PDA

View Full Version : Skulle lære å lande - Glemte understellet


Tændis
19-09-2008, 15:39
http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1154862.ece

Sier vel det meste...

The Ticketor
19-09-2008, 15:44
Eleven strøk, men det var det vel minst én person til som skulle ha gjort. Sjekklisten er for øvrig en fin oppfinnelse.

BackCountry
19-09-2008, 15:56
Trenger ikke sjekkliste engang. GUMP, GUMP, GUMP!

ANX
19-09-2008, 16:02
Gas - Undercarriage - Mixture - Prop... Regla skal sjekkes på final.

Og så sier man høyt for seg selv THREE GREENS hvis man ser dem.

Gidder ikke folk pugge NOE overhodet disse dager?

BackCountry
19-09-2008, 16:15
At eleven glemmer hjula kan jo skje. Når man kun har 15-20 timer på complex så sitter ikke alt støpt i ryggmargen. Han hadde jo tross alt ikke utsjekk på fly med opptrekkbart understell.. Enda..

ENTO
21-09-2008, 20:35
Er det ikke noe form for varsling at hjulene ikke er ute ????????

Wishmaster
21-09-2008, 20:44
Er det ikke noe form for varsling at hjulene ikke er ute ????????

Kanskje på større fly? Men ... dette er som å kjøre bil! Ingen varsling på at du skal stoppe på rødt lys. ;-) Det er bare tanken på boten som sier at du skal stoppe på rødt lys.

Slik blir det på småflya her òg. Ta ned hjula og spar reperasjonskostnadene.

Speedbird
21-09-2008, 21:03
Er det ikke noe form for varsling at hjulene ikke er ute ????????

Joda, det er det på de fleste fly.
F. eks. C177RG har ett horn som hyler når manifoldtrykket er under 12" og gear up.
På PA28R-201 faller understellet ut av seg selv under 80(?)kt.
Hva Cougar'en har er jeg sannelig ikke sikker på, men vil tro den har horn/lys/noe..

Wishmaster
21-09-2008, 21:15
syntes det ikke var noe varsellyd på klippet... U/S ?

Cloudius
21-09-2008, 21:18
I denne bransjen snakker vi litt spøkefullt om to kategorier flyvere; nemlig de som ikke har glemt landingshjulene, og de som kommer til å gjøre det, sier Tor W. Sandnes.

En av de tåpeligste uttalelsene jeg har hørt på lenge. Snakker om flåsete forsøk på bagatellisèring. Denne regla fra båtlivet har hvertfall ikke jeg hørt i luftfarten.

Grunnen til den høye sikkerheten i luftfarten er vel at man (de fleste) tar sine utfordringer litt mer alvorlig enn som så.

Den tidligere nevnte GUMP-check ble terpet inn lenge før man i det hele tatt fløy med retractable når jeg tok utdannelsen. (Det håper og tror jeg gjelder de fleste skoler). Når dagen etter hvert kom så satt det i ryggmargen.


Cloudius

PS! Ingen er feilfri. Feil er faktisk tilgivelig. En slik tilnærming til risikofaktorer er imidlertid ikke det.

Lowandslow
21-09-2008, 21:22
Trenger ikke sjekkliste engang. GUMP, GUMP, GUMP!

Gas - Undercarriage - Mixture - Prop... Regla skal sjekkes på final.

Og så sier man høyt for seg selv THREE GREENS hvis man ser dem.

Gidder ikke folk pugge NOE overhodet disse dager?

Hm, det som dere indirekte sier her er at dere altså aldri kommer til å glemme noe som dette?`Imponerende altså, folk som dere trenger vi i luftfarten. Er faktisk svært få som aldri gjør feil så dere er to personer vi absolutt må få inn i jobb om dere allerede ikke har det.
Stå på gutta, håper en dag at alle er like flinke som dere!:colgate:

KennethGS
22-09-2008, 00:50
En av de tåpeligste uttalelsene jeg har hørt på lenge. Snakker om flåsete forsøk på bagatellisèring. Denne regla fra båtlivet har hvertfall ikke jeg hørt i luftfarten.

Hehe.. Er den fra båtlivet?

Har kun hørt den i sammenheng med opptrekkbart understell jeg, og det er det ikke mange båter som har...^_^

Dag Viking
22-09-2008, 01:27
Hm, det som dere indirekte sier her er at dere altså aldri kommer til å glemme noe som dette?`Imponerende altså, folk som dere trenger vi i luftfarten. Er faktisk svært få som aldri gjør feil så dere er to personer vi absolutt må få inn i jobb om dere allerede ikke har det.
Stå på gutta, håper en dag at alle er like flinke som dere!:colgate:

Poenget ditt er? At du har stor glede av å forsøke å drite ut andre på nettet?
--------

GUMP skal sitte i ryggmargen, men likevel bruker man sjekkliste når det er mulig. Jo flere barrierer, jo mindre sjanse er det for at personlige feil aldri rekker å få konsekvenser. Blåser det rundt øra (f.eks røyk i cockpit, engine failure, birdstrike i lav høyde) har man kanskje ikke kapasitet eller anledning til å gå gjennom en sjekkliste, men det som sitter i ryggmargen har man større sjanse for å få gjort. Av den grunn er også noen linjer på emergency check list ting man skal pugge og gjøre før sjekklista kommer frem, mens andre har man bedre tid på å gjøre og gjør de etter hvert man leser gjennom sjekklista.

Å sitte og forsøke å lese before landing checklist i trafficpattern med mye turbulens og 8-9 andre fly i pattern er kanskje mindre sikkert enn å bruke GUMP og heller ha øyene utenfor cockpit?

Det er jo veldig sjelden man har en god unnskyldning for å glemme å ta ut hjulene, men ingen vits å dømme eller latterliggjøre de som har gjort det likevel. Piloter er mennesker(selv om noen nekter å innse det selv), og alle mennesker gjør feil

salmon-air
22-09-2008, 03:53
Henger meg på Lowandslow, fryktelig mange "feilfrie" meninger her. Uttalelsen som blir sagt her jeg hørt fra de fleste instruktørene jeg har hatt på flyskolen, samt på Typerating kurs. Flåsete?? javel det får så være:angry:

Gandalf
22-09-2008, 06:53
Hehe.. Er den fra båtlivet?



Nja, litt omskrevet. Der heter det seg at det finnes to slags skippere, de som har gått på grunn, og de som skal gjøre det.

Mvh,
Fritidsbåtskipper med world-wide rettigheter, godt plantet i kategori 1.....

KennethGS
22-09-2008, 08:36
Ahh.. ...men det har man jo selvsagt gjort, med familiens seilbåt en gang, for maaange år siden... ^_^

F35Landing
22-09-2008, 09:15
Henger meg på Lowandslow jeg også. Her var det jaggu mange verdensmestere som øser av sin erfaring:rolleyes:

MD11
22-09-2008, 09:23
Her har vi en til, fra Vigra:

http://www.youtube.com/watch?v=CxeS27akB8M

Utflyttet
22-09-2008, 10:18
Henger meg på Lowandslow jeg også. Her var det jaggu mange verdensmestere som øser av sin erfaring:rolleyes:

Dette er et kvalitets-forum. Vi har bare verdensmestre her. Ikke bare er det fly med understell vi er best på, men du kan jo spørre oss om drift av flyselskaper, noe vi også er verdensmestre på. ;)

-A

Lowandslow
22-09-2008, 11:58
Prøver ikke å drite ut noen jeg, men blir bare så oppgitt av disse folka som mer eller mindre sier at du er en idiot om du lander gear-up. Ville bare få frem at uansett sjekklister,memory items eller andre smarte løsninger så vil slike ting alltid skje. Men nok en gang på dette forumet så takler jo aldri folk innspill som er bittelitt negativt innrettet mot andre folks meninger.........
Så beklager at du tror jeg mente å drite ut noen andre dag viking.

Wig-wag
22-09-2008, 16:04
Her har vi en til, fra Vigra:

He-he! Flyet var vel bortimot uskadd inntill brannvesenet pumpet det fullt med skum?

BackCountry
23-09-2008, 21:41
Hm, det som dere indirekte sier her er at dere altså aldri kommer til å glemme noe som dette?`Imponerende altså, folk som dere trenger vi i luftfarten. Er faktisk svært få som aldri gjør feil så dere er to personer vi absolutt må få inn i jobb om dere allerede ikke har det.
Stå på gutta, håper en dag at alle er like flinke som dere!:colgate:
Men i alle?!
Har aldri sagt at jeg er no verdensmester og kommer nok aldri til å bli det heller.
Eneste jeg påpekte var hvor viktig det er å gjøre GUMP, og at eleven ikke kan klandres for hendelsen..

Er det virkelig sååå fælt at jeg driver med luftfart? :rolleyes:

Seabee
24-09-2008, 08:58
Det sies at det var en "kontrollant" ombord. Hva er en "kontrollant"? Er det en fra flyskolen, eller er det en fra Luftfartstilsynet? Dersom det var en "kontrollant" ombord, er det da riktig å si at han er fartøysjef? Er ikke helt inne i dette, som dere skjønner...

KennethGS
24-09-2008, 12:27
Har pratet med en som var veldig nærme situasjonen, og kort beskrevet:

- Landing med én motor.
- SOP ble fulgt, med flaps og understell inne så lenge som mulig for å holde drag på et minimum.
- Begge glemte understellet.
- Ingen lydvarsel ble hørt før landing, ei heller da understellet ble senket senere.
- Tårnet skal ha varslet om at understellet var oppe, men ingen ombord mottok meldingen.

Eleven strøk, men det var det vel minst én person til som skulle ha gjort. Sjekklisten er for øvrig en fin oppfinnelse.

Eleven tok ny oppflyging og besto dagen etter.

...eller er det en fra Luftfartstilsynet?

Jepp...

Dersom det var en "kontrollant" ombord, er det da riktig å si at han er fartøysjef?

Jepp...