PDA

View Full Version : Når skal/bør en lufthavn stenges?


DY
31-01-2005, 15:40
Lufthavnsjefen på Harstad/Narvik lufthavn mener Avinor bør vurdere hvordan kriteriene for å stenge en lufthavn skal praktiseres etter at et SAS Braathens-fly snurret på rullebanen i Evenes.
Mer her: http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article427532.ece

LN-MOW
31-01-2005, 16:04
Naar 'breaking action' maales til under 20 ......... Hva var den paa EVE?

M609
31-01-2005, 16:12
Smoke and mirrors sier nå jeg............. :cheers:

atck
31-01-2005, 20:56
Det som kommer etter hvert nå er at alle lufthavner må sette egne stengekriterier - dog gjerne utarbeidet sentralt og i samarbeid med flyselskapene.
Det er slutt på de tider at flygerne bare skal bestemme sjøl uavhengig av hva de på bakken måtte mene. På et eller tidspunkt må de på bakken kunne bestemme at det ikke er forsvarlig å lande et fly ut fra erfaring og også gitte kriterier. Og da holder det ikke med "B/A under 20" siden dette alene ikke er spesielt farlig.
Våt is, mye sand og høy crosswindfaktor er ikke noen god kombinasjon - ihvertfall ikke etter hvert som farten går ned...

DY
31-01-2005, 23:19
Originally posted by LN-MOW
Naar 'breaking action' maales til under 20 ......... Hva var den paa EVE?



Vet ikke hva den var, men tydeligvis ikke lav nok til å bli stengt. Men det er vel andre faktorer i dette som ikke har så mye med friksjonen til underlaget. I dette tilfellet dreier det seg vel om en kombinasjon av glatt rullebane og vind!

atck
31-01-2005, 23:29
Jeg har kommet dithen at jeg ikke vet om hva jeg kan si og ikke si... det meste kommer nok fram i HSLB-rapporten... :)

K

DY
31-01-2005, 23:31
Sikkert ikke dumt.