View Full Version : Ang Flygelederyrket
Spykiller
14-09-2008, 00:44
Hei.
Jeg har søkt flygeleder utdanning og skal på opptak i år. Er det noen flygeledere her som har noe informasjon om hvordan hverdagen er for flygeledere sånn ang arbeidstimer osv? Jobber man turnus eller har man skift? hvor langt er et typisk skift? Får man tilpasset det meste til egne behov eller er det systemer som man må følge? Er det mange som blir sittende på steder som de ikke vil bo eller får de fleste ønskene sine oppfylt? Hva skjer om man er på vakt og må på do? Rullerer man mellom de forskjellige stasjonene (tårn, innflygning, kontroll) eller blir man valgt ut til noe under utdanningen og dette er man? Hvor mange er på jobb i et tårn til vanlig der du jobber?
håper jeg får noen svar
mvh Erik
jcnorway
14-09-2008, 10:33
Vi er i samme situasjon. Har også søkt og skal på opptaksprøver om en måneds tid :)
Mange av spørsmålene dine vil forhåpentligvis bli besvart i løpet av opptaksprøvene skulle jeg tro. Ellers så vet jeg at det er andre her på forumet (f.eks. atck) som sikkert kan gi deg mer informasjon.
Lykke til med opptaksprøvene!
fattyfingers
14-09-2008, 21:29
Hei!
Ukentlig arbeidstid er 36timer i uka, jobber turnus med formiddag, ettermiddag og natt.
Hvor ofte man jobber natt, helg og slikt er avhengig av hvor man jobber. På en kontrollsentrall er det normalt at man jobber annenhver helg. Et skift varer da i 7,5 - 9 timer.
Angående hva man havner på, om man havner på tårn/innflygning eller kontroll, så blir det valg gjort på skolen. Enten av elevene eller av avinor som sier hvor mange de skal ha til å gjøre de forskjellige jobbene. Er ikke noe problem å skifte senere hvis det skulle være et ønske om det.
Må forvente noen år nordpå hvis man ikke har flaks, etter en del år med altfor få flygeledere i norge, så sitter det en del som skal sørover som er ferdig med pliktårene sine. Men intensjonen med pliktår er nettopp dette, at rotasjonen skal fungere. Dvs så lenge Avinor fortsetter å utdanne nye flygeledere så kan man forvente at man ikke må tjenestegjøre så mange år nordpå før man får komme dit man ønsker.
Jeg jobber på en kontrollsentral der er vi vel noen og 40stk, og på dagtid er vi vel 10 på jobb pr skift.
Alle disse spm vil dere få svar på når dere er på opptaksprøvene.
Lykke til på opptaksprøvene!
mvh
Kjetil
Mange av spørsmålene dine vil forhåpentligvis bli besvart i løpet av opptaksprøvene skulle jeg tro.
Ikke helt enig der, når du kommer på opptaksprøve er det for seint å vise interesse :)
Her er det mange om beinet, mange søkere og få som blir utvalgt. Noen må inn til test (optaksprøve med interjuer) intil tre ganger før avgjørelsen faller. Til gjengjeld får de utvalgte grundig opplæring med oppfølging og en topp jobb med topp betingelser.
Gjør hjemmeleksen grundig før opptaksprøven. Søk opp informasjon (masse ligger på nettet) og sett dere inn i all informasjon om flygelederutdanningen, arbeidsplassene, service og tjenestetibudet på de forskjellige arbeidsplassene o.s.v. Hvis det lar seg gjøre avtal gjerne med nærmeste lufthavn/kontrollenhet for en liten omvisning, ta med spørsmålene deres så kan sikkert de som ikke sitter foran kontrollpanelet svare på disse.
Jeg gjentar meg selv! Vær godt forberedt på hva denne jobben og utdannelsen går ut på samt sett dere inn i alle arbeidsplassene du kan eller må jobbe på med deres tilbud og her er det forskjeller. Det skader ikke å vise interesse for jobben du ønsker! Lykke til :)
jcnorway
14-09-2008, 22:46
Ikke helt enig der, når du kommer på opptaksprøve er det for seint å vise interesse :)
Her er det mange om beinet, mange søkere og få som blir utvalgt. Noen må inn til test (optaksprøve med interjuer) intil tre ganger før avgjørelsen faller. Til gjengjeld får de utvalgte grundig opplæring med oppfølging og en topp jobb med topp betingelser.
Gjør hjemmeleksen grundig før opptaksprøven. Søk opp informasjon (masse ligger på nettet) og sett dere inn i all informasjon om flygelederutdanningen, arbeidsplassene, service og tjenestetibudet på de forskjellige arbeidsplassene o.s.v. Hvis det lar seg gjøre avtal gjerne med nærmeste lufthavn/kontrollenhet for en liten omvisning, ta med spørsmålene deres så kan sikkert de som ikke sitter foran kontrollpanelet svare på disse.
Jeg gjentar meg selv! Vær godt forberedt på hva denne jobben og utdannelsen går ut på samt sett dere inn i alle arbeidsplassene du kan eller må jobbe på med deres tilbud og her er det forskjeller. Det skader ikke å vise interesse for jobben du ønsker! Lykke til :)
Selvfølgelig skal man gjøre "hjemmeleksen" sin. Mitt poeng er vel at man sikkert også vil få noe informasjon på opptaksprøvene. Men å finne ut mest mulig på forhånd om arbeidsforholdene og oppgavene er en fordel for å motivere seg selv i forkant av opptaksprøvene :)
Jeg for min del har fått besøkt tårnet på OSL og fått mye fin informasjon så det fungerer som en ekstra motivasjon fram til opptaksprøvene.
Har hørt at det i forhold til opptaksprøvene ikke er så mye å forberede seg på da denne i stor grad skal kunne avdekke/avsløre personlige styrker og svakheter. Mange egenskaper Avinor ser etter er nok medfødte egenskaper som er vanskelig å trene opp på kort tid. Det viktigste er nok å stole på seg selv, yte sitt beste på prøven og ha tro på at det holder til neste trinn :)
Dere er godt forberedt og det er bra :) Ønsket om å nå sine mål/ønsker må man bestemme seg, gå og jobbe for målet for så å lykkes.
Det er mange eksempler på der livet går fra dag til dag alt går i slow-motion uten planer, ønsker og drømmer.
Lykke til, en drømme jobb i mine øyne!
jcnorway
22-09-2008, 14:11
Fant en blogg fra 2006 av en kar som var gjennom fase 1 på OSL. Han skriver litt om testene som ble gjennomført og hvordan disse var bygget opp. Om disse fortsatt er i bruk eller om fase 1 og fase 2 er gjort litt om vet jeg ingenting om. Men det gir i alle fall et pekepinn på hva som kan dukke opp :) Nå er fase 1 og 2 lagt til Værnes, men det virker som den var på OSL for et par år siden.
http://daimgjengen.com/?item=oslo-og-flygeleder-opptak
Southwind
23-09-2008, 05:57
Okey, fått innkalling jeg å. Trodde jeg var glemt enstund, men bestilt tur til TRD med DY742 så får vi se hvordan dette går.
Har ikke helt trua når jeg se hvor omfattende de testene, og hvor få som kommer inn. Men jeg tar det som en spennende utfordring :) Så får jeg se om det hjelper å være godt igang med PPL'en...
jcnorway
23-09-2008, 08:28
Hvilken dato reiser du med DY742? :)
Leste i magasinet "Flygelederen" at Flysikringsdivisjonen kjører et ekstra opptak i høst fordi de rett og slett fikk for få kandidater gjennom testene. Var vel rundt 550 søkere i år(nedgang fra i fjor) og kun 29 stk kom gjennom nåløyet. De har som mål å ta opp 35 stk og var derfor ikke fornøyd med resultatet. Tror nok ikke det er så lett, men man vet jo ikke før man har prøvd :)
STARSHIP 2
23-09-2008, 17:47
Lykke til!
Fristen er 25. sept på det siste opptaket...
Avinor.no (http://www.avinor.no/avinor/karriere/10_Flygelederutdanning)
Southwind
23-09-2008, 18:12
8. Oktober. Åja, er det såpass få...
jcnorway
23-09-2008, 19:50
Jeg skal avgårde 6.oktober, så da har jeg kanskje litt mer info før det er din tur.
Det er nok ikke enkelt å komme gjennom nåløyet nei... 5,5% som kom seg gjennom. Ikke akkurat plankekjøring :)
jcnorway
29-09-2008, 14:06
I følge Avinor kom det inn 419 søknader innen søknadsfristen utløp på ekstraopptaket til flygelederstudiet i høst. Får håpe dette hjelper med å få nok kvalifiserte gjennom nåløyet :)
http://www.avinor.no/avinor/karriere/10_Flygelederutdanning
jcnorway
05-10-2008, 16:21
Denne karen som har blogget om sin erfaring med flygelederopptaket (link lenger opp i tråden) hadde også lagt inn en "Flygeleder del 2". Han gikk ikke hele veien..
http://daimgjengen.com/?item=flygeleder-del-2
Uansett så bærer det avgårde til TRD i morgen for min sjanse :) Er bare å stole på seg selv og gjøre sitt beste så får man håpe det holder. Wish me good luck ;)
Spykiller
06-10-2008, 09:46
Jeg skal oppover i morra den 7. Veldig spent men har lite forhåpninger. Hyggelig å se at folk bryr seg med å poste tidligere erfaringer så vi vet sånn halvveis hva som kommer.
jcnorway
06-10-2008, 16:37
Da er prøvene tatt. Fase 1 og 2 var databaserte prøver og der røk 50% ut. Klarte meg heldigvis og fikk dermed være med på en papirbasert test samt fase 3 som også var på data. Resultatet vil først være klart om noen dager men etter den siste datatesten så tror jeg sjansene er små. Det var meget krevende men samtidig fine øvelser. Får se hva det blir til:)
jcnorway
06-10-2008, 20:57
Etter at alle inntrykkene har sunket litt inn fra dagens økter så beregner jeg sjansen for videre avansement til rundt 50%... Var mye å ta til deg på kort tid og merket at det røynet på mot slutten. Siste oppgaven varte i rundt 35 minutter og var en simulering i bruk av flight strips. Mye informasjon og mange detaljer... Kred til alle flygeledere :) Dere gjør en fabelaktig jobb!
Lykke til dere andre som skal på opptaksprøver nå framover. Jeg får svar på hva som skjer videre om noen få dager.
Fellowship
06-10-2008, 21:01
Ønsker deg lykke til !!
Jeg hadde god lyst på å prøve å bli flygeleder da jeg var ung, men synet mitt er ikke godt nok. Men tror fortsatt det kan være et spennende yrke.
The Ticketor
07-10-2008, 15:23
Spennende å følge med på ferden din videre, hold oss oppdatert!
jcnorway
07-10-2008, 15:28
Flere som skal i ilden her på forumet. Spykiller er vel midt i det akkurat nå, mens Southwind skal ta prøvene i morgen. Så her er det mange man skal ønske lykke til :)
Spennende og følge med på ferden deres. Hold oss oppdatert. ;)
16. oktober er det min tur og prøve seg :)
STARSHIP 2
08-10-2008, 17:28
Håper jeg får noen flere flyinteresserte kolleger, lykke til alle sammen! :)
jcnorway
09-10-2008, 08:03
Venter på rapport fra Spykiller og Southwind :) Begge har vel vært gjennom opptaksprøvene nå tror jeg...
Spykiller
09-10-2008, 19:38
Hehe da var jeg hjemme etter et langt døgn på reisefot. Vil bare anbefale alle å prøve seg på FEAST-testen for den var skikkelig spennende og krevende. Jeg fikk også lov til å være med på fase 2 av testen og den var skikkelig vrien. Mye å holde styr på samtidig som du skulle gjøre ting riktig. Hadde 3-4 feil og en "recall" for de som var der, men tror de vektlegger evnen din til å oppdage ting tidlig, samt å oppdage fly på "kollisjonskurs" ganske høyt også. Er umulig å vite hvor mye jeg gikk glipp av. Uansett var det kjempegøy, og om jeg kommer meg videre eller ikke så angrer jeg ikke at jeg dro på testen. Beskrivelsn av fase 1 er veldig lik som han som blogget, så jeg orker ikke forklare den.
Lykke til der andre og håper dere kommer med til intervjuet
jcnorway
10-10-2008, 14:43
Da fikk jeg akkurat e-post med innkalling til fase 3 (intervju) :nor
Glimrende start på helgen!
Spykiller
11-10-2008, 08:29
Jeg fikk mail i går jeg også. Velkommen til intervju
The Ticketor
13-10-2008, 19:31
Gratulerer begge to!
Og da har jeg unnagjort testene og blitt kalt inn til intervju jeg også :)
Fly high
18-10-2008, 15:32
Gratulerer og lykke til til alle det måtte angå - men bare en liten ting: Dette handler vel egentlig ikke om GA? Burde tråden kanskje flyttes til et mer egnet sted?
jcnorway
20-10-2008, 21:22
Da var intervjuet gjennomført så nå er det ingen vei tilbake :D Har gjort alt jeg kan så nå er det opp til Avinor å finne ut hvem de ønsker å ha med videre. Fikk vite at ca 450 hadde søkt, ca 180 ble tatt ut til opptaksprøver og ca 30 stk ble tatt inn til intervju. Så jeg får føle meg priviligert som har kommet så langt. Resten er nå opp til Avinor. Lykke til dere andre som skal i ilden de nærmeste dagene.
Spykiller
23-10-2008, 18:17
Hei folkens.
Jeg fikk idag en telefon fra avinor ang intervjuet som jeg hadde tirsdag. De lurte på om jeg ville starte uke 5 eller uke 2. Kjempegøy. Desverre er jeg ikke lenger sikker på om jeg vil forlate livet jeg har nå for en jobb og et langt opphold i det kalde nord. Hadde jeg fått en sjans til å påvirke arbeidsplassen min selv så hadde jeg vært mye mer sikker. Er faktisk litt mye når man har jobb venner og en egen liten familie der man bor. Vil svært gjerne jobbe på Røros da jeg kan pendle dit, men ender jeg på Andøya er samboerskapet mitt i praksis over, og det er det ikke verdt. Har bedt om utsettelse til høsten i første omgang så får vi se hva det blir. Kanskje er det mer aktuelt i en annen fase i livet så jeg håper de skriver "approved" i filen min
Lykke til alle dere andre
PS: dere andre som kom til intervjuet: Jævlig bra jobba. 29 stk ut av 419 og dere er blant dem
jcnorway
23-10-2008, 18:53
Gratulerer! Jeg var på intervju på mandag og har pt ikke hørt noe. Kanskje et tegn på at det ikke kommer noe tilbud? Uansett så er det en stor prestasjon at det var så mange forumister blant de 29 heldige. Rett og slett et kvalitetsforum :colgate:
Spykiller
23-10-2008, 19:53
Hmm merkelig. Hvordan gikk intervjuet? Jeg satt igjen med en følelse av at jeg var håpløs og ikke hadde det som skulle til. Allikevel mente de visst at jeg hadde det. Jeg ringte hun dama litt på forhånd og hadde en del spørsmål, og hun sa de fleste som kom til intervju ble tilbudt plass, så ikke mist håpet. Om du er ung kan det hende de ber deg komme på nytt intervju om et år. De vil gjerne ha folk med litt livserfaring, sa hun til meg ihvertfall. Om du lurer på noe så ring henne hun var svært hyggelig, du fikk nr hennes i mailen der det står at du skal på intervju
lykke til
jcnorway
23-10-2008, 20:03
Jeg er ikke ung :D Mener selv at intervjuet gikk bra. De jeg pratet med stilte gode og presise spørsmål som jeg føler jeg besvarte bra.
Men man vet jo ikke hva de tenker. Er i samme situasjon som deg faktisk, har samboer, fast jobb og leilighet. Er ikke bare bare å flytte på seg, men før intervjuet hadde jeg satt opp alternative budsjetter på hvordan det økonomiske kunne løses hvis det ble aktuelt med opptak. Og samboer er 100% med så det fortalte jeg også under intervjuet. Men hvis de er på utkikk etter yngre folk som kanskje ikke er så etablert som meg så forstår jeg jo det. Man investerer tross alt mye tid og ikke minst penger på å gi en person en slik utdannelse.
Kan jo hende de ikke rakk å ringe alle i dag så kanskje det kommer en telefon imorgen. Så lenge jeg ikke har fått beskjed om at jeg ikke er aktuell så lever håpet i beste velgående :)
Har heller ikke fått noen telefon ennå! Men de skal jo ha intervjuer på fredag også. Så ting tar sikkert litt tid :)
Føler selv at intervjuet ikke gikk så utrolig bra, men man får se :) Uansett veldig bra å komme så langt syns nå jeg!
Da kom det en telefon hit også :) Og man har kommet inn =D
Så blir oppstart i januar!
Southwind
24-10-2008, 18:14
Gratulerer til dere som kom inn. Jeg kom ikke inn, men artig å prøve seg. Så da blir det nok andre siden av radio'n som blir målet for meg.
jcnorway
24-10-2008, 20:20
Det ble opptak på meg også:) Mest sannsynlig oppstart høsten 2009. Nå blir det å diskutere og tenke over saker og ting sammen med samboeren fram til svar må avgis til Avinor. Fantastisk start på helgen!
Og da var det åpnet en ny søknadsrunde.
Jeg har søkt, og her gjorde jeg det for dere andre som vil:
http://avinor.easycruit.com/intranet/opptak/vacancy/275456/17463
Søknadsfrist 15. april, men søknadene vil bli behandlet fortløpende fra 1. mars av.. altså fra nå..
K
Nå har jeg vært på værnes for opptaksprøver. Gikk videre fra fase en og gjennomførte fase to, selv om jeg ikke akkurat føler det gikk bra. Så nå blir det noen dager med venting før man får vite om man er ønsket på intervju i neste runde.
Takk for det du..:) Får se om avinor liker oppsynet på meg da;)
Takk for det du..:) Får se om avinor liker oppsynet på meg da;)
Det vil være viktig for deg at intervjuerne ikke tviler på at du er motivert for å begynne med dette.
Lykke til!
Nei, det forstår jeg godt.. Er vel litt i dyreste laget å utdanne umotiverte kandidater som slutter etter endt læretid. Og takk for det..
Gratulerer :) Intervjuet er veldig greit.. Er mest for å bli kjent med deg som person. Standard jobbintervju nesten
Selv starter jeg på utdannelsen i august :)
jcnorway
19-05-2009, 08:59
Lykke til med studiestart i august, matsbg!
Og lykke til på intervju, DonRuud. De som intervjuer deg er ikke der for å grille noen. De skal kun prøve å danne seg et inntrykk av deg som person og kartlegge din motivasjon :)
De skal kun prøve å danne seg et inntrykk av deg som person og kartlegge din motivasjon :)
De burde vært med til Seattle, der var både inntrykk og motivasjon synlig :lol:
Takk Jcnorway, Har også inntrykk av at de er mest interessert i å motivere folk og få flinke folk gjennom, (i motsetning til en skokk av lærere jeg har hatt:rolleyes: )
Spørs om det var riktig inntrykk da Discus;)
jcnorway
19-05-2009, 10:08
Bare vær deg selv og møt opp uthvilt og opplagt :)
Jeg passerte også intervjuet, men falt dessverre ut på legesjekken (synsprøven). Men da har jeg i alle fall forsøkt, så slipper jeg å lure senere på hva/om/hvis :)
Stemmer det:) Er uansett en god følelse å vite at man greide opptaksprøvene:) Synd at synet satte en stopper for deg da..
Er det ikke ok med laserkorrigert syn hos avinor?
Kun hvis det var innefor angitte grenser før operasjonen ble gjennomført.
Og da har Avinor valgt bort Entry Point North (EPN) for utdanning av flygeledere etter en anbudsrunde:
Fra 2010 vil den institusjonelle delen av flygelederutdanningen foregå i USA ved University of North Dakota Aerospace Foundation (UNDAF)
Og da har Avinor valgt bort Entry Point North (EPN) for utdanning av flygeleder elever etter en anbudsrunde:
Fra 2010 vil den institusjonelle delen av flygelederutdanningen foregå i USA ved University of North Dakota Aerospace Foundation (UNDAF)
Skal du dit, du startet vel i august?
Litt artigere å dra til USA, istendenfor Malmø egentlig ;)
USA hadde nok vært litt morsommere ja! Men jeg er nok i det som nå blir det siste kullet med norske elever på EPN. Vi fullfører resten av utdanningen her
Er jo Grand Forks i North Dakota da.. Er ikke den stoerste metropolen akkurat. Men mer interessant enn Malmoe ville jeg definitivt tro. Og er bare en 5 timer unna Minneapolis. Hehe.
Uansett, misunner dere som drar dit! Var 50/50 mellom pilot og ATC selv, og er fortsatt det egentlig :p
Matsbg: går du på ATC0844?
/TH
Jeg er nettopp i gang, ATC0934, altså det siste kullet med norske på skolen
matsbg; okay!
Da kan jeg anbefale deg å ta en liten titt innom www.atcstuff.net
Der finner du litt EPN-relatert atc-stuff ;-)
/TH
Er jo Grand Forks i North Dakota da.. Er ikke den stoerste metropolen akkurat. Men mer interessant enn Malmoe ville jeg definitivt tro. Og er bare en 5 timer unna Minneapolis. Hehe.
Uansett, misunner dere som drar dit! Var 50/50 mellom pilot og ATC selv, og er fortsatt det egentlig :p
Er faktisk mange nordmenn som går på skole i Grand Forks, så det er ikke sikkert dette er verste plassen å havne. Har en tendens til å bli ganske så livlig.
. Har en tendens til å bli ganske så livlig.
Vi får da virkelig håpe det:)
STARSHIP 2
13-10-2009, 09:07
Flinke til å lære bort ATC er de også, mener de er den største utdannelsesinstitusjonen i USA for piloter og flygeledere. Det var svært så livlig da jeg gikk der..
Litt kjedelig å fly der da, helt flatt...
Iskladt om vinteren (-43C, kulderekord da jeg var der) og varmt om sommern (30+ i lange perioder)
Matsbg; TWR eller ACC? er det bestemt?
TWR på oss, også er vel neste kull som skal til USA ACC
http://www.avinor.no/avinor/karriere/10_Flygelederutdanning?WT.ac=avinor_flygelederutda nning2010
Da er det ny søknadsrunde for flygelederutdanningen :)