FlightDeck
15-09-2008, 01:02
Reiserute:
10. september 2008: DY2018 Oslo (OSL)-Wroclaw (WRO), Boeing 737-300
13. september 2008: DY1017 Wroclaw (WRO)-Oslo (OSL), Boeing 737-300
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/wroclaw.jpg
Norwegian åpnet i juni en rute mellom Oslo-Gardermoen og Wroclaw (uttales Vråtswav). Ruten flys på onsdager og lørdager. Frem mot vinterprogrammets start skal Norwegians polske avdeling operere avgangene på onsdagene. Etter dette blir det norsk besetning på alle avganger, samtidig som avgangstidene forbedres noe.
10. september 2008, kl. 15.35:
Norwegian DY2018 Oslo (OSL)-Wroclaw (WRO),
Boeing 737-300
Jeg møtte opp på Gardermoen en times tid før flyavgang og sikret meg sete 1F på en av Norwegians innsjekkingsautomater. Jeg hadde ikke bestilt bagasje på forhånd da jeg var usikker på om jeg kom til å sjekke inn bagasje, men jeg slapp å betale for kolliet jeg sendte i den køfrie bagdropskranken. Det var en god del kø i sikkerhetskontrollen, men jeg var gjennom på ti minutter og etter et stopp i tax free-butikken nærmet vi oss ombordstigningstid.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-2.jpg
LN-KKR rullet inn på rutetid fra Warszawa og ombordstigning ble annonsert ca. ti minutter før avgangstid. Men det varte og rakk og ingen ombordstigning kom i gang. Vi fikk ingen ny informasjon og måtte bare vente ved gaten. Det gikk ”rykter” om at det var tekniske problemer med flyet, senere ble det klart at det var noe galt med et av toalettene. Rart at Røros flyservice ikke ga noe informasjon. Vi kom oss om bord 30 minutter etter rutetid og måtte vente ytterligere 30 minutter i flyet før vi kunne begi oss mot 01L. Det satt to barn som laget et ordentlig leven en rad bak meg, så jeg valgte å flytte meg fra sete 1F til 1A. Fikk hele raden for meg selv.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/2-2.jpg
Kabinbesetningen bestod av to polske menn (gutter?) og en kvinne (jente?). De var overraskende unge, men de var stille og reserverte og gjorde ikke mye ut av seg. I cockpit satt to polakker, og all informasjon ble gitt på polsk og dårlig engelsk. Vi var om lag 100 passasjerer om bord, noe som gir en kabinfaktor på rundt 75 prosent. De fleste var polske, men det var også en del nordmenn om bord.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-2.jpg
LN-KKR er Norwegians eldste (?) fly, bygget i 1988 og levert til Norwegian i 2004. I mellomtiden har den fløyet for Euroberlin, Monarch Airlines, Air Europa, Aeris og Slovak Airlines. Jeg har reist med denne maskinen to ganger tidligere (Bergen-London og London-Oslo), og det er en skikkelig sliten maskin vi snakker om. Et sete manglet seterygg, og ellers var det reklame både på bord og på bagasjehyller, noe som ga et dårlig inntrykk. Ingen nakketrekk heller.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-2.jpg
Menyen om bord var for Norwegian Poland, og hadde polsk sortiment og polske priser. Jeg kjøpte en sandwich og en øl. Ølet var greit, men sandwichen var hard og dvass – og på et tidspunkt lurte jeg på om det var Jøtul som hadde støpt den, men etter hvert fant jeg ut at den var produsert av LOT Catering i Warszawa for mange dager siden. Trøsten var at den var litt billigere enn hos norske Norwegian.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-2.jpg
Det ble en ganske slitsom tur nedover i Europa, med mye barneskrik og folk som rotet rundt i midtgangen. Etter vel en time og 40 minutter i luften landet vi i Wroclaw.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-2.jpg
Flyet parkerte rett ved siden av terminalen, så vi kunne bare gå de få meterne inn til bagasjebåndet. Bagasjen kom etter noen minutters venting, og det ble så en femten minutters drosjetur til Radisson SAS Hotel Wroclaw. Hotellet var meget bra og jeg fikk med mitt EuroBonus Silver-kort en oppgradering til et stort Business Class-rom.
13. september 2008, kl. 13.30:
Norwegian DY1017 Wroclaw (WRO)-Oslo (OSL),
Boeing 737-300
Etter å ha besøkt Warszawa, Gdansk, Krakow og Poznan de siste årene, er jeg ikke i tvil om at Wroclaw blir favoritten. En nydelig og turistfri by!
Flyplassen i Wroclaw har til tross for sine relativt få flybevegelser, klart å lage to terminaler. Foruten LOTs mange innenriksavganger til Warszawa, er vel Ryanair største operatør sammen med Wizz Air. Lufthansa flyr til Frankfurt, München og Dusseldorf i samarbeid med LOT, og Cimber Air flyr daglig til København. Både byen og flyplassen er åpenbart i vekst, det bygges blant annet en ny flyplass i forbindelse med fotball-EM i 2012. Her er noen bilder fra Norwegians åpning av Oslo-Wroclaw-ruten. (http://www.airport.wroclaw.pl/en/news.php?news=2008-06-19)
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-2.jpg
Uansett, etter en kort drosjetur ut til flyplassen, kunne jeg gå de få meterne til Norwegians innsjekkingsskranke. Innsjekkingen var ikke særlig effektiv og jeg måtte gå til billettkontoret og betale 12 Euro (!) for å sende et kolli. Det ble mye papirer og stempler, og mange folk involvert. Synes det er irriterende at man ikke kan bestille bagasje på Norwegians nettsider etter at man har booket. Bestiller man i god tid er det vanskelig å vite hvor mye bagasje man eventuelt skal ha med.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-2.jpg
Etter en effektiv sikkerhetskontroll hadde jeg drøye 20 minutter frem mot avgang til å bli kjent med terminalen. Den var faktisk mye bedre enn terminalen i Poznan som jeg testet ut i sommer (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=34555). I tillegg til en kafé hadde den tre tax free-butikker, men utvalget av vin var sparsomt. Her gikk det i sprit! Fikk med meg litt og hørte over høyttaleren at Norwegians maskin fra Oslo var ankommet.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/9-2.jpg
Etter hvert så jeg da også LN-KKU takse inn mot terminalen. Denne maskinen ble bygget i 1994 og har fløyet for Maersk Air, Deutsche BA, Go og easyJet før den kom til Norwegian i 2006. Jeg har reist med den tre ganger før (Bergen-Oslo, Bødo-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=25466) og Oslo-Madrid (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26052)). Den ser en del bedre ut enn maskinen jeg reiste med ned, men har også de samme lave setene og den samme irriterende reklamen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/10-2.jpg
Folk stilte seg i ombordstigningskø allerede før passasjerene hadde kommet ut av flyet. Vi var i underkant av 100 passasjerer som skulle til Oslo denne lørdagen, og ombordstigningprosessen gikk veldig effektivt. Jeg hadde fått tildelt sete 2B (!) av handlingagenten, men dette var midt mellom to andre, så jeg spurte om jeg kunne sette meg på den ledige raden foran og det var ikke noe problem. Det ble dermed 1A også på denne turen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/11-2.jpg
Vi var i luften litt etter rutetid, og flytiden ble beregnet til en time og 50 minutter for denne 1074 kilometer lange reisen. Besetningen på denne flygningen var norske og svenske tilhørende ”norske” Norwegian. Utover en kjapp serveringsrunde, der jeg bare kjøpte en øl, var de stort sett fraværende. Har opplevd hyggeligere besetninger hos Norwegian tidligere, disse var ganske likegyldige og selvopptatte. De glemte for øvrig tax free-runden som de annonserte i starten av flygningen.
Turen ble litt lengre enn antatt ettersom vi ikke fikk lande på 01R og i stedet måtte ta den kjedelige omveien om Minnesundbroen og lande på 19R. Dermed fikk vi to hele timer i luften og ankomst på rutetid. Det ble nesten 40 minutter ventetid for bagasjen.
Konklusjon:
Norwegian skal ha honnør for at de stadig satser på nye ruter og prosjekter. Wroclaw er en flott og spennende by, og jeg er glad for at ruten videreføres også i vinterprogrammet. Men det bør være mulig å kjøpe ekstra kolli på nettet etter man har bestilt, og det bør også være mulig å ruste opp de eldste av flyene noe. Man bør også kunne forvente en litt mer interessert og positiv innstilling fra besetningen enn den jeg opplevde på denne rundturen.
Tidligere rapporter
Oslo-London City Airport-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36021)
Oslo-Riga-Istanbul-Riga-Berlin-Poznan-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=34555)
Oslo-København-Manchester-København-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33427)
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteborg-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33116)
Oslo-København-München-Lyon-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32644)
Oslo-Bristol-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32326)
Oslo-Barcelona-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=31103)
Bergen-København-London Heathrow-London Gatwick-Bergen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=30879)
Rygge-Istanbul-Rygge (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29456)
Bergen-Paris-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29172)
Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=28583)
Bergen-Molde-Trondheim-Bergen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=27901)
Oslo-Madrid-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26052)
Bergen-Oslo-Bodø-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=25466)
Bergen-Torp-London Stansted-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=23008)
Oslo-Helsinki-Hong Kong-Helsinki-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26188)
10. september 2008: DY2018 Oslo (OSL)-Wroclaw (WRO), Boeing 737-300
13. september 2008: DY1017 Wroclaw (WRO)-Oslo (OSL), Boeing 737-300
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/wroclaw.jpg
Norwegian åpnet i juni en rute mellom Oslo-Gardermoen og Wroclaw (uttales Vråtswav). Ruten flys på onsdager og lørdager. Frem mot vinterprogrammets start skal Norwegians polske avdeling operere avgangene på onsdagene. Etter dette blir det norsk besetning på alle avganger, samtidig som avgangstidene forbedres noe.
10. september 2008, kl. 15.35:
Norwegian DY2018 Oslo (OSL)-Wroclaw (WRO),
Boeing 737-300
Jeg møtte opp på Gardermoen en times tid før flyavgang og sikret meg sete 1F på en av Norwegians innsjekkingsautomater. Jeg hadde ikke bestilt bagasje på forhånd da jeg var usikker på om jeg kom til å sjekke inn bagasje, men jeg slapp å betale for kolliet jeg sendte i den køfrie bagdropskranken. Det var en god del kø i sikkerhetskontrollen, men jeg var gjennom på ti minutter og etter et stopp i tax free-butikken nærmet vi oss ombordstigningstid.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-2.jpg
LN-KKR rullet inn på rutetid fra Warszawa og ombordstigning ble annonsert ca. ti minutter før avgangstid. Men det varte og rakk og ingen ombordstigning kom i gang. Vi fikk ingen ny informasjon og måtte bare vente ved gaten. Det gikk ”rykter” om at det var tekniske problemer med flyet, senere ble det klart at det var noe galt med et av toalettene. Rart at Røros flyservice ikke ga noe informasjon. Vi kom oss om bord 30 minutter etter rutetid og måtte vente ytterligere 30 minutter i flyet før vi kunne begi oss mot 01L. Det satt to barn som laget et ordentlig leven en rad bak meg, så jeg valgte å flytte meg fra sete 1F til 1A. Fikk hele raden for meg selv.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/2-2.jpg
Kabinbesetningen bestod av to polske menn (gutter?) og en kvinne (jente?). De var overraskende unge, men de var stille og reserverte og gjorde ikke mye ut av seg. I cockpit satt to polakker, og all informasjon ble gitt på polsk og dårlig engelsk. Vi var om lag 100 passasjerer om bord, noe som gir en kabinfaktor på rundt 75 prosent. De fleste var polske, men det var også en del nordmenn om bord.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-2.jpg
LN-KKR er Norwegians eldste (?) fly, bygget i 1988 og levert til Norwegian i 2004. I mellomtiden har den fløyet for Euroberlin, Monarch Airlines, Air Europa, Aeris og Slovak Airlines. Jeg har reist med denne maskinen to ganger tidligere (Bergen-London og London-Oslo), og det er en skikkelig sliten maskin vi snakker om. Et sete manglet seterygg, og ellers var det reklame både på bord og på bagasjehyller, noe som ga et dårlig inntrykk. Ingen nakketrekk heller.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-2.jpg
Menyen om bord var for Norwegian Poland, og hadde polsk sortiment og polske priser. Jeg kjøpte en sandwich og en øl. Ølet var greit, men sandwichen var hard og dvass – og på et tidspunkt lurte jeg på om det var Jøtul som hadde støpt den, men etter hvert fant jeg ut at den var produsert av LOT Catering i Warszawa for mange dager siden. Trøsten var at den var litt billigere enn hos norske Norwegian.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-2.jpg
Det ble en ganske slitsom tur nedover i Europa, med mye barneskrik og folk som rotet rundt i midtgangen. Etter vel en time og 40 minutter i luften landet vi i Wroclaw.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-2.jpg
Flyet parkerte rett ved siden av terminalen, så vi kunne bare gå de få meterne inn til bagasjebåndet. Bagasjen kom etter noen minutters venting, og det ble så en femten minutters drosjetur til Radisson SAS Hotel Wroclaw. Hotellet var meget bra og jeg fikk med mitt EuroBonus Silver-kort en oppgradering til et stort Business Class-rom.
13. september 2008, kl. 13.30:
Norwegian DY1017 Wroclaw (WRO)-Oslo (OSL),
Boeing 737-300
Etter å ha besøkt Warszawa, Gdansk, Krakow og Poznan de siste årene, er jeg ikke i tvil om at Wroclaw blir favoritten. En nydelig og turistfri by!
Flyplassen i Wroclaw har til tross for sine relativt få flybevegelser, klart å lage to terminaler. Foruten LOTs mange innenriksavganger til Warszawa, er vel Ryanair største operatør sammen med Wizz Air. Lufthansa flyr til Frankfurt, München og Dusseldorf i samarbeid med LOT, og Cimber Air flyr daglig til København. Både byen og flyplassen er åpenbart i vekst, det bygges blant annet en ny flyplass i forbindelse med fotball-EM i 2012. Her er noen bilder fra Norwegians åpning av Oslo-Wroclaw-ruten. (http://www.airport.wroclaw.pl/en/news.php?news=2008-06-19)
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-2.jpg
Uansett, etter en kort drosjetur ut til flyplassen, kunne jeg gå de få meterne til Norwegians innsjekkingsskranke. Innsjekkingen var ikke særlig effektiv og jeg måtte gå til billettkontoret og betale 12 Euro (!) for å sende et kolli. Det ble mye papirer og stempler, og mange folk involvert. Synes det er irriterende at man ikke kan bestille bagasje på Norwegians nettsider etter at man har booket. Bestiller man i god tid er det vanskelig å vite hvor mye bagasje man eventuelt skal ha med.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-2.jpg
Etter en effektiv sikkerhetskontroll hadde jeg drøye 20 minutter frem mot avgang til å bli kjent med terminalen. Den var faktisk mye bedre enn terminalen i Poznan som jeg testet ut i sommer (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=34555). I tillegg til en kafé hadde den tre tax free-butikker, men utvalget av vin var sparsomt. Her gikk det i sprit! Fikk med meg litt og hørte over høyttaleren at Norwegians maskin fra Oslo var ankommet.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/9-2.jpg
Etter hvert så jeg da også LN-KKU takse inn mot terminalen. Denne maskinen ble bygget i 1994 og har fløyet for Maersk Air, Deutsche BA, Go og easyJet før den kom til Norwegian i 2006. Jeg har reist med den tre ganger før (Bergen-Oslo, Bødo-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=25466) og Oslo-Madrid (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26052)). Den ser en del bedre ut enn maskinen jeg reiste med ned, men har også de samme lave setene og den samme irriterende reklamen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/10-2.jpg
Folk stilte seg i ombordstigningskø allerede før passasjerene hadde kommet ut av flyet. Vi var i underkant av 100 passasjerer som skulle til Oslo denne lørdagen, og ombordstigningprosessen gikk veldig effektivt. Jeg hadde fått tildelt sete 2B (!) av handlingagenten, men dette var midt mellom to andre, så jeg spurte om jeg kunne sette meg på den ledige raden foran og det var ikke noe problem. Det ble dermed 1A også på denne turen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/11-2.jpg
Vi var i luften litt etter rutetid, og flytiden ble beregnet til en time og 50 minutter for denne 1074 kilometer lange reisen. Besetningen på denne flygningen var norske og svenske tilhørende ”norske” Norwegian. Utover en kjapp serveringsrunde, der jeg bare kjøpte en øl, var de stort sett fraværende. Har opplevd hyggeligere besetninger hos Norwegian tidligere, disse var ganske likegyldige og selvopptatte. De glemte for øvrig tax free-runden som de annonserte i starten av flygningen.
Turen ble litt lengre enn antatt ettersom vi ikke fikk lande på 01R og i stedet måtte ta den kjedelige omveien om Minnesundbroen og lande på 19R. Dermed fikk vi to hele timer i luften og ankomst på rutetid. Det ble nesten 40 minutter ventetid for bagasjen.
Konklusjon:
Norwegian skal ha honnør for at de stadig satser på nye ruter og prosjekter. Wroclaw er en flott og spennende by, og jeg er glad for at ruten videreføres også i vinterprogrammet. Men det bør være mulig å kjøpe ekstra kolli på nettet etter man har bestilt, og det bør også være mulig å ruste opp de eldste av flyene noe. Man bør også kunne forvente en litt mer interessert og positiv innstilling fra besetningen enn den jeg opplevde på denne rundturen.
Tidligere rapporter
Oslo-London City Airport-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36021)
Oslo-Riga-Istanbul-Riga-Berlin-Poznan-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=34555)
Oslo-København-Manchester-København-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33427)
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteborg-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33116)
Oslo-København-München-Lyon-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32644)
Oslo-Bristol-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32326)
Oslo-Barcelona-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=31103)
Bergen-København-London Heathrow-London Gatwick-Bergen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=30879)
Rygge-Istanbul-Rygge (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29456)
Bergen-Paris-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29172)
Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=28583)
Bergen-Molde-Trondheim-Bergen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=27901)
Oslo-Madrid-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26052)
Bergen-Oslo-Bodø-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=25466)
Bergen-Torp-London Stansted-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=23008)
Oslo-Helsinki-Hong Kong-Helsinki-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26188)