PDA

View Full Version : Fornebubilder 1


VC-10
09-09-2008, 22:16
Da har jeg begynt å åpne gamle permer og scannet litt fra FBU.
Siden bildene er sortert etter flytypetype, kommer det i denne omgang B727 og B737.
Kvaliteten er nok litt så som så, både på scanningen og bildene. Jeg har kun scannet dem med automatisk unsharp mask, og ikke gjort noe etterarbeide.
De seneste årstallene må tas med en klype salt, siden jeg etter hvert av en eller annen grunn gikk bort fra å skrive årstall i albumet!

Vi starter med noen 727`ere, som jo ikke var den mest dominerende typen på FBU:

http://i423.photobucket.com/albums/pp312/nordlid/Fornebubilder%201/af_b72280.jpg
Air France gikk over fra Caravelle til B727-200, som her er foreviget i 1980.

http://i423.photobucket.com/albums/pp312/nordlid/Fornebubilder%201/fi_b72281.jpg

http://i423.photobucket.com/albums/pp312/nordlid/Fornebubilder%201/fi_b72185.jpg
FI opererte med både -100 og -200 modellen av B727. Her fra henholdsvis 1981 og 1985.

http://i423.photobucket.com/albums/pp312/nordlid/Fornebubilder%201/lh_b72284.jpg
Før Airbusene kom, kunne vi se LH sine B727 på FBU.

Så hopper vi over til B737, som det var maange flere av!

http://i423.photobucket.com/albums/pp312/nordlid/Fornebubilder%201/bu_b732_blatt_ror84.jpg
Dette var tatt i -84 - mon tro hvor det roret kom fra? Kunne ligne LH-farge.

http://i423.photobucket.com/albums/pp312/nordlid/Fornebubilder%201/bu_b732_taka85.jpg
Her har vi kakkerlakkmaskinen, som kom hjem med eksotiske gjester etter utleie til TACA (1985).

http://i423.photobucket.com/albums/pp312/nordlid/Fornebubilder%201/ba_b73285.jpg
BA B737-200 i sine første farger i 1985.

http://i423.photobucket.com/albums/pp312/nordlid/Fornebubilder%201/pa_b73286.jpg
En liten Pan Am 737, som vel skulle kom fra LHR med folk matet inn fra diverse flighter på LHR i 1986!

http://i423.photobucket.com/albums/pp312/nordlid/Fornebubilder%201/bu_732_sommerflyet88.jpg
Braatens sommerfly lyste opp i flere versjoner over flere år. Dette er knipset i -88.

http://i423.photobucket.com/albums/pp312/nordlid/Fornebubilder%201/kl_73288.jpg
Så vidt jeg husker hadde ikke KLM noen egne B737-200. Jeg tror de som var i deres farger, som dette, var innleid fra Transavia (1988).

http://i423.photobucket.com/albums/pp312/nordlid/Fornebubilder%201/bu_b73489.jpg
Mitt første bilde av BU B737-400, i 1989

http://i423.photobucket.com/albums/pp312/nordlid/Fornebubilder%201/bu_b73590.jpg
-og her er første bilde av BU B737-500. LN-BRC var jeg så heldig å få fly med første dagen hun var i rute (1990)!

http://i423.photobucket.com/albums/pp312/nordlid/Fornebubilder%201/bab73290.jpg
British Airways, med reklamekampanje for "Worlds Biggest Offer" i 1990

http://i423.photobucket.com/albums/pp312/nordlid/Fornebubilder%201/nos_b73390.jpg
Elendig bilde, men det viser Norway Airlines i Air Europe farger. Her på vei mot militærterminalen (1990).

http://i423.photobucket.com/albums/pp312/nordlid/Fornebubilder%201/bu_b735_blaa_stripe92.jpg
LN-SUZ har jo også tydeligvis vært leid ut- men hvor, det vet jeg ikke. Bildet er fra -92.

http://i423.photobucket.com/albums/pp312/nordlid/Fornebubilder%201/bu_735_sommerflyet92.jpg
Nok et Sommerfly. Denne gang en -500, fotografert i 1992.

http://i423.photobucket.com/albums/pp312/nordlid/Fornebubilder%201/bu_b735_olympiaflyet95.jpg
Olympiaflyet ble foreviget i 1995.

VC-10
09-09-2008, 22:17
...og her kommer de siste bildene:


http://i423.photobucket.com/albums/pp312/nordlid/Fornebubilder%201/ih_b73385.jpg
Falkon Aviation flyr antageligvis for BU her i 1995.

http://i423.photobucket.com/albums/pp312/nordlid/Fornebubilder%201/fi_b732f97.jpg
Denne tror jeg tilhørte Icelandair (ex LH kanskje?). Legg merke til hush-kit (97).

http://s423.photobucket.com/albums/pp312/nordlid/Fornebubilder%201/bu_b734_drillos98.jpg
Drillos var så heldige å få en "egen" maskin (98).

Og til slutt var det mitt første bilde av Braathens B737-700!
http://i423.photobucket.com/albums/pp312/nordlid/Fornebubilder%201/bu_b73788.jpg

Ja - det var det jeg orket i dag. En dag seinere er jeg plutselig tilbake med bilder fra et nytt album.

:spin VC-10

LN-MOW
09-09-2008, 23:04
...og her kommer de siste bildene:

http://i423.photobucket.com/albums/pp312/nordlid/Fornebubilder%201/fi_b732f97.jpg
Denne tror jeg tilhørte Icelandair (ex LH kanskje?). Legg merke til hush-kit (97).



Deilig, deilig, deilig! :cheers::musikk

Ovenstående (og søstermaskinen som var identisk) ble operert av Air Atlanta for LH Cargo. De endte her borte etterhvert og jeg så dem i Seattle fra tid til annen ..

hmm273
09-09-2008, 23:10
Bravo, MER, MER

Fellowship
09-09-2008, 23:30
Kjempefine bilder, VC-10 !!! :)

AF gikk over ra Caravelle til B727 i 1981, men B727 var fast minst en gang i uka, på søndager stort sett fra midten på ´70-tallet.

LN-SUI fra 1984 er en perle!! Dette har jeg ikke sett før.

"Kakkerlakken" i 1985/86 var ikke en BU-maskin som kom tilbake, men en ex TACA maskin de leiet fra Boeing etter at den første 767´en LN-SUV ble levert tilbake til Boeing. Men fargerik og fin var den, utenpå ::))

BA 1985 i de nye Landor-fargene, dette var de andre fargene for B737-200 hos BA. De første egne ble levert i 1980.

N197JQ i 1988 var det aller første sommerflyet! :)

PH-TVR var som du skriver, innleid fra Transavia.

Flott bilde av LN-BRC!!!!!
har du datoen for første dag i rute?

LN-SUZ hadde vært hos VASP

Air Atlanta overtok de 2 B737-200F som LH Cargo hadde og så overførte til German Cargo, før de tok dem tilbake igjen. Solgte dem ca 1992, de var å se på FBU helt til siste dag!

G-MSKC har mellom-skemaet som noen få fly bar våren 1997 før Presentasjonen av BA World Colours 10. juni 1997. Men dette bildet er ikke fra FBU :) Men det er et fint bilde likevel!

Takk skal du ha!!!!!

Veldig inspirerende at både du og LN-MOW deler av arkivet, Jeg kommer tilbake med noen etter som det nærmer seg 10 år siden dørene lukket for siste gang.

LN-MOW
09-09-2008, 23:53
Air Atlanta overtok de 2 B737-200F som LH Cargo hadde og så overførte til German Cargo, før de tok dem tilbake igjen. Solgte dem ca 1992, de var å se på FBU helt til siste dag!

.

Og de ble til siste dag, bokstavelig talt. Siden mesteparten av Gamle FBU ble stengt natten før for å brukes som startplass for bilkolonnene, skulle frakterene gå til GEN. Av en eller annen grunn landet LH på FBU likevel og fikk klar melding av Ground at det ikke var noe sted han kunne parkere. Etter litt krangling, tok den av igjen og jeg sendte forskriftsmessig DIV, ARR. DEP osv siden ruteplanene var gjort riktig. Litt utpå dagen ringte det likevel en forvirret ops-general fra Køln og forlangte forklaring på hvorfor maskinen sto på GEN. Go figure .. LH og LH Cargo snakket tydeligvis ikke sammen ...

VC-10
10-09-2008, 08:41
G-MSKC har mellom-skemaet som noen få fly bar våren 1997 før Presentasjonen av BA World Colours 10. juni 1997. Men dette bildet er ikke fra FBU :) Men det er et fint bilde likevel!


Jeg begynte visst å se litt dårlig der ;)
Kan vel kanskje se ut som om den der står på en av de ytre A-utgangene på CPH?!
Jeg fjerner dette bildet fra tråden!

:) VC-10

VC-10
10-09-2008, 17:38
Flott bilde av LN-BRC!!!!!
har du datoen for første dag i rute?


Da har jeg fått sjekket opp, og i følge logboka mi, var det flight BU148, den 25. mars 1990 jeg reiste med den for første gang!

VC-10

Fellowship
10-09-2008, 21:28
Da har jeg fått sjekket opp, og i følge logboka mi, var det flight BU148, den 25. mars 1990 jeg reiste med den for første gang!

VC-10

Takk skal du ha! Så bra at du fikk med deg første flighten!

Og det var ikke min mening at du skulle fjerne bildet av BA/Maersk-flyet... Bare ville si at det var tatt et annet sted. Og akkurat den har nok ikke vært på FBU.

VC-10
10-09-2008, 22:29
Og det var ikke min mening at du skulle fjerne bildet av BA/Maersk-flyet... Bare ville si at det var tatt et annet sted. Og akkurat den har nok ikke vært på FBU.

Skjønte det - men det hadde jo ikke noe å gjøre i akkurat denne posten

:rolleyes: VC-10

B737
11-09-2008, 00:23
Flotte bilder.
Har vært på FBU 2 ganger. Som hjertebarn ble det mange turer til Rikshospitalet i Pilestredet. og en gang på vei hjem svingte vi innom FBU. Husker ikke så mye fra dengang, men jeg husker vi stod høyt oppe utenfor bilen og så, mener jeg, ned på flyene. Trodde lenge at vi stoppet i en lomme på E18, men det var vel helst et parkeringshus eller noe slikt.
Den andre gangen var da forestillingen "STOMP" gikk i SAS- hangaren i......ja, `99?
Mener det var året etter nedleggelsen.

Frode!

FBU 4EVER
14-09-2008, 13:19
Vemodig!
Flotte bilder! Og i bakgrunnen lurer mitt barndomshjem fra 1958 til 1967. Hadde full oversikt med hva som foregikk på FBU fra balkongen.
Jeg feire OSL's 10-års dag? Nei!!! Heller 10-års gravøl for FBU!:cry:

Savipix
14-09-2008, 14:41
Fina bilder!

Folk klagar på att det är mycket 737 på OSL nu. Tycker FBU verkar ha haft mer ;)

Fellowship
15-09-2008, 21:01
FBU hadde mange 737´er i forskjellige farger! Men så hadde de også mange DC-9´er :)
Nå om dagen er det nok langt fler 737´er, men ikke så ulike.

EB
16-09-2008, 06:53
Dette var julaften... AF med 727 var ofte transportmiddelet hjem fra CPH.

OJB
12-11-2008, 23:25
Flott gjensyn med FBU.
Mye fine bilder .
Bildet av Norway Airlines 733 må være tatt etter 1.mai 1991.
Maskinen ble hentet av undertegnede 28. april samme år på LGW etter å ha vært tatt i arrest i forbindelse med Air Europe konkursen i kjølevannet av Gulf-krigen.
Etter å ha kranglet med administratorene som håndterte Air Europe boet , betalt regninger til Eurocontrol og diverse landingsavgifter som heftet maskinene samt refinansiert leieavtalen fergefløy vi denne maskinen til SVG før den ble satt i trafikk noen dager etter.

raider66
18-11-2008, 15:55
Kjempebra og kjempeartig. Det er alltid godt å plukke gamle minner fra FBU frem igjen. jeg hadde noen kommentarer/svar på noen av dine spørsmål, men Fellowship'en har allerede svart ut alt sammen (som vanlig ;-)))).

Takk skal du ha nok en gang!

Espen hilser

raider66
18-11-2008, 15:58
"Kakkerlakken" i 1985/86 var ikke en BU-maskin som kom tilbake, men en ex TACA maskin de leiet fra Boeing etter at den første 767´en LN-SUV ble levert tilbake til Boeing. Men fargerik og fin var den, utenpå ::))

Ble det ikke et bytte med LN-SUV da?? Mener å huske at -SUV begynte å fly for TACA etter at den ble tilbakeført til Boeing.

Espen

Even92LN
18-11-2008, 20:07
Virkelig flotte bilder :D Det er noe majestetisk med de gamle 727'ene. Det samme med de gamle jetmotorene som var før turbofan kom:)

BU662
19-11-2008, 19:50
Great Pictures VC-10!!!

Does it happen you took some of them on slides and maybe have some spare slides? In case, contact me please via PM, I am sure we can hammer out a deal.

Do you have good pics of LN-BRM in Sommerflyet 1991 cs ? I would be interested in seeing some of those - really rare - livery.