PDA

View Full Version : OSL-EWR-OSL med SAS


jcnorway
03-09-2008, 17:07
Da er det min tur til å prøve meg på en liten tripreport.

Denne turen er i hovedsak en ferietur uten særlig fokus på fly og slikt, men dukket muligheten opp så dro jeg opp min Nikon D80. De fleste bildene er tatt gjennom flyplassvinduer og flyvinduer så ikke skyt fotografen. Bildene er ikke etterbehandlet bortsett fra at de er beskåret for å fjerne uønskede elementer.

Den 26.august så satte jeg og samboer kursen mot OSL for årets tur til verdens hovedstad, New York.

Reiseplanen var som følger:

SK1455 OSL-CPH (738)
SK909 CPH-EWR (A340)
SK910 EWR-CPH (A340)
SK1462 CPH-OSL (738)

Turen begynte noe spesielt... tok Flybussen og fant ut da jeg skulle av at setebeltet var defekt og at utløsermekanismen på beltet hadde tatt kvelden. Bussjåføren hadde en øks liggende og med god hjelp av en medpassasjer så fikk de meg løs :colgate: God start...

Hadde fått en audiens i tårnet på OSL (takk til atck) og fikk en fin innføring i hvordan en arbeidsdag utarter seg for en flygeleder. På heisen på vei ned på bakkeplan fikk jeg tatt et bilde. Regnet lett denne morgenen.

http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/osltaarn.jpg

Fikk boardingkort for OSL-CPH, mens boardingkortet for CPH-EWR måtte hentes i serviceskranken på CPH. Maskinen var i rute så connection på 50 minutter gikk fint. Deretter bar det over dammen med SAS A340 i monkey-class (sete 37H). Maskinen var ganske full. Ble noe kyllinggreier med grønnsaker til lunsj. Helt ok, men flymat bak gardinene er så som så... Her er bilde av vingen (vingen på flyet, ikke kyllingen...)
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/340vinge.jpg

Så en liten quiz... sånn ca 1 time (tror jeg) før touchdown på EWR så fløy vi over denne flyplassen (nord for New York). Noen som vet hva jeg har tatt bilde av? :lol:
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/quiz.jpg

Landet på EWR før tiden og turen over var unnagjort. Nå gjenstod det en hel uke med sightseeing og shopping i New York, noe vi gjennomførte med glans.

Lite flyrelaterte bilder denne uken, men en sightseeingbuss med CO-reklame måtte jeg jo få tatt... i dette tilfellet tatt med mobilkamera.
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/buss.jpg

Også var det ølreklame på himmelen :colgate: Fikk ikke med meg hvordan de fikk til dette, men regner med at det må ha vært noen maskiner i sving. Vanskelig å se slik, men snu bildet på hodet så skjønner dere..
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/heineken.jpg

Ellers har man et obligatorisk turistbilde, her av Central Park tatt fra Top of the Rock:
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/centralpark.jpg

På veien tilbake (EWR-CPH) så ble vi stående i laaaang kø og kom oss ikke avgårde før ca 1 time etter oppsatt rutetid. Satt på sete 27A. Dermed fikk jeg sjansen til å knipse noen maskiner som dukket opp utenfor flyvinduet. Til middag ble det servert pasta med kjøttboller (eller kjöttbullar som den svenske kabinbesetningen sa det).

Så her kommer i alle fall bildene jeg fikk tatt fra sete 27A (evnt kommentarer før bildet).

Køen bak oss
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/ko.jpg

Lufthansa 747 fra Frankfurt som kom inn mot gate mens jeg satt og ventet på avgangen til CPH.
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/LH747.jpg

Air Canada
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/aircanada.jpg

http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/continental.jpg

FedEx-parkeringen
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/fedex.jpg

Jet Airways som stod på fjernparkering
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/jetairways.jpg

L'Avion
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/lavion.jpg

Kalitta Air for landing...
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/kalitta.jpg

Her kommer to ukjente for meg...
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/ukjent.jpg

http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/ukjent2.jpg

Og da vi endelig var i lufta så fikk jeg knipset et bilde av Central Park fra luften (ikke akkurat bra kvalitet, men det får duge...).
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/centralpark2.jpg

Landet ca kl 08:00 på CPH og flyet videre til OSL skulle gå 08:25. Etter løping, sikkerhetskontroll og passkontroll så rakk man akkurat avgangen (i alle fall noen av oss), men baggasjen ble liggende igjen i CPH. SAS leverer dette på døra i kveld så det ordner seg. Turen var ikke spesielt innbringene hvis man tenker på EB-poeng (Economy discount-billetter), men det er jo ikke det viktigste når man er på tur. Håper rapporten og bildene falt i smak!

Hickok
03-09-2008, 17:23
Er det flyplassen i Albany du har bilde av?

LN-MOW
03-09-2008, 17:25
Dornieren disponeres av et firma som driver innen bilrace.

757'en er N770BB, og eies av en milliardær i Los Angeles, Ronald Burkle, som har slått seg opp på spekulasjon innen dagligvarebransjen. Han er en nær venn av Bill Clinton, som har 'lånt' maskinen ved flere anledninger.

jcnorway
03-09-2008, 17:30
Er det flyplassen i Albany du har bilde av?

Aner ikke, derfor jeg spør ;)

FBU 4EVER
03-09-2008, 17:41
Er det flyplassen i Albany du har bilde av?

Hmmm.... Dette burde jeg vite, men det er noe som ikke stemmer. Mener Albany er en noe mindre flyplass enn den på bildet, men siden jeg sitter som regel i venstresetet, så får jeg ikke noe detaljert overblikk over plassen siden vi passerer øst for plassen. Det kunne jo også være "gamle" Stewart Air Force Base, KSWF, men jeg mener den har to aprons, en for sivilt og en for transportflyene til N.Y. Air National Guard.

Thomas
03-09-2008, 18:15
Den flyplassen har jeg sett ved bortimot 13 innflygninger mot EWR og det er nødt til å være KSWF!

Gandalf
03-09-2008, 18:30
Stewart (KSWF) er det neppe:

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/KSWF.jpg

Ei heller Albany:

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/Albany.jpg

Mvh,
en som heller ikke vet hvor det er.

Hickok
03-09-2008, 19:15
Jeg fant, jeg fant. Det er Schenectady County (SCH). Jeg klarer ikke å klippe og lime fra Google Earth, men det er bare å sjekke.

Discus
03-09-2008, 20:43
Takker for titten - hvordan ble det med drinkeserveringen og utskriften fra flysas.com ??

jcnorway
03-09-2008, 20:53
Til middag så får man på Economy en valgfri drink/drikke før middag serveres, og deretter en drikke til selve middagen. Skulle man ha noe utover dette så måtte man bla opp. Utskriften kom man ingen vei med. Ønsker man cognac til kaffen etter middag så får man bestille drinken til middagen som første drink og deretter congac til selve middagen og spare denne til etterpå :lol:

Glemte å nevne det, men jeg kjøpte såkalte flystrømper før denne ferien og det var en meget god investering! Spesielt når man sitter på Economy med begrenset bevegelsesfrihet i sittende posisjon så er disse kompresjonsstrømpene meget effektive. Beina var friske og freshe etter en lang tur. Kan anbefales! Dette burde faktisk flyselskapene selge ombord, tipper det hadde gått en del, spesielt på longhaul...

Tommy777
03-09-2008, 23:29
Takker for rapport. Kan noen fortelle meg hvorfor stort sett alle melder at man ikke kan faa BP hele veien naar man reiser via CPH for tiden? Mener det er en heftig gjenganger i mange rapporter jeg har lest i det siste... PIA aa stoppe ved service senteret i CPH..

JoeW
03-09-2008, 23:58
Jeg ser for meg at det kan være noen problemer med å få lagt inn API?

LN-MOW
04-09-2008, 00:59
Hvordan gjør SAS det med AQQ? Får man det rett inn gjennom PCI eller må man bruke eksternt system? Det vil isåfall forklare hvorfor det må gjøres i CPH ....

Discus
04-09-2008, 08:17
1) Jeg reiste i april (kun håndbagasje), sjekket inn på nett og fikk OSL-CPH-ORD på samme BP. Hadde lagt inn opplysningene som kreves på forhånd.

2) For en del år siden (når AC fløy på CPH) opplevde jeg følgende i en gruppe-booking med SK/AC
pax A: fikk BP OSL-CPH-YYZ-YVR i OSL
pax B: fikk BP OSL-CPH i OSL. Fikk CPH-YYZ-YVR i CPH
pax C: måtte få BP ved hver stopp
Her var alle i samme bookingklasse, samme gruppebooking og de sjekket inn samtidig på OSL (mulig i forskjellig skranke)......mye rart

jcnorway
04-09-2008, 09:26
Nå kjenner jeg ikke systemene bak, men praktisk sett så ble det slik for oss:

BP fra OSL-CPH på OSL
BP fra CPH-EWR på CPH
Hadde lagt inn API på nett på forhånd, noe også personalet på CPH oppdaget. Ba først om at vi skulle fylle ut papirskjemaet men oppdaget da at info allerede lå inne.

EWR-CPH-OSL fikk vi på et BP på EWR.

Skjønner ikke hvorfor man ikke kunne få alt på OSL når API var ok før avreise.

RSL
04-09-2008, 15:17
Naar jeg reiste til IAD i forrige uke, hadde ikke SAS noe problem med aa sjekke meg inn hele veien til IAD. Fikk ett boardingpass for begge strekningene. API ble registrert paa OSL, saa naar jeg ankom CPH var det bare aa gaa rett til gate. En meget smooth opplevelse!

Martin
04-09-2008, 15:24
Fikk også BP hele vegen når jeg fløy SAS IC til SEA i januar.. API (da snakker vi altså om adresse for første natt??) ble faktisk ikke lagt inn før ved gaten i CPH..

FlightDeck
04-09-2008, 16:08
Takker for fin rapport. Reiste to ganger via CPH i juni, til Lyon og Manchester, og begge ganger måtte jeg innom transfersenteret til SAS. Den ene gangen var det så mye kø at jeg måtte gå til gaten uten ombordstigningskort, les mer her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32644 og her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33427.