View Full Version : Flyvertinne får problem etter cockpit-bilde?
JETSTAR is investigating claims a flight attendant and first officer were photographed mid-flight sitting in the captain's seat of one of the budget airline's aircraft.
http://www.crikey.com.au/Politics/20080902-Stewardess-in-the-pilots-seat-Flying-high-on-Jetstar.html
http://www.news.com.au/travel/story/0,26058,24286437-5014090,00.html
http://www.crikey.com.au/Media/images/080902-jetstar2-71d43756-dde3-4e45-aada-c2792cfea53f.jpg
Kan vel tenke meg at piloten(e) får større problem en flyvertinnen...
F35Landing
04-09-2008, 09:40
Herlighet, jeg blir matt. Har disse "journalistene" virkelig ikke viktigere ting å skrive om? Det er fullt lovlig å forlate plassen sin i cockpit hvis man må det. Om det da sitter en annen person der i noen sekunder for å få tatt et bilde betyr ingen verdens ting for sikkerheten. Ikke så rart at folk er redd for å fly når de blir servert slikt makkverk i media.
Ja, dette er bare bambus.
Nick Figaretto
04-09-2008, 10:03
Jeg er for så vidt enig i at dette er tull, og at det burde være nok å ta dette opp internt i selskapet som en påminnelse til de ansatte.
Men det er nok denne her man har (friskt...?) i minne når det er forbudt for andre enn piloter å sitte i cockpitsetet under flight:
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9C02E6DD113AF93BA1575AC0A9629582 60
The Pilot
04-09-2008, 11:34
Dont understand the fuss since you cant see who is the copilot's seat, there might be a fully qualified crewmember.
would have been a more intresting photo if they were in the seat at the same time. If you know what i mean :colgate:
Fly high
04-09-2008, 12:27
Herlighet, jeg blir matt. Har disse "journalistene" virkelig ikke viktigere ting å skrive om?
Du er ikke nødt til å lese alt som står på trykk, skjønner du ...
Ikke så rart at folk er redd for å fly når de blir servert slikt makkverk i media.
:zzz
Hos oss er dette faktisk prosedyre... Om kaptein eller FO må på toalettet in-flight er det prosedyre å hente inn en flyvert/vertinne i tidsrommet. Om vedkommende så setter seg på kapteinssetet i stedet for å stå eller sette seg på klapp er det ingen som sier noe til det. Utrolig hva som er farlig nå til dags.
F35Landing
04-09-2008, 16:12
Du er ikke nødt til å lese alt som står på trykk, skjønner du ...
Hæ? Skulle det være et poeng? Ja beklager så meget om jeg fornærmet Dem:rolleyes:
Hos oss er dette faktisk prosedyre... Om kaptein eller FO må på toalettet in-flight er det prosedyre å hente inn en flyvert/vertinne i tidsrommet. Om vedkommende så setter seg på kapteinssetet i stedet for å stå eller sette seg på klapp er det ingen som sier noe til det. Utrolig hva som er farlig nå til dags.
Når man tenker på det er det jo logisk - og veldig smart - at det alltid er to der inne. Om Captain Speaking får et illebefinnende (for captains, iallefall i det flyveselskapet jeg jobber er jo bare en haug med gamlinger.... ;) ), og FO er utenfor kommer han j ikke gjennom "hvelvdøren" og alle ombord er f***ed.
Kan ikke denne åpnes med kode utenfra? Jeg stusset forresten også på at det skulel være noe ulovlig i at et kabinmedlem satt i kapteinssetet et kort øyeblikk, visste faktisk ikke at det var noen restriksjoner på det overhodet, ihvertfall ikke overfor andre crewmedlemmer. (vet at f.eks. amerikanske og britiske myndigheter har strengere regler enn andre for hvem som kan oppholde seg i cockpit generellt.) Men dersom australske myndigheter faktisk ikke tillater dette holder jeg fast på at det kanskje ikke er flyvertinnen det går hardest utover. ;)
Kan ikke denne åpnes med kode utenfra?
Jo, men det er en tidsforsinkelse på den låsen slik at en av pilotene kan stenge ute hvis de ikke vil ha besøk. Og så kan man nekte å slippe inn noen i det hele tatt ved å sette en bryter i den posisjonen. Og da funker ikke koden.
På våre Q400 er det ikke alle der man har muligheten til å åpne døren utenifra. For de andre er det som nevnt et visst tidsrom før døren går opp hvor man har muligheten til å stenge ute om man er i cockpit og ikke ønsker at noen skal kunne komme inn.