View Full Version : Ge inte upp SAS
Ge inte upp SAS
Flygbolaget SAS överväger sin framtid. Om Lufthansa tar över företaget kommer antalet direktlinjer från Sverige av allt att döma att bli färre.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=573&a=828554
Enig med det som står i artikeln!
Vet ikke om en ytterligere oppsplitting av SAS slik det forslås her er det riktige, itillegg så tror jeg forfatteren her ikke er helt oppdatert på slotsituasjonen i FRA og MUC.
Og det e her at SAS med 3 hovedbaser har stor fordel.....
Hvordan slot situationen i Tyskland er,ved jeg ikke...men MUC/FRA og DUS er altså
overcrowded
Hilsen
Ole
"Ett bättre alternativ vore att SAS fullföljde den uppsplittring av företaget i olika nationella delar som inleddes för några år sedan. Kopplingen mellan Sverige, Norge och Danmark skulle försvagas ytterligare. Varje nationellt flygbolag skulle få större ansvar för den egna verksamheten, och därigenom tvingas till rationaliseringar för att överleva. Först om bolagen inte klarar sig på egen hand bör en försäljning övervägas."
För SAS svenska avdelningen absolut bättre möjlighet vore att förlora bindelsen med SAS Danmark och att bli köpt av Finnair, så att östeuropa kunna flyga bekvämt till USA - så ARN kunne bli verkligen en hub. Synd att AY viser ingen intresse...
At ens eget lands del av SAS hadde klart seg bedre alene er ikke noe nytt. Og i så måte så har jo vi nordmenn alltid ment at det er VI som hadde greid oss best alene...
For øvrig så er ikke Finnair engang i nærheten av å ha nok kapital til å kjøpe hverken SAS, SAS Sverige eller SAS International! Og de har nok problem å stri med selv...
Utflyttet
17-09-2008, 18:42
Men da har skeptiske meg et lite spørsmål:
Siden det tydelig er bedre å la SAS satse og ikke selge det av til LH, betyr det da at man faktisk de siste 10 årene ikke har forsøkt noe? Det virker jo som veldig lite har skjedd utvoer mer og mer kutt og sparing og oppsigelser og mer og mer splittelse mellom land og fagforeninger og ledelse enn noen sinne. Skal vi satse på SAS år til? 10 år?
Kansje det er på tide å stikke fingeren i jorden og si at dette faktisk ikke er levedyktig og langt mindre noe som er kapabelt til å satse offensivt slik det er i dag. Hva med å få inn folk med friske penger, friskt mot og friske meninger og så få slutt på denne mentaliteten at om bare vi sparer noen milliarder og streiker litt til så blir det nok bedre om noen år?
SAS sin ledelse har jo bevist at det er ikke på vei opp i en konjunktur man satser, og nå sist sagt at man skal i hvertfall ikke når man er på vei ned man skal bruke pengene, og på bunnen går det jo ikke bra nok til noe, for det er jo såvidt SAS lager penger når markedet er på topp.
-A
jikswoboB
17-09-2008, 19:51
Tycks som om själva förändringen är ett självändamål. För när övriga flygvärlden konsoliderar vill förespråkarna av ett uppdelat SAS göra raka motsatsen. SAS har ju i 60 år gjort det som man som bäst håller på med nu i övriga Europa. Jag tror inte att jag riktigt förstår.
Men da har skeptiske meg et lite spørsmål:
Siden det tydelig er bedre å la SAS satse og ikke selge det av til LH, betyr det da at man faktisk de siste 10 årene ikke har forsøkt noe? Det virker jo som veldig lite har skjedd utvoer mer og mer kutt og sparing og oppsigelser og mer og mer splittelse mellom land og fagforeninger og ledelse enn noen sinne. Skal vi satse på SAS år til? 10 år?
Kansje det er på tide å stikke fingeren i jorden og si at dette faktisk ikke er levedyktig og langt mindre noe som er kapabelt til å satse offensivt slik det er i dag. Hva med å få inn folk med friske penger, friskt mot og friske meninger og så få slutt på denne mentaliteten at om bare vi sparer noen milliarder og streiker litt til så blir det nok bedre om noen år?
SAS sin ledelse har jo bevist at det er ikke på vei opp i en konjunktur man satser, og nå sist sagt at man skal i hvertfall ikke når man er på vei ned man skal bruke pengene, og på bunnen går det jo ikke bra nok til noe, for det er jo såvidt SAS lager penger når markedet er på topp.
-A
Alex, SAS ble bygget etter krigen unden en stor sosialdemokratisk idee/illusjon. De tre nordiske stater Danmark, Sverige og Norge er nesten lik. De har fa mennesker, og alle trenger flyruter ut i den store verden. Det har funked med sann en SAS mer eller mindre bra de arene. I begynnelsen sikkert bedre enn idag. Ingen tvivl om dette. Takk til regulerte markeder og publikum som ble mindre krevende enn idag.
Na har vi kommet oss til en punkt hvor egentlig alle 3 stater/nasjoner sier at SAS ikke tilbyr dette de vil ha. Og det er bare naturlig a stille spörsmalet hvor ligger fremtida. En felles SAS? I egne hender eller solgt til LH?
Det er jo litt ironisk at dagens management pa den ene hand vil skape like service i alle datterselskaper, mens pa den andre hand skaper egne AOC for SAS DK, SAS SE og SAS IC. Dermed sier de det ene og gjör det pa den en mate og faktisk samtidlig gjör de ogsa det andre. Ja - Nei - "Jei"
Faktisk betyr jo disse egenstendige AOC'er at man anerkjenner at de 3 nasjoner har litt mer forskjeller enn bare flagg og nasjonal-sang. Dersom man vil tyde inn noe pa dette kan man tyde dette som förste skritt av en splittelse av konsortiet.
Mens, jeg tilgi helt aerlig, jeg kjenner ikke lovverk som star bak SAS konsortiet og jeg har ingen peiling om det er mulig e.g. for en land a trekke seg helt ut og hva dette betyr faktisk for den rest av SAS som blir da staende.
Personlig tror jeg man skulle först finne svar til spörsmalet om dagens en SAS som server 3 nasjoner er veien for fremtida eller ikke. Har man funnet svar pa dette, sa kan man ordne eierforholdene. A gjöre den 2nde skritt för den förste, er litt ulogisk.
Og det e her at SAS med 3 hovedbaser har stor fordel.....
Hvordan slot situationen i Tyskland er,ved jeg ikke...men MUC/FRA og DUS er altså
overcrowded
Hilsen
Ole
SAS har ikke tre hovedbaser, jeg ser på ARN og CPH som hovedbaser, mens OSL i beste fall kan kalles en minihub..:p
sail4fun
18-09-2008, 10:42
SAS har ikke tre hovedbaser, jeg ser på ARN og CPH som hovedbaser, mens OSL i beste fall kan kalles en minihub..:p
Trafikkmessig så tar du vel feil..., og IC er altså ikke alt her i verden..
allikevel flyr det flere pax ut fra OSL enn fra ARN og CPH....
Oppsplitting av SAS er neppe veien å gå. At de fire selskapene nå får egne AOC'er har jeg blitt fortalt skyldes av det felles-skandinaviske overvåkningsregimet som SAS har levd under siden 50-tallet ikke fungerer tilfredstillene. Av en aller ennen grunn er det fremdeles (noen som sa JAR-OPS?) er det fremdeles ulikheter i regler hos de tre skandinaviske luftfartstilsynene, noe som resulterer i at når man skal operere etter felles regler for alle tre landene i det felles AOC som SKS/SKI/SKC i dag lever under, gjelder den strengeste regel. Så, om f.eks. (Disclaimer: tall tatt helt ut av luften) Sverige har en begrensning i antall flytimer pr år på 1000, mens Danmark har 900 og Norge 950 - så er det den danske 900-regelen som gjelder. Om en komponent skal sjekkes hver 100. time i SE, hver 200. time i NO og hver 500. time i DK, er det hver 100. time som gjelder for SAS (dog ikke for SKO som har norsk AoC)
SAS er i dag det eneste flyselskapet som eies av flere land - Air Afrique og andre felles-afrikanske selskaper er historie. I Gulf Air har nå alle andre eiere enn Bahrain trukket seg ut (der ble det slik at Baharin kjøpte ettersom de andre solgte seg ut)
Oppsplitting av SAS er neppe veien å gå.
Nei, jeg ser heller ikke hva en ytterligere oppslitting skulle kunne bringe av postive effekter. Kritisk masse er noe som helt klart gjelder også i luftfarten.
Selv om SAS er delt opp i 4 driftsselskap og AOC så opprettholder de et sentralt AOC-kontor som gjør arbeid for de 4 selskapene, en felles aksje og et konsortium som er den økonomisk ansvarlige. Noe annet ville lagt flere milliarder i økte kostnader på SAS.
Bare på AOC-kontoret så spares det flere mrd, kredittratinger ville gått åt skogen, branding kostnader firedoblet og prisene på alle innkjøp ville vært langt høyere for 4 små, enn et "stort" (relativt...) selskap.
Flere nevner problem med mange foreninger, men forholdene til disse er jo (delvis med unntak av pilotforeningene) allerede overført til de enkelte land, så om SAS DK har 8 foreninger fra forskjellige yrkesgrupper å forholde seg til så er ikke det flere enn et hvilket som helst annet flyselskap i samme situasjon ville hatt. En har tross alt piloter, kabin, teknikere, mekanikere, lastefolk, billettselgere, redcaps, jurister etc etc, så jeg kan ikke se at SAS skulle være så spesielt på dette området. Problemet har vel heller vært at alle grupper i spesielt DK har hatt en tendens til å gå til streik, men det gjelder ikke bare i SAS, men i DK generelt. Men nå begynner det jo å bli noen år siden da...
Som nevnt, er forlikbare konstrukter som Gulf Air og Air Afrique historie. Gulf Air sikkert lever, mens man skal bare se pa Ethihad for a forsta at Gulf Air har sett sine beste dager.
En kik pa Groupo TACA og LAN kan vaere en ide. LAN har nesten felles branding, mens de ulike datterselskaper er ogsa for kundene synnlig, fordi det star alltid landet bak LAN, dersom det er en datterselskap. Og det funker utmerket bra.
Det ma ikke nödvendigvis komme en helt oppsplitting. Mens det hva trenges til er litt mer konkurranse mellom SAS DK, SAS NO og SAS SE, som ogsa blir synnlig for kunder og konkurrenter.
Faktisk tror jeg er der ingen darlig ide a ha litt mer nasjonale brandings. SAS NO har flagger klisted pa skrogen. Det koster ikke verden a kjöpe svenske og danske sticker.
Gulboble
19-09-2008, 13:56
Jeg skjønner jo svenskene som vil beholde SAS og fortsatt melke oss nordmenn. Få gjennomført salget til Lufthansa fortest mulig.:cool::nor
Jeg skjønner jo svenskene som vil beholde SAS og fortsatt melke oss nordmenn. Få gjennomført salget til Lufthansa fortest mulig.:cool::nor
Du har noen rare kommentarer...
Etter det jeg vet så er det vel Norge som er minst positive til et salg av SAS. Så skjønner jeg heller ikke hva du legger i å melke oss nordmenn?
Og du tror Lufthansa driver med veldedighet? :sarc Nå skal de sies at jeg ønsker at LH kjøper SAS, men uansett ser jeg ikke problemer med at et selskap maksimerer profitten og "melker" et marked, dvs tar seg så godt betalt som mulig der det er muligheter for det. Det gjør alle selskaper innen alle bransjer!
Og med et LH oppkjøp så er det nok danskene og ikke svenskene som vil "lide"
sirpjalle
19-09-2008, 14:19
Og du tror Lufthansa driver med veldedighet? :sarc Nå skal de sies at jeg ønsker at LH kjøper SAS, men uansett ser jeg ikke problemer med at et selskap maksimerer profitten og "melker" et marked, dvs tar seg så godt betalt som mulig der det er muligheter for det. Det gjør alle selskaper innen alle bransjer!
Og med et LH oppkjøp så er det nok danskene og ikke svenskene som vil "lide"
JUPP! http://e24.no/boers-og-finans/article2664095.ece
Skulle SAS blir kjøpt opp av Lufthansa er det store muligheter for at Kastrup lufthavn utenfor København blir overflødig.
- Jeg tror Norge og Sverige kan forvente flere langruter. Kastrup blir liggende for nære de store flyplassene i Tyskland, blant annet bygges det jo nå en ny kjempeflyplass utenfor Berlin, sier John Lyng, leder i Kabinforeningen i SAS Norge til E24.
Samtidig som CPH kommer til å merke det mest, så tror jeg den fortsatt kommer til å være en SAS hub. Berlin er litt galt plassert for å stjele noe særlig fra CPH og ser man på ZRH og BRU så ligger de svært nærme henholdsvis MUC og FRA. Og man må også huske på at dagens slot situasjon på FRA (og til en hvis grad MUC) vanskeligjør flytting av trafikk fra CPH til FRA/MUC. Men at det vil bli forandringer på endel ting ved en eventuell overtakelse fra LH (eller noen andre for den saks skyld) er det vel ingen tvil om
Hvis det er noen jeg IKKE ville høre så mye på, så er det John Lyng! Av en eller annen grunn så har den mangeårige lederen for de norske kabinansatte, etter at kabinforeningene ble splittet, en enorm tro på norske ruter, og et ekstremt hat spesielt i f.t. dansker...
Personlig så tror jeg nok at Lufthansa ved et evt kjøp vil kutte og skjære, men jeg tror ikke det vil bli noen stor forandring i fordelingen av SAS trafikk mellom de tre hubs.
Oslo burde hatt en A340 som flyr primært NYC om sommeren og BKK om vinteren, men med en mix off season, men det har ingenting med LH oppkjøp, eller Lyngs drømmer å gjøre. Jeg tror ikke de tenker så forferdelig mye annerledes i LH enn i SK....!
Jarlabanke Vking
20-09-2008, 16:12
Hvis det er noen jeg IKKE ville høre så mye på, så er det John Lyng! Av en eller annen grunn så har den mangeårige lederen for de norske kabinansatte, etter at kabinforeningene ble splittet, en enorm tro på norske ruter, og et ekstremt hat spesielt i f.t. dansker...
Personlig så tror jeg nok at Lufthansa ved et evt kjøp vil kutte og skjære, men jeg tror ikke det vil bli noen stor forandring i fordelingen av SAS trafikk mellom de tre hubs.
Oslo burde hatt en A340 som flyr primært NYC om sommeren og BKK om vinteren, men med en mix off season, men det har ingenting med LH oppkjøp, eller Lyngs drømmer å gjøre. Jeg tror ikke de tenker så forferdelig mye annerledes i LH enn i SK....!
ja for danske CAU har jo et virkelig gangbart syn på kolleger og omverdenen rundt seg.
Nei, det er nettopp det som er problemet; De er mer opptatt av å krangle seg imellom ut fra det de tror er egen nasjons fortreffelighet, enn å samarbeide over grensene!
Utflyttet
21-09-2008, 01:26
Nei, det er nettopp det som er problemet; De er mer opptatt av å krangle seg imellom ut fra det de tror er egen nasjons fortreffelighet, enn å samarbeide over grensene!
Jeg trodde dette gjaldt alle tre nasjonene, ikke bare "de"?
-A
sail4fun
21-09-2008, 01:31
CAU diskriminerer ingen, de har like mye imot både Kinesere og Normenn. :73: