PDA

View Full Version : Denne kniven kan du ta med på flyet, mens en halvliter vann blir du fratatt.


LCH78
08-09-2008, 21:30
Kom over denne artikkelen på vg.no :)

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=525832

og her er lista over hva man kan ta og ikke ta med seg på fly, ifølge Luftfartstilsynet:

http://www.luftfartstilsynet.no/security/article13727.ece

DonRuud
08-09-2008, 22:15
Ja, moro det der regelrytteriet:p jeg ble stoppet idag pågrunn av mitt sølvkjede, uten at det pep i "portalen". Men skjønn er vel ikke tillatt i kontrollen der..

Discus
08-09-2008, 23:14
Lederen i Flygerforbundet sier det er flere regler som kan oppleves som merkelige når det gjelder hva som er lov og hva som ikke er lov.
Blant annet trekker han frem at de fleste flyselskaper har gått over til plastbestikk, mens bestikk i stål lett kan tas med fra restauranter på innsiden av sikkerhetskontrollen

Han har nok ikke reist med så mange andre enn SAS på økonomiklasse, da. Har fått metallbestikk på de fleste turene i C-klasse jeg har vært på i det siste.

seilfly
08-09-2008, 23:21
Jeg synes det er trist at norsk sikkerhetskontroll, særdeles på Gardermoen, bærer preg av mangel på erfaring. (Høy gjennomstrømning av personell???). Mitt inntrykk av sikkerhetskontrollen på Gardermoen er at de ønsker så gjerne å være den flinke gutten i klassen og gjør så godt de kan og prøver å nå så høyt som mulig opp på lista over sikkerhetskontroller.

-Imens sikkerhetskontrollene i utlandet (Heathrow & Newark i alle fall) er gjennomsyret av kvalitet på arbeidet og de prøver ikke å være den beste gutten i klassen heller, bare å få jobben gjort og sørge for en trygg flytur - rett og slett ved å sørge for at flyturen skal være trygg.

Gardermoen sørger for en trygg flytur ved å følge sikkerhetsrutinene slavisk og uten tegn til å bruke skjønn.

Dette er mine høyst subjektive oppfatninger, men vil man forbedre sitt ansikt utad (Gardermoens sikkerhetskontroll f.eks.) så er det jo først og fremst møtet med passasjerene/ansatte som må kvalitetssikres.

Discus
08-09-2008, 23:39
Seilfly - jeg tror kanskje ditt inntrykk preges litt av at OSL er den du antagelig kjenner best fra presse og på kroppen. Iflg. diverse aviser og ikke minst Flyertalk så får bdåe TSA og BAA så hatten passer for snodige oppførsler i sikkerhetskontrollen. Som politimannen på LHR som ble fratatt vannflaska mens portalen hylte og skrek pga. maskinpistolen han hadde lov til å ta med inn.

Når det er sagt så har jeg stort sett positive opplevelser med TSA og BAA, men jeg er jo der sjelden ifht. OSL hvor jeg har opplevd mye snodig. Men at det kan virke som OSL og LT stadig skal leke bestemann i klassen og håndheve alt med stor og liten skrift, det støtter jeg!

seilfly
08-09-2008, 23:47
Ja absolutt, jeg kan nok ha vært svært heldig de få gang(ene) jeg har vært i utlandet...
Og som det nevnes i en annen tråd om service - det skal ti gode opplevelser et sted til for å dekke over én dårlig. F.eks. i sikkerhetskontrollen så tror jeg dette ikke gjelder i noen mindre grad enn andre steder...

gustavf
08-09-2008, 23:54
Gardermoen sørger for en trygg flytur ved å følge sikkerhetsrutinene slavisk og uten tegn til å bruke skjønn.

Men jobben til sikkerhetskontroller er jo å håndheve et regelverk. Riktignok er det et regelverk som, ihvertfall delvis, handler om å gjøre flyturen sikrere. Jobben til sikkerhetskontrollen er uansett å hindre deg å ta med ulovlige ting ombord i flyet og la deg få ta med lovlige.

150 ml vann er totalt ufarlig (i likhet med alle andre væsker), men er fortsatt forbudt. Den kniven er lovlig, og jeg må kunne forvente at jeg kan ta den med ombord, dersom jeg skulle velge å ha den i jakkelommen.

Discus
09-09-2008, 00:06
Problemet er at de håndhever et regelverk som i stor grad er unntatt offentligheten, og i tillegg er åpent for tolkninger. Når aktørene i bransjen heller ikke bestandig vet hva som gjelder så blir det fort rom for både tolkning og diskusjoner.

Avinor delte jo ut plastposer til folk som var "godkjent", men de rommet rundt 1,5 liter, tror de er nede på 1.35 liter nå.......

seilfly
09-09-2008, 00:38
Jeg vil også slenge inn en kommentar om at jeg også kan forstå de som jobber i sikkerhetskontrollen dersom de synes det er urettferdig at "alle" skal hakke på sikkerhetskontrollen. Det er et nødvendig onde, og selv om det er varierende hvordan det oppleves å gå igjennom sikkerhetskontrollen så skal dere ha takk for at det blir hakket tryggere å fly med passasjerfly! (Det er vel ikke hver dag man hører det).

Kosmos
09-09-2008, 12:15
Det som forundrer meg er at alt mann blir fratatt i sikkerhetskontrollen som vannflasker, og andre flytende objekter blir kastet i samme beholder (plassert foran selve sikkerhetskontrollen). Er det så smart da, hvis dette er potensielle bomber og farlig å ta med på flyet.....?