PDA

View Full Version : Ny reklamefilm fra SAS


CK
01-09-2008, 16:32
Denne var litt underfundig og fin (kanskje litt lang)

http://www.sas.dk/templates/FlexiblePage.aspx?id=80911&epslanguage=DA&vst=true

Andrev
01-09-2008, 16:59
Kjempebra, synes jeg. Her spiller jo SAS på noe av det som er spesielt med dem for oss skandinaver, uansett hvor man er i verden er føler man seg hjemme når man setter seg ombord i et SAS-fly ;-)

OJB
01-09-2008, 17:11
Jeg likte denne.
Det dreier seg om inntrykk,opplevelser,trygghet og følelser.
Det får de frem her.
En annerledes reklamefilm som treffer folk på farten internasjonalt.
Smilende desser kommer i annen akt.

Keypoint
01-09-2008, 17:19
Helt klart en bra reklamefilm. Eneste jeg satt å ventet på var en smilende flyvertinne som sa: "Velkommen ombord"... :)

MartinL
01-09-2008, 17:23
Flott reklame, men litt lang ja. Men om den skal vises på tv blir den mest sannsynlig kortet ned til 15 sekunder.

Gulboble
01-09-2008, 18:12
Kjempebra, synes jeg. Her spiller jo SAS på noe av det som er spesielt med dem for oss skandinaver, uansett hvor man er i verden er føler man seg hjemme når man setter seg ombord i et SAS-fly ;-)

Jeg synters også det tidligere, men to (tre) ting:
- Når jeg drar til utlandet så er det for å oppleve det fremmede, det som er anderledes
- SAS er ikke noe bedre for oss nordmenn:nor. Selv på SAS Norge serverer de Ramløsa og IKKE Farris !
- Hvorfor skal jeg fly TRF-CPH............ når jeg kan fly TRF-AMS..........: ?

JetBlue
01-09-2008, 18:25
Denne traff meg veldig godt!

Litt underfundig som CK skriver, men noe av det bedre jeg har sett på laaaaang tid.

Det meste av TV-reklamen om dagen er jo rén søppel, rett og slett. Og dét synes mine barn også, så da stemmer det sikkert ;)

LN-AØR
01-09-2008, 18:34
En meget vellykket reklame! Traff meg virkelig godt. Alltid deilig å sette seg i et SAS-fly når man skal hjem! :)

pgaa
01-09-2008, 18:44
Veldig flott reklamefilm.. En av de bedre jeg har sett for SAS :)

imm
01-09-2008, 18:54
Flott reklamefilm!

Savipix
01-09-2008, 18:57
Denna, tillsammans med "Nu kör vi" och "Welcome to..." som har gått på TV i Sverige är riktigt bra!

Dessa fokuserar alla på produkten istället för att lämna tittaren med ett "vad är detta!? intryck."

LCH
01-09-2008, 19:04
Kjempebra, synes jeg. Her spiller jo SAS på noe av det som er spesielt med dem for oss skandinaver, uansett hvor man er i verden er føler man seg hjemme når man setter seg ombord i et SAS-fly ;-)

Enig, og jeg likte den også ganske godt. De fokuserer på noe av det som gjør at mange velger å resie med nettopp SAS, og det hele gjøres på en ganske underfundig og elegant måte. Strengt tatt synes jeg nok den blir litt i lengste laget, og den er litt for rolig etter min smak, nesten søvndyssende. Jeg ville vel kanskje gjort den litt kjappere, mer bråkete med trafikkstøy, fremmede språk osv., for så å fokusere på den rolige "hjemmefølelsen" i det man setter seg ned i setet ombord. Man kunne kanskje gjerne også hatt en stemme som ønsket velkommen ombord e.l. på skandinavisk for virkelige å fokusere på at man føler seg hjemme igjen når man kommer ombord. Men det er en vanskelig balansegang mellom elegant og banalt, så alt i alt synes jeg det er en bra reklame, milevis bedre enn tullball som "Du skal alltid hjem", "Vi relanserer service" og "Det er din tur" som vi har blitt vant med fra den kanten.

EDIT: la akkurat merke til den elegante avslutningen med den stiliserte A340'en. Er dette noe som bare brukes i denne ene filmen, eller noe som skal innføres som et symbol.

Andrev
01-09-2008, 19:45
Denna, tillsammans med "Nu kör vi" och "Welcome to..." som har gått på TV i Sverige är riktigt bra!

Dessa fokuserar alla på produkten istället för att lämna tittaren med ett "vad är detta!? intryck."

Har sett en av disse på Discovery (tror jeg?) noen ganger, liker den også veldig godt. Den bruker klipp fra cabin annoucements for å gjenskape gode følelser av å være på reise. Finnes den på nett, tro?

Andrev
01-09-2008, 19:48
Jeg synters også det tidligere, men to (tre) ting:
- Når jeg drar til utlandet så er det for å oppleve det fremmede, det som er anderledes


Jeg også, men når jeg før eller siden skal hjem igjen, gir SAS meg en god følelse.

FlyHi
01-09-2008, 19:49
...og lidt bonus-info til de af vores norske og svenske venner som ikke kender herren, der medvirker i filmen.

Det er Uffe Ellemann-Jensen, der er tidligere udenrigsminister i Danmark og tidl. leder af partiet Ventre. Han er kendt som en meget international person (vel mest i kraft af sit tidl. job??) og er generelt meget velset i både Danmark og udlandet (også af sin politiske modstandere)

Godt gået af SAS at få en personlighed som ham til at medvirke...

Robbiedeluxe
01-09-2008, 19:56
Noe av det bedre jeg har sett fra SAS, selv om de tydeligvis har latt seg inspirere veldig av Lost in Translation (som er en veldig god film).

seilfly
01-09-2008, 20:19
Ja denne traff meg også, men når jeg tenker meg om...

Jeg har reist bare én gang med SAS til/fra utlandet og det var til Heathrow i sommer. SAS-flyet ble ikke "norsk" for meg før vi landet på Gardermoen. Skal jeg være så godt som hjemme når jeg går ombård så må de snakke norsk i gaten :)

Martin
01-09-2008, 20:29
Fløy "ufrivillig" med SAS fra LIS til OSL i fjor sommer. Allerede ved innsjekk, fikk man "hjemmefølelsen", når man hørte litt lenger bask i køen: "Å, herregud så tregt det gikk, 'a"

Da fikk jeg litt sånn: "F**n, er jeg hjemme alt?"-følelse...

Andrev
01-09-2008, 21:40
Skal jeg være så godt som hjemme når jeg går ombård så må de snakke norsk i gaten :)

Hehe, opplevde det på Newark faktisk. Norsk stasjonssjef kanskje? Vi ble ropt opp på norsk også, supersene som vi var pga. forsinket fly fra MEX.

Kjente ikke igjen Uffe, men det ante meg at det måtte være en kjent person.

DonRuud
01-09-2008, 21:50
Kjenner meg igjen i den følelsen de fremstiller:) Konge!!

The Ticketor
01-09-2008, 22:01
Bra film, helt klart, men jeg er enig med LCH. Den er litt "uavsluttet" og vi kommer aldrig helt frem til hjemmefølelsen han får når han flyr med SK.

Discus
01-09-2008, 22:30
Fin film, men treffer ikke meg helt. Kikket flere ganger på den nå, og den er litt "trist" i tonefallet, den forsøker å overtale meg til å bli hjemme :cry: Den burde jo friste meg til å reise! Føler meg heller ikke så "lost" når jeg er på tur, nyter heller det at jeg ikke er hjemme og alt som er spennende og forskjellig. Alltid litt trist å reise hjem, selv om det selvfølgelig er god å komme hjem også.

The Ticketor og logoen trigget med en gang reklame som jeg har sett for lenge siden og som får meg til å begynne å lete etter flytider m.m. diverse "Malaysia Truly Asia" - hmmmmm......denne diskusjonen kan fort koste penger og feriedager :cool:

http://www.youtube.com/watch?v=nSqI9_pmqOc

Blubird
01-09-2008, 22:36
Får definitivt frem den skandinaviske "hjemme-følelsen", men inspirerer overhodet ikke til å reise noe annet sted enn hjem. Og slikt blir det vel ikke bissniss av når man allerede ER hjemme. Men isolert sett er den jo helt i tråd med SAS-profilen.

jikswoboB
01-09-2008, 23:58
Får definitivt frem den skandinaviske "hjemme-følelsen", men inspirerer overhodet ikke til å reise noe annet sted enn hjem. Og slikt blir det vel ikke bissniss av når man allerede ER hjemme. Men isolert sett er den jo helt i tråd med SAS-profilen.


Beror väl på vilken målgrupp reklamfilmen riktar sig till. Sol, bad och tillgjorda leenden är kanske inte sånt som säljer fler stolar i affärsklass...

JetBlue
02-09-2008, 11:29
...og lidt bonus-info til de af vores norske og svenske venner som ikke kender herren, der medvirker i filmen.

Det er Uffe Ellemann-Jensen, der er tidligere udenrigsminister i Danmark og tidl. leder af partiet Ventre. Han er kendt som en meget international person (vel mest i kraft af sit tidl. job??) og er generelt meget velset i både Danmark og udlandet (også af sin politiske modstandere)

Godt gået af SAS at få en personlighed som ham til at medvirke...

Jeg tok Uffe, men så er jeg da også halvt dansk, he :DEN

Savipix
02-09-2008, 11:31
Sen så står det Uffe på hans namnskylt ;)

EB
10-09-2008, 20:43
Vakkert... De kan når de vil...

JoeW
11-09-2008, 04:29
Meningene er tydeligvis delte:

Ideen er god nok, men klimakset fejler helt i den ny reklamefilm med Uffe Ellemann, som SAS tog i brug efter sommerferien. Der er nok af grædekoner - og især mænd - i luftfartens verden for tiden. Nu havde vi netop brug for lidt glæde.
http://takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=1&nNewsId=17852&search_articles1=sur%20smiley

CK
11-09-2008, 08:38
...og det kommer en til....

LN-RRA
26-05-2009, 00:37
Da har SAS i Norge kommet med ny reklamefilm også.
Ruller på TV-skjermer i disse dager.

http://www.youtube.com/watch?v=r_53E-6ICkg

viking737
26-05-2009, 07:30
Ligner mistenkelig mye paa en reklame som American Airlines hadde paa midten eller slutten av 90-tallet. Skal forsoke aa finne den.

Hickok
26-05-2009, 08:43
Spennende vinkling på en reklamefilm for SAS i Norge, da 2/3 av SAS sine passasjerer i Norge ikke har tilbud om disse godene i det hele tatt, og stadig vekk opplever en hverdag der kø i innsjekkingsskranker og, ikke minst, sikkerhetskontroll er normalen.

RIBRO
26-05-2009, 08:52
Vinklingen er vel i henhold til Core SAS, dvs fokus på forretningspax?

Hickok
26-05-2009, 09:01
Stemmer sikkert det, men for de fleste forretningspax, så har de ikke tilbud om fast-track, gratis avis, etc. Da må de reise utenlands, og 2/3 av SAS Norge sine reisende holder seg innenlands. Det er vel derfor sannsynlig at flere enn 2/3 av SAS sine forretningspax, kanskje rundt 3/4, reiser mellom norske byer. I tillegg kommer de forretningskundene som reiser til utlandet ut av mindre byer i Norge, der de har absolutt nada tilbud om noe som helst.

EK 007
26-05-2009, 09:38
Jeg synes at det å gå å snakke i mobiltelefon overalt i det offentlige rom er en uting, og til tider ganske uhøflig. Denne reklamefilmen er på god vei til å akseptere dette "problemet". Kall meg gjerne gammeldags, men jeg fikk de assosiasjoner med denne filmen.

RIBRO
26-05-2009, 09:48
Det er vel sånn det er i dagens samfunn? Mobiltelefoner er overalt! Jeg er enig med deg at det er en uting, men det er sånn det har blitt.

FlightDeck
26-05-2009, 11:15
Morsom denne, men i hvilket omfang vises disse reklamene? SAS har jo hatt en omfattende runde med denne kampanjen den siste uken:
http://www.sas.no/no/Sider-uten-menytilknytning/Fordeler/?WT.ac=fordeler_110509

TCAS
26-05-2009, 11:39
SAS må bytte reklamebyrå som tør være litt mer spenstig og være mer folkelig selv om de snakker om Core SAS og de forretningsreisende. Humor finnes ikke hos SAS - de skal være så seriøse. Det gjøre reklamen veldig tung å fordøye. Dessverre.

jcnorway
26-05-2009, 11:42
De kommer ikke til å bytte mediebyrå. Mediacom vant nylig en ny 3 års avtale med SAS.

SAS har etter en gjennomgang valgt å fortsette samarbeidet med Mediacom i tre nye år, med mulighet for ytterligere ett år. Oppdraget omfatter alle de fire nordiske landene.

- Etter å ha orientert oss i markedet har vi besluttet å fortsette samarbeidet med MediaCom. MediaComs styrke er å omsette forbrukerinnsikt og forståelse for våre forretningsmål til målbare og kostnadseffektive mediestrategier, sier Merete Møystad, Vice President Marketing i SAS.



http://www.kampanje.com/annonsering/article464552.ece

Egenes
26-05-2009, 16:37
Når jeg ser ett SAS fly så pleier ofte følelsen å være "Åneeeii, ikke igjen!". Er så kraftig leie av SAS, det er ikke service EN PLASS! Jævelige seter, sure flyvertinner, gamle fly osv.

Og av den første reklamen fikk jeg følelsen av at han duden ikke var så fornøyd med Tokyo, men heller ikke så fornøyd med A340'n, så litt ut som han sa "Sukk, får jeg vel dra hjem med de da".
Trodde først at budskapet var at når han la seg ned i en seng, eller satt seg, så fikk han vondt. Mens når han la seg/satt seg i Første setene hos SAS så fikk han ett stort smil og ble fornøyd..

Mens den andre var mye bedre!

LN-MOW
26-05-2009, 16:44
Når jeg ser ett SAS fly så pleier ofte følelsen å være "Åneeeii, ikke igjen!".

Selv får jeg følelsen 'Det er godt å komme hjem' - og det vet jeg der er mange som er enige med meg om. Dette er også noe man spilte på i en kampanje for noen år siden, og som jeg synes var riktig vellykket. Dette er en styrke SAS trenger å spille på .. det er godt, som skandinav, å komme 'hjem' til SAS etter en tid i utlandet.

Gamle fly? Hvor har du det fra? SAS har en langt mer moderne flyflåte enn mange av sine konkurrenter.

TCAS
26-05-2009, 16:49
Når jeg ser ett SAS fly så pleier ofte følelsen å være "Åneeeii, ikke igjen!". Er så kraftig leie av SAS, det er ikke service EN PLASS! Jævelige seter, sure flyvertinner, gamle fly osv.

Vet ikke hvem det sier mest om egentlig....

DonRuud
26-05-2009, 16:58
Når jeg ser ett SAS fly så pleier ofte følelsen å være "Åneeeii, ikke igjen!". Er så kraftig leie av SAS, det er ikke service EN PLASS! Jævelige seter, sure flyvertinner, gamle fly osv.



Enten tror jeg du har vært veldig uheldig med dine opplevelser med SAS eller så stiller du urimelige krav til det det faktisk er å fly.

Hickok
26-05-2009, 17:10
Selv får jeg følelsen 'Det er godt å komme hjem' - og det vet jeg der er mange som er enige med meg om. Dette er også noe man spilte på i en kampanje for noen år siden, og som jeg synes var riktig vellykket. Dette er en styrke SAS trenger å spille på .. det er godt, som skandinav, å komme 'hjem' til SAS etter en tid i utlandet.

Gamle fly? Hvor har du det fra? SAS har en langt mer moderne flyflåte enn mange av sine konkurrenter.
Dette var eksakt min oppfattelse også etter mine år i USA. Hver gang jeg kom ombord hos SAS i ORD eller EWR (og det var på samtlige hjemturer), så var dette følelsen. Det er slike ting de så absolutt burde spilt langt mer på, i tillegg til å skape et konkurransedyktig totalprodukt.

Tommy777
26-05-2009, 17:56
Når jeg ser ett SAS fly så pleier ofte følelsen å være "Åneeeii, ikke igjen!". Er så kraftig leie av SAS, det er ikke service EN PLASS! Jævelige seter, sure flyvertinner, gamle fly osv.

Og av den første reklamen fikk jeg følelsen av at han duden ikke var så fornøyd med Tokyo, men heller ikke så fornøyd med A340'n, så litt ut som han sa "Sukk, får jeg vel dra hjem med de da".
Trodde først at budskapet var at når han la seg ned i en seng, eller satt seg, så fikk han vondt. Mens når han la seg/satt seg i Første setene hos SAS så fikk han ett stort smil og ble fornøyd..

Mens den andre var mye bedre!

Maken til svada skal man lete lenge etter... SAS sine langdistansefly ble levert fra 2001-2004, det er nyere enn de aller fleste selskapene på denne kloden. Har ikke sittet i ett ubehagelig SAS flysete ombord i langdistansemaskinene ever og servicen er (som i alle flyselskaper) variabel, men å dra alle flyvertinnene over en kam blir i beste fall usaklig.

Har du i det hele tatt vært ombord i en SAS langdistansemaskin?? :rolleyes::rolleyes:

Her er forøverig reklame nr. 2 i serien fra den originale posten:

http://www.youtube.com/watch?v=_RjQ7rzIM5U

Meget god kampanje!

RYKogREIS
27-05-2009, 01:02
For depressiv reklame for min del… spiller på hjemlengsel… skal ikke folk reise og ha det gøy? Selv de som reiser mye i forbindelse med jobb har jo valgt en jobb hvor de må reise mye selv og de bør jo synes det er gøy å reise...

Og er miljøbomben A340 virkelig noe man ønsker å fronte i en reklame? Jeg ser tusenlapper fra mine skattepenger sprute ut av hver og en av de 4 motorene...

Brandal
27-05-2009, 01:08
For depressiv reklame for min del… spiller på hjemlengsel… skal ikke folk reise og ha det gøy?

Enig. Reklamen sier meg at reising er noe dritt og vi skal være glad vi kommer oss hjem. Hvofor ikke prøve å formidle at det å reise og bli kjent med andre kulturer er spennende og at man helst ikke vil hjem? Slik er det iallefall jeg føler det når jeg reiser, som regel iallefall.

LN-MOW
27-05-2009, 01:43
Enig. Reklamen sier meg at reising er noe dritt og vi skal være glad vi kommer oss hjem.

Den sier meg det stikk motsatte. Merkelig hvor forskjellig vi mennesker oppfatter ting ..... ;)

Flyer
27-05-2009, 08:15
skal ikke folk reise og ha det gøy?

Og er miljøbomben A340 virkelig noe man ønsker å fronte i en reklame? Jeg ser tusenlapper fra mine skattepenger sprute ut av hver og en av de 4 motorene...

Ja, det høres ut som du synes reising er gøy :p

Hvis du skal reise langt av gårde og oppleve andre kulturer så er det en fordel med motorer... A340 er (som flere har påpekt) et av de mer moderne flyene flyselskapene operer i dag. Men du kan jo vente med å fly langt til Dreamlineren i er lufta, hehe.

Isbamse
02-06-2009, 13:09
Stemmer sikkert det, men for de fleste forretningspax, så har de ikke tilbud om fast-track, gratis avis, etc. Da må de reise utenlands, og 2/3 av SAS Norge sine reisende holder seg innenlands. Det er vel derfor sannsynlig at flere enn 2/3 av SAS sine forretningspax, kanskje rundt 3/4, reiser mellom norske byer.

Som mange her synes jeg ideen bak Uffe-filmen (det var noe kjent, ja!) er meget god, men den er en anelse for lang, litt for Lost in Translation-melankolsk og det burde vært en scene fra selve flyet der han setter seg ned med et smil om munnen.

Jeg flakser oftest EVE/TOS-OSL-SVG, oftest på flexbillett. Da velger jeg oftest SAS fordi de har flere avganger og bedre korrespondanse på OSL. Men, jeg skulle gjerne sett at jeg også fikk mulighet til fast-track når jeg flyr biz, og tilgang til en lounge også på innenriks - det blir ofte et par kjedelige timer å vente på Galemoen. Slike ting ville nailet meg som SAS-kunde, fordi det ikke bare ville vært prisen og avgangstiden i det enkelte tilfelle, men selve produktet som betyr noe. I dag er det bare ved veldig tidlig avgang at frokosten evt kan få meg til å velge SAS hvis DY skulle passe like godt tids- og prismessig. (Tekoppen ombord bryr jeg meg ikke så mye om, og sete og bagasje er uansett reservert fra Webgate).

CK, you tell Ola? :)

FlightDeck
02-06-2009, 16:22
Jeg flakser oftest EVE/TOS-OSL-SVG, oftest på flexbillett. Da velger jeg oftest SAS fordi de har flere avganger og bedre korrespondanse på OSL. Men, jeg skulle gjerne sett at jeg også fikk mulighet til fast-track når jeg flyr biz, og tilgang til en lounge også på innenriks - det blir ofte et par kjedelige timer å vente på Galemoen. Slike ting ville nailet meg som SAS-kunde, fordi det ikke bare ville vært prisen og avgangstiden i det enkelte tilfelle, men selve produktet som betyr noe. I dag er det bare ved veldig tidlig avgang at frokosten evt kan få meg til å velge SAS hvis DY skulle passe like godt tids- og prismessig. (Tekoppen ombord bryr jeg meg ikke så mye om, og sete og bagasje er uansett reservert fra Webgate).

Forhåpentligvis vil Core SAS gjøre tilbudet til fullprisreisende bedre også på innenlands. Når "Service and Simplicity" skal være den nye SAS-filosofien må det også gjenspeiles i tilbudet - og representere en forandring utover markedsføringssvada i reklamer og kampanjer.

LCH
05-06-2009, 00:28
Mine absolutte favirettreklamefilmer for fly er disse fra AA i etterkant av 9/11, de er bare så herlig...amerikanske. Elsker måten de er filmet på, når jeg ser disse minnes jeg virkelig på hvorfor jeg elsker å fly!

http://www.youtube.com/watch?v=V64IMaou8lU
http://www.youtube.com/watch?v=9Z9C8Fln-FQ

Liker også denne fra Air Moldova (av alle selskaper...)

http://www.youtube.com/watch?v=DpUxY4XL1O4

Ellers hadde jo SAS faktisk humor en gang i tiden, Indianeren som lager jannestriper med krigsmaling er jo en klassiker, selv om den neppe falt i god jord over there. SAS i Sverige har også hatt en god del humoristiske reklamefilmer.

Polaris
05-06-2009, 00:40
http://www.youtube.com/watch?v=V64IMaou8lU


Den var jo bare GROM! Ordentlig godfølelse, satt og smilte litt for meg selv mens jeg så den :colgate:

Isbamse
05-06-2009, 00:44
http://takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=1&nNewsId=17852&search_articles1=sur%20smiley


Takeoff sier at Uffe har sagt at:

"Forleden sagde Uffe til Børsen "Jeg vil ikke medvirke, hvis jeg skal stå og remse alle de gode sider op hos SAS. Jeg vil hellere sige: De er altid forsinkede, så strejker de, så aflyser de - men jeg kan alligevel ikke undvære dem. ""

Burde SAS være litt kritiske med hvem som spiller i filmene deres?