PDA

View Full Version : Oslo-London City Airport-Oslo


FlightDeck
04-09-2008, 18:54
Reiserute:
31. august 2008: SK4795 Oslo (OSL)-London (LCY), Avro RJ70
3. september 2008: SK4796 London (LCY)-Oslo (OSL), Avro RJ70

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/A.jpg

Så var tiden endelig kommet for å teste SAS’ direkterute mellom Oslo og London City Airport. Ruten ble opprettet 28. august 2007 etter modell fra København og Stockholm. SAS tilbyr en morgen- og ettermiddagsavgang i hver retning alle hverdager, i tillegg til en ettermiddagsavgang på søndager. Prisene på denne ruten er som regel noe høyere enn på rutene til Heathrow, men det er mulig å få de laveste billettprisene om man reiser mot strømmen og dermed ikke med morgenavgangen fra Gardermoen og ettermiddagsavgangen fra London. Vi betalte 1300 kroner for en tur-retur-reise med 25 prosent EuroBonus-opptjening, det vil si 300+300 poeng. Jeg fikk doble poeng på utreisen ettersom SAS hadde en kampanje med doble poeng på denne ruten ut august.

FlightDeck
04-09-2008, 18:55
31. august 2008, kl. 15.25:
SAS (Transwede) SK4795 Oslo (OSL)-London (LCY),
Avro RJ70

Reisefølget på tre ankom Gardermoen halvannen time før avreise. Vi hadde sjekket inn på nettet på forhånd og gikk bort til Business Class-innsjekken for å hive fra oss bagasje og motta ombordstigningskort.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-1.jpg

Ombordstigningen begynte 20 minutter før avgangstid fra utgang 60 i kjelleren i non-Schengen-området. Gate manageren brukte ikke høyttaleren og ropte i stedet ut i lokalet at boardingen var i gang. Ikke særlig profesjonelt akkurat. SAS reklamerer for gratis aviser på sine internasjonale flygninger, men idioten ved gaten hadde ”glemt” å sette frem avistrallen, så det ble ingen aviser på oss. I stedet ble det en relativt lang busstur ut til fjernparkeringsområdet like ved innenlandspiren og fraktområdet.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-1.jpg

Ruten mellom Oslo og London City Airport opereres av Avro RJ70-maskiner tilhørende Transwede, og ved fjernparkeringen stod to slike maskiner parkert, SE-DJP (over) og SE-DJY (under). Begge var malt i SAS-fargene, men i litt ulike versjoner.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-1.jpg

Det var SE-DJY som skulle fly oss over til London. Denne maskinen ble bygget i 1993 og fløy for Delta Connection (BEX - Business Express) frem til 1996 da den kom til airBaltic. Her var den i ni år frem til hele parken med Avro-fly gikk ut av airBaltic-flåten. Maskinen ble stående på bakken i nesten to år før Transwede tok flyet i bruk i januar 2007. Nå er den en av totalt fem Avro RJ70-maskiner hos Transwede, som vel har den største Avro RJ70-flåten i verden? Det er bare produsert 12 Avro RJ70!

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-1.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/2-1.jpg

Vi ble ønsket velkommen av to litt eldre flyvertinner, begge i vanlige SAS-uniformer. Kabinen var innredet med en 3+2-konfigurasjon, og jeg fant meg til rette i sete 11A, mens de to andre tok en toer tvers over. Det var lite folk om bord og jeg fikk hele raden for meg selv.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-1.jpg

Benplassen var bedre enn fryktet med en pitch på 33”. Til tross for at det ikke var noen skiller i form av gardin eller skilt mellom de ulike klassene om bord, fant jeg ut at det satt tre personer på Business Class, ingen på Economy Extra og rundt 30 i Economy Class. Dermed ble vi nok mer baktunge enn det økonomene i SAS liker.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-1.jpg

Flytiden ble beregnet til 2 timer og 5 minutter, og vi tok av fra 19L vel fem minutter etter avgangstid. Den lille maskinen trengte ikke å rulle lenge før vi var oppe i luften. Distansen mellom Gardermoen og London City Airport er på 1185 kilometer. Jeg kjøpte en varm ciabatta og en cola til 50 kroner. Har spist denne før hos SAS, og den smaker slett ikke verst.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-1.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/9-1.jpg

Idet vi nærmet oss London fikk vi informasjon fra kapteinen, som kom fra Bergen og derav snakket ganske mye, om at vi ville fly over deler av London sentrum før landing og stå parkert ti minutter før oppsatt ankomsttid. Det gikk imidlertid ikke helt etter planen, og vi måtte ta en god del strafferunder før vi fikk lov til å lande. Været var dessuten dårlig og utsikten ble dermed ikke like imponerende som den sikkert kan være ved ankomst på London City Airport. Hadde en fantastisk innflygning til London-Heathrow i april friskt i minne (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=30879).

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/10-1.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/11-1.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/13-1.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/12-1.jpg

Selv om utsikten ikke helt slo til, ble jeg imponert over hvor effektiv flyplassen var. Det gikk det ikke mer enn fjorten minutter fra vi gikk ut av flyet til vi stod på Docklands Light Railway i retning Limehouse der vi skulle bo. Vi hadde da vært gjennom passkontroll, hentet bagasje og kjøpt en latterlig billig togbillett (et pund).

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/14-1.jpg

FlightDeck
04-09-2008, 18:59
3. september 2008, kl. 17.15:
SAS (Transwede) SK4796 London (LCY)-Oslo (OSL),
Avro RJ70

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/15-1.jpg

Etter en hel dag på Museum of Docklands og områdene rundt, tok vi DLR-en ned til flyplassen. Det var mye folk i den kombinerte innsjekkings- og avgangshallen, men SAS’ to innsjekkingsautomater var ledige, og vi kunne raskt sjekke inn og levere fra oss bagasjen i bagdropen. Merket meg at alle handlingselskapene, inkludert KLM som har bakketjenestene til SAS på LCY, hadde mange hyggelige og behjelpelige folk ved automatene.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/16-1.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/17-1.jpg

Etter en tur innom WH Smith tok vi rulletrappene opp til sikkerhetskontrollen. Vi kom oss gjennom på et par minutter og hadde en drøy time på flyplassen frem mot avgang. Avgangshallen har blitt kraftig modernisert i løpet av det siste året og har nå en relativt stor tax free-butikk, flere kafeer og restauranter og mange sitteplasser. Det var imidlertid svært folksomt og dermed ganske trangt. Ingen tvil om hvilke grupper som primært tiltrekkes av denne flyplassen; om lag 90 prosent av alle må ha vært menn, og 90 prosent av dem hadde dress.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/18-1.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/19-1.jpg

På LCY blir ingen avganger ropt opp og folk har selv ansvaret for å følge med på skjermene. Ofte dukker gatenummeret opp først idet ombordstigningen starter. Gatene er ikke plassert i avgangshallen, men i en lang pir. Når ombordstigningen starter går man ned en trapp til et lite venteområde der ombordstigningskortet blir kontrollert. Når dørene åpnes kan man gå de få meterne mellom terminalbygget og flyet.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/20-1.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/21-1.jpg

Det er som kjent kun et fåtall fly som kan operere fra London City Airport. Dette er ATR42, Dash 8, BAe-146 (inkludert hele Avro-serien), Dornier 328, Embraer ERJ 135, Embraer 170, Fokker 50, Fokker 70, Saab 2000 og Airbus A318. Vår avgang ble etter hvert 20 minutter forsinket, og jeg rakk en liten fotorunde før ombordstigningen startet.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/25-1.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/24-1.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/23-1.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/22-1.jpg

Det var SE-DJX som skulle fly oss tilbake til Oslo. Også denne maskinen ble bygget i 1993 og startet sin karriere hos Delta Connection (BEX - Business Express). Den ble levert til airBaltic i 1996 og hadde siden kortere opphold hos Australian Air Express, Norfolk Jet Express, Air Niugini og Azzurra Air før den kom tilbake til airBaltic i 2001. Året etter gikk den til Druk Air før den i 2003 igjen fløy for airBaltic frem til den ble parkert i 2005. Den ble stående på bakken i et år før Transwede tok maskinen i bruk i 2006. Da Air One inngikk kontrakt med Transwede for flygninger mellom Milano og London City Airport, ble den malt i Air One-farger, men den er nå helt hvit og benyttes både på SAS- og Air One-ruter. Flysykeposene i maskinen var for øvrig fra Air One.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/26-1.jpg

Vi ble sittende å vente noen minutter i den lille ventehallen før vi kunne gå om bord. Jeg overhørte at det var 56 reisende på denne flygningen, noe som gir 80 prosent kabinfaktor. Det satt 11 passasjerer på Business Class, 24 på Economy Extra og 21 på Economy Class. De aller fleste var dresskledde menn, også på Economy Class. Så økonomene i SAS var nok desto mer fornøyde med klientellet på denne avgangen enn på avgangen vi hadde til London.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/32-1.jpg

Det ble en fin avgang fra London City Airport med bedre utsikt enn sist. Jeg hadde sete 12A, og så lenge man sitter fra rad åtte og bakover vil jeg tro at man har god utsikt.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/27-1.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/28-1.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/29-1.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/30-1.jpg

Flytiden ble beregnet til 1 time og 45 minutter, og vi var i luften vel 30 minutter etter rutetid. Dagbladet og Dagens Næringsliv ble delt ut av de to flyvertinnene like før avgang. Disse jobbet hardt og med så mange reisende i Business/Economy Extra, måtte vi vente nesten en time før salgsvognen nådde Economy Class. De ble en bagett og en cola på meg.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/33-1.jpg

Også dette flyet hadde en 3+2-konfigurasjon og plassen var like god i denne 70-seteren som i den forrige. Men med en 3+3-konfigurasjon, som Transwede har i to av sine Avro RJ70, ser jeg for meg at det blir veldig trangt.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/31-1.jpg

Foran i flyet satt en norsk kaptein og en britisk styrmann. Disse gjorde jobben sin og klarte å fly inn det meste av forsinkelsen. Vi parkerte igjen på fjerneparkeringsplassen ved innenlandspiren og ble kjørt bort til non-schengen-området for passkontroll. Bagasjen kom på båndet etter ti minutters venting, og bemerkelsesverdig nok var det ikke mer enn 10-15 kolli sjekket inn på denne avgangen.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/35-1.jpg

Konklusjon:
Transwede gjør en god jobb for SAS, og det var ikke mulig å merke at det var Transwede og ikke SAS vi reiste med. Avro RJ70 er et fint lite fly og begge kabiner så bra ut til tross for at flyene var femten år gamle. Så lenge det er 3+2-konfigurasjon i disse flyene er plassen ganske bra. London City Airport er en svært effektiv og hyggelig flyplass, og jeg gleder meg allerede til neste tur med SAS til LCY, 29. september.

Tidligere rapporter
Oslo-Riga-Istanbul-Riga-Berlin-Poznan-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=34555)
Oslo-København-Manchester-København-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33427)
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteborg-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33116)
Oslo-København-München-Lyon-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32644)
Oslo-Bristol-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32326)
Oslo-Barcelona-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=31103)
Bergen-København-London Heathrow-London Gatwick-Bergen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=30879)
Rygge-Istanbul-Rygge (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29456)
Bergen-Paris-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29172)
Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=28583)
Bergen-Molde-Trondheim-Bergen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=27901)
Oslo-Madrid-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26052)
Bergen-Oslo-Bodø-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=25466)
Bergen-Torp-London Stansted-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=23008)
Oslo-Helsinki-Hong Kong-Helsinki-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26188)

Blubird
04-09-2008, 20:00
Mulig det er diskutert her tidligere, men er spent på hva slags planer SAS har for å opprettholde LCY-rutene på sikt. Antar at Per G. & Co ikke kommer til å fly for SAS i all evighet. Var det hold i ryktene om A318?

FlightDeck
04-09-2008, 20:14
Mulig det er diskutert her tidligere, men er spent på hva slags planer SAS har for å opprettholde LCY-rutene på sikt. Antar at Per G. & Co ikke kommer til å fly for SAS i all evighet. Var det hold i ryktene om A318?

SAS Sverige har kuttet kraftig ned på samarbeidet med Transwede og det er nå bare ruten Stockholm-London City Airport de samarbeider om. SAS Norge har økt samarbeidet med rutene Oslo-London City Airport, Oslo-Düsseldorf , Oslo-Amsterdam, Oslo-Zurich, Oslo-Brüssel og Oslo-Warszawa samtidig som SAS har sagt at de innen et år (juni 2008) vil finne en ny operasjonell løsning for LCY-ruten og at de skal slutte å fly med Avro RJ70.

I en pressemelding for noen dager siden skriver Transwede følgende:

- “However, the next 12months will be a quite different story due to capacity reductions and close down of routes, which also affects us as wet lease operator significantly. Two aircraft are already parked. Our ambition is still to achieve close to break-even result for 2008, 2009 will be even more challenging. However, we still believe in long term growth at London City, and Transwede as wet lease operator is well positioned to take part in the future growth at LCY”, says Trygve Gjertsen.

Så det kan tyde på at SAS har endringer i ermet...

Blubird
04-09-2008, 23:38
F50, F70, BAe146, Do328, ERJ135, E170 og Saab 2000 er vel alle mer eller mindre utelukket hver for seg. Da sitter man igjen med Widerøe med Q400? Cimber med ATR42? SAS med A318?
Blir spennende å følge...

Someone
04-09-2008, 23:45
F50, F70, BAe146, Do328, ERJ135, E170 og Saab 2000 er vel alle mer eller mindre utelukket hver for seg. Da sitter man igjen med Widerøe med Q400? Cimber med ATR42? SAS med A318?
Blir spennende å følge...


Både Q400 og ATR-42 har range-issues mellom LCY og OSL

FlightDeck
09-09-2008, 22:51
Både Q400 og ATR-42 har range-issues mellom LCY og OSL

SAS sier at de skal slutte å bruke Avro-maskiner, og Transwede sier at 2009 blir et tøft år på grunn av utløp av kontrakter. Samtidig kan jeg ikke helt skjønne hvilket alternativ SAS da har i ermet. Kanskje ruten kuttes - eller er det en flybestilling på gang (A318)? SAS hadde opsjon på ca. ti fly i bestillingen av 12 Airbus A32X, har de fortsatt tilgang til disse?

LN-SEK
21-09-2008, 21:06
La dere merke til gamle Braathen logoen ved inngangsdøra? Artig sak, flyet flyr for sas som slukte BU, men den lille logoen sier liksom at hei, jeg lever enda !

Har Braathen familien rettigheter til å bruke denne logon på sine fly ?

Someone
21-09-2008, 21:14
http://www.braathens.eu/

Nå tilhører vel den logoen Braathens-familien og ikke SAS

Blubird
21-09-2008, 21:15
Alle logoene som er forbundet med Braathens Aviation-konsernet bruker den gamle Braathens-logoen og skrifttypen som utgangspunkt. Fin måte å viderebære historikk og gammel æra på.


Edit: Someone var litt kjappere...

FlightDeck
28-03-2009, 10:29
Og i går var det slutt på LCY-eventyret fra OSL ... De tre Avro RJ70-maskinene som har fløyet regelmessig for SAS skal heller ikke fly på Brüssel, Düsseldorf og Amsterdam.

Bizflyer
28-03-2009, 13:32
Hvor skal de da fly? Eller er leasingen på dem gått ut?

BF:cool2

FlightDeck
29-03-2009, 16:41
Hvor skal de da fly? Eller er leasingen på dem gått ut?

BF:cool2

Leasingavtalen har gått ut, og Transwede vil nå bare trafikkere ARN-LCY for SAS med Avro RJ85. Skal bli spennende å se hva som skjer med Transwede fremover...

Blackhawk
16-04-2009, 18:00
Og nå først, fikk jeg lest igjennom denne flotte trip-report -
takker for denne. Interessant og bra med bilder og info!

Egenes
19-04-2009, 09:13
Blir bra når BA starter flyvninger LCY-JFK! Blir en bra tur med ett flott fly!

Bra report!

Northrider
19-04-2009, 14:26
Nok en knallrapport!

Blir bra når BA starter flyvninger LCY-JFK! Blir en bra tur med ett flott fly!

Bra report!

LCY-JFK? Ja, da skal du få vente lenge.:drunk:

Someone
19-04-2009, 14:43
LCY-JFK? Ja, da skal du få vente lenge.:drunk:

Så lenge trenger man ikke vente. BA begynner med 2 daglige til LCY-JFK til høsten. Men toll og fuelstop på veien over på SNN, og non-stop på vei tilbake

Blackhawk
21-04-2009, 13:39
Jepp, dette hadde vi oppe i forumet - allerede
i Februar 2009. BA setter inn flotte A318-maskiner
med kun 32 seter, hadde ikke sagt nei takk:

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=27505