PDA

View Full Version : Hva er god/dårlig service?

goaul
08-09-2008, 13:11
Jeg sitter å leser at det er mye snakk om god/dårlig service her inne. Er litt nyskjerrig hva man legger i det. F.eks er det god service å få en gratis kaffe eller er det kansje også bra service og få en billig billett men kjøpe kaffen selv? Er det bra service at akkurat du greier å krangle og kverulere deg til noe som bryter en rutine, mens neste passasjer som ikke er av samme "kaliber" ikke får det?
Det er ikke meningen å starte en SAS vs. Norwegian diskusjon!, mer generelt hva forventer og legger i ordet service når vi er på tur :)

Utflyttet
08-09-2008, 13:28
Forutsigbarhet er tingen min. At når jeg gjør noe èn gang så kan jeg stole på at det er slik neste gang. Det betyr ikke at jeg henger meg opp i hvilke avganger som har frokost og ikke og slikt, men at jeg kan stole på at systemet, både maskiner og folk, oppfører seg likt.

Ansatte som bedriver "er-ikke-mitt-problem-spør-noen-andre" gir instant negativ karma til selskapet, i likhet med ansatte som deltar i favoritt-leken "pass the buck".

Og, til irritasjon for en del jantelov-nytende nordmenn, så henger jeg meg opp i at det faktum at jeg har gullkort hos noen selskaper og det betyr at jeg setter min lit til at det betyr at min hverdag skal være enklere, spesielt når ting ikke går etter planen og man må jakte på plan B, C og D.

Og så er jeg allergisk for å snakke ting opp til noe de ikke er. SAS sin "vi relanserer service-kampanje" kan noen få gratis av meg. At de ikke har gått ut med høy sigarføring om at innenriks økonomi nå kan endres mot gebyr skjønner jeg ikke, for det èr bedre service. For meg, anyway.

-A

Bizflyer
08-09-2008, 13:44
God service kan defineres ved at du opplever at servicen overstiger det du selv forventet.

Og så er det som kjent slik at det skal 10 gode opplevelser til for å oppveie en dårlig!

BF:cool2

DonRuud
08-09-2008, 14:06
For meg blir god service at jeg får det jeg har krav på og har betalt for på en høflig og god måte, gjerne med godt humør:)

jb1
08-09-2008, 14:40
Se på Sterling, og gjør stort sett omvendt av hva selskapet gjør, så får man god service.

litt-amatør
08-09-2008, 14:57
Vil bare ytre en kommentar til dette: Det å kjøpe en dyr billett (på economy) men ikke få noe gratis servering og ei heller bedre service på bakken - det er dårlig service!

Dessuten så skjønner jeg ikke alle som tror (som trådtstarter) at dersom servicen blir borte så blir billetten billig. Slik er det jo ikke.

goaul
08-09-2008, 15:47
Vil bare ytre en kommentar til dette: Det å kjøpe en dyr billett (på economy) men ikke få noe gratis servering og ei heller bedre service på bakken - det er dårlig service!

Dessuten så skjønner jeg ikke alle som tror (som trådtstarter) at dersom servicen blir borte så blir billetten billig. Slik er det jo ikke.

hehe, det tror jeg da så overhode ikke! Det jeg lurte på her var jo hva folk legger i begrepet service siden vi er så opptatt av det? Hva er f.eks "bedre service på bakken"? og med andre ord er der bra service for deg å få noe gratis?

Someone
08-09-2008, 15:49
Hva er f.eks "bedre service på bakken"?

F.eks prioriterte innsjekkingskranker eller bag drop og at man generelt blir prioritert når ting oppstår og man trenger hjelp

Dag Viking
08-09-2008, 15:59
God service er som begrepet "kvalitet".
Det er individuelt hva man legger i begrepet, og det som er god service for en passasjer, er likegyldig for en annen. Generelt kan man vel si at dersom selskapet overgår passasjerens forventninger, så kan det oppfattes som god service. Ansatte som gjør det lille ekstra kan lett føre til at passasjeren sitter igjen med inntrykket "god service".

For min del er det minst mulig bryderi når jeg flyr kort, dvs enkelt å booke om, blide folk, servering ombord og god hjelp dersom man får problemer med bagasje eller forsinkede flighter. På lengre turer går det på mye av det samme, men i tillegg vil jeg gjerne ha flyvertinner/flyverter som har litt "kelner-preg", og gir meg følelsen av å "føle meg hjemme". Dette innebærer avslappet småprat, tiltale ved navn, høflighet og humor.

goaul
08-09-2008, 16:01
F.eks prioriterte innsjekkingskranker eller bag drop og at man generelt blir prioritert når ting oppstår og man trenger hjelp

men prioritet er vel vanligvis mer en "betalt/opptjent tjeneste" enn god service?

litt-amatør
08-09-2008, 16:25
hehe, det tror jeg da så overhode ikke! Det jeg lurte på her var jo hva folk legger i begrepet service siden vi er så opptatt av det? Hva er f.eks "bedre service på bakken"? og med andre ord er der bra service for deg å få noe gratis?

Bedre service på bakken:

Som someone er inne på; å slippe å stå i laaange innsjekkingskøer, rimelig grei tilgang på hjelp dersom man skulle trenge det, god informasjon om evt. forsinkelser osv og ikke minst at personalet man møter smiler og er vennlige slik at man ikke føler seg som et hår i suppa. :)

Og ja, for meg er det utvilsomt bra service at man slipper å dra frem lommeboken i luften om man ønsker en cola eller litt å spise.

Tommy777
08-09-2008, 16:57
Skjoenner hva du er ute etter... I en flymaskin sitter det 130 personer som kanskje har betalt 50 forskjellige priser. Saa det blir vanskelig aa si at "siden passasjerene betaler saapass lite for billettene fortjener de ikke service ombord" Se paa DYs flex priser internasjonalt, det er et godt eksempel. SAS Europa er et annet. Mange har betalt dyrt for oekonomibilletter naer avgang, men faar alikevel ingen servering.

God service for meg er hvordan reiseopplevelsen er som en helhet. Vil vel paasta at det er ved irr ops flyselskapene viser sitt sanne jeg..

En god reiseopplevelse er:

1. Enkelt aa bestille billett, velge sete, flytte sete dersom jeg oensker det. At man kan gjoere mest mulig paa nett og slippe aa ringe.
2. Dersom man maa ringe at det ikke er ventetid
3. At man kan sjekke inn paa nett
4. Lite eller ingen koe dersom man maa sjekke inn, dedikerte skranker. Gratis bagasje innsjekk.
5. Fast track
6. Lounge tilbud
7. Elite/business/first boarding
8. Flyet gaar paa rute
9. Dersom ikke, at man kommer seg raskest mulig dit man skal og at flyselskapet er hjelpsom i hele ombookingprossessen.
10. Frokost er godt! Kaffe og drikke likesaa. Husk at en av forretningsreisendes stoerste fiende er kvitteringer. Jo mindre, jo bedre..
11. Priority bagasje utlevering (uhyre sjelden jeg sjekker bagasje)
12. At flyselskapet er hjelpsom dersom bagasjen forsvinner

Kosmos
08-09-2008, 17:06
Et godt eksempel på dårlig service er på en tur med SAS, samtidig som jeg leste i avisen at SAS hadde kampanje der de hadde "gjenninført service"!
Damen ved siden av meg følte seg uvel og spurte om et glass vann til å svelge en tablett.
Det fikk hun, 20 kroner takk! Så SAS har tydligvis sin helt spesielle oppfattning av hva god service er!

RSL
08-09-2008, 17:08
Vann blir jo gratis på Widerøe nå. Kanskje følger SAS etter?

Discus
08-09-2008, 17:29
Vann blir jo gratis på Widerøe nå. Kanskje følger SAS etter?
På 300 og Q400, ja, ikke på 100-serien slik jeg tolker selskapets informasjon. Der får du mulighet til å kjøpe kald drikke (av praktiske årsaker) :rolleyes:

RSL
08-09-2008, 17:41
Kanskje vi snart ser en enorm annonsekampanje fra SAS snart! "SAS tøyer nå grensene for hva som virkelig er mulig å tilby av service; Vi tilbyr nå gratis VANN".

Martin
08-09-2008, 18:16
Et godt eksempel på dårlig service er på en tur med SAS, samtidig som jeg leste i avisen at SAS hadde kampanje der de hadde "gjenninført service"!
Damen ved siden av meg følte seg uvel og spurte om et glass vann til å svelge en tablett.
Det fikk hun, 20 kroner takk! Så SAS har tydligvis sin helt spesielle oppfattning av hva god service er!

Det ironiske er da, at om man vil vannet kaldt, og "rett fra springen", så koster det, men om man vil at besetningen skal varme det opp, og ha i kaffepulver eller en tepose, så er det plutselig gratis :rolleyes:

Discus
08-09-2008, 18:17
"Jeg vil gjerne ha en kopp kald kaffe uten kaffe, takk" ;)

Tommy777
08-09-2008, 19:35
Det ironiske er da, at om man vil vannet kaldt, og "rett fra springen", så koster det, men om man vil at besetningen skal varme det opp, og ha i kaffepulver eller en tepose, så er det plutselig gratis :rolleyes:

Vel, vannet som er i kaffe og te er ikke vann paa flasker. En flaske vann er noe helt annet, det koster penger.. Dersom du vil ha vann fra springen i et fly, be my guest...

Mye latterlige kommentarer her. Dersom flyvertinner aapner noe som er til salgs og gir dette gratis til kunder, er jeg rimelig sikker paa at de maa svare for det.. Hadde dette vaert en internasjonal flygning der store vannflasker er tilgjengelig, hadde dama garantert faatt et glass vann gratis..

Og jeg er rimelig sikker paa at en LCC garantert ville krevd penger for vann i situasjonen beskrevet over.

Kan jo slenge med en kommentar om DY.. Naar man tar en morraflight paa to timer, er det ofte at jeg drikker 2-3 kaffekopper. Siden DY kjoerer Nescafe pulverkaffe med rasjon i bunnen av koppen ville 3 kopper kaffe kommet paa 60 spenn...

Det SAS boer ta til seg er at det er vanskelig for mannen i gata aa vite hva som er gratis hvor. De boer ihvertfall kjoere samme service paa alt som ikke er long haul.

Martin
08-09-2008, 19:42
Greit, Tommy, jeg skjønner at vannet man får som vann er dyrere enn vannet de bruker til kaffe og te.. Jeg synes dog fortsatt ikke det virker logisk at man ikke kan få vann gratis, når man kan få kaffen gratis.. Jeg synes mao. at vannet fra flaske godt kunne vært gratis..

sail4fun
08-09-2008, 19:43
Nå vil sikkert 1390 av 1400 verter/vertinner i SAS Norge gi deg det glasser til pilla di, skulle bare mangle......

goaul
08-09-2008, 20:13
Ja, innser at dette ble enn litt umulig diskusjon og desverre nok en gang sluttet med at SAS gjør ditt og Norwegian datt.

Personlig så mener jeg at det kan være bra service at selskaper tilbyr prioritert boarding, innsjekk, lounge og hjelp, men når jeg har jeg betalt for den tjenesten så ser jeg det ikke som bra service at jeg mottar dette, det skulle bare mangle.

Andre ser på det at man betaler for baggasje, sete osv som bra service fordi da føler man at man kan velge det bort å få en billigere bilett

Same same, but diffrent :)

Å når det kommmer til det vannet til medisiner, så nekter jeg å tro at NOE selskap har det som policy (alle har vel crew vann som man kan gi bort et glass av), . Men det er jo slik at i alle selskaper og jobber på land, luft og til havs finnes folk som ikke burde være der... desverre

Kosmos
08-09-2008, 20:19
Aksepterer at vann fra flaske koster penger. Dette var på en utenlandsflyvning med Businessklasse. Det mest smidige hadde da kanskje vært å tappe et glass fra en flaske ment for Businessklasse ellers ville jeg tro besetningen har tilgjenglig vann til eget bruk?
Damen skulle altså kun svelge en tablett, og hadde ikke behov for mange millilterne akkurat. Det gjelder å være flexsibel og serviceminded, ikke firkantet og tverr.
Det er det som er forskjell på god og dårlig service. Og det er jo akkurat det som huskes, det negative......

Tommy777
08-09-2008, 20:35
Greit, Tommy, jeg skjønner at vannet man får som vann er dyrere enn vannet de bruker til kaffe og te.. Jeg synes dog fortsatt ikke det virker logisk at man ikke kan få vann gratis, når man kan få kaffen gratis.. Jeg synes mao. at vannet fra flaske godt kunne vært gratis..

OK, la meg starte fra begynnelsen: Vannet som brukes til kaffe og te ombord er vann fra springen som er gratis.

En flaske med vann koster mer enn en boks Cola gjoer, saa dersom man skulle aapne en flaske vann, koster det mer enn aa aapne en Colaboks.

Med andre ord en stoerre kost enn aa gi ut gratis brus til passasjerene.

TOS
08-09-2008, 21:07
OK, la meg starte fra begynnelsen: Vannet som brukes til kaffe og te ombord er vann fra springen som er gratis.

En flaske med vann koster mer enn en boks Cola gjoer, saa dersom man skulle aapne en flaske vann, koster det mer enn aa aapne en Colaboks.

Med andre ord en stoerre kost enn aa gi ut gratis brus til passasjerene.

At vann på flaske koster penger har jeg ikke noe problem, men, Tommy, det er vel en forskjell på om man gir et gratis glass med vann til en som må ta en tablett (av en eller annen grunn) og det å gi vann gratis for at en passasjer er tørst? Jeg vil hevde at flyvertene/-vertinnene bør ha handlingsrom nok til å kunne tilby en slik tjeneste gratis og uten selv å måtte dekke eventuelle utgifter. Å nekte gratis vann i en slik situasjon kan jeg vanskelig se er i nærheten av god service, uansett hvilket flyselskap man reiser med.

Nå har jeg nettopp vært ute og fløyet LH i Europa (på økonomiklasse), og jeg må si at jeg savner den tiden når SAS leverte noe som likner på det LH leverer i dag. Det er ikke noe luksus over maten som serveres - et lite rundstykke med ost eller skinke og en liten yoghurt- eller sjokoladestang, samt gratis drikke (uten nevneverdige begrensninger så vidt jeg kunne oppfatte), men du verden så kjekt det er. En annen ting er at serveringen går betraktelig mye kjappere (det ser ut til at SK vertene er like effektive, men de må bruke så mye av sin tid på å hente inn betaling....). Hyggelige og profesjonelle er LHs ansatte også, men det er stort sett også SK og DYs folk også.

Jeg holder med de som skriver at det er god kvalitet/service om man får levert noe som overgår det man forventer. Der har SK et handicap i forhold til LCC'ene, fordi jeg tror fortsatt at folk forventer mer av SK.

Tommy777
08-09-2008, 21:10
At vann på flaske koster penger har jeg ikke noe problem, men, Tommy, det er vel en forskjell på om man gir et gratis glass med vann til en som må ta en tablett (av en eller annen grunn) og det å gi vann gratis for at en passasjer er tørst? Jeg vil hevde at flyvertene/-vertinnene bør ha handlingsrom nok til å kunne tilby en slik tjeneste gratis og uten selv å måtte dekke eventuelle utgifter. Å nekte gratis vann i en slik situasjon kan jeg vanskelig se er i nærheten av god service, uansett hvilket flyselskap man reiser med.

Nå har jeg nettopp vært ute og fløyet LH i Europa (på økonomiklasse), og jeg må si at jeg savner den tiden når SAS leverte noe som likner på det LH leverer i dag. Det er ikke noe luksus over maten som serveres - et lite rundstykke med ost eller skinke og en liten yoghurt- eller sjokoladestang, samt gratis drikke (uten nevneverdige begrensninger så vidt jeg kunne oppfatte), men du verden så kjekt det er. En annen ting er at serveringen går betraktelig mye kjappere (det ser ut til at SK vertene er like effektive, men de må bruke så mye av sin tid på å hente inn betaling....). Hyggelige og profesjonelle er LHs ansatte også, men det er stort sett også SK og DYs folk også.

Jeg holder med de som skriver at det er god kvalitet/service om man får levert noe som overgår det man forventer. Der har SK et handicap i forhold til LCC'ene, fordi jeg tror fortsatt at folk forventer mer av SK.

Fullstendig enig i alt du skriver.

Og som PA Viking skriver, 999 av 1000 FAs hadde gitt dette vannet gratis

Martin
08-09-2008, 21:43
Jeg sier meg også enig med TOS: Hvorfor kan ikke SAS bare innføre gratis servering? Noe "enkelt", som f.eks. et rundstykke eller noe sånt, samt vann/kaffe/te/brus gratis.. Også kunne man heller økt billettprisene littegrann.. I Cloud Shop-menyen tilbyr SAS Norge en Sandwich-Meny: Sandwich og en boks mineralvann, til 60 NOK: Legg på 60 kroner på billetten, og tilby dette gratis!

(En annen artig ting: De Tilbyr "Drikke og noe søtt", til 35 NOK: Kaffe, te eller mineralvann, og en sjokolade, muffin eller cookies. Om man f.eks. bestiller muffin (20 NOK) og en kaffe: Må man betale de 15 ekstra kronene for kaffen da?)

sail4fun
08-09-2008, 21:53
[QUOTE=Martin;301526] Sandwich og en boks mineralvann, til 60 NOK: Legg på 60 kroner på billetten, og tilby dette gratis!
QUOTE]

I et marked som de siste par årene har sett på det som en menneskerett å fly til middelhavet for 340,- Kroner så er 60Kroner mye (% vis)..........

seilfly
08-09-2008, 22:12
Service for meg ligger mest i at jeg får det jeg har betalt for... at jeg kommer meg fram dit jeg skal.

Inntrykk teller også, og der er oppførselen hos den enkelte som arbeider ombord viktig. Tas jeg imot med et smil så reiser jeg gjerne med samme selskap neste gang.

Andre, som reiser oftere, har sikkert andre "krav" og forventninger.

Når det gjelder servering så BØR alle flyselskaper ha gratis vann nok til enhver av passasjerene de tillater seg å ha ombord (på lengre reiser). Kaffe er viktig for kortere turer da :)

sail4fun
08-09-2008, 22:27
Mye gratis vann, og så myntinkast på toalettet ;)

AirbusTrond
09-09-2008, 00:02
Litt skjønn kan vel SAS-mannskapet også vise. I alle fall var det gratis drikke (også vin) for de som ba om noe på vei fra AES til OSL forrige søndag, men det var siste avgang og vi var over en time forsinket, og landet ikke før 0015. "Problemet" var imidlertid at de begynte serveringen bakfra, slik at man ikke observerte dette før flyvertinna hadde passert - jeg fikk spørsmålet "skal det være noe", men svarte nei. De annonserte heller ikke at de skulle ha servering. Hadde de kommet andre veien, hadde jeg gjort som mannen i setet foran meg: Be om to rødvin!

Nå kommer jeg til å huske dette som en serviceinnstilling fra SAS sin side, men jeg kommer også til å ha mange tunge stunder der jeg tenker på rødvinen jeg gikk glipp av .. :D

matsbg
09-09-2008, 00:09
Bare dele min historie fra Norwegian her. Var på tur til Malaga med de, og klarte og bli dårlig på flyplassen. Kom på flyet og måtte ha vann før vi var oppi luften. Spurte og fikk en imsdalflaske gratis. Og jeg trengte mer vann, og spurte igjen, med lommeboka fremme. Og fikk enda en flaske gratis :)
Det er service!

FlightDeck
09-09-2008, 00:12
Jeg sier meg også enig med TOS: Hvorfor kan ikke SAS bare innføre gratis servering? Noe "enkelt", som f.eks. et rundstykke eller noe sånt, samt vann/kaffe/te/brus gratis.. Også kunne man heller økt billettprisene littegrann.. I Cloud Shop-menyen tilbyr SAS Norge en Sandwich-Meny: Sandwich og en boks mineralvann, til 60 NOK: Legg på 60 kroner på billetten, og tilby dette gratis!

(En annen artig ting: De Tilbyr "Drikke og noe søtt", til 35 NOK: Kaffe, te eller mineralvann, og en sjokolade, muffin eller cookies. Om man f.eks. bestiller muffin (20 NOK) og en kaffe: Må man betale de 15 ekstra kronene for kaffen da?)

Problemet er at SAS har etablert Economy Extra, og hvis man også skal ha servering i Economy, blir klassene veldig like servicemessig. Da må man nesten kutte det ut og heller ha en økonomiklasse. Personlig er jeg en tilhenger av dette - og så kan man ha både fleksible og ikke-fleksible billetter på økonomi, samtidig som det er servering.

Når det gjelder gratis vann så opplevde jeg faktisk at sidemannen spurte om vann på SK290 i dag. Og det fikk han gratis sammen med et smil.

Synes ellers at det er et problem at SAS har så mange ulike konsepter, det gjør det forvirrende.

Utflyttet
09-09-2008, 00:46
Synes ellers at det er et problem at SAS har så mange ulike konsepter, det gjør det forvirrende.

Ikke bare har de forskjellige konsepter, men de samme klassen ekan betyr helt forskjellige ting mellom de tre landene og IC. Fenomenalt. :)

-A

MountainDew
09-09-2008, 01:33
God service er når jeg er på jobb for DY :) (bruker skjønn istedenfor å være så forbaska firkanta)

Martin
09-09-2008, 01:37
God service er når jeg er på jobb for DY :) (bruker skjønn istedenfor å være så forbaska firkanta)

Men så kan du være skikkelig drittsekk noen ganger og ;) :p

"Kan Martin Foss vennligst kontakte personalet på gate....."

MountainDew
09-09-2008, 01:48
Men så kan du være skikkelig drittsekk noen ganger og ;) :p

"Kan Martin Foss vennligst kontakte personalet på gate....."

...og jentene sliter fremdeles med dårlig samvittighet etter den spøken de fikk i oppdrag å påføre deg :D

Tommy777
09-09-2008, 01:50

Akkurat det er utrolig viktig for at et flyselskap skal lykkes. De ansattes fremtreden er noe folk husker.

Hadde bare arbeidsgiveren bedt folk om aa bruke huet og ikke bitt det av dersom noen var litt smarte (som her i vannsaken) hadde mye vaert gjort.

Naa slipper ihvertfall du aa bli spurt om oppgradering i gaten din :p

Martin
09-09-2008, 01:52
...og jentene sliter fremdeles med dårlig samvittighet etter den spøken de fikk i oppdrag å påføre deg :D

Du kødder? Det er jo et halvt år siden..

Sånn apropos god service: Den flighten var vel et eksempel på at DY yter god service.. Fikk ordnet sete (gratis) kvelden før, og fikk et klapp på skulderen og "God tur, da Martin" ved boarding..

Beste DY-flighten jeg har hatt, den der..

O_K_
09-09-2008, 08:41
Vel, vannet som er i kaffe og te er ikke vann paa flasker. En flaske vann er noe helt annet, det koster penger.. Dersom du vil ha vann fra springen i et fly, be my guest...

Mye latterlige kommentarer her. Dersom flyvertinner aapner noe som er til salgs og gir dette gratis til kunder, er jeg rimelig sikker paa at de maa svare for det.. Hadde dette vaert en internasjonal flygning der store vannflasker er tilgjengelig, hadde dama garantert faatt et glass vann gratis..

Og jeg er rimelig sikker paa at en LCC garantert ville krevd penger for vann i situasjonen beskrevet over.

Blue1 OSL-HEL har imponert stort, når vi er inne på vann. Har aldri fløyet når det er fullt, billigst å fly når det ikke er andre som vil. Den opplevelsen jeg satt med i forhold til forventningene ga meg et stort smil. Det første som skjer er at alle blir servert et glass gratis vann før avgang, mens vi står ved gate. Ingen spesiell grunn som forsinkelse eller noe slikt, bare gratis vann... Når vi er i luften så er det vanlige salgsvogner, men så skal vi lande, og da kommer hun ene flyvertinnen rundt og sjekker at alt er OK. Og hun hjalp passassjerer som trengte hjelp til å brette avisen pent sammen, så de fikk den ned i vesken!!! Det har jeg ALDRI sett før, noe sted.

TOS
09-09-2008, 11:23
Akkurat det er utrolig viktig for at et flyselskap skal lykkes. De ansattes fremtreden er noe folk husker.

Hadde bare arbeidsgiveren bedt folk om aa bruke huet og ikke bitt det av dersom noen var litt smarte (som her i vannsaken) hadde mye vaert gjort.

Da er du inne på noe som kan gjøre det vanskeligere for bakkepersonalet å yte service - nemlig at de ikke er ansatt i flyselskapet, men i diverse handlingselskap. Det er ikke så enkelt å få innsjekkingspersonalet som kanskje ikke identifiserer seg så mye med flyselskapet å yte ekstra innsats for å få fornøyde kunder så lenge kontrakten med flyselskapet ikke premierer slik aktivitet. Gevinsten av å yte service for ansatte i f.eks. SGS kommer vel stort sett SAS til gode, og ikke nødvendigvis så mye til SGS. I tillegg kan det vel tenkes at kontraktene mellom flyselskapene og de (mer eller mindre) uavhengige handlingselskapene ikke gir rom for spesielt mye skjønnsmessig utøving av virksomheten. Kanskje blir handlingagentene til og med straffet om de er for fleksible.

Jeg har tro på at innsjekk-personalet og servicepersonell (i serviceskranker o.l.) bør være en integrert del av flyselskapet. Som kunde oppfattes disse som representanter for flyselskapet, og er de man kommer i kontakt med når man skal ut å reise & når noe går galt.

PSC TOS
09-09-2008, 12:01
For meg betyr ikke service så mye hva som er inkludert eller ikke, det vil jeg heller kalle for produkt.
Selv om jeg måtte betale for alt mulig rart, så vil jeg kalle det god service hvis jeg blir sett i øynene og behandlet med et smil av en hyggelig mann/dame med glimt i øyet.

Men selvfølgelig skulle hun med tabletten fått litt vann å skylde ned med.

DonRuud
09-09-2008, 12:07
For meg betyr ikke service så mye hva som er inkludert eller ikke, det vil jeg heller kalle for produkt.
Selv om jeg måtte betale for alt mulig rart, så vil jeg kalle det god service hvis jeg blir sett i øynene og behandlet med et smil av en hyggelig mann/dame med glimt i øyet.

Men selvfølgelig skulle hun med tabletten fått litt vann å skylde ned med.

Ja, det er min oppriktige mening også. Og gjeldene damen med pillen, vannet får hun i så godt som i alle andre tilfeller enn det hun var i.