View Full Version : Booking med feil navn (fornavn byttet med etternavn)
Oppdaget at jeg har klart å booke noen billetter med SAS/Icelandair med feil navn, dvs. fornavn og etternavn er byttet om. SAS kundeservice sier at jeg omtrent kan se bort fra sjansen for å reist på disse billettene. Hva tror dere som jobber på innsjekk?
Skal prøve å ringe WIAS (booket på wideroe.no), men wideroe.no er nede så jeg finner ikke nummer dit nå.
Du aner ikke hvor mange som gjoer det samme.....
Det er ikkeno problem. Som i multiplikasjon - faktorenes orden er likegyldig! Slapp av og glem hele saken.
Har selv reiser med SAS hvor navnene har blitt byttet om og som LN-MOW sier. Ikke noe problem. Så god tur!
Flott, takk MOW. Snakket nettopp med Icelandair på Island, og de sa omtrent det samme. Hvis jeg skulle reist til USA burde jeg dratt til flyplassen med en gang og fått gjort en reissue, men ellers bare ta det ved innsjekk. (men de aksepterer altså slike korrigeringer uten problemer om det krever reissue også)
Har jo booket ørten ganger før på wideroe.no, men denne gangen gikk det tydeligvis litt fort. Men det er søren meg ikke lett å vite hva som er rett og galt når du får eticket-kvitteringen på mail...
Huskeregel for fremtiden (er det rart med blir forvirret?):
Hr Fornavn Etternavn (amadeus-bekreftelse)
Etternavn Fornavn mr (eticket-kvittering)
:-)
Har jo booket ørten ganger før på wideroe.no, men denne gangen gikk det tydeligvis litt fort. Men det er søren meg ikke lett å vite hva som er rett og galt når du får eticket-kvitteringen på mail...
Et tips er å opprette en profil på wideroe.no. Da taster jeg bare inn brukernavn og passord hver gang jeg bestiller og alt annet (navn, kredittkort etc) gjøres automatisk, og da slipper man å gjøre feil itillegg til at man sparer tid
Flott, takk MOW. Snakket nettopp med Icelandair på Island, og de sa omtrent det samme. Hvis jeg skulle reist til USA burde jeg dratt til flyplassen med en gang og fått gjort en reissue, men ellers bare ta det ved innsjekk. (men de aksepterer altså slike korrigeringer uten problemer om det krever reissue også)
Det er heller ikke noe problem. Navnet kan korrigeres i et eget felt i API som er 'utenom' bookingen. Aarsaken er at navn i API maa matche passet noeyaktig og det er det ofte at flybestillingen ikke gjoer ..
Og her er mer lesestoff i sakens anledning: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=31954
FlightDeck
06-09-2008, 16:31
Dette har vel vært oppe sånn cirka en million ganger her på forumet, og det er ingen som opplever problemer med det.
Så sent som idag har jeg checked 6 svenskere AAR-CPH hvor navnene var byttet rundt
nema problema
hilsen
Ole
Det er ikke noe nytt... Og som MOW sier, APIen kjøres jo separat uansett.
Dette er faktisk noe som har dukket opp med internet og selvbooking .. det er enormt mange som ikke klarer aa taste for- og etternavn riktig .. enten det er hos oss, hos SAS eller paa andre bookingportaler. Saa dette er noe btransjen har maattet venne seg til. Det kan selvfoelgelig gjoere det vanskeligere aa spore opp en booking hvis man ikke har ref-nummeret, men ellers har det ingen betydning.
Var beroligende svar dette :) Var ikke så veldig stresset før jeg ringte SAS, det var nok ikke det smarteste stedet å ringe... Men det ordner seg jo. Er fortsatt et stykke igjen for å gjøre selvbooking idiotsikkert, gitt... (alltid fascinerende hva brukere får seg til å gjøre uansett)
Sjekket dem inn på web nå i ettermiddag. Icelandair holder de 6 første radene monkey class borte fra ASR, så det er veldig smart å være tidlig ute med innsjekk. Exit row funker jo ikke når man har barn, men uansett fint å sitte langt fremme.
(og profil på widerøe har jeg, men det hjelper jo ikke så mye når man skal bestille for andre eller flere enn seg selv)
The Ticketor
06-09-2008, 22:06
Jeg som jobber i et asiatisk selskap ser dette hele tiden, da det som regnes som for- og etternavn kan variere litt fra land til land og det legger opp for en del forvirring på akkurat dette punktet. Som tidligere sagt her - dette er langt fra uvanlig.
memphis_belle
07-09-2008, 23:04
Dette er faktisk noe som har dukket opp med internet og selvbooking .. det er enormt mange som ikke klarer aa taste for- og etternavn riktig .. enten det er hos oss, hos SAS eller paa andre bookingportaler. Saa dette er noe btransjen har maattet venne seg til.
Hm. Noen burde kanskje fortelle dette til SAS kundeservice?
Slenger meg på med et spørsmål jeg også. Fikk akkurat beskjed her før i dag om at vi er en liten gjeng som skal til London like over jul. Billetter har arbeidsgiver allerede bestilt gjennom Ryanair (Det kan jo bli en opplevelse.....) Saken er den at jeg har et mellomnavn og han som bestilte har ikke tatt med det. Er det noe som kan skape problemer? Ryanair er jo ikke kjent for å være det mest fleksible og kundevennlige selskapet på den kloden.
MountainDew
08-09-2008, 11:40
Slenger meg på med et spørsmål jeg også. Fikk akkurat beskjed her før i dag om at vi er en liten gjeng som skal til London like over jul. Billetter har arbeidsgiver allerede bestilt gjennom Ryanair (Det kan jo bli en opplevelse.....) Saken er den at jeg har et mellomnavn og han som bestilte har ikke tatt med det. Er det noe som kan skape problemer? Ryanair er jo ikke kjent for å være det mest fleksible og kundevennlige selskapet på den kloden.
Ikke nødvendig å ta med mellomnavn i reservasjonen
litt-amatør
08-09-2008, 11:44
Nei, dette går helt fint. Men som noen har vært inne. Problemene skaper man selv hvis man spør kundeservice hos diverse selskaper (tydeligvis også SAS).
Ja, i dette tilfellet var det ingen som sa noe som helst, personen på bagdrop skjønte umiddelbart hva som var fornavnet :-) Om man googler på dette temaet, finner man mange rare historier om hva kundeservice hos diverse flyselskaper får seg til å si om man spør om sånt.
Men i USA forresten, der driver jo TSA hele tiden og sjekker at navnet i pass/ID stemmer over ens med navnet på boarding pass? (de later som i alle fall, vet ikke om de kan lese)
The Ticketor
08-09-2008, 12:00
Tingen er at du vil aldri få svaret "dette går fint" når du ringer og spør, med mindre det er fullstendig åpenbart att det ikke er noe som helst problem. Dette på grunn av at det er ikke personen på telefon som tar denne avgjørelsen, den blir tatt på flyplassen. Selvfølgelig vil da personen i telefonen ikke sette seg i en posisjon der denne lover noe som denne ikke har noen kontroll over.
Men i USA forresten, der driver jo TSA hele tiden og sjekker at navnet i pass/ID stemmer over ens med navnet på boarding pass? (de later som i alle fall, vet ikke om de kan lese)
Saa lenge navnet stemmer, er faktorenes orden likegyldig ... har aldri hoert om noen som har hatt problemer. Opp til naa har man faktisk kunnet reise uten ID - man har bare maattet finne seg i litt ekstra kroppsbefoeling. Et lyst hode i DHS har imidlertid funnet ut at det aapnet for muligheter for at personer paa Ny-Fly-listen kan komme seg ombord (duhh!), saa det er det naa slutt paa... etter hvor mange aar? :p
LN-MOW, har det seriøst vært mulig? Det fikk jeg aldri med meg.
Når jeg satt på check-in, sjekket jeg alltid fornavn dersom jeg ikke fikk respons på etternavnet(og jeg fikk bekreftet hvilken flight vedkommende var booket på). Helt standard prosedyre - har gjort det utallige ganger.Og som the ticketor sier, spesielt asiatere er ofte vanskelige å forstå hva som er hva av navnene...
Javisst - men kun innenlands, selvfølgelig.
Ja, jeg antar en nærgående sikkerhetssjekk ikke veier opp for pass;)
Nei, skal man utaskjærs må man ta litt hensyn til andre lands bestemmelser også .. selv om man er amerikaner .. ;)
jcnorway
07-11-2008, 08:28
Gikk på fornavn-etternavn-smellen da jeg booket hos Farmer i går. Men i følge Farmer (og også her i tråden) så er dette ikke noe å bekymre seg over. Skal heller ikke til USA så da satser jeg på at det går bra :) Det eneste som kanskje blir "problematisk" er kanskje at f.eks. Eurobonuspoeng ikke blir godskrevet fordi navn på billett ikke matcher Eurobonus-kort? Eller hvordan fungerer dette? Er uansett ikke mange mikropoeng å få på turen så det er ingen krise om poengene uteblir :D
Ikke noe problem med Eurobonuspoeng heller. De må jo uansett registrerere medlemsnummeret ditt. Enten på forhånd eller når du sjekker inn
jcnorway
07-11-2008, 08:39
Trodde kanskje de matchet navn på billetten mot navn på medlemskapet. Det må vel gjøres i en eller annen grad? Ellers ser jeg for meg et scenario der jeg f.eks. kan få venner og kjente til å registrere mitt EB-kort på deres reiser. Eller i verste fall... en SK innsjekkingsagent registrerer sitt personlige EB-kort på de pax som ikke har kort selv...
Trodde kanskje de matchet navn på billetten mot navn på medlemskapet. Det må vel gjøres i en eller annen grad?
Jeg har norske tegn i etternavnet, og på EB har det gått greit "uansett" stavemåte så lenge EB-nummeret har vært registrert. Tipper de gjør en "omtrenlig match" i såfall.
På KLM/FlyingBlue(s)-derimot nektet de å godskrive fleste billettene mine automatisk fordi de registrerte kortet mitt med "ø=o" mens på billettene ble det "ø=oe".