PDA

View Full Version : Med DAT til Florø

Someone
03-09-2008, 16:01
Da var det tid for min første forretningsreise og min debut som business traveller ble med DAT til Florø.

Ankom OSL med Flytoget nesten en time før avgang så hadde relativt god tid. Innsjekk på dedikert skranke bemannet av SGS gikk unna på et minutt, og siden DAT har free seating var det bare å få mottatt boarding card og sjekken inn bagasjen.

Folksomt på OSL denne mandagsmorgen, men på tross av lang kø i sikkerhetskontrollen så gikk det radig og brukte vel ikke mye mer enn 5 minutter på å komme meg gjennom. Så var det å gå hele veien ut til commuter delen ("brakka") på innenlandspiren hvor jeg ble sittende å vente til det ble boarding. Pga WF slet med snag på flyet til Førde, ble det kansellert og siden alle passasjerene da måtte sendes over til Florø med DAT (også buss videre), ble boarding ca 10 min forsinket.

Siden vi nå var 2 fly stappet inn i 1 var det ikke veldig overaskende fullt ombord, men fikk meg et vindusete langt bak i ATR-42 maskinen. ATR har som kjent inngang bak, så da er det ikke noe vits å sitte langt foran, spesielt siden det også bråker mer fra propellen der. Avgang ble vel nesten 10 min forsinket og tok av på 01R og satte kursen vestover. Dessverre er DAT relativt kjipe på plassen, så knyttnevetesten ble ikke bestått :(

Etter en liten stund satte serveringen i gang og man kunne velge mellom lefse og en halvtørr trekantsandwich og te, kaffe, vann eller juice som drikke. Var overskyet den første halve timen, men da vi kom over på Vestlandet skinte solen og vi kom inn over Sognefjorden i strålende solskinn. Litt uvanlig vindrettning denne gangen og landet fra vest mot øst på Florø etter en meget bratt 180* sving. Så var det å vente på bagasjen, noe som tydeligvis tok lenger tid en vanlig siden det virket som om det ikke var helt hverdagskost med fullt fly.

Dessverre fikk jeg ikke tatt noen bilder på turen, men skal se om jeg får det til på returen

Bizflyer
03-09-2008, 20:40
Da var det tid for min første forretningsreise og min debut som business traveller ble med DAT til Florø.

Ja, ett sted skal man jo begynne!! Det er ikke alle forunnt å starte karrieren med en First class reise til New York eller Tokyo! hehe!:colgate:

BF:cool2

AirbusTrond
03-09-2008, 20:44
Ja, det hadde tatt seg dårlig ut å begynne karrieren med First class og avslutte den med DAT....:colgate:

Takk for for "hverdagsrapport" !

JoeW
04-09-2008, 13:41
Pga WF slet med snag på flyet til Førde, ble det kansellert og siden alle passasjerene da måtte sendes over til Florø med DAT (også buss videre), ble boarding ca 10 min forsinket. Og nå sluttet også DX å akspetere WF-FIM! Var det så mye rot for dem på mandag, tro? :P

Someone
05-09-2008, 21:42
Så var det tid for tilbaketuren.

Ankom FRO ca 40min for avgang og tok ikke mange minuttene før bagasje var sjekket inn og boarding card mottatt. Sikkerhetskontrollen gikk rask, men både skoene og sekken min fattet interesse hos tyttebærpolitiet så ble tatt ut for manuell kontroll. Relativt fullt airside da flyet til BGO skulle gå ca samtidig med flyet mitt til OSL. Boarding ble så ropt opp og ruslet bort til flyet og fant meg til rette på sete 10A (tredje bakerst). Flyet var temmelig nøyaktig halvfullt, hvilket betydde at de fleste av oss valgte å ha en toseter hver for seg.

Som man ser så er ikke knyttnevetesten bestått ombord hos DAT
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010339.jpg

Avgang mot vest, som rask ble etterfulgt av en 160graders sving og kursen ble satt i rettning Oslo.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010340.jpg

Pent vær store deler av turen og utsikten var god, helt til vi nærmet oss Hemsedal hvor det kom endel skyer. Itillegg av muligheter for kjøp av brus, øl og noe sandwicher så bestod serveringen av Vestlandslefse og juice/vann/kaffe/te å drikke. Tok imot lefsa og ba om en juice også
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010341.jpg

Landet som ventet ytterst på commuter-piren på OSL og etter en lang gåtur så holdt det med å vente 2 minutter før baggasjen kom på båndet også var det bare å dra kortet og sette seg på flytoget

EB
06-09-2008, 06:45
Morosmt med rapport fra DAT. Det er planlagt en tur tilFlorø i løpet av høsten - så da er det vel bare å kjøpe seg knebeskyttere...

Desk pilot
18-09-2008, 19:57
Fin rapport! :up: Å fly til/fra Vestlandet i finvær er knall!

LN-KOG
18-09-2008, 21:21
Det er én feil her, Someone! Business travelers bruker ikke arbeiderklassens klær. Du må skjerpe deg - kraftig :p

MountainDew
18-09-2008, 22:48
Artig rapport. Har ikke fått gleden av å fly med DAT enda. Synes ATR har mye støy!

Speedbird
18-09-2008, 23:17
Var det ikke vi to som fløy DAT ATR42 på flydagen på BGO for noen år siden?

MountainDew
18-09-2008, 23:44
Var det ikke vi to som fløy DAT ATR42 på flydagen på BGO for noen år siden?

Husker du fløy en tur over Bergen. Jeg var på bakken og stekte vaffler med Einar BAK :drunk:

Someone
19-09-2008, 00:09
Det er én feil her, Someone! Business travelers bruker ikke arbeiderklassens klær. Du må skjerpe deg - kraftig :p

Jeg skulle leke industriarbeider i en uke, så for å unngå å få juling lot jeg dressen bli hjemme:p

EB
19-09-2008, 06:07
KOG må være en meget gammel mann.

Desk pilot
20-09-2008, 14:27
KOG må være en meget gammel mann.

...eller en meget rik en.