PDA

View Full Version : Widerøe best likt

FlightDeck
15-09-2008, 20:56
15.09.2008
Best likt i lufta

En omdømmemåling av de tre store flyselskapene i Norge viser at Widerøe kommer best ut, med SAS Norge på andre plass og Norwegian på bunn. Widerøe har ligget i toppen i mange år, og beholder posisjonen som best blant flyselskapene. - Dette er en laginnsats og en fantastisk flott prestasjon i et år hvor vi har hatt mange utfordringer i forbindelse med Q400-flyene sist høst, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i en kommentar.

49 prosent av de som ble spurt i undersøkelsen sier at de har et godt totalinntrykk av Widerøe. Tilsvarende tall for SAS Norge og Norwegian er henholdsvis 38 prosent og 33 prosent.

Dette viser den årlige omdømmeundersøkelsen av store norske bedrifter, utført av Synovate (tidligere MMI). 905 personer har opplyst om sine inntrykk av 116 bedrifter i Norge. Spørsmålene fordeler seg på kategoriene totalinntrykk, miljøbevissthet, samfunnsansvar og moral, økonomi og lønnsomhet og reklame og informasjon.

Blant de 116 selskapene man har undersøkt totalinntrykket til kaprer Widerøe en sterk 32. plass (+4 fra 2007), mens SAS og Norwegian endte betraktelig lengre ned på listen. SAS Norge landet på 57. plass (+11) mens Norwegian ligger enda lengre bak på 63. plass (+11).

De tre store flyselskapene har alle økt sitt omdømme siden i fjor. SAS Norge merker den største framgangen. Svært mange har endret standpunkt fra å ha et dårlig inntrykk av SAS Norge til å ha et godt inntrykk.

http://wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=11&I=4513

Discus
15-09-2008, 21:44
Gratulerer alle jenter og gutter i WF :nor

BSSW
15-09-2008, 22:12
Vel fortjent av WF dette. Grattis :nor

Trety
15-09-2008, 22:13
Stiller meg bak seieren, WF er mitt førstevalg i Norge! :nor

MountainDew
15-09-2008, 23:26
Satt i cockpit BGO-FDE-OSL for noen uker siden. Hadde en kjempehyggelig flight :)
Heia Widerøe :nor

O_K_
16-09-2008, 08:20
Det er ganske enkelt fordi SAS er opptatt med å flytte fly fra A til B, og det greier de ganske så bra. Wideroe har forstått at det faktisk finnes noe som heter passasjerer som er inni flyene. Av andre flyselskap er det vel bare BA som virkelig forstår at fornøyde pasasjerer også er viktig. Men BA har ikke innsett poenget med bagasje, har fløyet BA 4 ganger de siste 18mnd, og 3 ganger har bagasje blitt forsinket. 2 av de 3 gangene med mer enn 1 uke:-(

RIBRO
16-09-2008, 08:25
Det er ganske enkelt fordi SAS er opptatt med å flytte fly fra A til B, og det greier de ganske så bra. Wideroe har forstått at det faktisk finnes noe som heter passasjerer som er inni flyene. Av andre flyselskap er det vel bare BA som virkelig forstår at fornøyde pasasjerer også er viktig. Men BA har ikke innsett poenget med bagasje, har fløyet BA 4 ganger de siste 18mnd, og 3 ganger har bagasje blitt forsinket. 2 av de 3 gangene med mer enn 1 uke:-(

På hvilken måte er det SAS ikke har forstått dette? Det må du nesten forklare.

Someone
16-09-2008, 08:30
Det er ganske enkelt fordi SAS er opptatt med å flytte fly fra A til B, og det greier de ganske så bra. Wideroe har forstått at det faktisk finnes noe som heter passasjerer som er inni flyene.

Tja, mine refaringer med WF og SK er at de er ganske like og det er hyggelig å være ombord hos begge.

O_K_
16-09-2008, 09:23
På hvilken måte er det SAS ikke har forstått dette? Det må du nesten forklare.

Vanskelig å forklare, det har vel mye med hvordan man føler seg motatt når man kommer ombord. En av detaljene er alt maset om å kjøpe mat hos SAS. Nå har heldivis kaffekoppen blitt gratis på innenlands, men utenlands må jeg fortsatt passe på å ha mynter i lommen, mynter som er nesten umulige å få ut når jeg sitter fastspennt i setet. En annen ting er nok at Widerøe har en fordel av små fly, og derved lite crew. På 300 er det vel bare en i kabinen, da blir det ikke så mange å andre å stå å skravle med. Mitt inntrykk er at hos Widerøe så sitter skjeldent crew å prater i galley, de oppholder seg blandt pasasjerene, selv på "lengere" turer som TRD-TRF og TRD-CPH, og dette skaper en følelse av at man blir ivaretatt som passasjer, at det er noen der til å følge opp og hele tiden, ikke bare når man trykker på maseknappen. Så er det sikkert mange andre ting også, ting man ikke direkte registrerer, men som bare bidrar til å forsterke følelsen. Men når jeg går av etter en Widerøe flight så tenker jeg nesten alltid at "skulle ønske alle turer var slik".

Hos SAS er det mer varierende, selvfølgelig har man iritasjonsmomentet at man må ha penger om man skal utenlands, men det er nå bare en av tingene. Noen ganger får man UTMERKET service der, vanligvis er den omtrent middels, og noen ganger helt grusomt. Inntyrkket mitt er at graden av service og omtanke man får hos SAS er veldig varierende, mye mer varierende enn hos f.eks. Wideroe som har jevnt over god servide.

Og en siste ting, som jeg vet om som gjør at jeg liker Widerøe er at de har små fly:-) Så utrolig mye bedre under boarding, når det bare er 40-50 andre som skal med. Føles som om alt gå så utrolig mye raskere.

FlightDeck
16-09-2008, 17:50
Hyggelig for Widerøe, ingen tvil om at de har mange dyktige ansatte som er stolte av selskapet! Generelt sett synes jeg det er ganske varierende, både hos SAS, Widerøe og Norwegian. Alt er personavhengig og kommer selvsagt litt an på dagsformen.

Var ikke Norwegian på et tidspunkt mer populært enn SAS og Widerøe i slike omdømmeundersøkelser?

EB
17-09-2008, 06:37
Så ikke denne komme - ville trodd at Norwegian var på topp med WF på andre plass og SAS ganske langt nede.

Egil
17-09-2008, 06:54
Så ikke denne komme - ville trodd at Norwegian var på topp med WF på andre plass og SAS ganske langt nede.

Hadde nok forventet en oppgang her! SAS har vært flinke det siste året med merkevarebygging. Lite (eller ingen) streiker, de flyr på rute (eller lander i alle fall) og vet og fortelle sine passasjerer dette. Når du har hørt det nok mange ganger så må man jo bare være fornøyd eller?

E!