View Full Version : 42 prosent flere nordmenn til USA i juni
http://boarding.no/art.asp?id=33147
Norge hadde den nest største økningen av alle de 19 markedene i juni, bare slått av Luxemburg. Men de hadde til gjengjeld kun 1.114 besøkende, mot Norges 26.196, en fenomenal økning fra juni 2007 på 42,5 prosent!
Dag Viking
19-09-2008, 13:54
873 pr dag og 175 direkteseter pr dag.... ;)
Håper CO vet å ta seg godt betalt!
En liten stemme sier at det visstnok er ting på gang fra Osl, mer enn det vet jeg ikke.
Det er voldsomt så mye mas om disse direktesetene fra Norge. Disse er fra Oslo, og er kun til Newark. Det er ikke så mange dette blir direkte for. For alle som ikke bor i Oslo, så er det strengt tatt vel så greit å reise via andre byer enn Oslo. I min studietid i South Dakota, så var det om å gjøre å passe på å unngå hjemreise om Oslo. Alt det styret med å bære bagasjen gjennom tollen der, for så å sjekke inn på nytt var bare mas. Derfor var alltid CPH å foretrekke, selv om Oslo var billigere.
Dette gjelder fortsatt, selv om det nå er mer AMS og FRA som gjelder.
sail4fun
19-09-2008, 14:06
Tja , dette har vel også kommet frem tidligere http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36024
Tja , dette har vel også kommet frem tidligere http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36024
Joda, men i likheten med mensen så kommer diskusjonen om OSL og IC i faste sykluser!
sail4fun
19-09-2008, 14:11
, ser sammenhengen der ja ....
Dag Viking
19-09-2008, 14:16
Og det er like "moro" hver gang;)
En liten stemme sier at det visstnok er ting på gang fra Osl, mer enn det vet jeg ikke.
Jada, det stemmer. Legg det inn i "syklusen", og avhold en god helg! :p
Hehe, ja man leser jo omtrent ukentlig at det "snart kommer flere direkte ruter til USA og Asia fra OSL.
Foreløpig har man vel ikke sett så mange?
Den som ler sist ler best ;)
Det er veldig ofte amerikanske selskap som SNUSER på OSL. Det eneste er at det veldig ofte blir med snusingen. Men jeg også hørt noen rykter (som alt annet om dette temaet) om noen som ser ut til å være hakket lenger enn å snuse, og kanskje faktisk åpner en rute fra OSL til en stat med grense til Canada. Vi får nå se. Tror de færreste hopper i været over noen rykter på dette temaet.
NW til DTW har vel blitt nevnt her før: Er det de du tenker på, JoeW?
NW tilbake til MSP ? Uansett et bra knutepunkt det også....:rolleyes::rolleyes:
Muligens. NW kjører noen samtaler på ordentlig nivå, så vi får nå se. Uten å spekulere for meget, så er det jo en interessant greie, per i dag går jo mye av USA-trafikken via AMS og DTW. Det betyr jo også at det ikke er sikkert KL er veldige happy for det.
Jeg tror vi heller skal vente og se. Den dagen de sitter på en slot på OSL kan vi vel begynne og håpe;) (Og det tror jeg ikke våre venner i Krabi har ennu).
EDIT: SQ777, DTW kan de klare å nå med en 757. NW har forøvrig færre seter i sin international config. 757 enn CO.
Har absolutt ikke noe i mot 757 ! Heller ikke NW. Gleder med til ny HNL-runde med dem i jula, kombinert med herlige AF til SEA !:cool:^_^
Hehe..Hva er så herlig med AF da? På economy er de iallefall ikke mye bra.
Reiste med dem til LA, og det var faktisk en av de minst herlige opplevelsene jeg har hatt.
Trangere enn de fleste, ganske surt kabinpersonale og ikke den beste maten. I tillegg er CDG et mareritt.
Dag Viking
19-09-2008, 19:30
EDIT: SQ777, DTW kan de klare å nå med en 757. NW har forøvrig færre seter i sin international config. 757 enn CO.
DTW-OSL er kortere enn DTW-AMS som NW flyr med 752 og EWR-ARN som CO flyr med 752
.... Disse er fra Oslo, og er kun til Newark. Det er ikke så mange dette blir direkte for.....
Godt poeng.
Husker da jeg skulle til L.A i fjor, jeg skulle fly LH via Frankfurt. Da var det noen som presterte å spørre hvorfor jeg ikke heller fløy "direkte fra Oslo", Continental fløy jo direkte til USA kunne de fortelle.
Vel, OSL-FRA-LAX blir èn mellomlanding, OSL-EWR-LAX blir også èn mellomlanding. Hvis ikke EWR er endedestinasjonen kan det være like greitt å fly om en by i Europa og ta en direkteflight derfra til bestemmelsestedet i USA. Du får nødvendigvis ikke flere mellomlandinger av den grunn.
For de fleste er det nok prisen det kommer an på til syvende og sist.
Dag Viking
19-09-2008, 19:47
For de i Oslo er det en stor fordel med direkteflight, omtrent samme hvor man skal i USA. En direkteflight til EWR eller ORD gir 1-stop til enormt mange destinasjoner, mens OSL-FRA-XXX eller OSL-AMS-XXX kun gir 1-stop til et begrenset antall steder.
For de som bor andre steder enn Oslo-området er det som sagt hipp som happ hvor man tar stoppene.
For de fleste er det nok prisen det kommer an på til syvende og sist.
Nåja. Når jeg bodde i USA og skulle hjem fløy jeg mest med CO, spesielt for å slippe leggen fra FRA, CDG eller AMS tidlig om morgenen etter en damkryssing. Det er jo grusomt både å bytte fly og å fly hjem etter en dårlig natt på fly, mot å gå gjennom passkontrollen, hente kofferten og finne en seng
For de som bor andre steder enn Oslo-området er det som sagt hipp som happ hvor man tar stoppene.
Det kommer an på hvor man bor og hvilke muligheter man har til å fly direkte til en hub. For oss som bor i såpass grisgrendte strøk at vi ikke har rute til hverken AMS, CPH, ARN, HEL e.l., så ville det utvilsomt vært å foretrekke med en direkterute fra OSL fremfor via f.eks. CPH/ARN. Bor man i TRD, SVG, BGO, KRS osv. så kan man kanskje like gjerne fly via CPH/AMS.
Dag Viking
19-09-2008, 20:04
Ja, helt klart det. Jeg tenkte mest på de byene som KLM flyr til. Dårlig formulering!
den mest geniale fordelen med transfer i Europa, må vel være at man slipper å styre med bagasje/toll under transfer.. Personlig foretrekker jeg også en transfer på denne siden på vei hjem... Den ene gangen jeg fløy direkte EWR-OSL, var jeg hjemme klokken 11:00, og sov godt innen klokken var blitt 12. Med en mellomlanding i Europa, kommer man senere hjem (stort sett.. SAS har vel kanskje noen varianter hvor man ankommer OSL før CO?), og jeg kan nesten gå "rett i seng" til en litt mer fornuftig tid..
Det var iellafll meget behagelig å tilbringe 4 timer i ankomst-loungen på LHR T5 på vei hjem fra NY nå i mai. Dusj og massasje og en god frokost med tilhørende champis, etterpå et par timer på øyet før flighten til OSL. Var hjemme i 17-tiden, og sov til neste morgen helt uthvilt.
En herlig avslutning på turen.
DTW-OSL er kortere enn DTW-AMS som NW flyr med 752 og EWR-ARN som CO flyr med 752
Jeg mente bare at OSL-MSP muligens blir i lengste laget for en 757? Jeg vet ikke, men vil vel nesten tro det? Dessuten har vel NW etterhvert mesteparten av Europa-huben sin i DTW??
NW trakk selv frem at deres config ville gjøre at man slapp å gå ned like ofte som CO må om vinteren, at man dermed har litt mer å gå på.
Vel, nå har jeg prøvd det.... Retur fra USA via OSL til BGO, og det gjør jeg ALDRI igjen!!! Vi CPH, AMS eller whatever: Bagasjen går hele veien gjennom, korte connections fungerer fint! Via OSL: Du må sjekke ut bagasjen, ta den gjennom tollen, opp en etasje, sjekke inn bagasjen på nytt.... og hvis du er LITT sent ute så når ikke bagasjen å komme meed.... Sykt!
Neste gang flyr jeg IKKE via OSL, og hvis det samme gjelder den 3/4 av befolkningen som faktisk ikke bor i Oslo-området, så er jo direkteruter IC fra OSL bare å glemme! Vi gidder det ikke - vi drar heller via AMS, FRA eller CPH.
Og det sier naboen (som har 200 reisedager i oljeindustrien....) at han gjør også.... Delvis av samme grunn...
Krok
Da må man jo heller gjøre noe med norske tollregler.
OSL har et utrolig teit system for passasjerer som bytter fly fra utland til innland. I USA har de alltid et bagasjebånd du kan sette bagasjen din på etter du har gått igjennom tollen. Dette båndet sender bagasjen din rett inn i bagasjesysemet igjen. Man trenger derfor ikke å stå i noen kø eller noe slikt. I IAD er det egen sikkerhetskontroll for transfers, og dette gjør ventetiden mye kortere.
Hvorfor kan man ikke bygge noe slikt på OSL? Dette hadde jo gjort det mer attraktivt for passasjerer å benytte OSL for transfers.
Den som ler sist ler best ;)
Det blir vel mye latter under nakensyklingen da !!!??:lol::nor
OSL har et utrolig teit system for passasjerer som bytter fly fra utland til innland. I USA har de alltid et bagasjebånd du kan sette bagasjen din på etter du har gått igjennom tollen. Dette båndet sender bagasjen din rett inn i bagasjesysemet igjen. Man trenger derfor ikke å stå i noen kø eller noe slikt. I IAD er det egen sikkerhetskontroll for transfers, og dette gjør ventetiden mye kortere.
Hvorfor kan man ikke bygge noe slikt på OSL? Dette hadde jo gjort det mer attraktivt for passasjerer å benytte OSL for transfers.
Helt enig, der er faktisk ganske mange som kommer fra utland og skal videre innenlands på OSL, og at de ikke har et eget system for disse er sykt!!
Mener de hadde et par innsjekkningsskranker mellom ankomst innenland og utland før, det burde de helt klart ha fortsatt med!!!
Det var i følge Amerikanske myndigheter registrert 830.653 besøkende fra norden i 2007.
I 2007 var det 337.000 svensker som besøkte USA mens det var 173.000 fra Norge.
http://tinet.ita.doc.gov/outreachpages/inbound.general_information.inbound_overview.html
Det var tilsammen 320.000 reisende fra Danmark, Finland og Island.
Jeg har ikke tallene fordelt mellom de tre sistnevnte, men kalkuleringen en forholdsvis enkel. Er vi her nærmere den nakende sannheten om at nordmenn er nr to i Skandinavia med sine reiser til USA?
Det må i såfall også sees i sammenheng med at veksten er på 42% hittil i år!
Fordi man må sjekke ID når du leverer baggasjen.
Fordi man må sjekke ID når du leverer baggasjen.
Det er en dårlig unnskylding og det er bare å sette en person ved skranken der også er det problemet løst
De hadde vel bag-drop nede på ankomst tidligere, men den ligger vel nå innebygget bak peppes eller noe sånn??
Kan stemme det ja. Skrankene er der fortsatt.
Det er en dårlig unnskylding og det er bare å sette en person ved skranken der også er det problemet løst
Nå er det jo slik at det neppe holder med én person da. :) Og tror bare det er bygget to skranker der, og vi har vel et par flere handlingsselskap enn det på OSL.
Skrankene ligger fortsatt mellom Peppes og Point, det er vel baggasjebåndet som har måtte vike..
Tilbake til det som er nevnt tidligere i tråden....
DTW er jo excellent one-stop til mange steder i USA. Spesielt sammenlignet med 2t. syd for OSL, ca. 2 t. i FRA og 2t. nordover igjen før en passerer Norge på vei til MIA, DEN, SFO etc. ( Joda, LH is great ). Da er ev. NW nesten i DTW....
Hvem vet om det blir like lett å fylle en slik 757 til DTW som CO har til EWR i dag.
Og benplassen blir bedre også ( utrolig få er vel klar over det :angry: )
Siden CO forsvinner til Star blir det stort vacum for oss som tilhører røkla og tilhører enkle kår :cry: og elsker Skyteam:lol:... Uansett for hva andre sier !;).
Dersom dette skjer booker jeg først omgående en weekend i Detroit. Hakke vært der på lenge...:drunk:
Guys, har vi dratt liv i tråden igjen..:lol:
KNå er det jo slik at det neppe holder med én person da. :) Og tror bare det er bygget to skranker der, og vi har vel et par flere handlingsselskap enn det på OSL.
Det er vel to skranker, ja. Man kunne eventuelt auksjonert dem ut til de to handlingselskapene som betalte mest, så fikk heller alle de nettverksselskapene som flyr innenriks velge å bruke disse to om de ville gi kundene sine denne servicen.
Guys, har vi dratt liv i tråden igjen..:lol:
Ja, og jeg må innrømme at jeg føler meg litt skyldig i denne "Månedlige syklusen" denne gangen.
Men jeg tror absolutt det vil være et marked for en slik rute, men det liker vi jo å tro om alt som starter på OSL...
Tusen Takk :cool:, JoeW, vi trengte dette og den er MEGET realistisk når CO forsvinner fra Skyteam. :exclaimation
Håper også på andre rykter om DL fra ATL. Blir med omgående....:8:
Alle vet på sikt ( uten å innrømme det ) at SK er på vei ut og at EuroBonus muligens snart blir omdøpt til Miles and More som både Austrian og Swiss har blitt........
DL til ATL må du nok via CPH for;)
Dersom de flytter fra CPH til OSL og folk derfra må dra nordover hit, i rett retning...:colgate:
Det er vel to skranker, ja. Man kunne eventuelt auksjonert dem ut til de to handlingselskapene som betalte mest, så fikk heller alle de nettverksselskapene som flyr innenriks velge å bruke disse to om de ville gi kundene sine denne servicen.
Nå er det vel faktisk bare SGS/WF og Røros som i praksis har behov for en slik skranke, så da holder det med to
Jarlabanke Vking
21-09-2008, 12:34
Det er voldsomt så mye mas om disse direktesetene fra Norge. Disse er fra Oslo, og er kun til Newark. Det er ikke så mange dette blir direkte for. For alle som ikke bor i Oslo, så er det strengt tatt vel så greit å reise via andre byer enn Oslo. I min studietid i South Dakota, så var det om å gjøre å passe på å unngå hjemreise om Oslo. Alt det styret med å bære bagasjen gjennom tollen der, for så å sjekke inn på nytt var bare mas. Derfor var alltid CPH å foretrekke, selv om Oslo var billigere.
Dette gjelder fortsatt, selv om det nå er mer AMS og FRA som gjelder.
ja herregud, det må være forferdelig traumatiserende. :lol:
Nå er det vel faktisk bare SGS/WF og Røros som i praksis har behov for en slik skranke, så da holder det med to
Men Someone, se for deg f.eks. når kveldsflyene fra CPH lander. Jeg ser for meg at det, med en skranke per handlingsselskap - blir en kjempekø. Selvom det i utgangspunktet er bagdrop kommer det jo til å måtte printes en del bps for de som ikke har fått det ennå etc etc. Da er det antagelig fortsatt mer effektivt å ta heisen opp.
Men Someone, se for deg f.eks. når kveldsflyene fra CPH lander. Jeg ser for meg at det, med en skranke per handlingsselskap - blir en kjempekø. Selvom det i utgangspunktet er bagdrop kommer det jo til å måtte printes en del bps for de som ikke har fått det ennå etc etc. Da er det antagelig fortsatt mer effektivt å ta heisen opp.
Så det du sier er altså at Gardermoen ville vært en dårligere flyplass å gjøre transfer på, dersom transfercheckin åpnet igjen?
Nå må altså disse kundene dra med seg bagasjen en etasje opp og stille seg i samme (lange) bagdrop-kø som lokale passasjerer. Klart at det hadde vært en fordel å få åpnet disse skrankene igjen.
Jeg sier ikke at det ville være en dårlige transfer-flyplass, men jeg sier at skal det være noen vits i transfer-check-inskranker der nede, må det bygges flere. En eller to skranker won't do it.
Den lokale bagdrop-køen er da sjeldent særlig lang? På det verste 15 min?? Og spesielt på kvelden, når mye transfer-pax kommer inn, er det jo faktisk ingen kø på bagdrop.
Greien er at du er garantert!! at noen som ikke er sjekket inn f.eks. stiller seg i transfer-bagdrop. Og så er det noen med llitt andre småproblemer. Med bare en skranke(på hvert handlingsselskap) betyr det at hele køen stopper opp ved et problem. Oppe er det ihvertfall flere skranker å fordele "problemene" på.
Jeg aner ikke hvor mye transfer-pax som kommer inn med CO38. Men si det er 25 pax som kommer samtidig, og hvorav minst halvparten ikke er blitt thru-checket. Med en skranke da så risikerer du å stå i kø i en halvtime, med tanke på all annen transferpax også, når det er en skranke. Jeg tror som sagt sjeldent noen står i kø mer enn 15 min på bagdrop oppe. Ressursutnyttelsen er jo selvsagt også bedre for handlingsselskapene når de slipper å bemanne to punkter.
Så det jeg sier er at det helt klart vil være fordelaktig med transfer-bagdrop nede, MEN da må det være MINST to-tre skranker per handlingsselskap. En skranke won't do it!
Blir det flere direkteruter og slikt gjør de nok noe med transfergreine skal dere se. Helt sikkert!
Jeg sier ikke at det ville være en dårlige transfer-flyplass, men jeg sier at skal det være noen vits i transfer-check-inskranker der nede, må det bygges flere. En eller to skranker won't do it.
De få gangene jeg har brukt dem, så fungerte det utmerket med to skranker (en for SAS og en for Braathens). Dine erfaringer er kanskje annerledes.
Den lokale bagdrop-køen er da sjeldent særlig lang? På det verste 15 min?? Og spesielt på kvelden, når mye transfer-pax kommer inn, er det jo faktisk ingen kø på bagdrop.
Kø er en ting. En komplett upraktisk løsning, der det ikke finnes hverken personell som kan hjelpe deg eller noen form for informasjon, er noe annet.
Greien er at du er garantert!! at noen som ikke er sjekket inn f.eks. stiller seg i transfer-bagdrop. Og så er det noen med llitt andre småproblemer. Med bare en skranke(på hvert handlingsselskap) betyr det at hele køen stopper opp ved et problem. Oppe er det ihvertfall flere skranker å fordele "problemene" på.
Så får man heller begrense det til et handlingselskap der nede. De selskapene (og antall nettverksselskap på norsk innenriks er fortsatt relativt begrenset) som vil ha en slik tjeneste til sine reisende får velge det handlingselskapet.
Eventuelt får man finne en eller annen løning der handlingselskapene han samarbeide om en slik tjeneste.
Jeg aner ikke hvor mye transfer-pax som kommer inn med CO38. Men si det er 25 pax som kommer samtidig, og hvorav minst halvparten ikke er blitt thru-checket. Med en skranke da så risikerer du å stå i kø i en halvtime, med tanke på all annen transferpax også, når det er en skranke. Jeg tror som sagt sjeldent noen står i kø mer enn 15 min på bagdrop oppe. Ressursutnyttelsen er jo selvsagt også bedre for handlingsselskapene når de slipper å bemanne to punkter.
Mer praktisk for handlingselskapene, mindre praktisk for de reisende. Men for all del, KLM er sikkert mer enn happy med løsningen slik den er nå.
Og det vil faktisk ikke være umulig å gå opp, selv om disse skrankene skulle være bemannet og ha for lang kø.
Nå kan det heldigvis telles på en finger de gangene jeg har reist norsk innenriks, og jeg har, desverre ikke, fått prøvd transfer-checkin da de hadde dette på OSL. Det er godt mulig det fungerte godt med to skranker, en for hvert handlingsselskap(nå er det jo faktisk bare to handlingsselskaper på innenriks igjen, så det skulle vel saktens gå). Både Norwegian - RF og SAS- SGS har jo faktisk transferpax på OSL.
Det som forsåvidt hadde vært mer interessant er om man kunne prøvd ut dette magiske systemet SAS snakker så meget om for tiden, med hel-self-service bagdrop nede, og de som ikke ønsket dette kunne gå opp for "manuell bagdrop". Vet ikke hvor langt denne teknologien har kommet jeg?
Når jeg flyr inn til OSL (den siste måneden har jeg vel fløyet CPH-OSL noe sånt som fem ganger) opplyses det jo alltid om av cabin crew at alle som skal videre må ta ut bag og så gå opp på check-in med denne. Jeg kan vel se for meg at det syndes litt mer på dette hva angår utenlandske selskap, f.eks. KLM.
(KLM har jo forøvrig også transfer-pax på OSL i sammarbeid med SAS, men jeg skjønner jo tegningen din med at folk da heller velger direkte routing - noe jeg mener vil være praktisk all den tid tollregelverket er som det er...)
Jeg er forsåvidt med på at det bør opplyses på et skilt at re-innsjekk foregår en etasje opp.
Mer praktisk for handlingsselskapene sier du, jeg mener at en effektiv utnyttelse av folk for handlingsselskapene, vil medføre en mer effektiv kø for de reisende.
For de i Oslo er det en stor fordel med direkteflight, omtrent samme hvor man skal i USA. En direkteflight til EWR eller ORD gir 1-stop til enormt mange destinasjoner, mens OSL-FRA-XXX eller OSL-AMS-XXX kun gir 1-stop til et begrenset antall steder.
Nja, er enig i at OSL er noe dritt å bytte utland til innland på, men det går tross alt MANGE OSL-TRD hver dag. TRD-CHP er vel 3, og jeg tror det bare er 2 på TRD-AMS. Så om jeg får like mange mellomlandinger så kommer jeg meg ganske sikkert raskere til TRD via OSL... Dessverre... Hadde wideroe fått 5-6 daglige til CPH skulle jeg gladlig sluttet meg opp om CPH som international sas-hub, der er det dinerlounge også, for sånne stakkarer som meg som jobber i prosjekt, og derfor altid reiser billigst mulig (billige reiser betyr flere reiser på hvert prosjekt :-) )
Om hele OSL hadde vært designet lurt kunne man vel sluppet ID ved en bagdrop for transfer? Rett og slett slik at når man går gjennom tollen, så kan man velge transfer innland, eller "UT". Går man til transfer innland så blir man guidet videre innenfor sikker sone, og leverer fra seg kofferten, og går til slutt opp en trapp og ender i avgangshallen, innenfor security. Da har hverken passasjer eller bagasje noen gang forlatt sikker sone. Slik praktiseres det i USA, og det fungerer utmerket.
Jeg har mange ganger blitt booket med transfer på 45-50min i OSL, når jeg kommer en fredag ettermiddag fra europa. Det er nervepirrende kort tid, først stå og vente på bagasjen, så i bagdropkø, etter det er det security, igjen, jeg var jo nettopp i security i tyskland men... Og sånn fortsetter det.
Hold passasjerer og bagasje som skal videre innenfor sikker sone, så sparer man kapasitet i sikkerhetskontroll og i bagasjekøen i avgangshallen.
Om hele OSL hadde vært designet lurt kunne man vel sluppet ID ved en bagdrop for transfer? Rett og slett slik at når man går gjennom tollen, så kan man velge transfer innland, eller "UT". Går man til transfer innland så blir man guidet videre innenfor sikker sone, og leverer fra seg kofferten, og går til slutt opp en trapp og ender i avgangshallen, innenfor security. Da har hverken passasjer eller bagasje noen gang forlatt sikker sone. Slik praktiseres det i USA, og det fungerer utmerket.
Du kan ikke ha kontakt med innsjekket bagasje og samtidig være i sikker sone. Så i det du kommer ut av tollen er du "usikker".
En løsning med noe mer fleksibel tollhåndtering med fortolling på endelig bestemmelsessted, slik de fleste andre land praktiserer, kunne imidlertid løst problemet. Jeg ser at det vil vær problematisk, ettersom det er reisende til veldig mange små flyplasser uten toll, og en lang norsk tradisjon med småsmugling av alkohol.
Toll på endelig bestemmelsessted ville jo vært mest praktisk.... Men det innebærer jo at man må utplassere tollere "overalt". Eventuelt så kan man jo gjøre som enkelte land, og tilby tollklarering på endelig bestemmelsessted på enkelte flyplasser (tror blandt annet Spania kun tilbyr det på enkelte plasser?) - f.eks. BGO, TRD osv - der det allerede er tollere. (EDIT: Men det må jo være et helvete for stuerne å holde orden på dette!)
ID-check ved levering av bag har jo ingenting med om du er i rød eller hvit sone å gjøre!
Du er faktisk "usikker" før du går ut av tollen. Grensen for rød sone går ved slusene(og er årsaken til slusene) ved inngangen til baggasjehallen. Baggasjehallen befinner seg på hvit sone, med andre ord.
(EDIT: Men det må jo være et helvete for stuerne å holde orden på dette!)
Det står vel på bag-tagen hvor bagen har reist fra, eventuelt så kan vel tagen leses med strekkodeleser og da kommer det vel opp hvor den ble sjekket inn. Eller......
Dette vil selvsagt ta lengre tid, men det er vel ikke så vanskelig å få til?
Jeg mente, dersom noen norske flyplasser hadde "clear customs at final dest." og noen ikke, så betyr jo dette at stuerne må vite at bag til BGO, TRD, SVG etc skal ikke ut på båndet, men bag til FDE og HOV skal.
Jeg aner ikke hvordan forholdene for stuerne/pmz er, så jeg kan ikke si hvorvidt det lar seg gjøre. Men det ville jo vært optimalt om man kunne fått til noe slikt!! (Toll på HOV og MJF etc tror jeg er å håpe for meget).
See what U mean.
Kanskje greit å gjøre det slik som nå da, så slipper man å vente lengre før bagen kommer på båndet.
Når jeg reiste til Toulouse i forrige uke så var det tollbehandling lokalt i TLS.
Bag for pax som hadde sjekket inn utenfor EU kom på eget bånd i egen hall. For å komme inn der så måtte man inn igjennom en sluse og så var det ut igjennom tollen. Det hele befinner seg sammen med resten av ankomst som et rom i rommet.
Den praktiske løsningen på større flyplasser som BGO / TRD / SVG etc burde jo ikke være noe enormt problem. Det er nok værre med sorteringen av bag ved transfer punkt.
Og ikke minst for alle passasjerende. Det er mye enklere med enhetlig opplegg. Det er det samme for alle. Har en lei følelese om kaos hvis noen fikk sende bag igjennom og noen måtte ta ut...... herlig...
S
Du kan ikke ha kontakt med innsjekket bagasje og samtidig være i sikker sone. Så i det du kommer ut av tollen er du "usikker".
Hmm... Jo det stemmer vel det. Jeg glemte å tenke på at noen kunne sjekke inn kniver og flytende saker i bagasjen som de kunne plukke ut. Noen som vet hvordan dette ordnes i US? Kan ikke huske å ha gått gjennom security etter å ha kvittet meg med bagasjen der nå jeg kom til landet, men skal ikke si sikkert, gikk gjennom så mange securities der borte at det ble ren rutine.
Synes i alle fall at fly og reiseselskaper burde sette transfer til minst 60 min på OSL på fredag og søndag ettermiddager, av hennsyn til pasasjerenes stressnivå. Det går ofte på 50 min, men sist jeg gjorde det og kom frem til bagdrop så lurte de på om det var viktig for meg å komme samtidig som bag til TRD. Jeg svarte at det var det ikke, og fikk beskjed om å løpe til gate, og melde bag tapt i TRD. Bag kom på døren dagen etterpå.
Hmm... Jo det stemmer vel det. Jeg glemte å tenke på at noen kunne sjekke inn kniver og flytende saker i bagasjen som de kunne plukke ut. Noen som vet hvordan dette ordnes i US? Kan ikke huske å ha gått gjennom security etter å ha kvittet meg med bagasjen der nå jeg kom til landet, men skal ikke si sikkert, gikk gjennom så mange securities der borte at det ble ren rutine.
Du må gjennom ny sikkerhetskontroll etter å ha levert fra deg bagasjen på bag drop i USA også, da der du leverer bagasjen fra deg er på "skitten" sone og f.eks på EWR så kommer du ut omtrent samme sted som de som ikke skal videre
På IAD har de egen immigration/ankomsthall for de som skal fly videre. Veldig flott. Passkontroll, henting av bagasje, toll og avlevering av bagasje samt sikkerhetskontroll i det samme rommet. Alt var gjennomført på 10 minutter. Veldig bra opplegg. Kanskje dette kan være noe for OSL?
http://www.boarding.no/art.asp?id=33187
På IAD har de egen immigration/ankomsthall for de som skal fly videre. Veldig flott. Passkontroll, henting av bagasje, toll og avlevering av bagasje samt sikkerhetskontroll i det samme rommet. Alt var gjennomført på 10 minutter. Veldig bra opplegg. Kanskje dette kan være noe for OSL?
Så stuerne skal da måtte sortere, slik at transfer-bag kom på et bånd, og local-bag på et annet? Dersom dette ikke er gjort av avgangsstasjonen ser jeg for meg at dette tar tid og bag vil komme opp på galt bånd...
De klarer det på transfer innenriks-utenriks, så de bør nok klare utenriks-innenriks også.
Sant nok, men her skal det sorteres i enda en haug(local bag, domestic transfer(ut på det båndet du snakker om) og international transfer(som i dag)). Men jo, det bør vel la seg gjøre, men ikke se bort i fra at det kan ta ennu lenger tid enn i dag å få bagen din;)!
men her skal det sorteres i enda en haug(local bag, domestic transfer(ut på det båndet du snakker om) og international transfer(som i dag)).
Transfer er transfer. All bag skal gjennom tollen, enten den skal til WAS, Gulfport eller Guatemala .. så det blir bare en stabel transferbag.
Transfer er transfer. All bag skal gjennom tollen,
At transfer er transfer er jeg med på, men ikke at all bag skal gjennom tollen. Vanlig transfer går vel "av seg selv" vhja. strekkoder etc, men kan vanskelig se for meg sorteringen av dette når noe av bagen skal utleveres på båndet.
I USA skal alle passasjerer og all bagasje gjennom immigrasjon og toll ved innreise uansett bestemmelssted.
Men i Norge så skal ikke baggasje som er i transfer til en internasjonal destinasjon(utenfor No.) tollklareres i Norge.
Nå snakker vi da om IAD, gjør vi ikke...? ;)
Jeg trodde vi "tok IAD-løsningen" til OSL jeg...
EDIT: Ser at det muligens kun er jeg som gjorde det...
Nei. IAD var et eksempel på hvordan transfers fra utland kan gjøres svært smidig.
Gulboble
23-09-2008, 16:24
http://www.boarding.no/art.asp?id=33187
Vi reiste til USA i september 2001. God plass på flyet og California nesten for oss selv. Drømereise. Kan se tilbake på mange flotte turer, men................
begynner å bli "litt ferdig" med USA. Jentene holder fortsatt på en New York tur i året (for å hilse på han i bar overkropp i døra der dere vet*)).
Reis heller til land der de ikke mistenker deg for å være skurk. De to siste rundreisene i Sør Amerika har vært mye enklere og de bruker $ i Ecuador samt at prisene er enda lavere.
*) hint: klær