PDA

View Full Version : Airbus skal spare mer penger


Discus
10-09-2008, 20:46
Pressemelding fra selskapet http://www.airbus.com/en/presscentre/pressreleases/pressreleases_items/08_09_09_power8.html
Airbus has presented today to its European Work Council (ECA) the Power8+ programme. It is designed to deliver cost savings of € 650 Mio. in 2012, adding to the Power8 target of € 2.1 bn for 2010. Power8+ will be partly achieved by extending the Power8 initiatives up to 2012 (€ 350 Mio.) and partly by further internationalisation of engineering and manufacturing work (€ 300 Mio.). Power8+ does not envisage social plans for further headcount reductions. Power8+ is Airbus' contribution to EADS' € 1 bn cost cutting initiative.


BBC på saken også. Dollarkursen tynger, og Airbus vil ekspandere på utsiden av eurosonen, bl.a. åpne en fabrikk i Tunisia. Produksjon i India, Kina, Russland og Mexico kan også komme på tale.
Louis Gallois, head of Airbus parent EADS, said the firm would expand production outside the eurozone area -including opening a plant in Tunisia.http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7606387.stm

DonRuud
18-05-2009, 22:06
Og idag har første kinesisk sammenskrudde airbus vært ute og fløyet på first flight

Airbus begynte å montere en del A320 i Tianjin nær Beijing i september, fra deler fraktet inn fra Europa. Dette styrker fabrikkens tilstedeværelse i verdens hurtigst voksende marked for store kommersielle, passasjerfly.


http://www.hangar.no/permalink/16538.html

Trety
18-05-2009, 22:27
Dette er vel det samme som MDD gjorde, minnes å huske at det ble laget MD80 i Kina. Gir sikkert et brukbart fortrinn når det kjøpes inn fly i Kina også.

Legger forøvrig merke til at Hangar skriver at det trengs 3000 nye fly over de neste 18019 årene... Tror 4 i måneden ut fra den fabrikken er littegrann i overkant da! :lol:

Egenes
18-05-2009, 23:12
De jobber også med en ny versjon av 332, med noe øket rekkevidde og MTOW. Kanskje Pratt kommer på banen med 75k motor, så kan 332 fortsette å kapre ordrer i kamp mot 788.

A330 ble laget for å kjempe mot 767, mens A340-500 er vel ca. 777-200?
A350 er, og blir 787 :)

Trety
18-05-2009, 23:30
A350 er, og blir 787 :)

Poenget blir nok å kapre noen ordre i den perioden fra 787 er ordentlig på banen og inntil A350 blir tilgjengelig.

Tommy777
18-05-2009, 23:48
A330 ble laget for å kjempe mot 767, mens A340-500 er vel ca. 777-200?
A350 er, og blir 787 :)

A330 er større enn 767, bortsett fra -400 som ikke har rekkevidde. 340-500 er mye mindre enn minste 777. Fiaskoen 340-500 ble laget for å tilby best rekkevidde og kom før Boeing introduserte en større og en overlegen 777-200LR på rekkevidde, antall motorer og seter siden ultra lange flighter krever ett antall seter for å bli lønnsom og kun en håndfull 340-500 ble laget.

Som Trety sier, A330 holdes kunstig i livet inntil 787 blir tilgjengelig for massene og A350 kommer på banen om en del år

Someone
18-05-2009, 23:57
Som Trety sier, A330 holdes kunstig i livet inntil 787 blir tilgjengelig for massene og A350 kommer på banen om en del år

Nja, ikke helt riktig. De nyeste og oppgraderte versjonene av 330 er f.eks langt mer effektive enn de minste 777 på "kortere" langruter som f.eks transatlantisk og de nyeste 330ene ligger ikke veldig langt bak 787 på kostnader

Tommy777
19-05-2009, 00:03
Nja, ikke helt riktig. De nyeste og oppgraderte versjonene av 330 er f.eks langt mer effektive enn de minste 777 på "kortere" langruter som f.eks transatlantisk og de nyeste 330ene ligger ikke veldig langt bak 787 på kostnader

Nyeste og oppgraderte? Hva tenker du på da? 330-200HGW? Større take off vekt er jo utelukkende forbedringen, men det vil jo overhodet ikke forandre faktum at 787 vil bruke 20% mindre fuel og være 30% billigere å operere enn A330.

I forhold til 777 har jo 332HGW alt for lite seter til å kunne være mer effektiv

MD11
19-05-2009, 02:25
A330 er jo en av de mest populære longhaul maskinene noensinne og brukes på mange forskjellige rutesegmenter og SIA kutter nå ut bruken av 777 på rutene til Japan og Australia og bruker nå 333 som de får levert fortløpende fra Airbus.

Også i charterindustrien er jo 332/333 svært populær så jeg vil ikke si at den er utdatert. Tommy777, hva mener du egentlig med at A340-500 er mindre enn minste 777? Størrelse på flykropp? antall seter?

Tommy777
19-05-2009, 02:34
Nei, ingen sier at den er utdatert. Den blir utdatert naar tilgjengeligheten paa 787 blir god og A350 kommer paa banen

Egenes
19-05-2009, 08:43
A330 er større enn 767, bortsett fra -400 som ikke har rekkevidde.

Men A330 ble bygget for å direkte konkurrere med 767, det er jeg nesten sikker på :lol:

OJB
19-05-2009, 17:18
A330 er større enn 767, bortsett fra -400 som ikke har rekkevidde. 340-500 er mye mindre enn minste 777. Fiaskoen 340-500 ble laget for å tilby best rekkevidde og kom før Boeing introduserte en større og en overlegen 777-200LR på rekkevidde, antall motorer og seter siden ultra lange flighter krever ett antall seter for å bli lønnsom og kun en håndfull 340-500 ble laget.

Som Trety sier, A330 holdes kunstig i livet inntil 787 blir tilgjengelig for massene og A350 kommer på banen om en del år

Nja , det er vel ikke Trety som sier at A330 holdes kunstig i livet , det er jo du Tommy.
Jeg vil ikke kalle det "kunstig" i livet , det er normal produksjon og viderutvikling av et produkt.
Airbus gjør som alle andre produsenter , det designer og fabrikkerer i et bruker orientert marked.
Brukerne, altså flyselskapene fremmer ønsker om forbedringer og plasserer LOI hos fabrikantene for versjoner som i dette tilfelle Airbus jobber videre med.
Airbus har flere LOI for A330 versjoner med høyere MTOW og rekkevidde.
Tør minne om at det er et finansklima for tiden som gjør at ingen kan gamble med eiernes penger og disse forlanger forpliktelser fra kundene før prosjekter godkjennes og iverksettes.
At 787 er et teknologi strekk over A330 er hevet over enhver tvil , men forhindrer ikke Airbus å selge A330 lenge etter at 787 kommer på banen og sansynligvis en periode sammen med tidlig produksjon av A350.