PDA

View Full Version : Bagasjeregler SK - noen spørsmål

Discus
21-09-2008, 15:15
Hvilke regler for bagasje gjelder når billetten har forskjellig klasse på utreise og hjemreise?

Konkret SK Intercont: Hvis jeg har Economy en vei og Economy Extra (evt. Business) på returen - kan jeg da få med et par ski gratis begge veier?

Noen som vet hva SK tar for et par ski OSL-SEA på økonomi? Iflg. sas.no så er det "33 % av overvektstillegg" og "Kostnaden for overvekt er en fast sum som bestemmes ut fra din destinasjon samt størrelse og vekt på din bagasje." så konkret pris fremkommer ikke.
Ja, jeg kan jo ringe SAS, men spør her i tifelle det er noe handling-folk som vet det....

JoeW
21-09-2008, 23:59
På intercont, hvor det er ikke er "en-veispriser", så vil vel bag allowance dermed være tilhørende den høyeste klassen du reiser. Hva dette innebærer for SAS tørr jeg ikke si.

Med BA hadde jeg selv faktisk C-klasse(Z) på turen til Statene, og M tilbake, men nøt godt av C-allowance i forhold til bag. :)

Martin
22-09-2008, 02:38
Med BA hadde jeg selv faktisk C-klasse(Z) på turen til Statene, og M tilbake, men nøt godt av C-allowance i forhold til bag. :)

La faktisk merke til det samme, på en booking jeg har med BA.. Har ET (Euro Traveller) en vei, og CE (Club Europe). Ser på ba.com at de tillatter ett kolli på ET, mens det i min booking, står at jeg kan ha med to kolli begge veier..

JoeW
22-09-2008, 03:40
Nettopp. Men i et tilfelle med en gjennomgående billett, og en pris som gies i forhold til dette, vil jeg mene "høyeste allowance" skulle gjelde...

Discus
22-09-2008, 07:57
Når det gjelder BA så skriver de det faktisk på sine sider også. "Where a customer’s journey involves mixed classes of travel or connecting flights, the greatest allowance will apply for the whole of their journey"

Men spørsmålet er om SK har samme regel, evt. får jeg ringe dem når jeg får tid.

JoeW
22-09-2008, 14:57
Hva står det på e-tkt-en din da?

matsbg
22-09-2008, 20:48
Og på BA får man åsså ta med ett par ski gratis :) Eller annet sportsutstyr... Og er alltid den høyeste tillatte vekten/kolli som gjelder om fler selskap er involvert. Meeen ,det hjalp vil ikke deg så mye med SK =P

Discus
22-09-2008, 22:23
BA er et av alternativene, ja. At alle andre enn SAS tillater et par ski gratis som et av kolliene man sjekker inn på økonomiklasse på US-flighter kommer vel ikke som en bombe..... (Med BA kan man ta det med i tillegg)

Har ikke booket, derfor vet jeg ikke hva som står på en evt. e-tkt. Når det gjelder å ta med ski i dette tilfelle synes jeg SK er like håpløse som LCCen vedr. "sjulte gebyrer". Ikke finner man ut på weben hva det koster (33% av et eller annet beløp er det nærmeste jeg kommer), og ikke vet jeg reglene for evt. en billett med sammensatt klasse. Tipper et annet selskap vinner kunden i dette tilfellet.

Løsningen kommer nok her etter hvert....

JoeW
22-09-2008, 23:41
Må innrømme at heller ikke jeg klarer å finne dette, selv ikke på interne systemer(nå har jeg dog ikke tilgang til SAS' egne systemer)...

Derimot så pleier jo fixed beløp å være ca 50 USD/EUR for et piece til USA, så jeg vil anta det er 33 % av noe sånt noe.

I Business og Economy Extra er ski gratis.

Discus
23-09-2008, 10:12
Da har jeg snakket med LCC aka SAS:

Iflg. damen hos SAS så var det ikke lett å finne ut av hva det koster til SEA.........(lete-lete-lete)....33% av 220USD, dvs. ca. 450 kr/vei :exclaimation Prisen til PHL og ATL hadde hun faktisk tilgjengelig før hun begynte å lete :drunk:

Når det gjelder bagasjereglene så gjelder reglene i den klassen man reiser, så hvis man reiser økonomi en vei og business en annen vei så får man to forskjellige regler å forholde seg til, eks. ski gratis en vei, betale tilbake. (I motsetning til BA og kanskje andre)

Men damen var hyggelig, og dobbeltsjekket prisen et par ganger for hun synes også at det var fryktelig dyrt i og med at alle andre tar med ski gratis. Hun var på nippet til å ønske meg god tur med en konkurrent når hun hørte hvilke betingelser de har.

JoeW
01-10-2008, 18:44
Strengt tatt er det jo ikke fryktelig dyrt - det er antagelig det samme som et ekstra kolli koster, altså ingen special agreements for ski.

(EDIT: Men skiprisen gjelder sist jeg sjekket både støvelbag og skibag, så jeg synes absolutt ikke det er noen upris).

Discus
01-10-2008, 21:50
Men om jeg bare reiser med håndbagasje så må jeg allikevel betale for ski hos SAS, da synes jeg 900 kr for et par ski er dyrt (fordyrer en økonomibillett med 15%) Hos LH og AC teller det som et kolli i den vanlige kvoten, eller man kan betale dersom man sender ski ved siden av - helt grei policy! Hos BA er det i tillegg til vanlig kvote (enn så lenge), super service!

Da fikk BA på nytt et longhauloppdrag for "unge" Discus.....

JoeW
02-10-2008, 04:21
At det ikke kan gå som et kolli er jo litt spesielt ja.