View Full Version : 88 omkommet i flystyrt i Russland
En B737 fra Aeroflot styrtet i natt i de sentrale delene av Russland, nær byen Perm. Alle om bord omkom i ulykken...
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/09/14/546790.html (http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/09/14/546790.html)
Tommy777
14-09-2008, 05:49
I foelge PPRune er dette en Ex Braathens LN-BRW
Triste greier
I foelge PPRune er dette en Ex Braathens LN-BRW
Triste greier
Kjempetrist !
(BRW har forøvrig aldri operert for BU eller i BU-farger...Gikk rett til Xiamen..)
Er det Aeroflot Nord?
Ja, VP-BKO...
Her er litt mer:
08/09/1992 Braathens LN-BRW
24/09/1992 Xiamen Airlines B-2591
12/03/1993 China Southwest Airlines B-2591
01/03/2003 Air China B-2591 Stored 03/2008
29/05/2008 Aeroflot-Nord VP-BKO
Ja, VP-BKO...
Her er litt mer:
08/09/1992 Braathens LN-BRW
24/09/1992 Xiamen Airlines B-2591
12/03/1993 China Southwest Airlines B-2591
01/03/2003 Air China B-2591 Stored 03/2008
29/05/2008 Aeroflot-Nord VP-BKO
Komplettering: VP-BKO är ex N257SZ
Altid trist når sådan noget sker.....
og dette er vel den først alvorlige ulykke med med B737 i Rusland ???
Sidste vi havde en ulykke med et rigtigt godt fly (JK/MD80) faldt flere aviser jo over
den med ord som dårligt fly og der blev remset en rækk ulykker op...må se på hvad de finder på denne gang...et og andet skal jo sælge avisen
Hilsen
ole
Bilde av maskinen:
http://www.myaviation.net/search/photo_search.php?id=01403420&size=large
MountainDew
14-09-2008, 11:18
Aeroflot Nord har fløyet litt charter til bla Gardermoen. Har denne maskinen vert innom?
Kjempetrist !
(BRW har forøvrig aldri operert for BU eller i BU-farger...Gikk rett til Xiamen..)
Det stemmer.
BRW kom med LN rego fra Seattle i fulle Xiamen farger. Om jeg far scanned den lysbilde jeg har skal jeg legge den ut en dag.
Leveringsflygninger til BU og videre til Xiamen skjedde under BU flightnumbers og med BU Crews. Om det finnes en her inne som sitter pa gamle flight-logs av BU fra arene '89 til '00, vennligst rush frem, jeg söker slike ting!
Flyet ble returnert fra Xiamen til Sunrock tidligere i aret og gjennomgikk full D-Sjekk i HKG. Leverert til Aeroflot Nord i Mai hadde det en desverre kort liv i Russia.
sirpjalle
14-09-2008, 13:46
Litt mer info i denne artikkelen enn den fra DB.no
http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/article2214751.ece
Bla dette:
Minst 21 av passasjerene var utenlandske fra land som USA, Frankrike, Tyrkia, Sveits, Tyskland, Italia og Latvia.
Russland har lenge blitt anklaget for dårlig sikkerhet, kan dette føre til at det kanskje EU vil føre mer press mot Russland? Noe ala' EU's restriksjoner mot PIA for en tid tilbake?
EU som supra-nasjonal organisasjon kan bare legge press pa sine egne medlemmer og tvinge dem a utföre visse ting. Dette skjer via Forordninger som er i stort grad utarbeidet av EASA.
Sikkert kan EU ogsa svarte-liste flere russiske selskaper. Mens husk at de Russer ikke skriker tilbake a utestenge vestlige selskaper som LH Cargo. Ingen i EU vil risikere at BA, LH blir utestengt av russisk luftrommet og matte dermed fly lange timer omvei rundt omkring Russia.
ikke noget på Aeroflot-nord sider eller Aeroflots sider sofar
Hilsen
Ole
Jeg har ikke helt catchet dette med Aeroflot og Aeroflot Nord, er det slik at sistnevnte er et heleid underbruk av førstnevnte?
Nei, tror det er sånn at Aeroflot-Nord og Aeroflot-Don er datterselskaper, men ikke heleide.
På NRK nå i ettermiddag snakkes det om en terrorhandling...
Utflyttet
14-09-2008, 15:36
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/09/14/546819.html
Blant de omkomne var den profilerte general Gennadij Troshev, som fram til i fjor var rådgiver for Putin. Han var tidligere kommandør for de russiske styrkene i Kaukasus,og omtales som «Helt av Russland».
-A
Samt en russisk kvinne bosatt i Stavanger.
Nu tvingar Aeroflot fram ett namnbyte på Aeroflot-Nord
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2312137
jcnorway
14-09-2008, 19:30
Hva slags opplysninger er det Aeroflot har lagt ut her? Skjønner at det er passasjerlisten og den russiske damen som bodde i Norge står som nr 6 fra toppen. Men står også pass og kontaktopplysninger her?? Virker som det er et norsk mobilnr oppført ved siden av denne damens navn.
http://www.aeroflot.ru/ENG/about.aspx?ob_no=549&d_no=11498
Tvunget navnebytte er vel litt "dramatisk"... I allefall såpass få timer etter ulykken.
Ser ut att vara info hämtat direkt ur bokningssystemet om passdetaljer och kontaktinfo.
Helt enligt formatet vi lägger in det när vi checkar in SU.
Det er jo helt på trynet å legge ut alt dette offentlig. Jeg kan vanskelig tro at alle pårørende er informert så fort heller ... Men russiske myndigheter tar det jo ikke så nøye med menneskelige hensyn heller .. det husker vi jo fra Svalbardulykken hvor alle tilbud om krisepsykiatri ble avvist med begrunnelse at russere ikke trengte slikt ...
Det er jo en gullgruve av informasjon om man vil stjele noens identitet...
Fly high
14-09-2008, 20:53
Virker som det er et norsk mobilnr oppført ved siden av denne damens navn.
Ja, et raskt søk i telefonkatalogen viser at dette er tlf.nr. til mannen hennes. Helt utrolig at dette legges ut åpent for alle og enhver.
jcnorway
14-09-2008, 21:22
Personvern er vel ikke topp prioritet hos russerne nei...
På sidelinjen, men; bak en av personene står det en anmerkning "Chicken". Har dette noe med serveringen å gjøre? Helt utrolig at det ikke er gjort noen som helt form for sensur her!
jcnorway
14-09-2008, 21:35
Kjørte denne siden gjennom Babelfish og teksten nederst på listen er:
Members of crew (6 people)
1. commander - Medvedev Rodion Mikhaylovich;
2. by the 2nd pilot - [Allaberdin] to rustics Of [rafailovich];
the flight attendents:
3. [Shirokova] [A].[D].
4. [Noritsina] [T].[V].
5. Yakovlev [A].[YU].
6. Kuchma [O].[V].
Oversatt fra russisk til engelsk:
http://no.babelfish.yahoo.com/translate_url?doit=done&tt=url&intl=1&fr=bf-home&trurl=http%3A%2F%2Fwww.aeroflot.ru%2FENG%2Fabout.a spx%3Fob_no%3D549%26d_no%3D11498&lp=ru_en&btnTrUrl=Oversett
Ser nasjonalitet på tabellen "Foreign citizens" etter oversettelsen i alle fall. Ser også på en av passasjerene at det står "IT FLEW FROM THE TORONTO- PASSPORT NO" under Contact... hva nå enn det betyr.
Ja stemmer er et norsk mobilnummer, søkte på 1881.no og der kom det opp et navn....
Synd denne ulykka...RIP de som døde, så den yngste som døde var ikke 1 år gammel en gang...
Da har nordlys.no (http://www.nordlys.no/nyheter/article3785934.ece) funnet ut at det var et Aeroflot nord-fly som styrtet og at de flyr til tromsø.
Da har historien også nådd riksmedia, her ved dn.no (http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1490104.ece?jgo=dne)
bare navn og fødselsdato der nå
idag fikk eg vite at hun stavangerkvinnen va moren til en av arbeidskolleger på jobben min.. ganske trist ! :(
Ifølge Boarding, som siterer Stavanger Aftenblad/ntb, så har russiske luftfartsmyndigheter satt alle B737'er på bakken. Årsaken skal være at de mener at russiske piloter har for liten erfaring med flytypen og at de må trene mer i simulator.
http://www.boarding.no/art.asp?id=33229
Den var veldig dramatisk, men det er veldig godt å se at russiske myndigheter tar sikkerhet på alvor med tanke på det småfrynsete ryktet de har.
Tommy777
26-09-2008, 03:02
Holy smokes... Helt fantastisk
Ifølge Boarding, som siterer Stavanger Aftenblad/ntb, så har russiske luftfartsmyndigheter satt alle B737'er på bakken. Årsaken skal være at de mener at russiske piloter har for liten erfaring med flytypen og at de må trene mer i simulator.
http://www.boarding.no/art.asp?id=33229
Underlig, vi hadde en 737 fra Aeroflot Nord på besøk på ENKB i går kveld.
Som sagt i artikkelen, det er kun innenriksflyvninger som er stoppet.
Som sagt i artikkelen, det er kun innenriksflyvninger som er stoppet.
Det virker jo noe underlig å kun stoppe innenriksflygninger om problemet er at pilotene ikke har nok erfaring, om det nå ikke er slik at de pilotene som flyr til utlandet har tilstrekkelig erfaring...?
Det virker jo noe underlig å kun stoppe innenriksflygninger om problemet er at pilotene ikke har nok erfaring, om det nå ikke er slik at de pilotene som flyr til utlandet har tilstrekkelig erfaring...?
OK, nå har jeg lest litt i russiske aviser og funnet ut følgende:
Ifølge russiske myndigheter ("ROSAVIATION"), VP-BKO hadde en "ikke-standard" navigasjonsinstrument som kunne ha blitt årsaken til ulykken. Dette instrumentet, ifølgde Rosaviation, har en særegen indikasjon av retningspiler...
Videre nevnes det at ROSAVIATION har utstedt et flyforbud for alle Boeing-maskiner som har slike instrumenter ombord. Det meldes ikke om hvor mange maskiner det dreier seg om men forbudet er sendt til følgende bedrifter: "Aeroflot Nord", 223- og 224-skvadroner, "Avialesokhrana", "Aeroflot-Don" og "Volga-Dniepr".
Forbudet, ifølge "Interfax" skal gjelde inntil piloter får nødvendig opplæring i bruk av slike navigasjonsinstrumenter...
Det er det jeg har funnet ut... Forslag til hvilke instrumenter det er snakk om?...
VP-BKT er en 737-33R som ogsa drives av Aeroflot Nord, mens ble ikke ullykeflyet. Og dette fly er fersk fra sjekk i SJO.
Ogsa VP-BKO, som ble ullykke flyet, ble skikkelig god sjekked för den ble flöyet over til Russia fra Kina. HAECO stod som ansvarlig for dette og de gjorde en kjempejob. Mens all Maintenance nytter ikke mye dersom flyselskaper opererer flyene out-of-limits.
Det er en faktum at innen meget kort tid veldig mange 737er, spesielt -500er er rushed inn til Russia for a erstatte TU134 og TU154. Spörsmalet om de Baby-Flots har trent sine piloter gode nok star i rommet.
Iallefall er slik en aksjon langt mer tiltro-skapende enn dette hva vi har sett fra Aeroflot. Flyene ikke stopper a styrte bare fordi Aeroflot Logoer er pamalt eller overklistred...
VP-BKT er en 737-33R som ogsa drives av Aeroflot Nord, mens ble ikke ullykeflyet. Og dette fly er fersk fra sjekk i SJO.
Ogsa VP-BKO, som ble ullykke flyet, ble skikkelig god sjekked för den ble flöyet over til Russia fra Kina. HAECO stod som ansvarlig for dette og de gjorde en kjempejob. Mens all Maintenance nytter ikke mye dersom flyselskaper opererer flyene out-of-limits.
Det er en faktum at innen meget kort tid veldig mange 737er, spesielt -500er er rushed inn til Russia for a erstatte TU134 og TU154. Spörsmalet om de Baby-Flots har trent sine piloter gode nok star i rommet.
Iallefall er slik en aksjon langt mer tiltro-skapende enn dette hva vi har sett fra Aeroflot. Flyene ikke stopper a styrte bare fordi Aeroflot Logoer er pamalt eller overklistred...
Takk skal du ha, har nå korrigert min post mht VP-BKO. Problemet er at slik sto det på hjemmeside, VP-BKT. Jeg antar at VP-BKT har fått flyforbud mens det var skrivefeil i artikkelen ang ulykkesflyet.
Helt enig med deg i at flyene stopper ikke å styrta bare fordi at de maler nye logoer... Triste saker ...
OK, nå har jeg lest litt i russiske aviser og funnet ut følgende:
Ifølge russiske myndigheter ("ROSAVIATION"), VP-BKO hadde en "ikke-standard" navigasjonsinstrument som kunne ha blitt årsaken til ulykken. Dette instrumentet, ifølgde Rosaviation, har en særegen indikasjon av retningspiler...
Videre nevnes det at ROSAVIATION har utstedt et flyforbud for alle Boeing-maskiner som har slike instrumenter ombord. Det meldes ikke om hvor mange maskiner det dreier seg om men forbudet er sendt til følgende bedrifter: "Aeroflot Nord", 223- og 224-skvadroner, "Avialesokhrana", "Aeroflot-Don" og "Volga-Dniepr".
Forbudet, ifølge "Interfax" skal gjelde inntil piloter får nødvendig opplæring i bruk av slike navigasjonsinstrumenter...
Det er det jeg har funnet ut... Forslag til hvilke instrumenter det er snakk om?...
Tror ikke det bare er instrumenter som er ikke-standard på disse flyene - gamle BRK hadde ihvertfall ikke noe vanlig APU installert.. Både lyd og røyk minnet mer om Antonov - og lasteluka foran såg også lettere modifisert ut..
From the Russian Investigators:
www.rbcnews.com/free/20080918183535.shtml
Both engines from crashed Boeing fully-functioning until collision
RBC, 18.09.2008, Moscow 18:35:35.
According to data received after decoding and analyzing parts of the aircraft's engines at the crash site, no evidence of an engine fire or the jet's consequential destruction in the air was detected. Both engines worked up until the airplane collided with the earth, the Interstate Aviation Committee reported today.
Despite serious damage to the recorder's mechanism, information from flight data recorders installed in the Boeing-737 airplane that crashed in Perm on September 14 has been retrieved. Experts from the committee are currently working on the recorder's decoding.
Furthermore, a technical commission is also currently working on determining the causes of the crash.
Ny incident med rysk B737-300/400, en KD-Avia landade "gear-up" i Kaliningrad igår kväll.
Indeed it did ....
http://www.flightglobal.com/articles/2008/10/02/316749/pictures-kd-avia-737-damaged-in-gear-up-landing-at-kaliningrad.html
"not identified the airframe involved" men tydligen en av KD Avia´s tio EI- registrerade -300.
Nu bekräftad som EI-DON B.737-3Y0
Tommy777
02-10-2008, 19:50
Rart at vi i den mer siviliserte delen av verden flyr 737er hver eneste dag uten at det skjer noe..
och SU har just nu flygplansbrist, flera av avgångarna från ARN-SVO har varit CNL och ihopslagna (2 dagliga har blivit 1). Enl SU representanten på ARN behövs det "capacity elswhere"
DCHalvorsen
04-10-2008, 07:58
Det spekuleres nå i russiske medier om trøtte piloter også kan være årsaken til både tragedien ved Perm og nødlandingen ved Kaliningrad. Aeroflot Nords ”Fjerde skvadron” – som fløy Perm-flyet har kun 56 piloter, mens de egentlig trenger 115. Dette fører til doble arbeidsøkter, og i juli var det piloter som arbeidet hele måneden uten en eneste fridag.
Ikke trøtte piloter, men ukvalifiserte piloter. De var ikke kvalifisert til å fly B737.
http://www.moscowtimes.ru/article/1010/42/372073.htm
Her kan man vel virkelig så tvil rundt pilotene intelligens. Å fly en flymaskin de ikke har sertifikater på er jo forbundet med en viss fare for deres egne liv, såvidt jeg kan skjønne.
Kaptein har flyvet bare 452 timer på 737, mens F/O bare 219...
Ifølge altair.pl:
Anatoliy Afanasenkov, father of one of the victims submitted a plea against FAA (his attorneys of Nolan Law Group and Ribbeck Law Chartered claim that the crew underwent inappropriate training in USA in 2006).
Kaptein har flyvet bare 452 timer på 737, mens F/O bare 219...
Det tror jag inte alls är det avgörande. Det som spelar roll är väl om träningen varit korrekt och att utcheckning av piloterna skett på ett korrekt sätt.
Twin Otter
04-11-2008, 16:16
Stavanger Aftenblad skriver i dag:
Flygerne på det russiske Boeing-flyet som havarerte utenfor Perm i Russland 14. september, var ikke så kvalifisert til å føre passasjerflyet som de selv hevdet.
http://www.aftenbladet.no/lokalt/941236/Stavangerkvinne_omkom%2C_flygere_floey_ulovlig.htm l (http://www.aftenbladet.no/lokalt/941236/Stavangerkvinne_omkom%2C_flygere_floey_ulovlig.htm l)
Blackhawk
04-11-2008, 19:23
Huff, hørte dette på radioen. Når verken pilotene eller de kabinansatte
hadde gyldig tillatelse og/eller de rette sertifikater og trening, til å
operere denne flytypen - er det ikke rart det gikk som det gikk.. skremmende!