View Full Version : SAS kutter i Ålesund etter Norwegians ankomst
Mer på NRK Møre og Romsdal
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.6221029
AirbusTrond
16-09-2008, 16:10
Dette var vel kanskje ikke så uventet. Som en klok fyr her inne sa for en stund siden, det er ikke slik at nødvendigvis to konkurrenter på en slik rute vil være til kundenes beste. Det viser seg nå.
At de kutter ruta til London er vel heller ikke så overraskende, med såpass håpløse rutetider som den hadde. Men virkelig synd for møringene, selvsagt.
(Det neste blir vel at AaFK rykker ned..)
Er redd dette også vil bli situasjonen for Evenes sin del etter at Norwegian økte antall avganger fra 1 til 3. Tallene fra Avinor viser ingen vekst i antall reisende, så her spiser den ene fra den andre. Blir spennende å se hvordan september ser ut, når Norwegian har en hel måned drift med det nye opplegget sitt.
FlightDeck
16-09-2008, 17:36
Synd, men ikke så overraskende. Nå er det riktignok avganger med avgangstid 06.10 fra Ålesund og 11.10 og 23.20 fra Oslo som forsvinner, og disse har sikkert aldri vært så veldig poulære - med unntak av 06.10 på enkelte dager. Tilbudet blir ikke så veldig mye dårligere selv om disse forsvinner. SAS har fortsatt syv daglige, og Norwegian tre.
SAS og visitnorway.com har hatt reklame i London for ruten til Ålesund, men man har tydeligvis ikke klart å få til det samme som Norwegian fikk til med Tromsø.
Er redd dette også vil bli situasjonen for Evenes sin del etter at Norwegian økte antall avganger fra 1 til 3. Tallene fra Avinor viser ingen vekst i antall reisende, så her spiser den ene fra den andre. Blir spennende å se hvordan september ser ut, når Norwegian har en hel måned drift med det nye opplegget sitt.
Ja, dette viser nok hvor begrenset trafikkgrunnlaget er fra de mindre lufthavnene.
FlightDeck
17-09-2008, 10:02
Hvor mange daglige avganger var det på denne ruten da både SAS, Braathens og Color Air holdt på som verst? Må ha vært enormt...
Dette høres jo fornuftig ut... Kvitt overkapasitet, bedre økonomi for to aktører er i det lange løp til det beste for regionen.
ENGM RAMP
17-09-2008, 11:49
Hvor mange daglige avganger var det på denne ruten da både SAS, Braathens og Color Air holdt på som verst? Må ha vært enormt...
Flightdeck, på det verste, rett etter åpningen på Gardermoen, så husker jeg vi telte 17 daglige avganger til AES, mens f.eks London hadde vel 12 eller 13 !
Med DY ankomst til AES igjen, økte det totalte tilbudet med 40%, så det er vel naturleg at SK justerer etter dette...
FlightDeck
17-09-2008, 13:20
Flightdeck, på det verste, rett etter åpningen på Gardermoen, så husker jeg vi telte 17 daglige avganger til AES, mens f.eks London hadde vel 12 eller 13 !
haha, det er faktisk helt utrolig! Om flyene i gjennomsnitt har 130 seter gir det nærmere 4500 seter mellom de to byene hver dag.
AirbusTrond
17-09-2008, 13:52
Var artig da det stod både SAS, Braathens og Color Air på tavla på Vigra ! Og desto kjedeligere noen år etterpå, da bare SAS var igjen. Møringene hadde forresten et godt forhold til Braathens, for de var vel alene der i mange tiår, uten at folk hadde så mye å utsette på dem.
ENGM RAMP
17-09-2008, 14:03
Jobben var i AES på seminar i Mai 99, det var spes, for på returen så var det en del forsinkelser, så det stod en 737 fra Braathens, SAS og Color Air side om side, og de skulle gå igjen omtrent samtidig, så jeg satt om bord i en maskin, og så det gikk 15-20 stk om bord i de 2 andre maskinene....
Hehe