PDA

View Full Version : Dash Q200 - Kortbanenettet


LN-TIB
16-09-2008, 02:58
I forbindelse med FOT har jeg lekt litt rundt på nett for å se hva som finns av materiell tilgjengelig for eventuelt konkurrenter til Widerøe på kortbanenettet. Ettersom det kreves 30 seter og trykkabin er det vel bare Dash som kan håndtere disse rwys. -100 finns det lite av og det meste er veldig gammelt, men det er endel tilgjengelige Q200 fra Horizon som de skal bytte ut.

Har registrert i tidligere tråder at det gjelder helt egne bestemmelser for minima osv for å kunne operere -100 på 800rwys. Gjelder disse også for Q200, eller har vektforskjellen vesentlig betydning her?

Twin Otter
16-09-2008, 08:00
FOT? Hva er det?

Gandalf
16-09-2008, 08:35
FOT - Forpliktelse til Offentlig Tjenesteytelse. Er de avtalene som Samferdselsdepartementet inngår med flyselskapene på sekundærrutenettet. Disse kalles FOT-ruter, siden det ligger en forpliktelse til en viss ruteproduksjon i avtalene.

Mvh,

Twin Otter
16-09-2008, 08:57
FOT - Forpliktelse til Offentlig Tjenesteytelse. Er de avtalene som Samferdselsdepartementet inngår med flyselskapene på sekundærrutenettet. Disse kalles FOT-ruter, siden det ligger en forpliktelse til en viss ruteproduksjon i avtalene.

Mvh,

Ah.. skjønner. Finnes det egentlig noen reell erstatter til -100 versjonen?

BGO
16-09-2008, 09:28
Ettersom det kreves 30 seter og trykkabin er det vel bare Dash som kan håndtere disse rwys.

Do 328 klarer vel også disse kravene. Skulle sett en 328 i Widerøe farger :)

LN-TIB
16-09-2008, 09:54
Etter hva jeg har forstått tidligere så er Do328 uaktuell for 800m baner.

ENGM RAMP
16-09-2008, 10:45
Dornier 328 kan du nok glemme på kortbanene ja. Dornier var i sin tid i BOO hos WF for å vise frem hva de var i ferd med å bygge, men 328'en ble aldri tvers igjennom en kortbanemaskin..

F35Landing
16-09-2008, 11:10
Ytelsesmessig ligger vel 200 ganske jevnt med 100. Den har jo sterkere motorer, men veier også litt mer. Etter hva jeg har hørt skal dette gå ganske opp i opp.

BSSW
16-09-2008, 12:32
Mener å ha hørt at kortbane versjoner, som WFs -100, har større flap enn vanlig versjoner. Stemmer det? Og i så fall så burde det nesten kunne gå an å få det på -200 også.

Tror nok at -200 også kan brukes på kortbane, så lenge at visse krav tilfredsstilles.

Wf-pax
16-09-2008, 18:21
Når kortbane-nettet skal ut på anbud igjen, så er det jo ikke så usansynlig at det er flere enn 1 aktør som blir å få tildelt ruter :) Så da er det nok flere enn Widerøe som kommer til å fly på kortbane-nettet.. Til anbudet er utlyst igjen så skal SSJ være ferdig utvidet til 1199 m! Noen som tror på en aktør med maskin som f.eks ATR 42 eller Saab 340, som tar seg av rutene til og fra SSJ og BNN? ;)

ENGM RAMP
16-09-2008, 18:34
Saab340 er vel en mindre flytype enn det hva Samferdselsdepartementet vil ha flyvende på de rutene vel...

LN-TIB
16-09-2008, 18:39
Vil vel ikke være helt umulig at en får se DHC8-300 også. Widerøe benytter denne endel i nord på ruter uten tilskudd, samt til Lakselv. At SSJ blir tilgjengelig for flere flytyper gjør nok at muligheten til at en vil se andre aktører her absolutt er til stede. Dette forutsetter at det ikke gjøres endringer i muligheten for å gi samlet anbud på flere ruter. I forbindelse med høring som ble gjennomført av departementet så var det sterke ønsker om at det burde stilles krav om ruter også internt på helgeland, dvs mellom mo i rana og brønnøysund ol. Widerøe flyr slik pr i dag, men kommer annen aktør inn med feks ATR så vil muligheten for helgelendinger til å fly internt falle bort.

Discus
16-09-2008, 18:45
Vil tro at regulariteten også kan bli dårligere dersom man ikke kan bruke alle plassene på Helgelandskysten som alternate. Er vel tilfeller i dag hvor man kan lande i Mosjøen men ikke Sandnessjøen, eller andre kombinasjoner. Alternativet med fly som krever lenger bane blir da at man må bli med helt til Bodø eller TRD eller flighten blir kansellert i stedenfor en biltur på noen mil.

JoeW
16-09-2008, 19:09
Vil vel ikke være helt umulig at en får se DHC8-300 også. Og på OSL-GOT!

Egil
16-09-2008, 19:21
Vil tro at regulariteten også kan bli dårligere dersom man ikke kan bruke alle plassene på Helgelandskysten som alternate. Er vel tilfeller i dag hvor man kan lande i Mosjøen men ikke Sandnessjøen, eller andre kombinasjoner. Alternativet med fly som krever lenger bane blir da at man må bli med helt til Bodø eller TRD eller flighten blir kansellert i stedenfor en biltur på noen mil.

Dette er korrekt!
Pr i dag hører det skjeldenheten til at et fly som ikke kan lande i f.eks MJF ikke lander i SSJ, MQN eller i nød BNN.
Får SSJ og BNN en annen operatør som ikke kan lande i MJF og MQN blir det BOO eller TRD som alternativ med påfølgende L A N G busstur hjem. (Været skaper ofte problemer i både SSJ og BNN ja, utsatt for vind ja...)

Håper noen glupe hoder i Samferdselsdep. klarer å ha flere tanker i hodet når anbud skal tildeles :)

E!

Discus
16-09-2008, 20:52
Håper noen glupe hoder i Samferdselsdep. klarer å ha flere tanker i hodet når anbud skal tildeles :)



Støtter den, men enkelte ganger viser det seg jo at det er viktigere at det er en billig og dårlig løsning enn en bedre litt dyrere løsning......

LN-TIB
16-09-2008, 21:01
Saab340 er vel en mindre flytype enn det hva Samferdselsdepartementet vil ha flyvende på de rutene vel...

Flytype er underordnet og ikke tema for departementet. Så lenge de har 30 seter og trykkabin så vil Saab340 oppfylle kravene.

FlightDeck
16-09-2008, 21:15
Det er uansett interessant hvilken maskin som med årene kan erstatte Dash 8-100 på kortbanenettverket. De er jo allerede ganske gamle og varerer ikke evig...

ENGM RAMP
16-09-2008, 22:15
Flightdeck! Check your PM ;)

LN-TIB
16-09-2008, 22:18
Flightdeck! Check your PM ;)

Ey Ey! Hemmelighetsfull ^_^

MountainDew
16-09-2008, 23:26
Det er nok ikke alder som er problemet men antall cycles!

Egil
16-09-2008, 23:46
Flytype er underordnet og ikke tema for departementet. Så lenge de har 30 seter og trykkabin så vil Saab340 oppfylle kravene.

Feil ! ! !

Flere flyplasser, deriblandt MJF har strenge restriksjoner der WF faktisk har dispensasjon til å fly med Dash8-100.
Dette er det sikkert piloter her som kan forklare/utdype her!

E!

LN-TIB
17-09-2008, 00:04
Feil ! ! !

Flere flyplasser, deriblandt MJF har strenge restriksjoner der WF faktisk har dispensasjon til å fly med Dash8-100.
Dette er det sikkert piloter her som kan forklare/utdype her!

E!

Saab340 kan ikke lande på MJF uansett. Var snakk om de andre flyplassene med litt lengre rwys^_^

Mener forøvrig at Wideøre har dispensasjon for å fly på samtlige baner med 800 m rwy, men er usikker på hvordan dette er nå ettersom de fleste om ikke alle har fått utvidet sikkerhetssone.

Egil
17-09-2008, 00:21
Saab340 kan ikke lande på MJF uansett. Var snakk om de andre flyplassene med litt lengre rwys^_^

Point taken ^_^


Mener forøvrig at Wideøre har dispensasjon for å fly på samtlige baner med 800 m rwy, men er usikker på hvordan dette er nå ettersom de fleste om ikke alle har fått utvidet sikkerhetssone.

Sikkerhetssoner er en ting, terrengmessige utfordringer er noe annet. I Mosjøen flyr man mot nord rett mot dette...

Isbamse
17-09-2008, 08:57
Hvis Dæsjåtte-hundre i praksis er den eneste flytypen som kan brukes på 800 m-stripene står man jo overfor to valg: Slakke på kravene og slippe til en haug med maurslukere (men de begynner vel også å dra på alderen?) eller en massiv investering for å forlenge stripene. Det kan bli dyrt og er vel topografisk vanskelig en del steder. Alternativer kan være å bygge nye, regionale flyplasser, eller forbedre veinettet og legge ned "kyllingmarkene".

The Pilot
17-09-2008, 09:08
Men staten har fortsat ikke lagt uit FOT pa anbud, Noen som vet hvorfor dette tar sa mye mere tid en vanlig

LCH78
17-09-2008, 10:41
Men staten har fortsat ikke lagt uit FOT pa anbud, Noen som vet hvorfor dette tar sa mye mere tid en vanlig

hva med å sende en epost hit: sdinfo@sd.dep.no å spørre da ;) Mener jeg har vært borti at det sku komme ut i midten av September, så kanskje det kommer på fredag eller mandag.. hvem veit :)

LN-TIB
17-09-2008, 10:42
Men staten har fortsat ikke lagt uit FOT pa anbud, Noen som vet hvorfor dette tar sa mye mere tid en vanlig

Ikke hørt noe konkret, men vil vel tro at Røst ruta laget krøll i tidssjema siden denne må på plass innen 20. oktober. Det er uansett ikke bra, da det hindrer konkurransen. Selskaper som ikke har materiell klart i garasjen vil få problemer med å sette opp operasjoner i tide. Det skal jo gå ytterligere 6-8 uker før departementet tar avgjørelsen, å da har de fleste fått opp julestjerna i vinduet.