PDA

View Full Version : SAS-billett 3400 kr billigere i Sverige


jcnorway
19-09-2008, 12:35
Fra Aftenposten.no (http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2661541.ece)

En flybillett tur/retur Stockholm-Bangkok koster snaut 4800 norske kroner på SAS' svenske hjemmesider SAS.se.
På SAS' norske nettsider, var billettprisen for nøyaktig den samme reisen nesten 8200 kroner. Med tilslutning fra Oslo, endte totalprisen på omkring 9500 kroner.

Det var altså en prisdifferanse på 3400 kroner mellom SAS-konsernets norske og svenske nettsider.
Etter tips fra en leser tidlige denne uken søkte Aftenposten.no frem de aktuelle prisene på SAS.no og SAS.se og fikk bekreftet den betydelige prisforskjellen.

Ifølge SAS skyldes det en teknisk feil at de «svenske» kampanjeprisene ikke har vært tilgjengelige på SAS.no. Etter Aftenpostens henvendelse er feilen nå rettet, og du kan få Bangkok-tur på SAS.no for vel 4700 kroner.

Helt lovlig

- Det er ikke noe ulovlig i at SAS opererer med ulike kampanjer fra land til land, sier rådgiver Elise Marie Korsvik i Forbrukerrådet.
Hun opplyser at et nytt EU-direktiv nå er ute til høring. Tanken bak denne forordningen er at du skal kunne bestille reiser fra nettsteder i et hvilket som helst land på like vilkår med landets egne innbyggere.

MartinL
19-09-2008, 13:41
Ifølge SAS skyldes det en teknisk feil



Right.....................:drunk:

Gulboble
19-09-2008, 13:46
Her er svaret fra SAS:
"På spørsmål om hvorfor ikke SAS gjennomfører samme priskampanje i Norge som i Sverige, svarer Johansen at konkurransen om å fly til Thailand er større i Sverige enn i Norge."
Svensk Alt Sammen
Det er på tide at Norge nå sier klart ifra at vi ønsker å selge SAS til Lufthansa.:cool::nor

Someone
19-09-2008, 13:51
Jeg ser ikke helt problemet (nå var jo dette uansett en feil og da spiller det ihvertfall ingen rolle) og dette kan vel knapt kalles en nyhet og være noe å skrive om. Poenget for flyselskapene må jo være å ta seg så godt betalt som mulig fra hvert marked!

MartinL
19-09-2008, 13:51
Det er fredag snart helg og jeg gidder ikke starte.

SAS IC driter i Norge. Ferdig med det!

Airbus 330
19-09-2008, 14:16
Det er fredag snart helg og jeg gidder ikke starte.

SAS IC driter i Norge. Ferdig med det!

Kunne ikke sagt det bedre selv.... :devot:

Discus
19-09-2008, 14:21
Hmmm........det er få oppslag om at det ofte er billigere eller identisk pris å fly business-class fra Oslo til NYC (via LHR) med BA enn fra LHR til NYC med samme selskap :rolleyes:

CK
19-09-2008, 15:11
Dette blir bare for dumt.
Volvo er billigere i Sverige, mens Nestlé barnemat er billigere i Norge... Get over it!
Uansett er nå prisen tilgjengelig i Norge også, så hvorfor den store opphisselsen? Det var jo ikke lenge siden man i Norge kunne kjøpe business-class til Beijing for rundt tusenlappen (det var jo også en feil, men det var ikke den store klageflommen da....)

FlightDeck
19-09-2008, 15:47
Tja, en Economy Extra billett til Manchester koster på sas.no 2700 kr. og på sas.dk 4100 kr.

AirbusTrond
19-09-2008, 16:50
En beklagelig teknisk feil fra SAS, der altså.

GFL
19-09-2008, 16:56
Dette blir bare for dumt.
Volvo er billigere i Sverige, mens Nestlé barnemat er billigere i Norge... Get over it!
Uansett er nå prisen tilgjengelig i Norge også, så hvorfor den store opphisselsen? Det var jo ikke lenge siden man i Norge kunne kjøpe business-class til Beijing for rundt tusenlappen (det var jo også en feil, men det var ikke den store klageflommen da....)


Men SAS skylder jo på en teknisk feil, hvorfor ikke si det som det er? Det er jo ofte tilknyttnignsflyet som koster spenn, samme om det AMS, FRA, CPH, CDG og ikke minst LHR. Rart med det :colgate:

Stian
19-09-2008, 18:44
Her var det jo snakk om en billett ARN-BKK, ikke OSL-BKK.
At det er dyrere fra OSL skjønner vel de fleste.

TOS
19-09-2008, 20:15
Her var det jo snakk om en billett ARN-BKK, ikke OSL-BKK.
At det er dyrere fra OSL skjønner vel de fleste.

Om du leser første post en gang til så ser du følgende:
"En flybillett tur/retur Stockholm-Bangkok koster snaut 4800 norske kroner på SAS' svenske hjemmesider SAS.se. På SAS' norske nettsider, var billettprisen for nøyaktig den samme reisen nesten 8200 kroner. Med tilslutning fra Oslo, endte totalprisen på omkring 9500 kroner."

Dvs. ARN-BKK på sas.se til NOK 4800, ARN-BKK på sas.no til NOK 8200
:)

memphis_belle
19-09-2008, 20:16
Her var det jo snakk om en billett ARN-BKK, ikke OSL-BKK.
At det er dyrere fra OSL skjønner vel de fleste.

Selvfølgelig, var jo derfor 907 var dyrere, det koster jo ekstra når det er direktefly. hm, nei vent litt. her er det noe feil....... Skulle ikke være billigere fra oslo da? siden vi ikke flyr direkte?

Stian
19-09-2008, 20:21
Om du leser første post en gang til så ser du følgende:
"En flybillett tur/retur Stockholm-Bangkok koster snaut 4800 norske kroner på SAS' svenske hjemmesider SAS.se. På SAS' norske nettsider, var billettprisen for nøyaktig den samme reisen nesten 8200 kroner. Med tilslutning fra Oslo, endte totalprisen på omkring 9500 kroner."

Dvs. ARN-BKK på sas.se til NOK 4800, ARN-BKK på sas.no til NOK 8200
:)

Nettopp. Derfor synes jeg kanskje ikke det er så naturlig med en prisforskjell.
Det er jo snakk om samme strekning med samme selskap.

Stian
19-09-2008, 20:21
Selvfølgelig, var jo derfor 907 var dyrere, det koster jo ekstra når det er direktefly. hm, nei vent litt. her er det noe feil....... Skulle ikke være billigere fra oslo da? siden vi ikke flyr direkte?
Hehe... ikke alltid like lett det der.

Martin
19-09-2008, 20:24
Jeg mener faktisk at jeg fant dyrere billetter fra CPH til SEA, enn fra OSL til SEA når jeg søkte på priser til julebordturen..

LN-KOG
19-09-2008, 20:48
Nettopp. Derfor synes jeg kanskje ikke det er så naturlig med en prisforskjell.
Det er jo snakk om samme strekning med samme selskap.

Det er mulig det, men det er her snakk om to forskjellige land og to forskjellige markeder. Volvo selger de samme bilene betraktelig billigere i Sverige enn i Norge. Tobakk og alkohol er billigere i Sverige enn i Norge. Kjøtt er billigere i Sverige enn i Norge. Det generelle prisnivået i Sverige er lavere enn i Norge. Det samme gjelder lønnsnivået.

Det blir svært unyansert å bare sammenligne priser på denne måten. Det er et betraktelig mer sammensatt bilde enn krone for krone - og, nei, jeg er ikke mottakelig for "å så urettferdig argumentasjon". Man vil oppleve akkurat den samme prisforskjellen avhengig av hvilket land man bestiller fra hos andre operatører også.

Min bror har bodd noen år i Afrika og det var dyrere for ham å bestille hos BA med adresse der enn om vi bestilte herfra på samme avganger. Alle selskap tilpasser seg markeder og sesonger. Det kalles det frie marked.

jcnorway
19-09-2008, 20:51
Er helt kurant å segmentere markedet etter betalingsvillighet, det har jeg ingen problemer med. Men da kan man vel kanskje si det i steden for å skylde på "teknisk" feil? :rolleyes:

LN-KOG
19-09-2008, 20:52
Er helt kurant å segmentere markedet etter betalingsvillighet, det har jeg ingen problemer med. Men da kan man vel kanskje si det i steden for å skylde på "teknisk" feil? ;)

Det er et godt poeng, men den sitter nok langt inne og ville skapt store overskrifter. Da er bedre å skylde på "data'n" ;)

imm
19-09-2008, 21:06
Jeg synes faktisk SAS gjør en stor feil her. De skylder på datafeil. Det har jeg veldig liten tro på.

Datafeil kan i værste tilfelle åpne for at norske passasjerer krever penger tilbake fordi de har betalt for mye. Nei kjære SAS, si heller at i det norske markedet er folk villige til å betale mer for billettene enn i Sverige. Derfor er prisen høyere.


IMM

Someone
19-09-2008, 21:14
Jeg synes faktisk SAS gjør en stor feil her. De skylder på datafeil. Det har jeg veldig liten tro på.

Datafeil kan i værste tilfelle åpne for at norske passasjerer krever penger tilbake fordi de har betalt for mye. Nei kjære SAS, si heller at i det norske markedet er folk villige til å betale mer for billettene enn i Sverige. Derfor er prisen høyere.


IMM

Nå er det faktisk ganske vanlig at selskapene legger inn feil når prisene legges inn. Spesielt når feilen er såpass stor så ser det ut til å være en glipp og ikke med vilje. Spesielt siden de rettet den med en gang tyder det på at det faktisk var en feil

LN-KOG
19-09-2008, 21:24
Nå er det faktisk ganske vanlig at selskapene legger inn feil når prisene legges inn. Spesielt når feilen er såpass stor så ser det ut til å være en glipp og ikke med vilje. Spesielt siden de rettet den med en gang tyder det på at det faktisk var en feil

Det tror jeg bare sånn passe på. Jeg heller mer mot at det er forskjellige markeder og at man behandler dem forskjellig - uten at det er feil.

Someone
19-09-2008, 21:30
Og uansett, så er ikke det en sak verdig et avisoppslag ;)

WF-380
19-09-2008, 21:48
Siste gang jeg kjøpte et oppvaskmaskin sto valget mellom to modeller, hvorav en hadde nedtellingsur og den andre ikke. Jeg valgte da oppvaskmaskinen uten nedtellingsur ettersom denne var ca. 1000 kroner billigere. En kveld maskinen sto og gikk mens det var mørkt i rommet kunne jeg skimte et nedtellingsur som gikk bak en hvit plastplate på maskinen. Det viste seg at de to maskinene jeg vurderte var identiske bortsett fra at den ene hadde hvit plastplate foran tidsuret og den andre hadde blank.

Prisen på en vare eller tjeneste i en fri økonomi er som regel ikke kostnaden pluss f.eks. 10% påslag. Prisen fastsettes derimot etter hvor mye man vurderer at markedet er villig til å betale. Dette gjelder både flyreiser og oppvaskmaskiner. Økonomene lærer dette allerede på innføringskurset i bedriftsøkonomi.

Discus
19-09-2008, 21:57
Det viste seg at de to maskinene jeg vurderte var identiske bortsett fra at den ene hadde hvit plastplate foran tidsuret og den andre hadde blank.


En ny variant av codeshare :p.

MartinL
19-09-2008, 22:18
Er helt kurant å segmentere markedet etter betalingsvillighet, det har jeg ingen problemer med. Men da kan man vel kanskje si det i steden for å skylde på "teknisk" feil? :rolleyes:

Problemet er jo at de i følge SAS ikke er nok betalings villighet i Norge for flyreiser!

FlightDeck
19-09-2008, 22:20
Likestillings- og diskrimineringsombudet har foreløpig ikke gått inn for å forby prisdiskriminering.

AirbusTrond
19-09-2008, 22:49
Er det ikke en sak verdig i avisa at det koster 3400 kr mer å reise fra Oslo til Beijing med samme flyselskap enn fra Stockholm?

For norske reisende er det vel en sak verdig. Spesielt ut fra at folk oppfatter SAS som et delvis norsk selskap, og sågar delvis statseid selskap. Og blant den jevne reisende vil jeg tro det hersker en oppfatning om at SAS Norge til dels "finansierer" resten av SAS. Dette setter selskapet i en helt annen stilling enn en hvilken som helst produsent av andre varer, og også andre flyselskaper. Og så skal de høre at nordmenn må betale 3.400 kr for å fly et tilslutningsfly til Stockholm? Et par hundrelapper, vel la gå, men over 3.000 kr?

De aller fleste finner dette så urimelig at SAS ikke har annen mulighet enn å skylde på "tenkisk feil". Noe annet ville ha en altfor stor negativ betydning for ommdømmet. Mener dere virkelig at SAS bare kunne sagt: "Ja, det koster 3.400 mer for nordmenn, fordi de betaler mer og markedet bestemmer prisen"?!

LN-KGL
19-09-2008, 23:12
Og det er på dette tidspunkt på en fredagskveld at jeg vil brøle hurra - teknologien har seiret over "markedskreftene" og med dette vidunderlige Internet-et har bragt tilbake en mulighet for oss forbrukere å finne ut hvem som lurer oss minst.

OEH
19-09-2008, 23:21
SAS Norge er vel ikke interessert i at folk kanskje begynner å sjekke SAS.se og dk når de skal kjøpe flybilletter.
Derfor er nok teknisk feil en god unnskydning.