View Full Version : FY SKAM KLM
Gulboble
14-09-2008, 22:59
Fruen har vært på venne tur til Venezia. Fløy TRF-AMS-Venezia tur/tetur.
Kveldens flyvning AMS-TRF ble avlyst og de ble sendt med SAS til OSL.
(Hun klaget over dårlig service på SAS).
Ringte nå og sa de lastet inn i maxi taxien på Gardermoen. De var 13 stykker. Her lukter det (vondt) avlysning pga lite pax. Dette bekrefter mit inntrykk av at flyselskapene bryr seg lite om kundene.
De hadde heller ikke fått tilbud om noe kompensasjon.
Har også opplevd det samme selv AMS-TRF tidligere.
MountainDew
14-09-2008, 23:02
Tullete innlegg...
Gulboble
14-09-2008, 23:05
Tullete innlegg...
Det må du nesten forklare da jeg ikke er synsk og skjønner hva du mener. Jobber du i flybransjen ?
Kompensasjon??
Det er jo litt avhengig av hvor mye seinere hu ankom TRF det da.
Og det at en avgang ble kansellert pga "kun" 13 stk er det som er tullete med innlegget ditt.
Kanskje hun var en av de 13 heldige som fikk plass på SK flyet, mens de andre står igjen i AMS og kommer hjem i morra???
Kan jo hende at avgangen er fullbooket på returen.
Men klaget over dårlig service fra SAS ... hva var dårlig da ???? Eller var det forventingene etter en "drømmebehandling" etter en kansellering som gikk i vasken ?
MountainDew
14-09-2008, 23:25
Det at et og annet fly i verden blir kansellert er jo ikke direkte unormalt.
Dette er jo uheldig for din frue og de 12 andre passasjerene men jeg synes jo at det er noe overdrevent å blåse opp saken med FY SKAM KLM overskrift.
torp.no har denne:
22:00 KL1221 Amsterdam Innstilt TECH
Så det å fly med dårlig fly er å bry seg om kundene?
At det bare var 13 stykker i taxien kan jo være p.g.a. så mangt.
Jeg hadde ikke gidda å sette meg i en Taxi til Torp om jeg f.eks. bare skulle til Oslo.
FlightDeck
14-09-2008, 23:48
Det er jo flott at de setter opp egen taxi i stedet for å sende folk i diverse busser eller tog. Fly blir kansellert, men det er ikke så ofte at flyselskapene gjør dette fordi det er for "få" passasjerer ombord. Det vil i dette tilfellet få ganske store konsekvenser siden flyet også skal ta med seg passasjerer tilbake til Amsterdam.
Gullboble .. vi hadde en lang diskusjon for en tid siden og jeg trodde du begynte å forstå litt av hvordan man håndterte uregelmessigheter.
La oss si at det kun var 13 pax (noe jeg imidlertid finner lite sannsynlig på en søndag kveld..) og man hadde valget mellom å fly disse til Torp og kansellere en stappfull maskin til f.eks. GOT fordi en maskin var ute av drift - eller motsatt. Da velger man å bruke maskinen til å få de 70 avgårde. Konsekvensen blir da at de 70 kommer dit de skal med en gang og at de 13 til Torp får en to-tre timers ekstra biltur, men likevel kommer hjem samme kveld.
Velges det andre alternativet, blir sannsynligvis konsekvensen at de 13 kommer seg avgårde på tid og de 70 andre blir sittende over natten.
Så hva synes du er den beste løsningen, hvis du ser bort fra det faktum at din kone var ombord?
Og hva har dette med 'dårlig service på SAS' å gjøre? SAS har sannsynligvis satt himmel og jord i bevegelse for å få med Torp-paxen og deres bagasje. Skjer dette i siste liten er det mye som skal ordnes, både foran og bak kulissene ...
Du er omtrent like tolerant overfor flybransjen som jeg er overfor oljeselskapene ...
Gullboble .. vi hadde en lang diskusjon for en tid siden og jeg trodde du begynte å forstå litt av hvordan man håndterte uregelmessigheter.
La oss si at det kun var 13 pax (noe jeg imidlertid finner lite sannsynlig på en søndag kveld..) og man hadde valget mellom å fly disse til Torp og kansellere en stappfull maskin til f.eks. GOT fordi en maskin var ute av drift - eller motsatt. Da velger man å bruke maskinen til å få de 70 avgårde. Konsekvensen blir da at de 70 kommer dit de skal med en gang og at de 13 til Torp får en to-tre timers ekstra biltur, men likevel kommer hjem samme kveld.
Velges det andre alternativet, blir sannsynligvis konsekvensen at de 13 kommer seg avgårde på tid og de 70 andre blir sittende over natten.
Så hva synes du er den beste løsningen, hvis du ser bort fra det faktum at din kone var ombord?
Og hva har dette med 'dårlig service på SAS' å gjøre? SAS har sannsynligvis satt himmel og jord i bevegelse for å få med Torp-paxen og deres bagasje. Skjer dette i siste liten er det mye som skal ordnes, både foran og bak kulissene ...
Du er omtrent like tolerant overfor flybransjen som jeg er overfor oljeselskapene ...
Og "siste-liten"-pax er som regel ikke tatt høyde for på flighten, slik at man kan ha for lite fra catering tilgjengelig, få seter spredt rundt i flyet, bli skyndtet litt på eller måtte godta litt endringer etterhvert. Så SAS trafikk/F.A. har nok gjort sitt beste for disse passasjerene, som de pleier.
Gulboble, har du tenkt på at den maskinen også skulle returnert til AMS? Jeg må si at jeg tviler på at bookingtallene på din kones flight OG returflighten var så lave at KL valgte å kansellere. Antagelig var det vel bare tretten personer som var heldige nok å komme med en alternativ avgang.
Jeg vil tippe de 13 som ble sendt med SAS var de KL ikke fikk plass på på sine egne flighter, jeg da, uten at jeg kjenner opprinnelig avgangstid AMS-TRF. De har nok sendt de de kunne med sin egen flight ihvertfall!
Dette viser at for mange er det kun hva man får servert i stolsetet som teller, sikkerhet og at flyet går er ikke viktig.
sirpjalle
15-09-2008, 08:15
Ser ikke problemet her, selv om jeg prøver... Jeg synes at det var god jobbet både fra KL og SK jeg..... :)
sail4fun
15-09-2008, 08:22
Hun klaget over dårlig service på SAS
Jøss nesten VG stil over dette jo..... , hva var problemet ?
Problemet ser ut til å være at turen gikk via OSL med et dårlig SAS fordi KLM hadde tekniske problemer i AMS......Gulboble, vær glad for at KLM ordnet opp og sendte fruen din hjem via OSL!
Wishmaster
15-09-2008, 09:57
Hun klaget over dårlig service på SAS
Jøss nesten VG stil over dette jo..... , hva var problemet ?
--- hu måtte jo betale for drikke, og kanskje for maten i tillegg..
jcnorway
15-09-2008, 10:00
Jeg tviler på at hun heller ville ha fløyet AMS-LHR-OSL med BA bare for å gratis mat og drikke. Det må vel være viktigere/bedre å komme seg hjem kjapt enn å få i seg litt gratis flymat? Uten å kjenne til alle detaljene så synes jeg KLM løste dette på en ok måte.
Stakkars menneske som i det hele tatt kom hjem, skulle nesten tro det hadde vært bedre å blitt stående igjen der nede..fortsatt står tusener av passasjerer strandet etter kolapsen i XL i utlandet, og her er det en som klager at man må betale 20 kr for en kaffe, og fikk 5 min lenger flytur og halvannens times biltur ekstra.. Jøss..
Rolig folkens, jeg tror så absolutt at poenget har kommet fram nå.
KLM kansellete ikke dette flyet fordi det var få passasjerer. Det tar du fra løse lufta uten å ha en anelse om hvor mange folk som skulle fra Amsterdam til Torp, eller hvor mange som skulle fra Torp til Amsterdam med samme flymaskin.
La meg si det slik: Det er YTTERST sjeldent at KLM flyr til/fra Torp med færre enn 50 passasjerer hver vei. Jeg tipper at det var 13 ombord i minibussen fordi andre passasjerer var ombooket med andre fly, eller kanskje var med en annen minibuss.
Jeg ser ikke at KLM ga dårlig service ved å booke passasjerene om til Oslo. Hva ville alternativet vært? At folk sov over på Amsterdam for å ta KLM til Torp neste dag? Svært lite sansynlig at mer enn en håndfull passasjerer hadde fått plass på neste avgang (som sagt, det er veldig godt belegg på KLM til/fra Torp).
I mine øyne har KLM gjort en bra jobb med å løse saken på beste mulige måter. Dette er slettes ikke noe å klage over.
Jeg tror faktisk at vedkommende her heller burde blitt hjemme.....:sarc
Med en slik helg som har vært i Europa nå så er det beste man kan gjøre å ta til takke med den type transport som bringer en nærmere destinasjonen med en gang. 85.000 rammet av XL-konkurs o.l., samt at Eurostar har stått store deler av fredag (+ helgen?) så flytrafikken mellom fastlands-Europa og øyene i vest er mildt sagt sprengt. Da er det godt å få tilbud om å komme seg nordover så raskt som mulig, selv om ikke det er helt til dørstokken.
AirbusTrond
15-09-2008, 10:38
Rolig folkens, jeg tror så absolutt at poenget har kommet fram nå.
Ja, jeg har i hvert fall tatt poenget! ;)
Dag Viking
15-09-2008, 11:18
Ja, fy skam KLM!
Håper jeg slipper å bli ombooket til SAS hvis KLM må avlyse en flight.
Tar de gratis rundstykkene til KLM over BOB til SAS any day