde spist opp, skulle jeg hente meg en vaffel og en sjokolademuffin, for å spise til resten av tekoppen.. Var boerte fra bordte i to ett minutt, og da jeg kom tilbake var den tekoppen borte.. Spiste vaffelen og drakk opp et glass juice, før jeg tok med meg muffinen og gikk..
Sjekket ut litt over 11, og tuslet så mot Paddington station.. Det var ikke verre enn rundt to hjørner, og følg den gata der, så var en der.. Myr enklere en min GPS-leteaksjon i går..
Vel inne, gikk jeg flørst til en billettautomat, og fikk printet ut de billettene jeg hadde bestilt.. Skulle også være en longe for First Class passasjerer, men den fant jeg ikke.. Ble innkjøp av en sandwich, drikke og litt lesestoff på WH Smith, og så var det å vente til det ble opplyst hvilket spor toget stod i.. De har et system, hvor infoen ikke kommer opp, før cleaning o.l. er ferdig.. Jeg så "mitt" tog lenge før jeg visste at det var det...
"Boarding" startet i god tid, og jeg tuslet ombord i vogn H, som var bakerst.. (Jadda, First Class var bakerst.. Men antar at det er motsatt tilbake..).
På billetten stod det 7F, og på setene stod det kun tall.. Seating var forøvrig - som nevnt - en 2-1 konfigurasjon, og jeg hadde fått et sete "alene" på enersiden.. To seter stod plassert mot hverandre på hver sin side av et bord, og begge hadde nummer 7! Skjønte dog at F'en betydde "Face" i kjøreretningen, altså at jeg satt "riktig" vei.. Kupeen, bestod av 4 bord på hver side, med da tiilsamen 24 seter, og det var vel ca. halvfullt der jeg satt.. Var noe dressfaktor ombord..
Kom etterhver en kar med en tralle og tilbød div drikke og snacks.. i utgangspunktet takket jeg nei, men spurte så om han hadde noe sjokolade.. Fikk så en liten pakke med to kjeks, med bl.a. sjokolade i, og så så han nesten litt forskrekket ut over at jeg egentlig ikke ville ha noe..
Det var en trivelig tur gjennom det britiske landskapet, og da vi passerte grensa til Wales, begynte sola og titte fram og :)
Framme i Cardiff omtrent on-time, om ikke et par minutter før.. Det morsomme her, er at alle skilt, står på både engelsk og walisisk, og det som står på Walisisk har som regel ingen sammenheng med det engelse ordet (annet enn at det betyr det samme..)..
Fram med iPhone, og GPS, men skjønte fort at her hadde jeg bestilt et hotell som egentlig lå litt for langt unna jernbanestasjonen.. Mariott derimot, lå rett ved siden av..
Tuslet mot drosjene, egentlig for å høre om det var langt unna.. "other seid øf tåun" var svaret, og jeg spurte om han kunne kjøre meg dit.. Joda, og en £4.30 senere, var vi framme.. Begynte å fomle med de britiske myntene, gav de til han, med en "This should be a little extra?", og han lyste opp!!
Ut med bagasjen, og inn døra, der en riktig så søt og hyggelig jente sjekket meg inn.. Her hadde jeg håpet at de skulle be om å få se pass, oppdage datoen, og oppgradere meg til suite, men nei.. Hun var kun interessert i Mastercardet mitt...:angry:
Uansett, kom meg opp på rom 127, som er mye større og finere enn det i London, samt en 20-30 pund billigere.. Her var det også noe i minibaren, og det er derfor jeg drikker..
Nå tenker jeg det snart blir ut å titte litt på byen, og få en "ny" Hard Rock Cafe i samlingen.. Middag blir det hvertfall uansett..
MountainDew
25-09-2008, 01:52
Heia!
Har samme adapter og hadde også litt problemer med hullene første gang. Det er bare til å presse på så utvidet det seg etterhvert og den fungerer nu til både pc og mobil.
Kos deg videre på tur :)
Jada, Fredrik.. Det er bare å presse på, hvis det er litt trangt ;
Har heldigvis sånn derre iPhone, som kan lades via USB-porten på laptopen, så da trenger jeg faktisk bare en kontakt.. Nok en fordel jeg nettopp oppdaget med den telefonen..
Ellers: Bevæpnet med Nikon, tuslet jeg nedover retning der jeg hadde kommet fra.. Takket være Google Maps, fant jeg ut at strekningen jeg hadde tatt taxi på, ikke var så lang å gå, om en bare kan veien.. "Other seid øf tåun" er ikke nødvendigvis så langt, her i Cardiff :D
Fant Hard Rock, og ble godt tatt vare på av Katie ;). Ble servert følgende:
HRC Bruschetta
A new twist on bruschetta. Freshly toasted
French baguette bread brushed with olive oil,
fresh garlic and herb cream cheese. Topped with
balsamic marinated diced tomatoes and grated
Romano cheese.
Smoked Bar-B-Que
Beef Brisket Sandwich
Our slow hickory smoked thick sliced beef brisket
topped with Hickory Bar-B-Que sauce
and crisp fried onion straws. Served with
seasoned fries, ranch beans and fresh coleslaw.
Ice Cream
Our Hard Rock signature ice cream
offerings are Vanilla, Chocolate and Strawberry.
Skylte det hele ned med øl..
Det var en heller mettende opplevelse, så nå så jeg ikke for meg annet enn å legge meg nedpå.. Kjøpte et par t-skjorter, før jeg begynte å gå videre.. Knipset litt mer, og skulle ta bilde av HRC-skiltet, da en eldre mann plutselig skvatt till: "Somtein'somethin'somethein'kæmera??", sa han forskrekket.. Jeg fortalte hva jeg tok bilde av, og han ble nærmest lettet, og gikk videre...
Fant igjen hotellsengen, og la meg ned for å fordøye maten. For som et gammelt jungelordtak sier: "Når Martin ikker spiser opp maten, da er han skikkelig mett".
Bestemte meg så for å utforske hotellbaren, og det ble en GT.. Ålreit bar, og
ikke så dyrt, sett med norske øyne (under 40 NOK for en GT..). Ville ha en drink til, men her synes jeg personalet strøk med glans.. Selvsagt kunne jeg bedt om det, men høflige, beskjedne meg, gjør ikke sånt når noen ser opptatt ut, og det så de ut som hele tiden.. At jeg så sitter der med et tomt glass og blar i barmenyen burde kanskje være et tegn på at han der vil ha mer å drikke, og at baren kan tjene mer penger??
Til slutt gikk jeg, og tuslet ut på gata en liten tur.. Overraskende mye liv til å være midt i uka.. Jeg må innrømme at bråkete utesteder heller ikke frister, så kvelden endte med en liten drink fra minibaren på rommet.
Begynte dagen i dag med å våkne 5 minutter før klokken. Som på Park Inn, er også vaskedamene her på Park Plaza av typen som kommer tidlig.. Hørte en lyd som kunne minne om banking.. jeg lar det alltid banke to ganger før jeg evt. sjekker hva som skjer, men her gadd de ikke banke en gang til: Plutselig gikk døra opp, før den gikk like fort igjen.. Om det var hun jeg traff på gangen på vei til frokost, så kunne hun godt ha kommet inn ;)
Frokost, ja.. Penere frokostrom enn på Park Inn.. Og i motsetning til selvbetjeningstoastmaskinen i London, om de her faktisk med toast til deg.. Da jeg hadde vært og forsynt meg av buffeen, stod to skiver toast og en kanne te klart på bordet :) Fant dog ut at jeg måtte betale, eller: De satte det på "accounten" min.. Allikevel, går det sånn ca. opp-i-opp med prisen jeg betalte i London (der frokosten var inkludert), og dette hotellet er igjen et penere, bdre hotell, så definitvit mer for pengene i Cardiff.. Eneste minuset med hotellet, må være at DHL hadde konferanse her i går.. Lobbyen var full av diverse skilt som fortalte hvor DHL skulle ha møte, hvor DHL skulle spise lunsj, osv..
Skulle igjen prøve trikset med å hente en sjokolademuffin til resten av tekoppen, og på vei tilbake så det nesten ut som om noen drev og ryddet av bordet mitt igjen (var heldigvis bare nabobordet..)..
Ligger nå og slapper litt av, før jeg regner med å skjekke ut om en drøy time, for så å tusle ned til Cardiff Central, og tolvfemogtjuetoget til London, og etterhvert Heathrow Express til LHR, der T5 skal utforskes.. Før det satser jeg på en lunsj på et sted jeg så over veien for Paddington sist jeg var der (Garfunkles)..
Er også sjekket inn på 4F, og da jeg nettopp sjekket, hadde jeg treseteren for meg selv :) Ser at de nok en gang kjører 7 rader med business, og jeg gleder meg til å prøve det produktet igjen :)
Er også sjekket inn på 4F, og da jeg nettopp sjekket, hadde jeg treseteren for meg selv :) Ser at de nok en gang kjører 7 rader med business, og jeg gleder meg til å prøve det produktet igjen :)
God tur hjem - og sånn for ordens skyld så er det bedre plass på A og C enn på DEF i og med at B alltid er blokkert hos BA i C-klasse (dvs. komprimert B-sete)
Vet godt at de kjører en 2-3 seating.. Tenkte allikevel jeg skulle bli på høyre side, da jeg regner med at ingen velger midtsetet.. De kan umulig være smalere enn ET-setet jeg hadde nedover allikevel, så det skal gå bra. Nå er forøvrig kun den bakerste toseteren ledig. Sist jeg fløy satt jeg nest bakerst (tror det var rad 6), og fikk maten ved Kristiansand... Det ble mer stress enn kos og få i seg maten, så nå sitter jeg gjerne litt lenger fram..
Bizflyer
25-09-2008, 12:05
Var det egentlig noe mål og mening med denne turen? Reise til Cardiff for en enkelt overnatting, et besøk på HRC og så hjem igjen? Ja, jeg bare lurer (og det er sikkert derfor jeg drikker også!)
Mening med turen? Egentlig ikke, annet enn turen i seg selv..
I utganspunktet pleier jeg å ta fri den uka jeg har bursdag, samtidig som jeg ofte forsøker å være borte på selve dagen.. I år ble det litt spontant, bestemt i forrige uke.. Fant da ut at HRC var en grei grunn til å besøke en ny by.. Ellers har jeg da fått flydd, sett T5, reist med tog i UK, og fått meg en tur på biz i samme slengen.. Egentlig mesteparten av hensikten...
Fikk forøvrig sjekket ut.. Samme dame som sjekket meg inn var på jobb, og jeg fikk bekreftet det jeg trodde: Hun hadde det forholdsvis norske navnet Martine.. Martines kollega sjekket meg ut, lurte på om alt jeg hadde tatt fra minibaren stemte.. Ble også spurt om jeg hadde hatt en extra frokost. Nei, bare en, sa jeg.. Fjotten i frokostsalen hadde da "charget" meg for en frokost som i utgangspunktet var inkludert (tror jeg..).
Togturen tilbake var ikke mer spennende enn turen ned, annet enn at det forrige toget var forsinket, og at de som skulle vært med det måtte bli med vårt..Var fortsatt ikke mer enn halvfullt i vogna jeg satt i..
Frammme ved Paddington, kjapp lunsj på Garfunkels bestående av Club Sandwich og cola, som kostet litt mindre enn jeg hadde igjen i kontanter... Det må være første gang jeg klarer å beregne uttak av utenlandsk valuta så bra.. Måtte derfor bruke kortet ti togbilletten, og siden britene tydeligvis har andre bankkort enn oss (meg, hvertfall, som ikke har sånn fancy chip), måtte jeg gå i luka... Var vel fremme på LHR drøye tre timer før avgang...
Opp til Departure, og deretter bort til andre enden der de har Club-sjekk-in.. Printet boardincardet fra en automat, og leverte kofferten til en hyggelig dame, som til og med festet Priority-tag på den.. Gleder meg til å se om den funker.. Så gjennom Security (Fast Track og greier :)) uten et pip.. Også greit og slippe å måtte styre med å ta ut laptopen.. Ellers er sikkerhetskontrollen på T5 en liten risikosport, da boksene man legger ting i, forsvinner under båndet og forsvinner tilbake.. Er man ikke kjapp nok, forsvinner tingene...
Sitter nå i loungen, og titter på fly, og hører samtidig at alle domestic flights, samt short-haul mellom klokken 17 og 18:30er kansellert, pga. noe radar-trøbbel.. Alle flighter etter klokken 18:30, er foreløpig "pending".. Dette kan bli gøy...
Og ba.com påstår estimated departure på BA779 klokken 02:15 :cry:
Godt du sitter med god utsikt og fri tilgang på vått og tørt da - lykke til. Skal se du må gå rett på TRD-flyet i morgen tidlig.
Ser ut til at dette kan ta litt tid ...
http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/4157056/
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/london/7636330.stm
Tommy777
25-09-2008, 19:56
Saa der sitter du.. Det er bare aa gaa rett paa fylla. Eneste riktige aa gjoere i en slik situasjon.
Foroeverig har jeg overhodet ikke skjoent det Hard Rock opplegget ditt. Helt grei mat, dog overpriset, men det kunne ikke falle meg inn aa spise et eneste maaltid paa en amerikansk kjede naar jeg besoeker en ny by.
Stikk innom og kjoep den jaevla T-skjorta di og gaa paa en lokal anbefalt restaurant, mann :p
Tommy777
25-09-2008, 19:58
Canceled..
Ja ja, haaper det er plass paa morraflyet saann at du rekker flyet ditt til TRD:p
Skynd deg til lounge dama for aa booke om!!!
Saa der sitter du.. Det er bare aa gaa rett paa fylla. Eneste riktige aa gjoere i en slik situasjon.
......... og gaa paa en lokal anbefalt restaurant, mann :p
Han er jo i England - da får han både mat og fyll på nærmeste pub :cheers:
For det første:Hvor jeg spiser, føler jeg er opp til meg.. Gidder ikke på krangle om det...
Second:
Satt i loungen, hadde akkurat tatt en cola (hadde bil på OSL som jeg hadde planer om å sitte i nå). Div. batterier begynte å bli flate, så jeg tuslet rundt etter en ledig plass med stikkontakt.. Fant en, og gikk og sjekket flightinfoskjermen på vei for å hente tingene mine: BA 770 Oslo canceled!!!
Som den uerfarne loungegjesten jeg er, fant jeg allikevel ut at de damene bak den skranken, kan sikkert hjelpe meg..
Det ble min tur, og jeg la fram problemstillingen min. Hun sa så jeg skulle gå til Flight Connections Center (FCC). Det er da der man går gjennom når man connecter gjennom/til/fra T5.. Ble fortalt at jeg skulle gå til gate 14 eller 16... Tuslet ned dit, og så en skranke.. Her var jeg - som jeg og hadde vært oppe i loungen - overrasket over den korte køen.. Det var dog ikke riktig skranke, og en dame ba alle som hadde fått flighten kansellert gå til CC (Jeg var fortsatt ikke helt sikker på hvor det var..), og alle fikk beskjed om å gå til gate 16.. Vi ble loset gjennom gaten, og ned et par etasjer, hvor FCC lå.. Her var det plutselig litt mer kø.. Skjønte fort at noen av skrankene var til "de uvaskede", men de til venstre var til de som fløy First/Club, eller var Sølv eller Gull hos BA. Siden jeg fløy Club, gikk jeg dit...
Og hvilket sjakktrekk :drunk:. Jeg må innrømme at jeg ikke fukgte helt med på det selv, men hørte andre snakke om at den "vanlige" køen gikk fortere.. Det var flere mennesker i køen, men samtidig flere agenter bak skrankene..
Jeg vet at jeg havnet i køen en eller annen gang før min gate egentlig skulle close (18:45, lokal tid), og da jeg endelig var ferdig, skulle jeg egentlig ha landet på OSL.. Så en to-tre timer i kø, stod jeg nok..
Nå skal jeg ikke skylde på BA for det som skjedde, for det er ikke de som styrer ATC-tjenesten i det landet her, men litt pepper skal de får, fordi noen plutselig fant ut at skiftet var over, og gikk hjem... Kom riktignok noen nye etterhvert, men det skapte nok en del irritasjon i køen... Ble til slutt min tur, og da gjorde de definitivt jobbe sin! Kunne velge mellom både den første, og den andre flighten i morgen.. Med den første kunne jeg ha rukket TRD-flyet, med ankomst klokken 11, men for å være helt ærlig, følte jeg ikke for å stå opp for å rekke 07:55-flighten, for så å lande på OSL klokken 11, hjem, dusj, tilbake, og ombord hos SK klokken 13... Jeg bestemte meg fort for å ta en no-show i morgen, og droppe TRD denne helgen... Litt surt med den urefunderbare flybilletten, men jeg får hvertfall avbestilt hotellet...
Fikk også diverse vouchers, som gav meg to gratisturer med "Hotel Hoppa", som er en Shuttle-service til de lokale hotellene, samt en voucher som gaver meg både et rom, middag og frokost på Holiday Inn, M4 Junction 4 (http://www.ichotelsgroup.com/h/d/hi/925/en/hotel/lonno?rpb=hotel&crUrl=/h/d/hi/925/en/availsearch&ias=y).
Så var det nok en gang "inn" i UK, og til bagasjebåndene.. Karen i FCC sa jeg skulle går til bånd 7, som var tomt, dog skulle det komme noe fra bl.a. GVA på det.. Tittet rundt på de andre båndene, men null spor til min koffert.. Så titter jeg tilfeldigvis opp på en skjerm: "Is your flight cancelled?" Jepp!! "Go to carousel 9".. Aahh. Var ikke det kameraten i FCC sa.. Gikk dit, og fant kofferten med en gang..
Så ut, og finne ut hvor bussen gikk fra. Fant holdeplassen, og ble sistemann ombord på en stapfull buss, som kjapt var fremme.. Kom meg inn, og fikk sjekket inn med en gang, i en egen skranke for de som hadde fått en kansellert flight.. Og sånn for å gni de ekstra inn, fikk jeg rom 769, slik at hver gang jeg går ut døra, ser jeg rett på skiltet på rommet over gangen, 770, som var flightnummeret på flighen min..:angry: :D
Kom meg opp, fikk satt i gang lading av laptop og telefon, og gikk ned og fikk meg mat.. Grei liten buffer, så det var faktisk "all you can eat".. Ble forklart prinsippet med bufeen, og ble og forklart at jeg måtte betale drikke selv.. Greit det, måtte bare ut i minibanken og ta ut litt mer.. Vel tilbake, forsynte meg et par ganger, uten at hun som hadde fortalt meg at jeg måtte betale for drikke kom og spurte hva slags drikke jeg ville betale for.. Fikk til slutt huket tak i en kar, og bestilt en øl.. Da ølen kom, var jeg ferdig med å spise, og egentlig var ikke ølen god heller.. Men ellers helt ok mat...
Er nå booket på BA766 i morgen, og allerede sjekket inn på sete 4F.. Frokosten her var til 10:30, så det passer greit.. Bør rekke en drøy time i loungen i morgen og.. Hey, jeg får to loungebesøk på en billett :)
Som nevnt over: Jeg klandrer ikke BA for noe..Flighten ble kansellert pga. ATC-tull, og ok, selv om dama i loungen kunne ha ordnet det, og selv om de kunne vært et par til på jobb i FCC hele tiden, så hadde jeg ikke kommet meg fra LHR i kveld uansett.. Det tok kanskje litt tid, men når det endelig ble min tur, ordnet de kjapt opp, med både hotell og mat, og kjapp ombooking, uten spenstige omroutinger rundt i Europa.. Jeg ser nok ikke igjen pengene for SK-flighten (Jeg kan vel ikke få igjen de på noen reiseforsikring??), men det får heller være...
Det skjedde hvertfall noe spennende på denne turen :p
FlightDeck
26-09-2008, 00:38
Du kan helt sikkert få igjen pengene for TRD-reisen (fly og tog) på reiseforsikring. Selv hadde jeg nok forklart situasjonen for British Airways og fått dem til å booke en flight til Trondheim.
Du kan helt sikkert få igjen pengene for TRD-reisen (fly og tog) på reiseforsikring. Selv hadde jeg nok forklart situasjonen for British Airways og fått dem til å booke en flight til Trondheim.
Nja.. hadde ikke gått uansett.. Om de hadde booket meg via OSL, så hadde jeg hatt en totimers connection, og jeg hadde vært nødt til å dra hjemmom og bytte ut litt klær, så det hadde blitt stress.. og evt. andre routinger LHR-TRD hadde vært uaktuell av samme grunn...
FlightDeck
26-09-2008, 01:12
Nja.. hadde ikke gått uansett.. Om de hadde booket meg via OSL, så hadde jeg hatt en totimers connection, og jeg hadde vært nødt til å dra hjemmom og bytte ut litt klær, så det hadde blitt stress.. og evt. andre routinger LHR-TRD hadde vært uaktuell av samme grunn...
Du kunne jo bare sagt hvilken avgang du ville med, ikke noe problem. Moren min skulle videre til Bergen med SAS og mistet flyet sitt fordi British Airways ble kansellert nå i vår. Men de bare booket en ny billett til henne på det tidspunktet hun ville. Og hadde de ikke gjort det ville selvsagt reiseforsikringen dekket kostnaden om hun hadde måttet kjøpe seg en ny billett.
litt-amatør
26-09-2008, 01:34
Og den drikken burde vel defintivt BA spandere...? Uten mat OG DRIKKE duger helten ikke osv.;) Litt kjedelig situasjon, håper du kommer deg greit av gårde i morgen og at du får tilbake litt på de billettende du nå ikke får brukt.
Du sier noe, litt-amatør... Jeg valgte å ikke drikke alkohol i loungen, siden jeg skulle kjøre hjem, men hadde strengt tatt muligheten... Så da kunne jeg vel fått en øl på hotellet og??
Nei, vet du hva? er bare glad for at det ordnet seg når det først ordnet seg.. Sånn i ettertid, kommer jeg nok til å se tilbake på det, og synes at det var litt morro og ha vært med på noe sånt en gang...
Sånn i ettertid, kommer jeg nok til å se tilbake på det, og synes at det var litt morro og ha vært med på noe sånt en gang...
That's the spirit!!
Tommy777
26-09-2008, 02:44
That's the spirit!!
He he.... Det er slik holdning flyselskapene liker.. Jeg hadde nok tatt en litt annen approach
Pass naa for all del paa aa ta vare paa alle kvitteringer for alt du kjoeper undeveis.
Og nest sist (men ikke minst) soerg for aa ringe SAS slik at du faar tilbake skattene paa den ubenyttede billetten din. Blir fort en hundrelapp eller to.
Og aller sist: For Guds skyld: For fremtiden: Det aller viktigste med at man reiser paa business er at man skal unngaa koeer. Neste gang ei loungedame sier nei, si nei til henne!
Tror nok ganske mange ville tatt en annen approach - og det berettiget.
Martin: Jeg oppdaget akkurat et annet "business kupp" - Swiss ser ut til å tilby discounted C-klasse enda billigere enn BA - ser du kan få CPH-ZRH for 1200 danske (CPH-LHR for 1450). Så nå er det vel bare å håpe LX tar en titt på OSL, eventuelt å komme seg ned til CPH først, så før du prøvet et annet selskap foran i kabinen. :P
FlightDeck
26-09-2008, 09:06
Martin: Jeg oppdaget akkurat et annet "business kupp" - Swiss ser ut til å tilby discounted C-klasse enda billigere enn BA - ser du kan få CPH-ZRH for 1200 danske (CPH-LHR for 1450). Så nå er det vel bare å håpe LX tar en titt på OSL, eventuelt å komme seg ned til CPH først, så før du prøvet et annet selskap foran i kabinen. :P
Jepp, har skrevet om Swiss Business-kupp tidligere. Deres ufleksible business-biletter er utrolig billige - nesten på alle ruter! Forskjellen til Economy er ikke stor.
He he.... Det er slik holdning flyselskapene liker.. Jeg hadde nok tatt en litt annen approach
Hva mener du? BA har her gjort det jeg føler de kan for å hjelpe meg, og jeg er fortsatt en fornøyd kunde.. Hva slags approach ville du tatt hvis du hadde vært i samme situasjon i går kveld?
Anyway, greit hotell.. Nettopp ferdig md frokosten, som var nesten av de bedre jeg har hatt på turen, faktisk.. Tror eggerøren var best her.. Vaskedamene banker forøvrig her også, men går når de skjønner at jeg fortsatt er her.. Og resepsjonen er veldig flinke til å ringe opp og fortelle at jeg skylder dem panger (internett).. Jada, det hadde vel holdt og fortalt meg det ved utsjekk??
Drøyer'n en snau time, før jeg stikker tilbake til LHR, og kvartpåettflyet..
Bizflyer
26-09-2008, 11:17
Har selv opplevd at loungedragene ikke kan foreta ombookninger ved kansellering, da billettkontoret sitter på oversikten over hotellrom osv. Var ute for det samme i Hamburg for et drøyt år siden, og da ventet jeg 1,5 timer i kø for å få booket om og få hotellrom. Men da var alle flighter sørover fra HAM kansellert pga dårlig vær i den delen av Europa. Men når jeg først kom frem, ble alt fikset til toppkarakter!
Da var en tilbake på T5.. Sitter i den nordre loungen, og ser flyene lande på 09L..
Bagasjen sendt nok en gang, men denne gangen var agenten gjerrig på Priority-tag'en... jaja.. De virker vel ikke på OSL allikevel??
Så til Security, og til tross for nøyaktig samme antrekk som i går (eller: har andre sko, men de lå på båndet), så peip det.. Fikk så et flashback til mitt første LHR-besøk som 15-åring, da en kraftig mann begynte å ta på meg..
snaue halvannen time til gaten closer, såm er det heimatt på sete 4A.. Ser også ut som det er en 319... (håpet på 321..)
Disse "Please do not disturb" lappene er en genial oppfinnelse. Prøv de neste gang på hotell. :)
Disse "Please do not disturb" lappene er en genial oppfinnelse. Prøv de neste gang på hotell. :)
Jada!!
Men: har ikke vaskedamene en slags oversikt over hvilke rom gjester skal sjekke ut av? F.eks. på et av hotellene, stod det at "Bed sheets will be changed every third day, or on the day of your departure". Det vil si at de må ha en slags oversikt over når det flyttes ut av de forskjellige rommene. Og når en kan beholde rommet til klokken 12, så kunne de f.eks. tatt de rommene til slutt? Evt. sjekket med resepsjonen om gjesten var ute eller ikke?
Dessuten har jeg jo ikke rukket å henge den ut, når jeg nermest våkner av at døra spretter opp...
jcnorway
26-09-2008, 12:23
Heng denne ut før du tar kvelden så er du sikret :)
Uansett "do not disturb", Hard Rock Cafe og kanselleringer ser det jo ut som du har hatt en fin tur, og det var vel hensikten? At det ble litt krøll i går, men at du fremdeles er fornøyd kunde er jo hyggelig både for deg og selskapet. At andre her ville håndtert situasjonen på en annen måte er jo ikke rart, noen reiser mye og er lei forsinkelser, mens du hadde jo ferie og fikk en opplevelse av dette. At noen ville spist på en lokal restaurant, mens andre spiser på HRC er vel fordi vi har forskjellig smak, og det er vel derfor vi drikker....
Så får vi håpe at turen til OSL gikk fint og at du fikk en god lunsj ombord :)
Bagasjen sendt nok en gang, men denne gangen var agenten gjerrig på Priority-tag'en... jaja.. De virker vel ikke på OSL allikevel??
Hvis du ser det, kan du jo også kommentere det. Kan jo være lett å glemme og sette på....
Jepp, har skrevet om Swiss Business-kupp tidligere. Deres ufleksible business-biletter er utrolig billige - nesten på alle ruter! Forskjellen til Economy er ikke stor. Forskjellen business-economy vil jo uansett være lounge, fasttrack, dedicated check-in etc - så jeg vil jo si at forskjellen er relativt stor. EDIT: Du mente pris? Excuse my comments.
AirbusTrond
26-09-2008, 18:00
Artig rapport ! "Meningsløse reiser" er ofte de beste reisene. Men denne HRC-greia skjønner ikke jeg heller !
Har selv opplevd at loungedragene ikke kan foreta ombookninger ved kansellering, da billettkontoret sitter på oversikten over hotellrom osv. Var ute for det samme i Hamburg for et drøyt år siden, og da ventet jeg 1,5 timer i kø for å få booket om og få hotellrom. Men da var alle flighter sørover fra HAM kansellert pga dårlig vær i den delen av Europa. Men når jeg først kom frem, ble alt fikset til toppkarakter!
Er mulig du har et poeng der.. Som nevnt stod jeg i kø et par timer, om ikke nermere tre.. Og køen jeg stod i var kun for de som også hadde tilgang til lounge... Hvorfor stod da alle der nede, hvis de kunne fått fikset det i loungen??
Uansett "do not disturb", Hard Rock Cafe og kanselleringer ser det jo ut som du har hatt en fin tur, og det var vel hensikten? At det ble litt krøll i går, men at du fremdeles er fornøyd kunde er jo hyggelig både for deg og selskapet. At andre her ville håndtert situasjonen på en annen måte er jo ikke rart, noen reiser mye og er lei forsinkelser, mens du hadde jo ferie og fikk en opplevelse av dette. At noen ville spist på en lokal restaurant, mens andre spiser på HRC er vel fordi vi har forskjellig smak, og det er vel derfor vi drikker....
Vet du hva? Det inlegget der føler jeg er noen av det mest fornuftige jeg har lest i dag.. Greit, de fleste ville sikkert spist noe lokale, walisiske greier. JEg gikk på HRC.. Jeg var på tur alene, og da gjør jeg faktisk som jeg vil selv.. Men det betyr jo ikke at folk ikke kan få mene hva de vil om det...
Og jeg kan ikke skjønne hvordan jeg kunne håndtert noe annerledes i går... Jeg var hele tiden klar over at jeg ikke kom til å sette mmeg i noe flysete i går kveld, og om det da tok 15 eller 120 minutter å stå i kø, betydde ikke så mye, annet enn at det var drit kjedelig å stå der... Men jeg var jo ikke den eneste, og det var jo aldri BA sin feil, men allikevel ryddet de opp..
Fryktet det verste, som å måtte sove på terminalen, og så evt. fly f.eks. AY via HEL eller noe sånt (eneste OW-alternativ jeg kom på), men fikk plass på det flyet jeg ville neste dag (stod altså frivillig over det første), og en helt ålreit seng å sove, samt to ganske greie måltider... Ja, selvsagt er jeg en fornøy kunde da.. Er det noen som ville vært misfornøyd med det??
Siste bit av rapporten kommer etterpå.. Nå venter lasagnen...
So.. Etter et par sykt gode rundstykker med bacon, og et par-tre colabokser, følte jeg det var på tide å røre på seg.. Så også at det var tildelt en gate (Det skjer visstnok ganske sent på LHR.. De vil visst at man skal bruke mer tid på det kjøpesenteret som T5 egentlig er.. For meg betyr det selvsagt mer tid i loungen :p)
BA766 hadde fått tildelt gate 10b, og jeg fant ut at det var ned en etasje.. Skjønte dermed at her ble det busstur.. Vel vel, tok rulletrappen ned (hvorfor skal alle stå å vente på den heisen når det er en rulletrapp rett bak?), og fant gate 10b, og satte meg ned og ventet..
Etterhvert ble det boarding, sånn forholdsvis etter skjema.. Ble busset ut, og parkerte etterhvert ved siden av en A319 (skamme meg: Husker ikke reg'en), og alle var ombord i tide.. Snaut belegg i Business var det og... 7 rader var satt av som sist, og Det var vel tre av de 7 to-seterne som det satt to på.. Av tre-seterne på høyre side, var det tre som var helt tomme, på rad to satt det faktisk tre stykke, og ellers en mann på hver rad.. Skulle tilsi et belegg på under 50%.. Crewet bestod av - telte vel hele 5 totalt - 4 damer, og en unggutt.. Så ikke ut som han kan ha vært noe særlig mer enn 20.. Uansett, alle gjorde jobben sin til bestått, og vel så det.. Hun som tittet på boardingpasset mitt ved boarding, virket litt sur med en gang, men hun rettet også definitivt opp førsteinntrykket underveis (jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de må titte på boardingpasset... Var flere som gikk forbi, og de ble nærmest halt tilbake så hun fikk sett på dem..).
Vi var vel strengt tatt klare for push på tid, men så var det det med slots og sånt... endelig "trille-avgårde-bortover-rullebanen-tid", var vel en time etter STD... ble stående en god stund ved gaten, som egentlig lå rett ved bane 9R, som vi tok av fra.. Var forøvrig en SK-maskin, som hadde tenkt seg samme vei, men den sneik vi forbi ^_^
Vel oppe, og i motsetning til på turen nedover, ble det ikke opplyst noe om serveringen ombord.. Drikketralla som de både gikk med først sist jeg gløy dem, samt ble annonsert på turen nedover, uteble også.. Her gikk de rett på med maten...
Serveringen begynte denne gangen bakerst.. Jeg satt omtrent midt på, så det betød ikke så mye for min del.. Valget var en Chicken Cæsar Salad, eller Forvokste chilireker med nudler.. Jeg gikk for nudelrekene, og de smakte riktig så bra.. Var også med tom kjeks og et par ostebiter som jeg ikke aner hva heter, men den ene minnet om "vanlig gulost", mens den andre var mer hvit og kremete.. Det gikk uansett ned. Desserten var hvit Belgisk sjokoladetrøffel, eller noe sånt.. Alt var definitift spiselig.. Eneste problemet, føler jeg, er at det såvidt er plass til alt på brettet, og at det kan bli litt trangt.. Også ser det jo fint ut, med fancy tøyserviett med bestikk inni - pakket inn i plast... Men ellers, topp service ombord, og knall mat..
Etterhvert dukket Oslo opp på venstresiden, setebeltelys slått på, og vi startet innflyvning mot 01R.. Svingte av rett forbi terminalen, og var kjapt fremme ved gaten.. Passkontrollen gikk greit, og tuslet så mot bagasjehallen..
Om Pri-tag hadde hjulpet, vet jeg ikke.. Min (som hadde reist uten), kom rett foran en som hadde... Ellers var det festlig der i dag.. Var vel ikke mindre enn fire flighter som stod oppført skjermen over bånd 8, inkludert to charterflighter.. Og så fort den ene (DY fra Hamburg), så dukket en ny opp...
Aner ikke hvor lang tid det tok før første BA-bag kom, og egentlig ikke hvor lang tid det tok før min kom heller, men jeg stod nå der en liten stund.. Også lurer jeg veldig på om synet til det norske folk har begynt å bli dårligere... Det er en svær rød strek på gulvet, med påskrift om at man skal stå bak nevnte strek... Næh.. Det betyr sikkert ikke at man skal gjøre det..
Fant min koffert, tulset så inn Tax-free (det gjør man selvsagt etter at man har fått bagasjen..), handlet litt sjokolade, øl og sprit, og deretter ned til FedEx, hvor bilen fortsatt stod, og reiste hjem..
Alt i alt, en bra tur, og den lille "incidenten" i går, klarer jeg fint å leve med.. Gleder meg allerede til neste BA-tur i Desember.
Du må huske at den røde streken gjelder alle andre, ikke en selv. Visste du ikke det?
Og det med drinketralla hos BA. Min erfaring er at den drar de ikke frem i CE-klassen når det er lite folk, da får du drikker "on request". De vil ikke plage fintoflk med slike kjøretøy. Hyggelig å høre at du hadde en fin tur med, artig å lese underveis og kommentere. Skal selv over med BA i okt/nov en gang. Takk for skriveriene!
BA har vel også en "safety-policy" at kabinsjefen skal se på alle setekvitteringer ved ombordstigning whatsoever - var ihvertfall slik på Gardermoen i gamle dager..
Interesant og spennende rapport:D
Tja.. Tax-freen kan jo ta litt tid, hvis køene er som de f.eks. var i dag.. Men jeg hadde nok helt sikkert rukket det, om jeg hadde prøvd..
BA har vel også en "safety-policy" at kabinsjefen skal se på alle setekvitteringer ved ombordstigning whatsoever - var ihvertfall slik på Gardermoen i gamle dager..
AF kjører det samme opplegget.
På taxfreen gjelder det å være smart både når det gjelder å finne varene og hvilken kasse, jeg vet godt hvor mine faste viner og champagner er plassert. Har aldri stått mer enn ett minutt i kø for å betale uansett hvor kaotisk det har vært der, en gylden regel er at kassene som står bakerst (nærmest bagasjebåndene) er de man bør gå for.
Takk for å holde oss underrettet, det eneste jeg savner er bilder av mat og drikke ombord såvel som i loungen.
Skal gå igjennom noen bilder i løpet av helga.. Dessverre lite mat- og loungebilder.. Føler liksom ikke helt for å dra'n fram over alt (*kremt* D40'en, altså..)
Tommy777
27-09-2008, 00:49
Hva mener du? BA har her gjort det jeg føler de kan for å hjelpe meg, og jeg er fortsatt en fornøyd kunde.. Hva slags approach ville du tatt hvis du hadde vært i samme situasjon i går kveld?
Vel, vi har vel klarlagt et par ting allerede?
Dersom du synes det er greit aa bli forsinket i 24 timer, bra for deg. Dersom du synes det er greit at du har et oekonomisk tap, bra for deg. Der er vi uenige.. Selv om det ikke er BAs feil, er det jo heller ikke din feil og det finnes klare regler i slike situasjoner.
Naa er det vel forsaavidt din egen feil siden du velger aa snorke paa et hotell paa LHR istedetfor aa komme deg hjem og til din planlagte TRD tur. BA kunne faktisk hjulpet deg slik at du kommer deg paa et senere fly til TRD uten problemer og kostnader slik at du ikke faar det oekonomiske tapet du paafoerer deg selv.
Men det er klart at som vanlig er du din egen mann og gjoer ting paa din egen maate, saa da trenger man vel ikke aa komme med raad om hvordan man kan gjoere ting i forbindelse med kompensasjon etc.
Og siden du er fornoeyd, bra for deg.
Tommy777
27-09-2008, 00:52
Enig med Martin. Innlegget er flott. Folk er forskjellige og takk for det! ;)
Vel, vi har vel klarlagt et par ting allerede?
Dersom du synes det er greit aa bli forsinket i 24 timer, bra for deg. Dersom du synes det er greit at du har et oekonomisk tap, bra for deg. Der er vi uenige.. Selv om det ikke er BAs feil, er det jo heller ikke din feil og det finnes klare regler i slike situasjoner.
Naa er det vel forsaavidt din egen feil siden du velger aa snorke paa et hotell paa LHR istedetfor aa komme deg hjem og til din planlagte TRD tur. BA kunne faktisk hjulpet deg slik at du kommer deg paa et senere fly til TRD uten problemer og kostnader slik at du ikke faar det oekonomiske tapet du paafoerer deg selv.
Men det er klart at som vanlig er du din egen mann og gjoer ting paa din egen maate, saa da trenger man vel ikke aa komme med raad om hvordan man kan gjoere ting i forbindelse med kompensasjon etc.
Og siden du er fornoeyd, bra for deg.
Ok. Jeg var faktisk ikke klar over at BA kunne booket meg om hos SK.. Hadde jeg visst det, ville jeg selvsagt spurt om det, tatt 07:55-flighten, og tatt et fly til TRD et par timer senere enn opprinnelig planlagt..
Etter tre timer i kø, var jeg mildt saft lei.. Fikk spørsmål om jeg ville være med første flighten. Ble fortalt at den ville lande klokken 11. Det ville gitt meg snaue halvannen time på å komme meg hjem, skifte, evt. dusje, pakke om, og komme meg tilbake for å rekke innsjekk.. Og det inkluderer venting på bagasje på OSL, og tilsammen en halvtimes kjøring.. Det hadde blitt knapt, og jeg orket ikke stresse med dt, og valgte å ta det økonomiske tapet, på rundt tusenlappen, for flybillett og togbillett.. Hotellrom er selvsagt avbestilt..
At BA kunne booke meg om hos SK, var jeg altså ikke klar over.. Hadde jeg visst det, ville jeg selvfølgelig forsøkt å komme meg til TRD...
Jeg må innrømme at jeg får litt dårlig stemning av en del svar her.. Jeg skriver om min tur, hvordan jeg valgte å feire min bursdag, og hvordan jeg opplevde kaoset på LHR.. Og så føler jeg bare at jeg blir kritisert for hvordan jeg gjør det ene og det andre. For hvor jeg spiser, at jeg ikke går på fylla, og at jeg tydeligvis håndterte ombookingen feil.. Da blir det liksom ikke noe gøy å skrive om turer man drar på.. Er hvertfall sånn jeg har oppfattet enkelte innlegg.. Tror dette er første gang jeg har følt en slags dårlig stemning her...
AirbusTrond
27-09-2008, 12:10
Hei! Med over 2.000 klikk har jo denne vært en av de mest populære rapportene den siste tiden. Jeg var innom hver dag for så sjekke utviklingen. Du skriver engasjerende og morsomt. Og det engasjerer igjen andre til å skrive kommentarer. Og for min egen del - i stedet får å bare skrive "artig rapport", skrev jeg på en liten slengbemerkning om HRC, som jeg har lagt merke til at du foretrekker. Når dette er ganske så fjernt fra hva som ville være mitt valg, så synes jeg det kunne kommenteres. Men jeg kunne godt slengt med en: ;). Så det du oppfatter som kritikk, er kanskje snarer engasjement? :)
Håper fra rapport fra flere reiser ! :exclaimation
jcnorway
27-09-2008, 12:28
Ingenting galt med HRC eller for den saks skyld TGIF :) Begge disse establisementene har blitt besøkt i løpet av mine to siste New York turer ;)
Folk er ulike i matveien og om noen foretrekker HRC framfor et sted med Michelin-stjerner så er det helt normalt. Når man reiser alene så er steder som HRC å foretrekke framfor en "fin" restaurant.
Synes rapporten var spennende lesning jeg Martin. Hvis man er ute på ferie og eventyr så er en ekstra stopp pga uforutsette hendelser bare litt av sjarmen med å reise. Er ofte slike ting som man husker best i etterkant av ferien og som ofte blir snakkis når man skal fortelle om turen :)
Hei! Med over 2.000 klikk har jo denne vært en av de mest populære rapportene den siste tiden. Jeg var innom hver dag for så sjekke utviklingen. Du skriver engasjerende og morsomt. Og det engasjerer igjen andre til å skrive kommentarer. Og for min egen del - i stedet får å bare skrive "artig rapport", skrev jeg på en liten slengbemerkning om HRC, som jeg har lagt merke til at du foretrekker. Når dette er ganske så fjernt fra hva som ville være mitt valg, så synes jeg det kunne kommenteres. Men jeg kunne godt slengt med en: ;). Så det du oppfatter som kritikk, er kanskje snarer engasjement? :)
Håper fra rapport fra flere reiser ! :exclaimation
Takk, AirbusTero.. Hvordan jeg oppfatter ting, er jo ikke nødvendig det folk mener når de sitter og skriver.. En lite smiley bak, kan (som her) utgjøre stor forskjell..
Sånne tilbekameldinger som du skriver her, setter jeg selvsagt pris på. At noen finner skrivingen min morsom og engasjerende er selvsagt hyggelig :).
Jeg forsøker selvsagt å legge litt humor i det (som når jeg refererte til scampien til BA som forvokste reker), og det er hyggelig at det virker.. :)
No hard feelings til noen her, forøvrig.. Kan sikkert skyldes at jeg kom hjem litt sliten og irritert i går.. Skal selvsagt fortsette å skrive når jeg er ute på tur :)
MountainDew
28-09-2008, 05:29
Jeg er kjempeglad for at du valgte å skrive en live rapport!! Flott underholdning for oss som må holde seg hjemme :up:
For å si det sånn. Spis den maten du vil. HRC har god Amerikansk mat!! Jeg hadde sikkert tatt et enda mer "upopulært" valg som f.eks McDonalds :)
Ikke bare Martin som var fornøyd med BA den dagen alt gikk galt med ATC
A tale of delays – and how to handle them with perfection
http://www.flyertalk.com/forum/showthread.php?t=870082
litt-amatør
28-09-2008, 23:15
Hei! Veldig dumt at du føler sånn, Martin! Jeg må bare si at jeg virkelig håper at du ikke slutter å skrive rapporter etter denne. Denne har jo virkelig vært utrolig artig å følge med på. Fra starten der vi alle må gjette hvor du skal til problemene på Heathrow. Veldig spennende å lese dine meget god elive- oppdateringer fra det som hendte. Jeg må si at jeg har ikke hatt PC- tilgang denne helgen og var det noe jeg hadde lyst å lese når jeg skrudde på PCen hjemme var det hvordan det gikk med deg og denne rapporten!:D
Høres jo også ut som en artig tur og godt gjort å ha tiltak til å reise slik på kort varsel på bursdagen sin. Jeg kunne tenkt meg noe lignende men jeg hadde aldri kommet meg av gårde. Hadde sikkert endt på HRC selv, da vet man i alle fall hva man får. Grunnen til at jeg skrev at du burde få gratis drikke også var rett og slett at jeg synes det måtte være ergerlig å betale OG miste flyet til TRD. Men du har jo tatt på en flott måte og avgitt en glimrende rapport.
Å, slapp av.. Tror nok ingen har lest det siste fra meg i trip-reportsforumet.. Det blir ny Londontur i Desember, samt SEA i januar, og det blir nok skrevet litt om de turene og.. (Selv om jeg har en følelse at det blir et par andre rapporter her om minst en av de turene..).
At folk har forskjellig smak, er jo forsåvidt greit, og noe jeg respekterer, både når det gjelder mat, musikk, osv. osv.. Og jeg trivdes da godt på HRC i Cardiff.. Høres kanskje sært ut, å tilbringe 25-årsdagen sin mutters alene, i en nesten tom HRC i Cardiff.. Men med god mat, godt øl, flatskjermer med musikkvideoer på, og verdens hyggeligste servitru.. ehm, servitrise, koste jeg meg skikkelig, faktisk.. Om noen kaller meg rar pga. det, så værsågod..
Ang. delayen, dog: Jeg får påspandert hotell, middag og frokost, samt blir booket om til neste dag, og jeg er fornøyd.. Kommer sliten til hotellrommet, leser forumet, og får inntrykk av at det var visst galt av meg å være fornøyd med det.. Det økonomiske tapet, var på ca. en tusenlapp.. Til gjengjeld "slapp" jeg å bruke penger på mat og drikke i Trondheim i helgen, og sparte hotellregningen der oppe, så noe voldsomt tap var det uansett ikke.. Jeg tror egentlig ikke jeg gidder å bry meg mer om det...
(Og sånn apropos HRC: Begge de to neste turene blir totalt HRC-frie ;))
Ellers må jeg jo få lov til å si at jeg setter pris på positive tilbakemeldinger om måten jeg skriver rapporter på :)
litt-amatør
28-09-2008, 23:55
Det er bra at dette da virker oppklart.
Høres kanskje sært ut, å tilbringe 25-årsdagen sin mutters alene, i en nesten tom HRC i Cardiff.. Men med god mat, godt øl, flatskjermer med musikkvideoer på, og verdens hyggeligste servitru.. ehm, servitrise, koste jeg meg skikkelig, faktisk.. Om noen kaller meg rar pga. det, så værsågod..
Litt sært kanskje, men heller ikke så rent lite fascinerende.;)
Litt sært kanskje, men heller ikke så rent lite fascinerende.;)
Det står du selvsagt helt fritt til å mene.. Jeg bare konstaterer at jeg hadde det ålreit den kvelden, og det skyldes bl.a. at vi alle er forskjellige.. :)
. Jeg bare konstaterer at jeg hadde det ålreit den kvelden, og det skyldes bl.a. at vi alle er forskjellige.. :)
Og det skal du fortsette med aa vaere. Dette er morsom lesning, med humor og selvironi, og det inspirerer ogsaa til sleivete kommentarer. Staa paa videre, du!
Jeg tiltsår at jeg ikke er den flinkeste til å ta bilder, men det ble da noen: alle fra Cardiff:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/London%202008/DSC_0023.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/London%202008/DSC_0024.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/London%202008/DSC_0025.jpg
Jeg får høre at jeg skriver med humor, og at jeg skulle spist et annet sted: Kanskje dette kunne vært noe?
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/London%202008/DSC_0026.jpg
Språket jeg ikke skjønte bæret av..
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/London%202008/DSC_0028.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/London%202008/DSC_0030.jpg
Til Speedbird ;)
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/London%202008/DSC_0033.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/London%202008/DSC_0035.jpg
(:colgate:)
Noen få til: tatt med telefonen..
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/London%202008/IMG_0020.jpg
Spottebilde!!
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/London%202008/IMG_0021.jpg
Dette kaller jeg "Selvportrett i rulletrapp" :colgate:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/London%202008/IMG_0024.jpg
Litt medbragt lunsj, og klar for togtur
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/London%202008/IMG_0025.jpg
Cabin-shot fra toget... Samtlige seter stod mot hverandre sånn som disse, med et bord i mellom.. Et sete i bredden der jeg satt, og to på andre siden.. Og med setet foran ledig begge veier, klagde man ikke på beinplassen..